1944vintage
ScanFlyer Gold
Skal det daes noen konklusjoner av denne debatten,
så må det være at noen sure for at DAT vant anbudet fremfor Widerøes.
Spørsmål til Rungholm:
I Lofotposten uttaler du at dere leier inn et selskap som har erfaring med Dash 8 i startfasen for å sikre regularitet. Hvilket selskap er dette og vil det si at dere ikke vil fly med ATR på Røst og i Narvik i begynnelsen?
Mulig jeg tar feil, men tolket det dit at skal leie inn erfarne piloter med erfaring fra Grønland for å bistå i trening og oppstart av egne ansatte.
Slik det er fomulert er DAT i sin fulle rett til å ikke installere SCAT-1. Mitt poeng er at om ikke flyet har relevant utstyret (les: SCAT-1) eller det ikke er utarbeidet prosedyrer for det ustyret som flyet faktisk(les: EGNOS) har så er resultatet uansett at det ikke blir gjort satelittbaserte presisjonsinnsinnflyginger til Svolvær.
Angående Konkurransetilsynet så vil en dispensasjon kunne oppfattes som konkurransevridende. Kravet til SCAT-1 eller tilsvarende kan ha medført at konkurrenter til DAT og Wideøe lot vær å legge inn anbud på Lofoten. Muligheten er da til stede for at Staten kunne fått dette enda billigere viss de hadde droppet dette kravet.
Skal det daes noen konklusjoner av denne debatten,
Neste post blir jeg imidlertid litt matt av:
Lettvindt og lite konstruktivt innspill som bidrar til å ødelegge en debatt.
Angående Konkurransetilsynet så vil en dispensasjon kunne oppfattes som konkurransevridende. Kravet til SCAT-1 eller tilsvarende kan ha medført at konkurrenter til DAT og Wideøe lot vær å legge inn anbud på Lofoten. Muligheten er da til stede for at Staten kunne fått dette enda billigere viss de hadde droppet dette kravet.
På den andre side ville et krav om utelukkende SCAT-1, dersom dette virkelig ikke lar seg skaffe lenger, fort kunne bli oppfattet som "skreddersøm" i favør av WF
Nå begrunner Avinor og Widerøe SCAT-1 med sikrere innflyginger til kortbanene og jeg er usikker på om en spesifikk busslengde har en like plausible begrunnelse.
...
Kan ikke NRK Nordland ta kontakt med Universal og spørre så får vi svar på dette helt essensielle punktet fra en kilde som ikke har økonomiske interesser av å få det ene eller andre svaret?
Det stemmer nok, men en plausibel begrunnelse er ikke nok, det stilles blant annet krav til at det behovet vilkåret skal ivareta ikke kan ivaretas på annen måte. (Litt grovt og unøyaktig formulert.)
Faktum er veldig enkelt; vi har i Norge i dag desverre ingen operative alternativer til SCAT-1.
På den andre side ville et krav om utelukkende SCAT-1, dersom dette virkelig ikke lar seg skaffe lenger, fort kunne bli oppfattet som "skreddersøm" i favør av WF, ....
Fordi jeg er en skeptiker (som noen sikkert har merketså er jeg nok ikke uten videre villig til å akseptere at Rungholm på dette punkt forkynner den hele og fulle sannet.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.