Å få DAT inn i nord er vel på alle måter en utfordring for WF. Her har de fløyet og hatt ballet for seg selv i 40 år. Så åpner SD for DAT, - en reell utfordrer som etter hva jeg forstår har både midler og vilje til å utfordre WF. Klart det er fornedrende å få en konkurrent inn i hjertet av sitt eget rutenett, midt opp i middagsbordet.
Personlig tror jeg det ligger markedsmessige årsaker bak. De gjør naturlig nok hva som helst å holde på og fortsette den monolpolistiske markedsdominans de har hatt.
Forankrer DAT seg nord, vil mulighetene straks åpne seg får å etablere andre ruter. Vi har hørt Rungholm vært inne på dette.
Markedet er der det vet vi. Vi behøver ikke gå lenger tilbake enn til 2010 da vi opplevde det som endte opp med å bli North Ekspress prøve seg. Nå vet vi jo at de fikk problemer med finansieringen, men det som er mer interessant i denne sammenheng er de markedsundersøkelsene de bygde sin forretningside på. Stemmer de er det så absolutt marked for et konkurrent til WF, noe WF selvfølgelig kjemper i mot med nebb og klør.
Så langt har de kunne holde et prisnivå i nord ca 40% høyere enn i sør, -og det til tross for subsidiene. Mens prisnivået i sør går nedover går prisene fortsatt oppover her i nord.(ref tidli. nevnte markedsundersøkelse).
Så sett ut fra et markedsmessig synspunkt forstår jeg godt at WF prøver seg. Stunts har de gjort før og stunts kommer de til å gjøre igjen. Så kan man jo velge å kalle det en bortskjemt unge som har hatt lekekassa si for seg selv lenge nok eller ei...
Uansett jeg ønsker DAT velkommen, og ønsker Rungholm lykke til i Lofoten.