DATs nye operasjoner i nord

Skal det daes noen konklusjoner av denne debatten,
så må det være at noen sure for at DAT vant anbudet fremfor Widerøes.

Om jeg ikke husker helt feil så var også SCAT-1 vs lignende systemer noe TØI tok opp i sin rapport for et års tid siden mtp økt konkurranse på kortbanenettet.

Spørsmål til Rungholm:

I Lofotposten uttaler du at dere leier inn et selskap som har erfaring med Dash 8 i startfasen for å sikre regularitet. Hvilket selskap er dette og vil det si at dere ikke vil fly med ATR på Røst og i Narvik i begynnelsen?

Spørsmål til Rungholm:

I Lofotposten uttaler du at dere leier inn et selskap som har erfaring med Dash 8 i startfasen for å sikre regularitet. Hvilket selskap er dette og vil det si at dere ikke vil fly med ATR på Røst og i Narvik i begynnelsen?

Mulig jeg tar feil, men tolket det dit at skal leie inn erfarne piloter med erfaring fra Grønland for å bistå i trening og oppstart av egne ansatte.

Mulig jeg tar feil, men tolket det dit at skal leie inn erfarne piloter med erfaring fra Grønland for å bistå i trening og oppstart av egne ansatte.

Slik opptattet jeg det også, basert på hva Jesper R skrev tidligere her på forumet.

Espen

Slik det er fomulert er DAT i sin fulle rett til å ikke installere SCAT-1. Mitt poeng er at om ikke flyet har relevant utstyret (les: SCAT-1) eller det ikke er utarbeidet prosedyrer for det ustyret som flyet faktisk(les: EGNOS) har så er resultatet uansett at det ikke blir gjort satelittbaserte presisjonsinnsinnflyginger til Svolvær.
Angående Konkurransetilsynet så vil en dispensasjon kunne oppfattes som konkurransevridende. Kravet til SCAT-1 eller tilsvarende kan ha medført at konkurrenter til DAT og Wideøe lot vær å legge inn anbud på Lofoten. Muligheten er da til stede for at Staten kunne fått dette enda billigere viss de hadde droppet dette kravet.

Dette synes jeg er et veldig godt poeng. Dette er jo faktiske forhold som gjelder uansett hvem som fikk/ikke fikk anbudet.

Neste post blir jeg imidlertid litt matt av:
Skal det daes noen konklusjoner av denne debatten,
så må det være at noen sure for at DAT vant anbudet fremfor Widerøes.

Lettvindt og lite konstruktivt innspill som bidrar til å ødelegge en debatt.

Neste post blir jeg imidlertid litt matt av:

Lettvindt og lite konstruktivt innspill som bidrar til å ødelegge en debatt.

Jeg tror nok i likhet med 1944Vintage at enkelte av innleggene i denne lange trådene (og da spesielt en del av de våre utmerkede moderatorer enten har flyttet eller slettet) bærer tydelig preg av motforestillinger mot DAT.

Kontrasten er i hvert fall tydelig når vi leser alle innlegg i forbindelse med at DAT opprettet en del flyruter fra Rygge.

For en utenforstående leser vil det være slik at DAT i Sør-Norge er en kjempepositiv ting, mens mot det samme flyselskapet i Nord-Norge er det grunn til å stille mange og kritiske spørsmål.

Angående Konkurransetilsynet så vil en dispensasjon kunne oppfattes som konkurransevridende. Kravet til SCAT-1 eller tilsvarende kan ha medført at konkurrenter til DAT og Wideøe lot vær å legge inn anbud på Lofoten. Muligheten er da til stede for at Staten kunne fått dette enda billigere viss de hadde droppet dette kravet.

På den andre side ville et krav om utelukkende SCAT-1, dersom dette virkelig ikke lar seg skaffe lenger, fort kunne bli oppfattet som "skreddersøm" i favør av WF, jf. korrupsjonssaken som verserer her i Oslo for tiden, hvor kravet til lengde på busser som skulle anskaffes måtte være mellom 18,74 og 18,75 meter, noe bare en leverandør produserte.

På den andre side ville et krav om utelukkende SCAT-1, dersom dette virkelig ikke lar seg skaffe lenger, fort kunne bli oppfattet som "skreddersøm" i favør av WF

Det er ikke vanskelig å forstå at det blir er merkelig problemstilling hvis SCAT-1/GLS ikke lenger kan skaffes.

Nå begrunner Avinor og Widerøe SCAT-1 med sikrere innflyginger til kortbanene og jeg er usikker på om en spesifikk busslengde har en like plausible begrunnelse.

Det springende punktet her er "dersom dette ikke lar seg skaffe".
Leser her på forumet at ivrige plainspottere kan melde at det snart kommer 3 DHC8-200 til Widerøe. Skal ikke Widerøe ha dette utstyret i disse flyene eller har de kanskje kjøpt inn et lager for lenge siden?

Kan ikke NRK Nordland ta kontakt med Universal og spørre så får vi svar på dette helt essensielle punktet fra en kilde som ikke har økonomiske interesser av å få det ene eller andre svaret?

Nå begrunner Avinor og Widerøe SCAT-1 med sikrere innflyginger til kortbanene og jeg er usikker på om en spesifikk busslengde har en like plausible begrunnelse.

Det stemmer nok, men en plausibel begrunnelse er ikke nok, det stilles blant annet krav til at det behovet vilkåret skal ivareta ikke kan ivaretas på annen måte. (Litt grovt og unøyaktig formulert.)

...
Kan ikke NRK Nordland ta kontakt med Universal og spørre så får vi svar på dette helt essensielle punktet fra en kilde som ikke har økonomiske interesser av å få det ene eller andre svaret?

Hm. Hvem har hvilke interesser, og hvorfor haster dette så fryktelig, mon tro.

Det stemmer nok, men en plausibel begrunnelse er ikke nok, det stilles blant annet krav til at det behovet vilkåret skal ivareta ikke kan ivaretas på annen måte. (Litt grovt og unøyaktig formulert.)

Jeg syntes egentlig at Avinor og Widerøe ikke bare har en plausibel begrunnelse, men faktisk en veldig GOD begrunnelse; nemlig økt flysikkerhet, ref. link i post #160.
Faktum er veldig enkelt; vi har i Norge i dag desverre ingen operative alternativer til SCAT-1.

Last edited:
Faktum er veldig enkelt; vi har i Norge i dag desverre ingen operative alternativer til SCAT-1.

Og dersom bruk av SCAT-1 skulle være et absolutt krav, er det jo ingen grunn til å ha en anbudskonkurranse og man kan nøye seg med å ringe til Widerøe og spørre hva de skal ha for å fly disse rutene. Eventuelt kan Avinor snarest slutte å ri en død hest og få implementert et innflygingssystem som brukes på noe annet enn en håndfull norske kortbaneflyplasser, slik de implisitt er pålagt gjennom anbudsdokumentene.

På den andre side ville et krav om utelukkende SCAT-1, dersom dette virkelig ikke lar seg skaffe lenger, fort kunne bli oppfattet som "skreddersøm" i favør av WF, ....

Skal vi se.
I anbudet kreves det SCAT-1 eller tilsvarende utstyr. SCAT-1 er stort sett innstallert i flyene til et selskap, mens tilsvarende utstyr ikke er godkjent i Norge, pr. dato, for noen fly/flyplasser.
Dette betyr at når man i anbudet har åpnet for tilsvarende system, til SCAT-1, kan benyttes og slike system ikke er utbygd vil det å ta kontrakten fra DAT på dette grunnlaget og lyse det ut på nytt eller tildele det til annet flyselskap ikke føre til at staten sparer penger på det. Staten vil nok måtte utbetale en erstatning som overgår det et nytt anbud kunne spare.
Det ville sannsynligvis i ESA bli oppfattet at med et krav om SCAT-1, som det eneste reelle, som er innstallert hos et selskap vil være å favorisere dette selskapet så mye at konkurransen ikke er reell.

Nå vil jeg også påpeke at DAT ikke er noen flyklubb som har vært heldig å vinne et anbud. Når deres piloter kommer til Lofoten er ikke Himmelbjerget det høyeste fjell de har erfaring med å fly rundt. Når Rundholm sier at det nok vil oppstå innkjøringsproblemer kan dette også skyldes den sene tildelingen fra departementet, og ikke "bare" at de er dansker.

Vidar

På Universal Avionics sin hjemmeside så står ikke GLS-1250 i produktsortimentet deres, så vidt jeg kan se. Nå vet ikke jeg hva GLS-1250 egentlig er, og for alt jeg vet er den satt sammen av ulike komponenter som Universal Avionics tilbyr.

Forøvrig er det selvsagt lett å være etterpåklok, men spesielle løsninger a la SCAT-1 som Norge skal utvikle selv gir meg en "Golf-prosjekt" følelse. Men for alt jeg vet er dette egentlig et fantastisk system (men å være avhengig av en gitt leverandør for en helt kritisk komponent i systemet høres litt "farlig" ut).

Noe av det mest interessante nå blir å se hvordan Avinor stiller seg til implementering av EGNOS. Det vil antagelig komme på et tidspunkt, men spørsmålet er vel når. Hva kostnadene blir er jo også av stor betydning. Jeg kan vanskelig se for meg at Avinor hasteinnfører systemet nå for å bistå ett flyselskap. Likeledes er "monopolet" rundt SCAT-1 også problematisk. Denne anbudsrunden ble litt merksnodig...

De siste postene bygger på EN viktig forutsetning; for DAT har det vært og er fortsatt umulig å få tak i SCAT-1/GLS til sine DHC8.

Ja jeg har sett innslaget på NRK Nordland som viser litt av brevet som DAT fikk fra Universal. Fordi jeg er en skeptiker (som noen sikkert har merket:-) så er jeg nok ikke uten videre villig til å akseptere at Rungholm på dette punkt forkynner den hele og fulle sannet.

Han uttalte selv i dag på nettmøte med Lofotposten at han hele tiden har gått for EGNOS.
Jeg vil gjerne se brevet fra DAT som brevet fra Universal var et svar på og jeg vil gjerne se hele brevet fra Universal.

Det beste hadde derimot vært hvis en uavhengig kilde sjekket dette med Universal. Utfordringen går derfor til NRK Nordland som har fokusert på problematikken rundt SCAT-1 vs EGNOS.

Fordi jeg er en skeptiker (som noen sikkert har merket:-) så er jeg nok ikke uten videre villig til å akseptere at Rungholm på dette punkt forkynner den hele og fulle sannet.

Dette er vel strengt tatt ikke DAT's problem, men Samferdsels departementets problem som har stillt krav om SCAT-1 som kun ett selskap har, og åpnet for tilsvarende system, som andre selskap antakelig har i sine fly og som ikke er godkjent på flyplassene som omfattes av anbudet.

Dersom du er slik en stor skeptiker som du selv påstår, hvorfor ber du hele tiden DAT bevise, og Rungholm om å svare? Som det er nevnt i en tidligere tråd, det ser ut som om du stiller spørsmål du selv vet svarene på.

Den du burde stille disse spørsmålene til er direktør i Avinor, og kanskje i særdeleshet ministeren for Samferdselsdepartementet. Hun heter Magnhild Meltved Kleppa. Spørsmål om DAT's operasjoner er Rungholm rette adressat for, men ikke for ting som ligger inn under Avinor som eier av flyplassen. Der bør du stille spørsmålene til Avinor.

Vidar

Hermed et par hurtige facts inden jeg trækker stikket ud og tager en rotation til Afghanistan i vores fine MD.

Vi har aldrig afskrevet muligheden for SCAT-1, men med åbningen i anbudsdokumenetet er EGNOS den første prioritet. Havde denne ikke været der havde vi været 100% afhængig af vores eneste realistiske konkurrent. En konkurrent som har opkøbt alt tilgængeligt SCAT-1 udstyr, som har de-facto monopol, som har god økonomi, som er både kompetent og risiko villig, med andre ord en formidabel modspiller. Hvis nogen synes at dette åbner for en fair udbuds runde så sig bare til og jeg skal fortælle hvor din løn kommer fra.

Lord King, tidligere formand for BA sagde; "Monopoly is only a problem for those who do not have it..."

Convert; Ja jeg ønsker EGNOS og ikke SCAT-1 men vi har altså ikke magten eller indflydelse til at få Universal til at gøre som vi siger.

Hvad med at vende kasketten; DAT er ikke nogen stor Universal kunde i dag, vi har vist kun boksene i Saab flyene - og på vej i de nye Dash,
Widerøe har et langt samarbejde med Universal bag sig, har opkøbt alt SCAT-1 udstyr, hvem har mest ud af at det ikke produceres mere?

Her er teksten fra denne morgens mail fra Universal:

• GLS-1250 for ATR vs. Dash 8 – As far as product availability is concerned, the aircraft type is really irrelevant. The GLS-1250 was a single part number originally designed with the flexibility to be installed on a wide variety of aircraft. Unfortunately, the fact remains we are no longer able to produce the GLS-1250 – which would apply to any platform. However, we do not foresee any issues with supporting GLS-1250s already in the field.
• GLS-1250 integration in non-EFIS aircraft – Evert mentioned there may be an opportunity for DAT to procure GLS-1250 systems through a third party, but there was concern about integration in non-EFIS aircraft. Since most of the GLS-1250 integration is associated with the autopilot, we do not foresee any technical issues with integrating the GLS-1250 (based on our general knowledge of the Dash 8).

Du er velkommen til at stille spørgsmål til alt dog vil jeg blive noget forbløffet hvis du nogensinde tager mig i bevist at lyve.

Så skulle den ged vist være barberet....

Her er en til konspirations tænkerne:
Anbuddet er baseret på anbudspakker, altså ruter der kan pakkes sammen og hvor man ikke har nogen chance for at byde hvis man ikke tager hele pakken. Jeg fik tanken her til morgen; hvordan er de enkelte SCAT-1 lufthavne udvalgt, er det således at der tilfældigvis er en enkelt SCAT-1 i hver pakke? Har ikke tid til at se efter, måske nogen har lyst?

Takk Rungholm for svar. Det setter jeg pris på!

Har du fått noen indikasjoner fra Avinor om når de vil starte med å utarbeide innflygninger basert på EGNOS?

Back