DC-8 og litt mer

inger

ScanFlyer Gold
Denne sto plutselig på OSL i dag, så da må det dokumenteres igjen :) La ved et par bilder til, et av søndagsbesøket Air Cairo og et av en sjeldnere gjest :)

175_zpsc26aa25e.jpg

9G-RAC

180_zps43891521.jpg

074-001_zps02741610.jpg

075_zps5b507b87.jpg

097-1_zpsd38a07b2.jpg

283_zpsfb62296b.jpg

:) Inger

Nydelig - og vitterlig en gammel SAS-maskin.

Lurer på om den er chartret av Royal Australian Air Force .. den tilbringer ihvertfall mye av sin tid for dem.

Vakkert. Takk for at vi fikk se.

Stusser litt over motorene. Er det noen som vet hva som henger der? Ser nesten ut som gode gamle JTxD - eller hva-det-het - og ikke nye drivstoffvennlige vifter? Alle DC-8'ere jeg har sett de senere årene har hatt nye, bomsete CFM-vifter. Sikkert bra for miljøet, men ødeleggende for estetikken. ^_^

Vakkert. Takk for at vi fikk se.

Stusser litt over motorene. Er det noen som vet hva som henger der? Ser nesten ut som gode gamle JTxD - eller hva-det-het - og ikke nye drivstoffvennlige vifter? Alle DC-8'ere jeg har sett de senere årene har hatt nye, bomsete CFM-vifter. Sikkert bra for miljøet, men ødeleggende for estetikken. ^_^

Der henger omtrent dette: 4x PW JT3D-7 (HK3)

Der henger omtrent dette: 4x PW JT3D-7 (HK3)

Mange takk! Jeg trodde disse var uglesett (av miljøhensyn) og at det i det minste krevdes hush-kits? Men er på dypt vann nå.

Det er trolig en modernisert utgave som tilfredsstiller 21-århundrekrav? Eller kan man fly på en slags dispens? Jeg spør fordi jeg er interessert og lurer litt på dette - hvor stramme er egentlig reglene (i praksis) for å fyke rundt med slikt? Snakker vi en helt ny motor her?

På den annen side: det er så vakkert at man nesten legger bekymringene til side. :rolleyes:

Last edited:
Ghaneserne er vel ikke så nøye på det .. ;)

Nå vet jeg ikke hvorfor den er på OSL, men er ikke nødhjelpsflighter unntatt fra støyreglene?

Den kom opp med militært utstyr fra Afghanistan. Den ble losset på hot Cargo. Nydelige bilder.

Lekker sak :) vi skulle hatt noen av den i lufta også, ikke minst for å høre den !
TK :fly

Back