DATs nye operasjoner i nord

Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Takk for mulighet til å få DAT-sjefen i tale!

-Jeg vil gjerne vite hvordan DAT stiller seg til kravet om satelittbasert presisjonsinnflyginger i anbudsdokumentene og hva DAT har tenkt å gjøre for å oppfylle kravene. Bakgrunn for spørsmålet er et intervju du gav til NRK TV hvor det fremkommer at i løpet av de neste ukene vil det avklares om flyene DAT har anskaffet kan få installert SCAT-1. Det jeg finner litt besynderlig er at DAT visste om vilkårene i anbudet på forhånd og likevel velger å anskaffe fly som de ikke VET om det er mulig å oppgradere slik at vilkårene i anbudet faktisk oppfylles.

-Jeg lurer også på om det norske Luftfarttilsynet har fått den dokumentasjon som kreves for å fly på kat. C flyplass og om DAT har fått godkjennelse til dette. Dokumentasjonen skal, som du sikkert vet, være gitt til det norske Luftfarttilsynet senest 14 dager før en Dash 8 eller ATR fra DAT lander i Lofoten enten det er på rute eller promoflight.
Bakgrunnen for spørsmålet er at det har vært spekulert av noen som har kommentert i Lofotposten at DAT ikke ennu har sendt inn denne dokumentasjon og fått denne godkjennelsen til å faktisk fly på angjeldene kat. C-plasser.

Last edited:

Tak, det var to nemme:

SCAT1 er officielt død. Udstyret kan ikke købes mere. At det var forældet har jeg givet udtryk for gennem hele processen med SD og derfor var det da også med stor glæde at jeg kunne se at ordlyden blev ændret til "SCAT 1, eller tilsvarende satellit baseret osv"
Hermed er vejen banet for fremtiden med EGNOS. dette giver de samme fordele og på alle lufthavne. Ikke kun Svolvær/Helle. Jeg vil tro at Avinor i løbet af kort tid vil fremskynde udarbejdelsen af EGNOS approaches til disse lufthavne. Til en brøk del af SCAT 1 omkostning og til stor glæde for alle operatører og ikke kun WF. Summa Summarum; en hævning af safety level for alle, og hurtigere.

Vore fly får EGNOS boxe installeret her på våren. OK?

Det er stadig kun to uger siden vi blev tildelt disse ruter. Vi er i fuld gang med forberedelsen af både godkendelse og praktisk flyvning. Vi kommer til Lofoten i begyndelsen af Marts til airport qualification flyvninger.

Jeg minder venligst om at vi ikke helt er novicer på dette. Vi er nu oppe på 19 fly og starter nye operationer løbende og kommer på et utal af både cat B og C lufthavne i løbet af årene. Selvom Lofoten er speciel og kræver omtanke og forberedelse er processen stadig den samme.

Vi kommer til at sætte vores egne limitations som bliver tilrettet løbende. Her tænker jeg blandt andet på cross wind og circling mininma. Vi starter konservativt, med input fra Tilsyn og Avinor og så må vi danne vores egen mening. Flyvechef, chefpilot og skolechef holder på med dette. OK?

Takker! Da vil tiden vise om det blir EGNOS.
Det eneste jeg ikke forstår er at Avinor uttalte i programmet hvor du ble intervjuet at de ikke hadde planer når det gjaldt EGNOS.
Dermed finner jeg ikke logikken i det du skriver og det Avinor uttaler.

Last edited:

Der har været lidt udvikling i sagen de sidste par dage. så tålmod, så sker der nok noget....

Der har været lidt udvikling i sagen de sidste par dage. så tålmod, så sker der nok noget....
Da ser jeg fram til ytterligere opplysninger:-)
Kanskje Avinor ombestemmer seg med tanke EGNOS!?

Hei Rungholm!

Nå som dere skal operere i Norge de neste 5 årene på disse rutene, vil dere heve lønnsnivået til mer "norsk standard" for pilotene som skal betjene disse rutene? Nå vet jeg ikke hvordan deres turnus fungerer eller om dere pendler, men det er vel sansynlig at pilotene skal bo i Bodø?

Det er ikke minima som er "farlig", det er alt som skjer før minima. Ved non-precision settes høydene på hver enkelt stepdown manuelt med de feilene som da kan gjøres: sette feil høyde, ikke korrigere for temperatur/vind, sette riktig høyde men på en for tidlig distanse, trykke feil/kludre det til på autopiloten osv osv.

Dette er jo den tradisjonelle måten å fly en non precison på, men de fleste stilles nå om til en konstant descend der du oftest ligger over en klassisk step-down profil. Fikk godkjenning for å fly LNAV/VNAV approach på Q400 som var en veldig behagelig måte å fly non prec. på. Blir som å fly en ILS, men selvsagt med høyere minima siden non-precision. Jeg har forstått det slik at dere får lavere minima med SCAT-1?

Jeg tror vi etterhvert får se flere RNAV(RNP) innflygninger i dette landet. Det er utarbeidet en til Tromsø. Dette er innflygninger som er precision-like, og krever lite dyrt utstyr på bakken. Fordelen med slike innflygninger, er at de kan kurves. Jeg er usikker på om Egnos innflygninger kan kurves, men det kan godt være.

Hej Earlybird

Alle piloter og cabin crew er fast ansat med base i CPH. De pendler fra CPH eller nogen gange fra egen hjem by, på DAT omkostning.

Alle roterer normalt hjem til extended week rest. Med produktionen, som den er lagt op forventer jeg at de max er i Bodø 5-6 dage af gangen.

De bor i Bodø på DAT omkostning og får fulde skattefri diæter, efter danske stats takst fra de checker ind i CPH til de er tilbage.

Løn og ansættelses vilkår er de samme for alle i DAT, vi har ikke individuelle betingelser og er på niveau i Danmark, og i øvrigt over niveau for Sverige. Gå på www.dat.dk for at se mere om pakken. Vi har ikke planer om at ændre denne væsentligt.

På grund af erfarings niveau starter vi med 3-4 kontrakt kaptajner til line træning og på normale short term kontrakter. De er ikke billige men nødvendige og skal efter planen slutte efter seks måneder.

Convert: ja det tror jeg at de gør....

Hej Earlybird

Alle piloter og cabin crew er fast ansat med base i CPH. De pendler fra CPH eller nogen gange fra egen hjem by, på DAT omkostning.

Alle roterer normalt hjem til extended week rest. Med produktionen, som den er lagt op forventer jeg at de max er i Bodø 5-6 dage af gangen.

De bor i Bodø på DAT omkostning og får fulde skattefri diæter, efter danske stats takst fra de checker ind i CPH til de er tilbage.

Løn og ansættelses vilkår er de samme for alle i DAT, vi har ikke individuelle betingelser og er på niveau i Danmark, og i øvrigt over niveau for Sverige. Gå på www.dat.dk for at se mere om pakken. Vi har ikke planer om at ændre denne væsentligt.

På grund af erfarings niveau starter vi med 3-4 kontrakt kaptajner til line træning og på normale short term kontrakter. De er ikke billige men nødvendige og skal efter planen slutte efter seks måneder.

Convert: ja det tror jeg at de gør....

Hei Rungholm. Veldig hyggelig at du tar deg tid til å komme med innlegg på forumet.

Hva mener du med extended weekrest? Har dere en noenlunde fast turnus på piloter og CAer? Hvor mange dager kan de forvente å få hjemme i Danmark før de må sette kursen til Bodø igjen?

Er forøvrig veldig spent på hvilke planer Avinor kommer med når det gjelder EGNOS og GPS-approacher...

Last edited:

Nå er det noen av oss som har levd lenger enn Widerøe's Flyselskaps engasjement på Kyllingmarkene og vi deler de to halvgamle herrenes vurderinger... :old

PS: raider66 er yngre enn meg sist jeg møtte ham. Første gangen vi møttes var han ikke snakkesalig - all ære til ham for det (den er så intern at vi lar den være det - det er faktisk 22 år siden til høsten, Espen)

Ja, tiden flyr fortere enn hva jeg helt liker Kjell Oskar! Flott å se at du er tilbake i Airways igjen forresten :-)
Blir spennende dette med DAT. SD har nok ikke gjort jobben helt skikkelig denne gangen med det er jo ikke Jespers og DAT's feil. Tror WIF gikk fem på når det gjelder Florø, men det er jo en annen sak.....
Det er en skam at det ikke er noe tilbud på Røros ennå. Vanskelig å få kjøpt billetter etter 01 april. Ikke lett å drive lufthavn med slike betingelser og eiere.....

Beste hilsen Espen

Hej Shortfield

Crew skal have minimum 36 timers fri som skal inkludere to nætter senest efter syv dage. Men da Bodø operationen ser ud til at ramme andre barrierer som f.eks. max 60 duty hours per uge bliver det i praksis til 5-6 dage ude af gangen. Rejsen til og fra Bodø er også duty/arbejdsdag..

Alt crew får løbende fire ugers schedule. De skal have minimum 10,5 dages fri pr måned. Men i øvrigt ikke på fast turnus. I praksis vil man mindst få 4 dage hjemme for at det kommer til at gå op. Jeg tror at man i praksis vil får mere fri end minimum fordi produktionen er intens.

EGNOS; ja det bliver spændende men som jeg ser det er der ingen vej uden om. Og gerne så hurtigt som muligt.

Dette var en ny vri fra DAT. I et intervju på "Nordlandssendingen" (lokalradio), uttalte en eplekjekk direktør i DAT at man skulle ha 3 stk Dash8.
2 av disse skulle betjene rutene (RET/LKN/SVJ/NVK), opg den siste skulle være en reserve. Hva er det nå som er reserven ? Skal man betjene LKN/SVJ med en 8'er, ha en i reserve og bruke ATR på RET/NVK ?? Dette vil jo selvfølgelig være en midlertidig løsning til 8'er nr 3 er på plass. Andre problemstillinger som ikke er besvart er bl.a tilgang på deler, teknisk ettersyn, hangar. Slik det fremkommer i media skal ettersyn foregå i MST eller
Eindhoven. En mulighet er jo at WF tar daglig og evnt litt tyngre ettersyn, hvis WF ønsker det. Da kan man muligens også løse hangarproblemet. Det blir neppe billig og det spørs om DAT har tatt høyde for dette.
De to 8'erne som er innkjøpt er cn 60 ex ZK-VAC og cn 335 ex TF-JMA.

Med all respekt til deg og Widerøe Ole, det å evt. takke nei til oppdrag og inntekter er en meget rar måte å drive butikk på. En annen sak er jo selvfølgelig om man har kapasitet og mulighet til det.
Dette er noe vi bare kommer til å se mer av i årene som kommer, ved hver anbudsrunde og ny tildeling av kontrakter. Neste gang kan operatørene komme fra helt andre land og kulturer (hele EU/EØS-området). Det er dog lov å håpe at SD neste gang gjør hjemmeleksen litt bedre og kanskje ikke setter "nybegynnerne" i førersetet når nye fremtidige kontrakter skal tilbys. Da tenker jeg på byråkratene og ikke flyselskapene. Jeg tror DAT kommer til å gjøre det bra i Nord-Norge jeg, men om de blir der mer enn i en kontraktspriode er det bare fremtiden som vll vise. Selskapets forberedelser virker iallefall seriøse slik jeg vurderer det.

Espen

Blir spennende å se hvordan danske piloter takler flyvning mellom Lofotfjellene i alskens vær.

Lofotfjell er egentlig ganske snille i forhold til diverse fjorder - og at du er dansk betyr ikke nødvendigvis at du ikke kan fly...

Lofotfjell er egentlig ganske snille i forhold til diverse fjorder - og at du er dansk betyr ikke nødvendigvis at du ikke kan fly...

Dette er egentlig en merkelig diskusjon. DAT har operert tusenvis av flygninger inn og ut av Florø siden april 2003. Florø ligger ved Stadt som er et ev Norges mest værharde områder. Til overmål er rullebanen i Florø plassert helt på tvers av vindretningen 90 prosent av årets dager. En vanlig vinterdag er en dag med operasjon helt ute på X-wind limit og glatt bane der nøyaktige kalkulasjoner og airmanship er helt styrende. I tillegg kommer turbulens som kan vippe gebisset ut av både den ene og den andre.

DAT var i tillegg svært tidlig ute med EGPWS og hadde dette på plass ved introduksjonen til Florø i 2003 ifm. Steep approach operasjonen der.

Jeg kan ikke se noen relevanse i bekymringene rundt DAT's oppstart i nord, de skal bare fortsette slik de har gjort.

Min bekymring ligger i at de antagelig kommer til å servere norsk mat ombord mens det hadde vært "smukt" med dansk morgenmad med salami og lun leverpostei :)

En de av de negative utspillene mot DAT i denne tråden er nokså typiske når et innarbeidet transportselskap mister oppdraget etter konkurranseutsetting.

Folk fra det tapende selskapet vil stille spørsmål rundt sikkerhet og lønns- og arbeidstidsforhold i overtakende selskap. Når de forstår at det er et visst gehør for slike argumenter, rettes skytset videre mot den offentlige instansen som avgjorde saken. Da stilles spørsmål om kompetanse.

Det man evt. burde ha gjort fra Widerøes side for lenge siden når det gjelder disse åpenbart kompliserte lofotrutene var å fortelle staten at det er kun Widerøe som kan fly dem, og at disse rutene ikke kan konkurranseutsettes. Isteden bør prisen for å utføre rutene forhandles mellom Widerøe og staten, hvor da staten betaler ekstra for å beholde Widerøes kompetanse.

Norge er for eksempel et av de ytterst få landene i Vest-Europa som ikke konkurranseutsetter persontrafikk med tog, nettopp ut fra argumentet om at slik trafikk er det kun NSB AS som er i stand til å utføre på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte

Så kan man være enig eller uenig i en slik vurdering. Den etterpåklokskapen og de dystre fremtidsutsiktene som kommer for dagen i denne tråden tror jeg ikke tjener som noe annet en trøst og indremedisin for de som tapte anbudet.

Dette begynner jo virkelig å likne på en farse, mens tiden blir knappere og knappere. God gammaldags catch 22...

Dette begynner jo virkelig å likne på en farse, mens tiden blir knappere og knappere. God gammaldags catch 22...

Spør du meg, så vil jeg heller si at dette er første, av sikkert en hel del, spiker i kista for SCAT-1. Operasjoner har vært gjort frem til nå uten SCAT-1, slik at jeg tror ikke verden går under om ikke DAT har systemet.

Back