DATs nye operasjoner i nord

Spør du meg, så vil jeg heller si at dette er første, av sikkert en hel del, spiker i kista for SCAT-1. Operasjoner har vært gjort frem til nå uten SCAT-1, slik at jeg tror ikke verden går under om ikke DAT har systemet.

Det kan så være. Jeg tenkte mer på hvordan dette er håndtert av departementet. Man setter krav til et system eller tilsvarende, der det tilsvarende ikke enda eksisterer eller ikke kommer til å eksistere i området i nær fremtid. Jeg er bare litt spent på hvordan dette kommer til å løse seg i praksis. Hvis EGNOS skal bli et operativt system må det først godkjennes i Norge, noen skal betale for det, så skal det installeres og siden skal det litt grundig testflyging til før systemet kan bli operativt.
Eneste løsningen på dette må vel bli at departementet går tilbake på kravet i anbudet. Det kan det jo i såfall bli litt bråk av.

Hvis EGNOS skal bli et operativt system må det først godkjennes i Norge, noen skal betale for det, så skal det installeres og siden skal det litt grundig testflyging til før systemet kan bli operativt.

Hva er det som kreves av særnorsk godkjenning av EGNOS?

Så vidt jeg har forstått, har vel DAT allerede installert utstyret, så installasjonstida burde det vel være mulig å korte inn på?

Hva er det som kreves av særnorsk godkjenning av EGNOS?

Så vidt jeg har forstått, har vel DAT allerede installert utstyret, så installasjonstida burde det vel være mulig å korte inn på?

Så vidt jeg kan se av ESA´s hjemmesider ligger Lofoten og resten av Nord-Norge i et område med lavere navigasjonsnøyaktighet og i beste fall på grensen av området der det i dag kan benyttes vertical guidance for en konstant glidebane tilsvarende Cat.I-innflyginger. Hvis systemet skal tilsvare SCAT-1 vil jeg anta at det kreves glidebane på innflygingen.
Dette er sikkert noe som utvikler seg fortløpende, så DAT sitter kanskje på mer info enn hva som ligger tilgjengelig nå.
Hvor fant du info om at DAT har installert utstyret?
Blir spennende å følge utviklingen på dette den nærmeste tiden.

Last edited:
F35Landing; Blir spennende å følge utviklingen på dette den nærmeste tiden.[/QUOTE said:
Definitivt.
Må jo forøvrig si at det er meget spesielt at et firma blir tilkjent en anbudskontrakt basert på et innflygningssystem som enda ikke er operativt på de flyplasser man skal betjene?! Tviler ikke på DATs vilje eller evne, men fra oppdragsgivers(statens) side er jo dette hårreisende måte å drive på!

Så vidt jeg kan se av ESA´s hjemmesider ligger Lofoten og resten av Nord-Norge i et område med lavere navigasjonsnøyaktighet og i beste fall på grensen av området der det i dag kan benyttes vertical guidance for en konstant glidebane tilsvarende Cat.I-innflyginger.

Jeg synes det er litt vanskelig å finne god dekningsinfo på ESA-sidene. Jeg så på dekningskartet her:
http://download.esa.int/docs/Navigation/factsheet_SoL.pdf

Der ligger Lofoten godt innenfor dekningsområdet. Hvilken informasjon var det du så på?

Hvor fant du info om at DAT har installert utstyret?

Ser ut som jeg husket feil og at de skal få det installert:

Vore fly får EGNOS boxe installeret her på våren. OK?

Er SCAT 1 lagt død fra produsenten sin side? Lages ikke flere "bokser" ref artikkelen fra NRK?
Minner om M-ADS til offshore helikoptrene som sakte dør ut (det er produsert totalt 52 slike bokser og de flyttes mellom helikoptrene ettersom hvem som skal fly..)

Ser du på kartet side 5 vil du se at Lofoten er godt innenfor dekningsområdet.

Jeg er klar over det. Jeg tenkte mer på side 4 der man ser at det dreier seg om et område med lavere nøyaktighet, men kanskje er det mer enn bra nok. Det vil jo testflyging avdekke all den tid dette ikke er prøvd her til lands før. Det blir interessant å se hvordan Avinor stiller seg til dette. Det kan jo absolutt virke som at dette er på full fart inn som en approach-standard.

Hvis jeg har forstått det riktig, så er både Scat-1 og EGNOS basert på posisjoner fra satelitter. Og nøyaktigheten i utgangspunktet lik for begge systemer.
Forskjellen er måten korreksjon av nøyaktigheten foregår.
Scat-1 krever bakkebasert sender for hver flyplass.
EGNOS er satelitbasert og virker over større områder.

Scat-1 er ikke ferdig utbygd.
Tabell fra Avinors plan 2010-2013 side 21:
http://www.avinor.no/tridionimages/§10 plan 2010-2013_tcm181-122431.pdf

4.1.2 Satelittbasert innflygning (SCAT-I)

Systemet bidrar til sikrere, mer miljøvennlige og mer effektive innflygninger på kortbanenettet
i Norge. Totalbudsjettet for tiltaket er ca. 190 mill. kr.

Tabellen under viser utbygging av SCAT-I på de lokale lufthavnene (operativt år).
Fullførte Brønnøysund Hammerfest
2010 Vadsø Svolvær Båtsfjord Namsos
2011 Førde Stokmarknes Mosjøen Berlevåg Hasvik Vardø
2012 Røst Rørvik Mehamn Leknes Narvik
2013 Ørsta-Volda Sandnessjøen Honningsvåg Sørkjosen Mo i Rana Sandane

Tabell 4.2 Utbygging av SCAT-I på lokale lufthavner
Avinor rapporterte i § 10-planen som ble lagt fram i 2008 at SCAT-I etter planen skulle være
installert på de aller fleste kortbaneflyplassene innen utgangen av 2010. Som det framgår av
tabellen over, er framdriften noe forsinket og for den siste gruppen av lufthavner er
ferdigstillelsen planlagt i 2013.

I og med at det flybaserte utstyret ikke lenger leveres, ser det ut til at
Avinor og Widerøe har kastet/kaster penger ut av vinduet ?

Man trenger IKKE vertikal informasjon for aa fly en GPS approach, og man kan faa en like bra 'constant angle' apporach med BARO som GPS.

Den laterale noyaktigheten paa 0.3nm er mer en nok for begge systemene, og forskjellen paa GPS-minima og BARO-minima skiller 50' idag. (EGNOS kan etterhvert gi CAT-2 eller 3, som har liten eller null betydning for de aller fleste kortbaneplasser.)

Paa de ALLER fleste flyplasser i norge er det hindringer i Missed-Approach sektor som avgjor minima, og det er dermed uvesentlig hvorvidt det er GPSen eller BARO-hoydemaaleren som gir vertikal informasjon: minima blir akkurat det samme.

Ja, EGNOS og tilsvarende systemer kommer. De siste testene gir fakrisk nye problemer: 99% av alle touchdowns skjer innenfor +-30cm og skaper store problemer for rullebanens baere-evne.

Men for Guds skyld: BAro/LNAV med constant-angle approacher er vel saa trygt som SCAT-1 eller EGNOS... den eneste forskjellen er hvor lavt man kan sette minima og hvor mange lys man trenger (eller ikke trenger) aa see for aa gjennomfore landingen. Dette er uansett ikke hvor 'problemet' ligger paa kortbaneplassene..... hvorvidt minima er 50', 100' eller 200.'

GPS (RNAV) 0.3 approacher med BARO vertical guidance er mer enn godt nok for Norske Kortbaneplassene. Og det krever hverken SCAT-1 eller EGNOS.

Last edited:
Bare litt nysgjerrig. har vi noen seriøs referanse på at SCAT-1 utstyr ikke lages lenger? Eller er det bare synsing rundt det at man til nå , så vidt jeg vet i alle fall, har vært avhengig av Universal sin FMS og GLS motaker?
For penger kan vel fortsatt det meste kjøpes? eller er jeg helt på jordet?

Trekløveret Universal/Avinor/Widerøe sitter vel på patenter?/rettigheter til systemet.
Hvis jeg husker riktig: Da systemet ble planlagt/lansert var tanken å utvikle det og selge dette til andre.
Tiden/utviklingen har løpt fra det, slik at lisenssalg virker usansynlig.

Last edited:
Bare litt nysgjerrig. har vi noen seriøs referanse på at SCAT-1 utstyr ikke lages lenger? Eller er det bare synsing rundt det at man til nå , så vidt jeg vet i alle fall, har vært avhengig av Universal sin FMS og GLS motaker?
For penger kan vel fortsatt det meste kjøpes? eller er jeg helt på jordet?

Kanskje her:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7985372

Hvor seriøst du vurderer denne referanse vet jeg ikke. Hele brevet vises ikke og spørsmålet som brevet er et svar på ser vi heller ikke, men helt feil er det kanskje ikke da..

Det kan virke som om spørsmålet fra DAT gjelder installasjon i ATR så da er det kanskje hold i ryktet at dette utstyret likevel ikke kunne implementeres i en DHC8 med serienr 60 om det hadde vært tilgjengelig. Sånn sett er DAT kanskje "heldig" med at utstyret ikke kan kjøpes.

En annen sak er at et av svarene fra Rungholm i denne tråden kan tolkes som om DAT sin påvirkning av SD medførte frasen "eller tisvarende". Hvis det ikke finnes tilsvarende som er operativt så er jo det en litt merkelig sak BÅDE for SD og DAT. Om ikke SD visste at EGNOS var operativt så burde ihvertfall DAT ha visst, det noe de mest sannsynlig også gjorde.

En annen sak er at Rungholm i et tidligere intervju sier til NRK at de skal undersøke de nærmeste ukene om det er mulig å oppdatere DHC8 med SCAT-1 samtidig som han sier her på forumet at SCAT-1 er dødt. Den avklaringen kom merkelig fort (eller litt for fort)...

Last edited:
"Bare litt nysgjerrig. har vi noen seriøs referanse på at SCAT-1 utstyr ikke lages lenger?"

"
3 Februar 2012

Dear Mr. Rungholm

Evert Pruys from DAC Internaitonal just informed me of Danish Air Transport's interst in our GLS-1250 for the ATR fleet.

Unfortunately, the GLS-1250 is now out of production due to parts obsolescence, and is no longer available. At this time, there are no plans to develop and manufacture a replacement product.

As I'm sure Evert has pointed out, the installation of our SBAS Flight Management Systems in the ATR fleet can provide many benefits including LPV approach capability, VNAV and PRNAV.

....

Universal Avionics
"

Merkelig hvis GLS/SCAT og mulighetene for installasjon ikke var avklart i anbudsprosessen. DAT har vel regnet på hva en slik installasjon vil koste, eller har taktikken vært tilgivelse fremfor tillatelse? Og hvorfor fortsetter Avinor med installasjon hvis systemet for alle praktiske formål er lagt dødt?

DAT har vel regnet på hva en slik installasjon vil koste, eller har taktikken vært tilgivelse fremfor tillatelse?

Det er vel ikke tvil om hva det blir nå? Tilgivelse!
Faktum er at det blir hverken EGNOS eller SCAT-1 1. april for DAT.

Quote:
"Det er vel ikke tvil om hva det blir nå? Tilgivelse!
Faktum er at det blir hverken EGNOS eller SCAT-1 1. april for DAT. "

Og da er vi i den tilstanden Widerøe har operert i alle år.

Det bør vel heller stilles spørsmål med om kravene i anbudet.
I utgangspunktet krav som bare et delvis statseid selskap kan oppfylle.

Her er det mange "hoppende kaniner".

Å prøve å bortforklare feilinvesteringer er nok tungt for mange.
(Selv om saken ved beslutningstidspunkt så lys ut)

Widerøe har tapt Lofoten, men vunnet Vestlandet.
At noen må relokalisere er bare en følge av anbudssystemet.

Til slutt:
Er bare en Trønder med bart, og skulle ønske at Nordenfjeldske Luftfart , aka
HeliTrans hadde fått innpass i regulær rutetrafikk. :D:D

Quote:
"Det er vel ikke tvil om hva det blir nå? Tilgivelse!
Faktum er at det blir hverken EGNOS eller SCAT-1 1. april for DAT. "

Det bør vel heller stilles spørsmål med om kravene i anbudet.
I utgangspunktet krav som bare et delvis statseid selskap kan oppfylle.

Å prøve å bortforklare feilinvesteringer er nok tungt for mange.
(Selv om saken ved beslutningstidspunkt så lys ut)

Widerøe har tapt Lofoten, men vunnet Vestlandet.
At noen må relokalisere er bare en følge av anbudssystemet.
:D:D

Alternativet er altså at det IKKE bør stilles krav. Nå er det vel ingen tvil om at en presisjonsinnflyging er sikrere enn en ikke presisjonsinnflyging. Spørsmålet ditt blir da heller om anbudet burde ha fokus på det sikreste eller det billigste.

At Staten eier aksjer i Widerøe var nytt for meg.

Om det er feilinvestering har jeg desverre ikke kompetanse til å vurdere, men foreløpig kan jeg ikke se at det har dukket opp alternativ som er påvist å være like pålitelige i Nordområdene som SCAT-1. Det skal jo også helst påvises å fungere lenger nord enn Lofoten ref. Avinors planer om implementering av SCAT-1.

Kjenner er del i Widerøe og noen av dem pendler og om de må pendle til Bodø eller et annet sted er vel helt uvesentlig og slike utsagn hjelper kun til å avspore debatten.

Back