Den store norske vinterværtråden 2011-2012

Re: Den store norske vinterværtråden 2011-2012

FRP politiker Bård Hoksrud er på radioen og syns det er uholdbart at OSL må stenges på grunn av is på RWY. Han understreker at sikkerhet står i høysetet, men at når "RWY 3" bygges bør man få lagt ned vannbåren varme eller lignende for å ha minst mulig stengt hovedflyplass.

Han var vel også innom å bruke mer av avkastningen fra Avinor til å sørge for å holde flyplassen enda mer åpen.

Nå er det vel ikke veldig mange timer i løpet av et år OSL er stengt for trafikk pga. vær.

Nå aner ikke jeg hvor vanvittig mye energi som måtte til for å tine en RWY, men det foresvever meg et det er MYE..
Punkt to er jo at det hjelper jo fint lite om RWY er fin, så lenge regnet fryser på flykroppen..

Nåja, vi har det ikke morsommere enn vi gjør det til selv!

men at når "RWY 3" bygges bør man få lagt ned vannbåren varme eller lignende for å ha minst mulig stengt hovedflyplass.

Nå er det ikke noe nytt at inkompentente politikere skyter fra hofta......selv om det kan virke som det er flere i ett parti enn andre.

Det er sånn btw ikke rullebanene som er det største problemet i dag heller, det er taksebaner og apron sier dem.

Still......rolig vakt så langt er ute i fjellet! :stir

Jordvarme ja......et raskt regnestykke der jeg har brukt tall på at du trenger 300watt pr m2 for å tine oppkjørselen din, så vil du trenge rundt 40.000 kW for å tine rullebanen, vet ikke hvor mye et slikt jordvarmeanlegg vil koste, samt å drifte, eller om 300w/m2 holder! :drink

Jordvarme ja......et raskt regnestykke der jeg har brukt tall på at du trenger 300watt pr m2 for å tine oppkjørselen din, så vil du trenge rundt 40.000 kW for å tine rullebanen, vet ikke hvor mye et slikt jordvarmeanlegg vil koste, samt å drifte, eller om 300w/m2 holder! :drink

Det høres i alle fall ikke ut som om Hoksrud har gjort det resonnementet! 40MW er MYE energi pr tid, det er like mye som effekten i Funnefoss kraftverk på Nes (som er et av de større i Akershus). Uten å kunne påberope meg noe ekspertise på området (men kanskje noe mer enn Hoksrud, i alle fall), så regner jeg med at bare det antallet brønner som må til for å få et effektivt jordvarmeanlegg med denne effekten alene vil gjøre prosjektet håpløst dyrt. I tillegg vil man jo fort trenge 10MW inn i varmepumpen(e) for å få ut de 40, det skal man jo også få inn fra ett eller annet sted. Og så har man problemet at taxi og apron også bør dekkes, da kan man jo fort multiplisere det hele med 1,5 eller kanskje nærmere 2...

Hadde vel vært en mer fornuftig investering å heller forske på kjemiske metoder for tining (i.e. "salting") som ikke skader fly og utstyr. Det kunne man jo sågar kanskje tjent litt penger på å eksportere - heller enn å svi av enorme summer på å gjennomhulle Øvre Romerike... ;)

Nå vet jeg ikke hvilket utstyr OSL har i drift, men det forekommer meg å ha sett en maskin med brennere som sikkert er ment til å tine is (lurer på om det var på EVE). Det er imidlertid ikke sikkert at noe slikt hverken er mulig eller hensiktsmessig.

Da ser det ut til at fly har begynt å lande. Tror AY fra Helsinki var først ute, den har sirklet i evigheter.

Det var 400 i kø ved billettkontoret til SAS rundt kl 0900, heldigvis slapp jeg vente mer enn 6 minutter. Like greit å bli booket om til i kveld og dra hjem.

Angående oppvarmede rullebaner så virker det som en dårlig ide. Det finnes mye innen samferdsel som vil glede de reisende mer enn en oppvarmet rullebane med tilhørende taxebaner. De få dagene i året dette er et problem får man heller tåle, så lite plaget med forsinkelser vi er ved hovedflyplassen.
En gassbrenner vil vel heller ikke hjelpe, siden det er tele i bakken og vann på toppen som er problemet.

Nå vet jeg ikke hvilket utstyr OSL har i drift, men det forekommer meg å ha sett en maskin med brennere som sikkert er ment til å tine is (lurer på om det var på EVE). Det er imidlertid ikke sikkert at noe slikt hverken er mulig eller hensiktsmessig.

Disse ble/blir ikke brukt til å tine vekk isen. De brukes til å tine aller øverst på isen for så raskt å strø et lag sand oppå. Så skal det fryse til igjen, og man oppnår sandpapir-effekt. Poenget var å forhindre at ikke sanden blåser vekk med en gang. Men man er paradoksalt nok avhengig av kuldegrader for at dette skal fungere.

Disse brennerne er ikke så mye i bruk i dag, man oppnår stort sett det samme ved å bruke oppvarmet sand.

Å la sånne brennere gå så lenge at man smelter is og snø fullstendig vil ta alt for mye tid, husk vi snakker om rullebane på (som oftest) 2500x45 meter, på OSL enda større, og da kommer jo takseveier og oppstillingsplasser i tillegg. Dessuten risikerer man å skade asfalten.

En gassbrenner vil vel heller ikke hjelpe, siden det er tele i bakken og vann på toppen som er problemet.

Det eneste måtte være en kombinasjon av gassbrennere og sandstrøing, men om det er praktisk mulig å gjennomføre vet jeg ikke.

Edit: Wig-Wag kom meg i forkjøpet... :)

Det var 400 i kø ved billettkontoret til SAS rundt kl 0900, heldigvis slapp jeg vente mer enn 6 minutter. Like greit å bli booket om til i kveld og dra hjem.

Da har du vel litt prioritet/status? De gangene jeg har endt opp i en slik kø så har det tatt betydelig mer tid.

Poenget var å forhindre at ikke sanden blåser vekk med en gang.

Jeg kom på en visstnok sann historie fra Værnes fra en del år tilbake.

Det blåste sterk vestavind og det var glatt på banene. En SAS-skipper sa etter landing: -Dere skulle ikke ta og strø litt nå?
Hvorpå tårnet svarte: - Vi strødde for tjue minutta sia, og sainna passere' væl Meråker no!

Da har du vel litt prioritet/status? De gangene jeg har endt opp i en slik kø så har det tatt betydelig mer tid.

Ja, og på slike dager priser man seg lykkelig for å ikke fly med et selskap der "alle har gullkort".
Jeg vet ikke hvordan køen på telefon var, men antar at det var lang ventetid hos både flyselskaper og reisebyråer.

Kan nevne at det var 240 stykker i kø på BGO, og der tok det nok en halvtime bare for å få unna statuskøen.b

Ja, og på slike dager priser man seg lykkelig for å ikke fly med et selskap der "alle har gullkort".

Ja, det er sikkert riktig for dere med status. For oss med sølv og lavere er det nok det samme hvem man flyr med - kanskje med en liten fordel om man har brukt reisebyrå som er litt effektive (ved en tidligere irr så hadde jeg booket reise via reisebyrå og min kollega direkte hos SAS - jeg fikk ordnet det meste relativt greit, mens han slet med å komme gjennom på telefon)...:)

Tja, det gjelder jo kun noen få "utvalgte" og har ellers lite å gjøre med om du flyr med et selskap der alle eller få har gullkort. Folk flest må vente lenge.
Men selvfølgelig, veldig kjekt å vente i kun 6 minuter når massene står å venter i timesvis.

Ja, det er sikkert riktig for dere med status. For oss med sølv og lavere er det nok det samme hvem man flyr med - kanskje med en liten fordel om man har brukt reisebyrå som er litt effektive (ved en tidligere irr så hadde jeg booket reise via reisebyrå og min kollega direkte hos SAS - jeg fikk ordnet det meste relativt greit, mens han slet med å komme gjennom på telefon)...:)

I dag var ikke reisebyrå redningen heller, ettersom det var trøbbel med Amadeus også. Jeg prøvde i hvert fall det, og da hadde ikke reisebyrået hatt kontakt med Amadeus hele dagen.

Da var kranglen i gang på facesider om hva pax har krav på. Folk skryter av SAS på OSL og DY får det glatte lag for å ikke hjelpe pax...

Da var kranglen i gang på facesider om hva pax har krav på. Folk skryter av SAS på OSL og DY får det glatte lag for å ikke hjelpe pax...

Har sjekket sidene til begge og at folk skryter av SAS men skyter DY får jeg ikke til å stemme. Folk klager sin nød hos begge.

Noen som veit hva som skjer med pappa'n min da? Han har bestilt reise TOS-OSL-LPA (gjennomgående) med Norwegian, hos norwegian.no. OSL-LPA gikk i fra han pga stengingen som gjorde at TOS-OSL flyet var over 6 timer forsinka inn.

Et par pappa hadde møtt -hadde bestilt gjennom solfaktor på samme flighten, og de fikk ny plass på flyet i morgen. Har fattern rett på det også? Han satt på Gardermoen etter å ha lett etter DY's skranke høyt og lavt - de har jo ikke noe på utenlands - så det var 200-300 stk foran han i køa atm...

Noen som veit hva som skjer med pappa'n min da? Han har bestilt reise TOS-OSL-LPA (gjennomgående) med Norwegian, hos norwegian.no. OSL-LPA gikk i fra han pga stengingen som gjorde at TOS-OSL flyet var over 6 timer forsinka inn.

Et par pappa hadde møtt -hadde bestilt gjennom solfaktor på samme flighten, og de fikk ny plass på flyet i morgen. Har fattern rett på det også? Han satt på Gardermoen etter å ha lett etter DY's skranke høyt og lavt - de har jo ikke noe på utenlands - så det var 200-300 stk foran han i køa atm...

Han må nok ut for å komme seg til en skranke dessverre. I og med at han har gjennomgående billett regner jeg med at han blir booket om til i morgen... så fremt det er ledig plass selvfølgelig.

Har sjekket sidene til begge og at folk skryter av SAS men skyter DY får jeg ikke til å stemme. Folk klager sin nød hos begge.

Var en klage tråd hos DY sist jeg sjekka, virker ikke som de får mat. De har vel kanskje ikke krav på det når det er været som er årsaken. Men positivt at SAS gir noe til sine pax, uansett om de har krav på det eller ikke.

Back