DATs nye operasjoner i nord

Jeg syns på ingen måte det er rart at WF går til sak mot SD. De har tildelt kontrakten til DAT på tross av kravene i anbudet.. Kanskje flere går til sak mot SD? Var det flere enn DAT som kunne levert anbud på disse rutene, men trakk seg pga kravene??

Det er rimelig å tro at alle som var reelt interesserte ville fått avklaring rundt viktige momenter. Hvis f.eks. "eller tilsvarende" var kritisk for et anbud, så ville man forhørt seg med SD hva som ligger i dette, og hva som er akseptert. Slik foregår det i alle andre anbud, så at det ikke skulle vært gjort her ville overrasket meg.

Det er også veldig prematurt å skulle hevde at SD har tildelt anbudet til DAT på tross av kravene i anbudet. Vet du at DAT ikke oppfyller kravene?

Når det er sagt så er det helt klart WF sin rett å skulle kunne på prøvet beslutningen rettslig. Nå vet jeg ikke hva de klager inn på bakgrunn av, men det vil vel bli klarere etter hvert.
 
Det er rimelig å tro at alle som var reelt interesserte ville fått avklaring rundt viktige momenter. Hvis f.eks. "eller tilsvarende" var kritisk for et anbud, så ville man forhørt seg med SD hva som ligger i dette, og hva som er akseptert. Slik foregår det i alle andre anbud, så at det ikke skulle vært gjort her ville overrasket meg.

Det er også veldig prematurt å skulle hevde at SD har tildelt anbudet til DAT på tross av kravene i anbudet. Vet du at DAT ikke oppfyller kravene?

Når det er sagt så er det helt klart WF sin rett å skulle kunne på prøvet beslutningen rettslig. Nå vet jeg ikke hva de klager inn på bakgrunn av, men det vil vel bli klarere etter hvert.

Ja, det er vel lite annet å gjøre enn å vente på utfallet, så blir det vel klarhet i hva som egentlig har skjedd.. Siste hendelser i media viser jo tydelig at man kan stille seg kritisk til departementene...
 
Interline og crew ID billetter hører ikke nødvendigvis sammen. Jeg må købe mine billetter som alle andre og så jeg rejser altid billigst muligt, og DY flyver jo OSL-BLL.
 
Hermed en lille kommentar:
Dette er jo en udmærket måde at aflede opmærksomheden fra den situation at man i Florø synes at mene at WF ikke kommer til at leve op til kravene....
Fikk denne med meg først nå! Er det noen som har en lenk eller noen ord om hva Rungholm hinter til her?


Ellers kom jeg over denne i en blogg om DAT/WF på FRO.
Quote Ronny Kjønsø: "Denne kritikken er så langt unna fakta som det går an å være. Det meste er vel basert på følelser og at man "alltid" har flydd Widerøe - og har et eieforhold til de. En merkevare man har følt seg trygg på i årtier. Men som en debattant sa: Vi som mister DAT fra Florø er også skuffet - kan vi bytte spurte han lofotværingen.." Det sier vel det meste."

....ja, og det sier jo litt om berettigelsen til WFs uro også.
 
Last edited:
Det blir nok neppe noen endring i operatør uansett, men WF kan jo kanskje få ut noen penger av en eventuell rettsak.
 
Uansett er det ikke sikkert alt er 100% i boks. Prosedyrer m.v. for ny operatør skal vel godkjennes (har blitt godkjent) av LT i disse dager?
 
Uansett er det ikke sikkert alt er 100% i boks. Prosedyrer m.v. for ny operatør skal vel godkjennes (har blitt godkjent) av LT i disse dager?
Skulle det ikke vært klart i går? Mener jeg hørte snakk om tidlig denne uka i alle fall.
 
Skulle det ikke vært klart i går? Mener jeg hørte snakk om tidlig denne uka i alle fall.

Oslo byfogdembete skal behandle slike saker innen to uker.Deretter går det fra en til to uker før dom foreligger.
Da snakker vi om månedskifte.
Mitt tips går ut på at Widerøe fortsatt flyr på Lofoten pr. 1 April.
Det kan ikke være tvil om at anbudsreglene ikke har vært fulgt og derved har Byfogden ingen annet valg enn å gi W medhold.Reglene knyttet til EØS anbud er uhyre strenge.
Ellers har jeg merket meg at DAT,flere ganger, har gitt uttrykk for at de har leiet inn et tredje fly med mannskap.
Det er vel det som kalles Wet lease og som anbudsdokumentene sier at ikke er tillatt?
 
Oslo byfogdembete skal behandle slike saker innen to uker.Deretter går det fra en til to uker før dom foreligger.
Da snakker vi om månedskifte.

Jeg refererte til Luftfartstilsynet som skal godkjenne prosedyrer for nye operatør på korbanen, ikke domstolene ;)
 
Skal de skje noe annet en at DAT starter 1.April da?
Hvis det hadde kommet noe nytt ville den blitt postet....

Vi skal levere noe utstyr til DAT for bruk på flyplassene der oppe, og de er svært annige for å få det opp innen 1. april hvertfall :-)
 
Last edited:
Mitt tips går ut på at Widerøe fortsatt flyr på Lofoten pr. 1 April.
Det kan ikke være tvil om at anbudsreglene ikke har vært fulgt og derved har Byfogden ingen annet valg enn å gi W medhold.Reglene knyttet til EØS anbud er uhyre strenge.
Ellers har jeg merket meg at DAT,flere ganger, har gitt uttrykk for at de har leiet inn et tredje fly med mannskap.
Det er vel det som kalles Wet lease og som anbudsdokumentene sier at ikke er tillatt?

Det står vel at anbudet ikke må være basert på wet-lease, men hvorvidt dette utelukker bruk av wet-lease er jeg usikker på. Det står videre i EØS-regelverket for lufttrafikk at dette kan benyttes, men skal godkjennes av myndighetene.

Videre så er det vel muligens noe prematurt å konkludere med at reglene ikke har vært fulgt, hvis nå ikke du sitter på mer informasjon enn oss andre om de faktiske forhold. Nå kan ikke jeg jussen rundt dette, men enn så lenge så et vel beslutningen at DAT er operatør fra 1. April. Det er ingen rettsavgjørelse som tilsier noe annet per nå?
 
Last edited:
Det er denne teksten jeg referer til,men om DAT `s innleie av et backup fly rammes av denne vet jeg ikke.

5.9 Innleige av luftfartøy
Anbodet må ikkje baserast på innleige av luftfartøy med mannskap (”wet-lease”).
 
Vi skal levere to transformatorer til DAT for bruk på flyplassene der oppe, og de er svært annige for å få dem opp innen 1. april hvertfall :-)

DAT må forutsette at de flyr f.o.m 1April, men W er også klare til å fortsette etter 1 April.
Ellers er jeg usikker på om kontrakten mellom DAT og SD er signert, særlig etter at W gikk til Byfogden med krav om midlertidig forføyning.
 
Back
Top