DAT/Rungholm har selv sagt 40 seter. Men jeg har egentlig aldri hørt om 100-maskiner med mer enn 39 seter...
Er den i det hele tatt godkjent for 40? Har heller aldri hørt om 40 seter i en -100 eller -200 maskin.
DAT/Rungholm har selv sagt 40 seter. Men jeg har egentlig aldri hørt om 100-maskiner med mer enn 39 seter...
I følge Wikipedia så er -100 godkjent for 37-39 pax, -300 for 50-56pax
kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Dash_8#Series_100
To seter for en slik flytype betyr mye.
Slik rutetabellen til Svolvær og Leknes foreligger nå vil DAT fly henholdsvis 6 og 7 rundturer til Bodø og tilfredsstiller i såfall kravet til totalt antall seter mandag til fredag samlet såfremt de har 39 seter i flyet. Har de derimot bare 37 seter vil de mangle 55 seter til Leknes mandag til fredag samlet.
Jeg har ikke noe imot DAT ,men jeg har heller ikke lagt skjul på at DAT har tatt noe short cut i omgang med fakta ,noe som jeg liker dårlig.
Eksempel:
I Lofotposten ble det stilt spørsmål til DAT om presisjonsbasert innflygning og om start den 1 April.
Svaret som ble gitt var at de regnet med å ha Egnos installert 1 April.
Dvs. inndirekte ble det svart at, ja det ville de ha.
En slik omgang med sannheten er jeg ikke tilhenger av.
Jeg går ut i fra at DAT visste på forhånd at EGNOS ikke var godkjent på kortbanenettet i Norge, og hvordan kunne DAT da legge inn anbud uten å ha oppfylt kravet om Scat1 på sine fly? Blir DAT imøtekommet av myndighetene i Norge i forhold til at det viser seg at DAT likevel ikke oppfyller alle kravene? Vil myndigheten åpne opp for godkjenning av Egnos på grunn av DAT? Eller: Hva ligger til grunn for at du er så sikker på at DAT vil betjene Lofoten fra 1. april?
Skrevet av: Gary
SCAT-1 i og EGNOS debatten er for kompliceret til dette forum og den korte tid jeg har til hvert svar. Men den korte version er at vores anbud har fra starten været baseret på EGNOS og blev godkendt af myndighederne allerede i november /december.
Jesper Rungholm
I gårdagens Lofotpost (papirutgaven) slås det fast at det er 10 seterader med 4 seter på hver rad, altså totalt 40 seter, og ett mer enn hos WF. Var ikke helt bak i flyet for å se etter når jeg var ombord i flyet på LKN, men hvis det Rungholm forteller Lofotposten er riktig, og det har jeg ikke noen grunn til å betvile,så er det nok 40 seter.Da har de jo ikke det midtre setet bakerst, slik som hos WF. Derav et partall (40) seter mot et oddetall (39) hos WF.Etter hva jeg har hørt har DAT versjonen to seter mindre enn W.
Igjennom året,med samme antall bevegelser, kan det bety et betydelig antall færre seter hos DAT.
To seter for en slik flytype betyr mye.
I gårdagens Lofotpost (papirutgaven) slås det fast at det er 10 seterader med 4 seter på hver rad, altså totalt 40 seter, og ett mer enn hos WF. Var ikke helt bak i flyet for å se etter når jeg var ombord i flyet på LKN, men hvis det Rungholm forteller Lofotposten er riktig, og det har jeg ikke noen grunn til å betvile,så er det nok 40 seter.Da har de jo ikke det midtre setet bakerst, slik som hos WF. Derav et partall (40) seter mot et oddetall (39) hos WF.
Widerøe går rettens vei for å stanse DAT.
http://www.an.no/nyheter/article5963263.ece
Vil dette føre til utsettelse av ting og tang?
Neppe.. Om DAT var like dårlige tapere så burde de jo stevnet SD for å ha godtatt et anbud på Florø som inneholder en flytype som ikke kan lande der.
At W først nå kommer på banen tyder på at saken er godt forberedt fra W sin side og det skulle ikke undre meg om W,i denne sak, har Luftfartstilsynet i ryggen.
I såfall ligger SD/DAT dårlig ann.
Er litt usikker på hva du mener her?
Vi har hatt en diskusjon om SCAT-1 osv.,men når Rungholm sier til Lofotposten at han trodde at de(DAT) hadde kommet til forståelse med SD på dette punkt, så blir jeg skeptisk.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.