DATs nye operasjoner i nord

Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Det burde dei gjere, men veit du om dei gjer det?

Jeg ser ellers at DAT ikke selger gjennomgående billetter til seg selv på egne hjemmesider. Prøvde å booke en billett LKN-BOO-NVK nå, og det var ikke mulig. Det var kun mulig å booke de to delene separat.

Uten å foregripe begivenhetenes gang; jeg tror DAT kommer til å få noe å leve opp til, når de skal overta for Widerøe. Her oppe i Finnmark har det blåst noe forferdelig i de siste dagene, og det har ikke vært enkelt å komme seg avgårde. Men Widerøe og SAS har fikset og ordnet, sendt folk i busser til flyplasser som har vært åpne. Får DAT til dette i samme grad (i samarbeid med Norwegian) så er ingenting bedre enn det. Er vel litt forutinntatt, men... Lista ligger høyt!

Et operativt spørsmål: Så vidt jeg vet (blitt fortalt osv.) kreves det godkjenning av Luftfartstilsynet for å fly på de norske kortbanene (vanlig AOC har DAT fra LT i Danmark). Kortbanene i Norge har unntak som krever egne prosedyrer som skal godkjennes av LT i Bodø (kontoret der ting kan ta tid).

Må DAT ha steep-approach på Dashene som skal gå på kortbanene?

Begge disse tingene tar tid å lage og å godkjenne. Noen som vet om DAT har startet med dette up front eller om de satt i gang nå? Og kan de forvente at det blir klart fra LT til oppstart? En eventuell dispensasjon til å fly uten godkjente prosedyrer på kortbanene høres snodig ut.

Jeg ser ellers at DAT ikke selger gjennomgående billetter til seg selv på egne hjemmesider. Prøvde å booke en billett LKN-BOO-NVK nå, og det var ikke mulig. Det var kun mulig å booke de to delene separat.

Det tar sikkert tid å få orden på det: Ihht anbudet skal de vel selge gjennomgående billetter der dette er mulig.

Melder mig lige på banen med et par svar som kan afklare lidt operative spørgsmål m.m.:

Vore to Dash fly OY-RUW og OY-RUI vil begge være steep approach godkendte 1. april. Det samme vil det tredie Dash fly som kommer til inden længe.

Til info: både fly, selskab og piloter skal godkendes til steep aproach. Vi har været dette i mange år på ATR, procedurerne er ikke specielt forskellige og vi er det også på Dash inden starten 1. april.
Vi hører under det danske tilsyn men har i mange år haft et fint samarbejde også med det norske tilsyn. Det danske tilsyn har også Air Greenland, med både Dash7 og 8 og baner/betingelser der ikke er væsentligt forskellige fra Lofoten. Vor chef pilot på Dash 8 kommer med indgående erfaring fra Grønlands operationen.

Gennemgang på billetter: For DAT afgange er dette noget vi ser på i disse dage, altså mulig booking gennemgang internt på DAT ruter. Vi forhandler med andre selskaber om løsning på dette problem, som har vores fulde fokus.

Takk for svar Rungholm. Jeg lurer på hvordan dere skal løse teknisk/hangar i Bodø? Kato Air brukte i sin tid et shelter de leide av forsvaret. Men jeg er usikker på om man får inn en dash 8 i dem. Dessuten er de to mest tilgjengelige sheltrene allerede leid ut til flyklubben og mikroflyklubben..

Last edited:

Vel, etter det jeg leste i gårsdagens utgave av Avisa Nordland, skal lettere vedlikehold gjøres her i Bodø, mens de ser på mulighet til å bygge hangar, evt leie tjenester hos andre. Her er det vel ingen andre enn Widerøe som er kompetente til å skru på DHC-8, så spørsmålet er om de kanskje får en "serviceavtale" eller lignende med de. Men alt beror seg jo på hva som er mest lønnsomt for DX, så vi får bare følge med og se hva som skjer. Men jeg er ikke i tvil om at uansett vil DX gjøre en god jobb her, og jeg er sikker på at de blir å være like trygg å reise med som WF over Vestfjorden.

Fant for øvrig denne artikkelen i sted. Kan jo bli spennende, det prosjektet da. :) Blir rart å se Lego Dash her. :p

Vi har startet infrastruktur processen, og det er rigtigt at hangar bliver et problem. Vi vil kun have line station i Bodø så hangar er ikke et krav, men en nødvendighed.
Efter at have prøvet en vinter i Røros på rampen fordi hangar projektet blev forsinket og 9 år på vestlandet ved vi godt at vi skal have hangar løsning inden vinter....

Avinor er meget hjælpsomme og vi har resurser så mon ikke i finder en løsning inden det bliver mørkt igen.

Computer versionen af bemaling er kun en tester, tror at vi starter i "all white" eller måske en variation af den der har været i avisen. Vi får se. RUW forventes i drift i februar og kommer helt sikkert forbi Lofoten inden vi starter til april.

nogen der ved hvordan jeg får et DAT logo som icon option?

Litt på siden av FOT-ruter.

Har hørt om Denim Air F50 for DAT Skien-Bergen.
Er rullebanen i Florø også lang nok for denne flytypen ?

Først vil jeg ønske Rungholm velkommen til forumet. Sprekt at et selskaps ledelse skaffer seg tilgang til forumet og benytter seg av anledningen til å informere om sitt selskaps arbeide, selv om fakta kan ta "drepen" på morsom diskusjon.

Jeg vil benytte anledningen til å spørre et par spørsmål

Meg bekjent er ikke DAT pilotene selvstendig næringsdrivende, så de får glede seg til 62,4% av 19.000kr i mnd hvis DAT ikke klarer sin nye utfordring.

1. I quoten ovenfor, hentet en annen tråd her på forumet, må man forstå at pilotene i DAT tjener 19 000 kroner i måneden. Hvordan klarer dere å holde på piloter og den kompetansen de opparbeider i å fly under vanskelige forhold med slike lave lønninger?

1. Har DAT planer om ytterligere ekspanderinger med utgangspunkt i Bodø? Og når vil vi eventuelt bli presentert for slike planer?

Vidar

Jamen selv tak.

Jeg har fulgt debatten, også på den anden tråd. Har indtil nu valgt ikke at deltage på grund af afventen på tildeling af ruter. Ingen grund til snik snak hvis det hele alligevel ikke blev til noget.

Du har ret. Hvis vores F/O virkeligt kun fik 19.000 om måneden i løn ville det være ganske vanskeligt at holde på de. Og det kan ganske rigtigt ikke betale sig på nogen områder at udskifte F/O kontinuerligt, vi skal jo bruge dem som Commanders - og det bliver de. Vi har rigtig mange yngre CMDs som har startet deres karriere i DAT - og er blevet.

DAT bliver 23 år til April. Vi har startet fra bunden med en Shorts Skyvan (ex busybee) og bygget alt op. Intet - absolut intet er blevet foræret men alt er der arbejdet hårdt for. Der har i årene været rigtigt mange piloter igennem og på vilkår som i dag synes som helt urealistiske. Mange der sidder i ledelsen i dag, var igennem DAT som første job i disse år, har været ude omkring i andre selskaber, og er vendt tilbage. De ved om nogen hvor hårdt det var - men det gik.

DAT i 2012 har hvad angår ansættelses og arbejdsvilkår at gøre intet til fælles med det DAT som vi byggede op i 90 tallet. Et DAT som stadig skaber myter og historier som ikke rigtig holder mere.

Lidt facts: En F/O i DAT har en samlet pakke der samlet set koster DAT lidt over 400.000 DKK pr år - i gennemsnit. Toppen i 2011 var DKK 531.000 og bund - ansat i maj 2011 og dermed kun få måneder i selskabet var på 311.000 - regnet om til et fuldt år.
Commanders ligger lige omkring DKK 800.000 i gennemsnit.
Oven i disse tal kommer fri telefon, sko tillæg, sundhedsforsikring, loss of license og andre små men væsentlige ting.

Håber dette besvarer dit spørgsmål.

Hvad angår aktiviteter i Bodø - så ja vi ser på alle muligheder. Vi skal ligge starte og få tingene til at fungere så ser vi på hvad vi så skal finde på.

Opstarts fristen på vores nye operation er alt alt for kort. Vi er i dag på track til en korrekt opstart men der er ikke meget rum til uforudsete ting.

En ting ligger dog fast, vi er i besiddelse af en ganske stor mængde DAT ånd. Den gør at vi kan udrette store ting på kort tid. Kald det pioner ånden fra 90´erne som vi holder fast i.
"Expect Changes" kunne være et motto for DAT folket. Dette er en "core value" i dag hvor vi i DAT/DOT fly i; Yemen, Saudi, Congo, Gabon, Equatorial Guinea, Togo, Danmark og Norge. Inden for de sidste tolv måneder i øvrigt opereret faste kontrakter de samme steder plus Maldiverne, Finland, Sverige, Frankrig, Italien, Kazakhstan, Bhutan, Indien og i øvrigt ikke ved hvor vi er i næste måned - hvem ved om ikke det er på tide at komme til Ghana igen.....

Du har ret. Hvis vores F/O virkeligt kun fik 19.000 om måneden i løn ville det være ganske vanskeligt at holde på de. Og det kan ganske rigtigt ikke betale sig på nogen områder at udskifte F/O kontinuerligt, vi skal jo bruge dem som Commanders - og det bliver de. Vi har rigtig mange yngre CMDs som har startet deres karriere i DAT - og er blevet.
........................
DAT i 2012 har hvad angår ansættelses og arbejdsvilkår at gøre intet til fælles med det DAT som vi byggede op i 90 tallet. Et DAT som stadig skaber myter og historier som ikke rigtig holder mere.

Lidt facts: En F/O i DAT har en samlet pakke der samlet set koster DAT lidt over 400.000 DKK pr år - i gennemsnit. Toppen i 2011 var DKK 531.000 og bund - ansat i maj 2011 og dermed kun få måneder i selskabet var på 311.000 - regnet om til et fuldt år.
Commanders ligger lige omkring DKK 800.000 i gennemsnit.
Oven i disse tal kommer fri telefon, sko tillæg, sundhedsforsikring, loss of license og andre små men væsentlige ting.

Håber dette besvarer dit spørgsmål.

Jeg takker for svaret.
Når du snakker om en samlet pakke antar jeg at det er grunnlønn + diverse tillegg som er faste og egentlig kunne vært lagt inn i grunnlønn?
Litt over 400 000 skal man kunne leve av i Norge.

Vidar

Sant nok, men dette vil variere fra gang til gang. Vedlagt bilde bør gi en pekepinn for de som kan å regne på slikt. Og det gjelder tørr rwy, ATR42-320 med PW121 motorer.

Er dette med Flaps 15 og max takeoff power eller for Flaps 0 og max power?

En samlet pakke som koster DAT ca 400 000 kr???? Er det lønn pluss tillegg, eller er det kostnader DAT har inkl arbeidsgiveravgift, uniformer, lønn, diett osv?

Per

Last edited:
Back