DATs nye operasjoner i nord

Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

En samlet pakke som koster DAT ca 400 000 kr???? Er det lønn pluss tillegg, eller er det kostnader DAT har inkl arbeidsgiveravgift, uniformer, lønn, diett osv?

Per

Et godt spørsmål. Svaret ligger nok i måten Rungholm har valgt å formulere svaret sitt...

Melder mig lige på banen med et par svar som kan afklare lidt operative spørgsmål m.m.:

Vore to Dash fly OY-RUW og OY-RUI vil begge være steep approach godkendte 1. april. Det samme vil det tredie Dash fly som kommer til inden længe.

Til info: både fly, selskab og piloter skal godkendes til steep aproach. Vi har været dette i mange år på ATR, procedurerne er ikke specielt forskellige og vi er det også på Dash inden starten 1. april.
Vi hører under det danske tilsyn men har i mange år haft et fint samarbejde også med det norske tilsyn. Det danske tilsyn har også Air Greenland, med både Dash7 og 8 og baner/betingelser der ikke er væsentligt forskellige fra Lofoten. Vor chef pilot på Dash 8 kommer med indgående erfaring fra Grønlands operationen.

Her er det ikke bare snakk om å ha godkjent fly og piloter til steep approach den 1. april!
Florø har også steep approach, men i Lofoten kreves det mye mer!
Hva slags baner de har på Grønland og erfaringer til det danske tilsynet med DHC8 er saken uvedkommende.
I følge AIP Norge er både Leknes, Svolvær og Narvik Cat. C flyplasser. Det betyr at det NORSKE Luftfartstilsynet skal godkjenne operatøren på hver enkelt flyplass med helt spesifikke krav.
Se f.eks. på Svolvær i AIP Norge (finnes på IPPC) så er det en lang liste av krav og dokumentasjon som kreves av operatøren og dette skal være klart og godkjent av det NORSKE Luftfartstilsynet senest 14 dager FØR operasjonen starter.

Last edited:

Fra anbudsinvitasjonen:

4.2 Tekniske og operative krav ved lufthamnene
Anbydarane pliktar å setje seg inn i dei tekniske og operative krava som gjeld for dei aktuelle lufthamnene. Nærmare opplysningar om dette kan innhentast frå Luftfartstilsynet, Postboks 243, 8001 Bodø eller telefon 75 58 50 00.
Avinor skal etter planen installere utstyr for satellittbaserte innflygingssystem (SCAT-I) ved ei rekkje regionale lufthamner i anbodsperioden. Ved lufthamner som har satellittbaserte innflygingssystem (SCAT-I) installert, blir det føresett at operatøren kan nytte denne type satellittbasert innflyging eller tilsvarande system som gir presisjonsinnflyging. Informasjon om SCAT-I kan ein få frå hovudkontoret til Avinor AS, Postboks 150, 2061 Gardermoen.

Hvordan skal DAT klare den? Det kan ikke innstaleres Scat-1 i fly uten EFIS.

Fra anbudsinvitasjonen:

Anbydarane pliktar å setje seg inn i dei tekniske og operative krava som gjeld for dei aktuelle lufthamnene. Nærmare opplysningar om dette kan innhentast frå Luftfartstilsynet, Postboks 243, 8001 Bodø eller telefon 75 58 50 00.
Avinor skal etter planen installere utstyr for satellittbaserte innflygingssystem (SCAT-I) ved ei rekkje regionale lufthamner i anbodsperioden. Ved lufthamner som har satellittbaserte innflygingssystem (SCAT-I) installert, blir det føresett at operatøren kan nytte denne type satellittbasert innflyging eller tilsvarande system som gir presisjonsinnflyging. Informasjon om SCAT-I kan ein få frå hovudkontoret til Avinor AS, Postboks 150, 2061 Gardermoen.

Hvordan skal DAT klare den? Det kan ikke innstaleres Scat-1 i fly uten EFIS.

DAT har vel fly med EFIS, både ATRene og Dashene dems har EFIS..:)

Greit ATR er gammel, men ikke så pass gammel at det ikke er EFIS i den..;)

Tror ikke Dash'ene har EFIS nei, men har jo ikke sett dem. Men det lave sn. tillsier at de ikke har. Tror kun de er elektro mekaniske, men det kan sikkert Rungholm svare på.

Last edited:

...blir det føresett at operatøren kan nytte denne type satellittbasert innflyging eller tilsvarande system som gir presisjonsinnflyging.

Blir opp til Avinor å eventuelt legge til rette for andre typer i så fall. Så lenge DAT tilbyr et system som er "tilsvarende" så kan de ikke lastes for at det ikke fins godkjente prosedyrer for det. Ellers ville formuleringen vært meningsløs. Hele hensikten med omformuleringen fra tidligere anbud er at SD ikke skal kunne begrense tilbydere ved å kreve kun SCAT-1.

Så du mener det betyr at enhver operatør kan si de har muligheten til å fly ILS, så da er det opp til Avinor å installere det? :)

Så du mener det betyr at enhver operatør kan si de har muligheten til å fly ILS, så da er det opp til Avinor å installere det? :)

Når ble ILS satelittbasert? ;)

Jeg prøver bare å poengtere at dersom de først har tatt med "tilsvarende" så vil det vel i praksis bety at operatører kan ha mulighet til å benytte dette ombord i flyene sine. Ellers har formuleringen ingen hensikt. Så får det bli ESA mat om fortolkningen ;)

Forøvrig tror jeg ikke EGNOS krever bakkeinnstallasjoner på den enkelte flyplass.

Nå er det vel ikke noe som kan defineres som tilsvarende på ensh, så da er det vel Scat som gjelder vil jeg nå tro.
EGNOS har ingen bakkeinst., men hvis Avinor valgte det i tillegg, så var det bare å velge det man ville.

Last edited:

Når ble ILS satelittbasert? ;)

Aldri :) Jeg leste det som at kravet er presisjonsinnflyging, ikke nødvendigvis satelittbasert. Men kravet er dårlig formulert og spesifisert.

Noen påstår at EGNOS er relevant på destinasjoner i Lofoten, da har man ubetinget misforstått sakens kjerne. Anbudet beskriver Scat-1 eller tilsvarende som et kriterium, noe som selvfølgelig innebærer et godkjent og operativt system. I denne sammenhengen er Scat-1 godkjent og systemet innstalleres fortløpende på kortbanenettet.

Ved å henvise til EGNOS på f. eks Helle Lufthavn er det åpenbart at den nye operatøren ikke forstår elementære spilleregler, da det ikke eksisterer planer om å implementere EGNOS på flyplassene i Lofoten, hverken nå eller i nær framtid. Samtidig ved å hevde at anbudsspesifikasjonen vedrørende kravet til presisjonsinnflygning er unøyaktig, demonstrerer man en manglende vilje til å forstå kravsspesifikasjon. I følge anbudsspesifikasjonen plikter eventuelle søkere å sette seg inn i tekniske og operative krav til de enkelte flyplassene. I så måte fraskriver man seg seriøsitet, ved å uttale at planen er å benytte et system som allerede nevnt ikke eksisterer på Helle Lufthavn.

Nå har media begynt å fokusere på kravet til presisjonsinnflyginger som var definert i anbudet. NRK TV ( http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/295099/ ) intervjuet Jesper Rungholm og for noen merkelige svar!
Han nevnte at de neste ukene ville gi svar på om det var mulig å installere utstyr i flyene slik at vilkårene i anbudet kunne bli oppfyldt. Rungholm vet (eller burde vite) hvilke krav som var i anbudet til utstyr i flyene og så skaffer DAT seg fly som de ikke VET om det er mulig å oppgradere til en standard som oppfyller vilkårene i anbudet! Hvor seriøst er dette? Dette syntes jeg var meget besyndelig.
Skal jeg TIPPE det videre utfall så blir resultatet at flyene ved “nærmere undersøkelse” ikke kan få den nødvendige oppgradering for å oppfylle kravene i anbudet og resultatet blir en søknad fra DAT om dispensasjon fra dette kravet. Og når DAT får innvilget denne søknaden så beviser det med all tydelighet at for myndighetene er ikke sikkerheten det viktigste, men pengene. Dette er selvsagt bare spekulasjon og jeg håper jeg tar feil.
Kravet til utstyr er jo der i utgangspunktet fordi det vil gi den beste og sikreste innflyging til kortbaner. Resultatet er at staten sparer noen kroner og den som egentlig betaler prisen er dem som skal betjenes av et selskap som ikke har det beste av utstyr og erfaring.

-Og Jesper Rungholm; du er velkommen til kommentere kravet om satelittbasert presisjonsinnflyginger i anbudsdokumentene og hva DAT har tenkt å gjøre for å oppfylle kravene.
-Jeg lurer også på om det norske Luftfarttilsynet har fått den dokumentasjon som kreves for å fly på kat. C flyplass og om DAT har fått godkjennelse til dette. Dokumentasjonen skal, som du sikkert vet, være gitt til det norske Luftfarttilsynet senest 14 dager før en Dash 8 eller ATR fra DAT lander i Lofoten enten det er på rute eller promoflight.

Last edited:

Fra anbudsinvitasjonen:

Jeg merker meg at man skriver "eller tilsvarande system som gir presisjonsinnflyging", ikke "eller system som som gir tilsvarande presisjonsinnflyging". Finnes det andre systemer på kortbaneplassene i dag som kan karakteriseres som presisisjonsinnflygingssystem, selv om de ikke gir like presise innflyginger som SCAT-1?

Jeg vil heller ikke utelukke at det rett og slett kan dreie seg om et arbeidsuhell; uttrykket "eller tilsvarande" er noe jurister elsker å slenge på for å helgardere seg, slik at formuleringen skal omfatte lignende scenarier man kan ha oversett eller ikke kunne forutse når man skrev dokumentet. Det har mye for seg ved utforming av regelverk og kontrakter, men her blir det i så fall bare forvirrende.

Venter fortsatt på at Rungholm skal svare på spørmålene han har fått....

Last edited:

Så blev der tid til at se forum igennem igen.

Jeg har absolut intet i mod at svare på stort set alt, så længe tonen er god og sagerne konkrete. Der er jo rigtig mange eksperter på disse sager både på dette og andre fora.

Men, jeg har ind imellem andre ting at se til så der kan godt gå lidt tid. Jeg er også nød til at bruge ordentlig tid på at formulere svar. Blandt andet fordi jeg ikke optræder anonymt, og alt hvad jeg skriver kan bringes videre til andre medier og her med læsere uden samme fagkundskab.

I aften skal jeg læse, skal i simulator i morgen tidlig. I weekenden bliver der bedre tid, så hav tålmod.

Spurgte tidligere til hvordan jeg får et DAT logo som ikon, nogen der ved?

Så blev der tid til at se forum igennem igen.

Jeg har absolut intet i mod at svare på stort set alt, så længe tonen er god og sagerne konkrete. Der er jo rigtig mange eksperter på disse sager både på dette og andre fora.

Men, jeg har ind imellem andre ting at se til så der kan godt gå lidt tid. Jeg er også nød til at bruge ordentlig tid på at formulere svar. Blandt andet fordi jeg ikke optræder anonymt, og alt hvad jeg skriver kan bringes videre til andre medier og her med læsere uden samme fagkundskab.

I aften skal jeg læse, skal i simulator i morgen tidlig. I weekenden bliver der bedre tid, så hav tålmod.

Spurgte tidligere til hvordan jeg får et DAT logo som ikon, nogen der ved?

Flott!

Takk for din positive tilbakemelding. Forstår godt at du i disse tider har hendene fulle.

Da ser JEG fram til å lese hva du skriver i neste uke. Lykke til i simulatoren!

Rungholm, DAT-logo:
oppe til venstre, trykk "User CP"

Deretter velg "edit avatar"(avatar=ikon). Deretter uploader du din logo.

Last edited:

Tak for hjælpen med logo, håber jeg kan få det til at virke senere.

SIM gik godt, LOFT fra Oslo til Trondheim med total com failure på departure og større fuel leak så ganske interessant sådan rent stressmæssigt. Heldigvis med en klasse A styrmand, tak Henrik, så jeg fremstod ikke helt håbløs. Teamwork er guld.

Jeg forslår følgende; de der har spørgsmål, og som stadig følger debatten melder sig igen. Så tager jeg dem så godt jeg kan. Eneste krav; hvis det bliver for useriøst melder jeg fra til den enkelte, det behøver ikke at gå ud over alle.

Skyd.

Jesper

Back