Mere info.
Nu tales der både om ARN, OSL og Fly 767 eller 747 eller 777 !!!
Tvivl om Kastrup som udgangspunkt for Sterlings USA-ruter
Det er langt fra sikkert, at det bliver Københavns Lufthavn, der bliver udgangspunktet for Sterlings kommende oversøiske flyvninger til USA. Heller ikke Orlando som destination er sikker endnu.
Flere ugers spekulationer om det islandsk ejede lavprisselskab Sterlings nye øversøiske ruter til USA blev i dag delvist bekræftet af de islandske ejere. Det skete i dagbladet Børsen, hvor en af de nye storaktionærer, finansmanden Palmi Haraldsson, blev citeret for, at Sterling vil starte en rute mellem København og Orlando, Florida, til oktober.
Men ifølge Sterlings kommercielle direktør, Stefan Vilner, er det slet ikke sikkert, at Københavns Lufthavn bliver udgangspunktet for den nye rute: ”Vi kigger naturligvis på markederne i både København, Stockholm og Oslo, og her må man nok konstatere, at markedet er en lille smule større ud af Arlanda” siger Vilner. Han tilføjer dog samtidig, at konkurrencen i Sverige også er tilsvarende hård. ”Vi forhandler for øjeblikket med i hvert fald to leverandører af fly til de nye ruter, og det indgår også i overvejelserne, i hvilken lufthavn, vi kan få den bedste deal”. Vilner tilføjer, at man godt kan forestille sig at et USA-lavpris fly kan få basis i Oslo. Her samarbejder Sterling tæt med lavprisselskabet Norwegian, og ifølge Vilner er en mulighed, at man så vil feede passagerer op til norske Gardermoen Lufthavn, og sende dem videre til USA der fra. ”Vi interliner jo med os selv, så det behøver ikke være et problem” siger Sterling-direktøren.
At ruten kommer til at gå til Orlando som eneste destination, vil Vilner heller ikke bekræfte. ”Vi kigger på to lufthavne ved Orlando, men undersøger også mulighederne i Ft. Lauderdale og Miami. Især Miami er interessant, for ser man på trafiktallene, er det dér, de fleste foretrækker at rejse til når vi taler Florida”. Stefan Vilner oplyser i øvrigt, at også destinationer som Los Angeles og New York er interessante. ”Hvis vi f.eks. ender op med eb Boeing 767ER kan den nå over til Californien. Og der er jo ingen der siger, at maskinen skal flyve på den samme destination hver dag”, siger Vilner.
Til Stand By siger Sterlings kommercielle direktør, at det heller ikke er afklaret endnu, hvilken flytype, der skal benyttes på den eller de nye lavprisruter. Sterling forhandler i disse dage med mindst to mulige leverandører, og der forhandles om såvel Boeing 747 fly som Boeing 777 oh Boeing 767ER. Hvilken flytype der vælges, ventes afklaret senest i næste uge, når lavprisselskabet fremlægger sin officielle strategi for langruteflyvningerne. ”Man kan f.eks. forestille sig, at flyet kører til Florida to gange om ugen, til New York en gang ugentligt, og så til Californien to dage om ugen” siger Stefan Vilner. Han bekræfter samtidig, at der bliver tale om mindst fem ugentlige returflyvninger mellem Skandinavien og USA, formentlig i fly med varierende sædekonfiguration.
Sterling-chef: USA-billetter bliver ”svinebillige”
Priser ned til 1.500 kr. for returbilletter mellem Skandinavien og USA er ikke urealistisk, mener Stefan Vilner.
På spørgsmålet om, hvor billig en lavpris flybillet fra f.eks. København til Orlando retur skal være, svarer Stefan Vilner hurtigt: ”Måske 1.500 kr.” Dermed bekræfter Sterlings kommercielle direktør, at selskabet vil følge sin hidtidige praksis ved nye ruteåbninger, og oversvømme markedet med billige billetter: ”Vi introducerer langruterne med en stor bunke svinebillige billetter, for at vække markedet til live”.
Afhængigt af, hvilken flytype Sterling vælger at benytte på de kommende USA-flyvninger, kan der blive tale om en merkapacitet i markedet på op mod 9.000 returbilletter pr. måned. Disse passagerer vil Sterling dels finde i en generel markedsvækst, dels satser selskabet på at flytte en del ferierejsende fra især den asiatiske trafik i den kommende vintersæson. ”Og så har vi allerede fået en del positive tilkendegivelser fra såvel tur- som charteroperatører, og vi vil meget gerne også sælge allotments” siger Sterling-chefen.
(standby.dk)