• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Den store norske vinterværtråden 2011-2012

Re: Den store norske vinterværtråden 2011-2012

Men det ser ut til at det er vanskelig å komme seg ned på OSL også?

Edit: de to DY-kjerrene som skulle til TRD og snudde mot OSL ser nå ut til å klatre og gå rett vest. BGO/SVG er vel en kvalifisert gjetning.
 
Last edited:
Re: LN-DYV

Ser ut som de setter kursen mot Sola, så da virker det som at OSL er stengt i øyeblikket.
 
Re: Den store norske vinterværtråden 2011-2012

Ser ut som SAS har kansellert til AES i dag

Ja, var vel dagens eneste flight ut fra AES til OSL som ble kansellert. Folk kan vel prise seg lykkelig over at været ikke kom for et par dager siden.

Men det ser ut til at det er vanskelig å komme seg ned på OSL også?

39 knop crosswind på OSL, så det er vel litt for heftig
 
Last edited:
Re: LN-DYV

Hvordam har det seg at F70'en til KLM kom seg ned på Værnes, mens de to kanari-NAX'ene som kom omtrent samtidig snudde til OSL og nå er på vei til Stavanger. Noen hundre misfornøyde Trøndere i stavangerske gater i kveld tenker jeg. Hoill Brillan!
 
Re: LN-DYV

Sikkert pga at KLM har langt mer fuel i reserve enn de flyene fra NAX som allerede hadde fløyet langt, og har lite i reserve.
 
Re: Den store norske vinterværtråden 2011-2012

aha, ikke utenkelig. Litt uflaks for NAX at KLM kom seg ned på ruta, da.
Eller har F70 høyere vind-limit enn 738?
 
Re: LN-DYV

Sikkert pga at KLM har langt mer fuel i reserve enn de flyene fra NAX som allerede hadde fløyet langt, og har lite i reserve.

Det er det som er årsaken, helt korrekt. LPA/TFS - TRD kan ta alt fra 5,30 til 6,30 avhengig av vindforholdene. Og disse avgangene har stort sett alltid 100% belegg.
 
Re: Den store norske vinterværtråden 2011-2012

DY1263 fra AYT og DY91z landa på RYG nå etter å ha sirkla over Sarp ei stund.
 
Re: Den store norske vinterværtråden 2011-2012

Jøje - 55 knop er vel ikke dagligdags på OSL: 26035G55KT
 
Re: Den store norske vinterværtråden 2011-2012

Både LH og Air Berlin divertet .. til GOT?
 
Re: Den store norske vinterværtråden 2011-2012

Både LH og Air Berlin divertet .. til GOT?

Ser sånn ut, AB forsvant fra radar'n i 14000 fots høyde over Sverige.

EDIT: AB 8244 landa 00:10 i GOT ifl swedavia
 
Last edited:
Jøje - 55 knop er vel ikke dagligdags på OSL: 26035G55KT

Rimelig heftig ja! Kan rapportere om heftige kast på Nordstrand også. Var ute og tok ned vimpelen for en time siden. Flaggstangen på 15 meter begynte å svaie mer enn det som så bra ut.
 
Re: Den store norske vinterværtråden 2011-2012

Ser ut som endel NAX'er har gått til SVG ja. Det er ikke Norport akkurat bemannet for. Godt NAX hadde en sen LPA ankomst til SVG i dag ellers hadde ingen hos Norport vært på jobb.
 
Hvordan er effekten av at det blåser orkan på bakken, på 35 000 ft?

Har slikt ekstemvær som regel alltid betydning, eller lever været der oppe helt sitt eget liv?

Hvis det er noen sammenheng vil vel en del IC ruter som kommer vestfra og inn over vestlandet (bla SK sine) få en over middels humpete tur i perioder da det i morgentimene også er meldt orkan?
 
Re: Den store norske vinterværtråden 2011-2012

Hvis det er noen sammenheng vil vel en del IC ruter som kommer vestfra og inn over vestlandet (bla SK sine) få en over middels humpete tur i perioder da det i morgentimene også er meldt orkan?

Mye vind i høyden betyr ikke nødvendig vis at det humper når man flyr i den kraftige vinden. Det blåser ofte ganske mye i høyden, og det er der hvor vinden treffer "friksjon" det blir turbulent (som det blir over fjell/ved bakken) og der man har vind med forskjellig hastighet/retning som treffes (forenklet sagt). Har selv fløyet seilfly i 120 km/t vind og det var så stille at man kunne balansert en 10-krone på høykant (men det kunne man definitivt ikke på vei opp)

Her finner man forøvrig vindkart for forskjellige høyder:
https://www.ippc.no/ippc/chartlist_new.jsp


God medvind for de som kommer vestfra i FL340
 

Attachments

  • FL350.jpg
    FL350.jpg
    131.3 KB · Views: 428
Last edited:
Re: Ekstrem vind på TRD

Litt OT, men det gjeler TRD! Da er mobilnettet oppe å går i alle fall, etter en times lys show med taklamper og gatelykter som blinker. Trafokioskene rundt meg har hadd sitt eget lyshow å greier. Forøverig er det jo lite trafikk på TRD i dag og i går, men de flyene som har landet var ferdig rista. Fikk melding av en kompis om en nesten ulykke.... et SAS fly som hadde blitt dratt ned i et dragsug/vind og var nedi et tre like før inflygingen.....alså på TRD betyr det UNDER landingsstripe-høyder!!!!!!!
 
Re: Den store norske vinterværtråden 2011-2012

Det skal visst blåse friskt på Nordvestlandet i kveld også. I Kristiansund meldes det liten storm til storm. For KSU sin del hadde ikke uværet så mye å si i går, siden det nesten ikke var flygninger, men i dag er det litt mer trafikk.

Ellers, det blåste godt fra seg i går ja! Fant et trafikklys i hagen vår i morges...
 
Back
Top