DATs nye operasjoner i nord

Min teori går ut på at SD i sin iver(SD har ivret for dette i flere år))etter å få inn en konkurrent har endret kravene etter at fristen for innlevering gikk ut.
Dette er selvsagt uakseptabelt.

Rett å slett en tullete og konspiratorisk teori fra din side. SD har laget langt større pakkemuligheter av anbud i 2012. Det er WF som profiterer på dette. Ingen andre. Det er dog uvesentlig. Det du kaller "iver etter å få inn en konkurrent" handler i all hovedsak om at SD må forholde seg til regelverk nedfelt i EØS avtalen når det kommer til offentlig anskaffelser.

Å kalle noen for dårlige tapere synes jeg blir en avsporing. Uansett sak og bransje så burde det være en ærlig sak å klage på, eller få etterprøvet, de avgjørelsene som blir tatt dersom man mener at anbudskonkurransen(e) ikke har gått riktig for seg.
Det er vel det som kjennetegner et åpent samfunn med god rettssikkerhet.

Last edited:
Min teori går ut på at SD i sin iver(SD har ivret for dette i flere år))etter å få inn en konkurrent har endret kravene etter at fristen for innlevering gikk ut.
Enkelt og greit: det har man ikke. Det å endre på krav skal ikke skje under noen som helst omstendigheter etter fastsatt dato (variende, men som regel 2-4 uker før frist)
Det vil også være såre enkelt for tilbydere og se slikt.

Neppe.. Om DAT var like dårlige tapere så burde de jo stevnet SD for å ha godtatt et anbud på Florø som inneholder en flytype som ikke kan lande der.

Det beste de kan håpe på er erstatning.

Eneste Widerøe oppnår med dette er å få SCAT-1 helt ut av anbudet i 2013 i Finnmark.

En bedrift som kjemper om kontrakter og taper, og samtidig mistenker at noe i tildelingen har foregått på feil måte, kan ikke bare sitte der og akseptere det. I så fall gjør ikke ledelsen jobben sin. Så det blir litt usakelig å kalle WF for dårligere tapere av den grunn. Det er ikke sikkert WF tror de får så mye ut av det heller, men da har de i hvert fall gjort sin del av jobben og fått avklart hva som gjelder.

At SCAT-1 blir borte fra anbudet i 2013 vil nok skje uavhengig av hva WF foretar seg, for det er nok EGNOS-bråk som det er allerede :)

At W først nå kommer på banen tyder på at saken er godt forberedt og det skulle ikke undre meg om W har Luftfartstilsynet i ryggen.
I såfall ligger SD/DAT dårlig ann.

Dette er nok mest en ønsketenkning fra din side. Luftfartstilsynet er et uavhengig organ og de kan ikke støtte Widerøe. De kan uttale seg i en rettslig prosess, men det kan like gjerne slå mot som med Widerøe.

I tillegg så ligger det i prosessen oversendelser fra SD til LT for avklaring av luftfartstekniske forhold. Jeg antar at dette dreier seg om utsjekk av diverse godkjenninger for å fly på disse plassene, siden det er LT som har kompetansen på dette. All den tid SD har sagt ja til DAT så tror jeg vi kan regne med at LT har sagt OK til SD.

Det er delvis feil/riktig. LT går gjennom og uttaler seg om de forskjellige tilbudene som kommer inn og sjekker at alt er som det skal være. Men senest 14 dager før oppstart må DAT uansett levere inn nødvendig dokumentasjon til LT for å bli godkjent til å operere på de forskjellige plassene. Avinor sendte brev til DAT om dette i februar.

Noen som vet hva bakgrunnen fra denne uttalelsen fra Rugholm? Mest overrasket er han at Widerøe er så langt inne i prosessen hos Luftfartstilsynet, hva angår godkjenning av DAT. Kilde Loftoposten.no

Jeg tolker det dit at DAT opplever at WF har tilgang til intern informasjon og at dette blir brukt i klagen.

Å få DAT inn i nord er vel på alle måter en utfordring for WF. Her har de fløyet og hatt ballet for seg selv i 40 år. Så åpner SD for DAT, - en reell utfordrer som etter hva jeg forstår har både midler og vilje til å utfordre WF. Klart det er fornedrende å få en konkurrent inn i hjertet av sitt eget rutenett, midt opp i middagsbordet.
Personlig tror jeg det ligger markedsmessige årsaker bak. De gjør naturlig nok hva som helst å holde på og fortsette den monolpolistiske markedsdominans de har hatt.

Forankrer DAT seg nord, vil mulighetene straks åpne seg får å etablere andre ruter. Vi har hørt Rungholm vært inne på dette.
Markedet er der det vet vi. Vi behøver ikke gå lenger tilbake enn til 2010 da vi opplevde det som endte opp med å bli North Ekspress prøve seg. Nå vet vi jo at de fikk problemer med finansieringen, men det som er mer interessant i denne sammenheng er de markedsundersøkelsene de bygde sin forretningside på. Stemmer de er det så absolutt marked for et konkurrent til WF, noe WF selvfølgelig kjemper i mot med nebb og klør.
Så langt har de kunne holde et prisnivå i nord ca 40% høyere enn i sør, -og det til tross for subsidiene. Mens prisnivået i sør går nedover går prisene fortsatt oppover her i nord.(ref tidli. nevnte markedsundersøkelse).
Så sett ut fra et markedsmessig synspunkt forstår jeg godt at WF prøver seg. Stunts har de gjort før og stunts kommer de til å gjøre igjen. Så kan man jo velge å kalle det en bortskjemt unge som har hatt lekekassa si for seg selv lenge nok eller ei...
Uansett jeg ønsker DAT velkommen, og ønsker Rungholm lykke til i Lofoten.

Last edited:
"– Vi har hatt samtaler med Samferdselsdepartementet (SD) siden 19. januar. Tirsdag sendte vi en formell klage til SD hvor vi peker på en rekke forhold og manglende dokumentasjon. Svarfrist er satt til torsdag klokken 14.00. Klagen ble ikke besvart g og ut fra det betraktet som ikke tatt til følge. Derfor har vi iverksatt rettslige skritt, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe Flyveselskap."

Som det fremgår av dette har W,siden 19 Januar forsøkt å komme i dialog med SD.
Når det ikke har vært mulig så har de ikke hatt noe annet valg enn å be om midlertidig forføyning.
Utover dette er det klart at om DAT ikke oppfyller kravene så skal ikke anbudet tildeles, så enkelt er det.
Samtidig er det enhvers rett å beskytte sitt marked med de lovlige midler som finnes.Luftfart er knallhard konkurranse.Se hva som skjer på Torp om dagen.

Dette er nok mest en ønsketenkning fra din side. Luftfartstilsynet er et uavhengig organ og de kan ikke støtte Widerøe.

Jeg sier ikke at LT ikke er uavhengig,men det kan hende at LT har et annet syn enn SD på hvorvidt anbudskravene er oppfylt eller ikke.
Er SD og LT samkjørte her er det vel lite trolig at W ville ha gått til retten?
Jeg er ingen jurist,men vil ikke retten her henvende seg til en faginstans(LT) for å få svar på om kravene i anbudet er oppfylt eller ikke?

Jeg er ingen jurist,men vil ikke retten her henvende seg til en faginstans(LT) for å få svar på om kravene i anbudet er oppfylt eller ikke?

Retten vil vel normalt høre hva LT og andre sakkyndige mener, men de vil selv avgjøre om kravene er oppfylt.

Nå blir det frytelig mye surr her (ikke uvanlig i denne tråden).

Forøvrig har det på dette forum,flere ganger,blitt påpekt hvilke strenge regler som gjelder for statlige anbud.At W nå saksøker DAT kommer ikke som en overraskelse.

WF saksøker IKKE DAT, de har klaget til SD på tildelingen, men SD har ikke besvart klagen, og de trekker derfor SD inn i en rettslig prosess.

Jeg sier ikke at LT ikke er uavhengig,men det kan hende at LT har et annet syn enn SD på hvorvidt anbudskravene er oppfylt eller ikke.

Uten at jeg vet sikkert, vil jeg anta at LT skal uttale seg om det operative (dvs. godkjenne selskaper og prosedyrer), og ikke om det juridiske i anbudet SD har sendt ut.

Retten vil vel normalt høre hva LT og andre sakkyndige mener, men de vil selv avgjøre om kravene er oppfylt.

Vil anta at det er SD som står i fokus her siden det er de som er ansvarlige, og som heller ikke har besvart klagen ihht. forvaltningsloven. LT er vel faginstans som kan si noe om SCAT1 og ENGNOS teknisk er "tilsvarende utstyr", så får SD selv rydde opp i om det er installert eller ikke.

Hermed en lille kommentar:

Jeg finder selvsagt spændende og interessant at WF ikke mener at vi vil blive klar til tiden. Jeg har ingen ide om hvor de har fået den ide fra. Men lad mig slå helt fast at jeg har fuld tiltro til at LT er i stand til at holde tingene adskilt og behandle dette både seriøst og objektivt.

Dette er jo en udmærket måde at aflede opmærksomheden fra den situation at man i Florø synes at mene at WF ikke kommer til at leve op til kravene....

I øvrigt har Avinor meldt sig tilfreds for deres del.

Sidder i øvrigt i DY 383 på vej til OSL og skriver dette, længe leve de nye muligheder....

Last edited:
ja det ville være dejligt. Ahh jeg må hellere passe på at det ikke bliver tolket som om det kommer.....desværre ikke.

Jeg syns på ingen måte det er rart at WF går til sak mot SD. De har tildelt kontrakten til DAT på tross av kravene i anbudet.. Kanskje flere går til sak mot SD? Var det flere enn DAT som kunne levert anbud på disse rutene, men trakk seg pga kravene??

Back