DATs nye operasjoner i nord

Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

tviler sterkt på at de vil fly ENNK-ENTC. Dersom man skal fra Tromsø til Bodø får man ta Norwegian eller SAS ;)
(anbudet var kun ENBO-ENNK-ENBO)
Dessuten kommer det rute mellom ENEV og ENTC som man kan ta..

La din sterke tvil komme forslagsstilleren tilgode ;) Narvik har sterke ønsker om en slik rute. Hovedsakelig fordi sykehuset der er underlagt UNN i Tromsø og dermed har mye syketransport som pr i dag går med buss. Om DAT finner det lønnsomt er en annen sak.

Tror uansett ikke du vil se mye folk fra Narvik på flyene fra Evenes til Tromsø.

Men hvordan er det for de som flyr TOS-NVK? og skal videre til BOO WF833(skyt meg om jeg har feil) har som regel gått TOS-NVK-BOO, vil det si at DAT vil fly BOO-NVK-TOS-NVK-BOO?

Jeg har en troen på at vi kommer til å se DAT også på TOS.

DAT har vært på TOS flere ganger og med flere forskjellige flytyper på diverse charteroppdrag, men det vet du sikkert. WF883 går TOS-SKN-BOO på morgenen og det har den gjort i mange år. WF833 har jeg ikke hørt om i sammenheng med Tromsø, men jeg skyter ingen. WF856/7 gikk innom Narvik på vei til/fra Tromsø for noen år siden, men det er det slutt på nå. Tro forresten om LN-WIL vil bli omdøpt igjen?!

Etter sigende er cn 60 et av flyene DAT skal ha. Prev owner/reg er Vincent Aviation/ZK-VAC. Med andre ord fra New Zealand. Ble ferget to MST i oct.

Attachments

• 2011303.jpg
    2011303.jpg
    116.4 KB · Views: 943

Etter sigende er cn 60 et av flyene DAT skal ha. Prev owner/reg er Vincent Aviation/ZK-VAC. Med andre ord fra New Zealand. Ble ferget to MST i oct.

Den kjenner jeg ikke til, men har hørt rykter om cn 335 og 337.

Vel, cn 335 (TF-JMA) vet jeg intet om, men cn 337 (TF-JMB) er neppe i handelen. I følge Planespotters.net er 337 "written off".

Det var registreringen på flyet som fikk meg til å grave litt. Det og at selskapet har Aircraft og ikke Airways i navnet.

Men hvordan er det for de som flyr TOS-NVK? og skal videre til BOO WF833(skyt meg om jeg har feil) har som regel gått TOS-NVK-BOO, vil det si at DAT vil fly BOO-NVK-TOS-NVK-BOO?

Jeg har en troen på at vi kommer til å se DAT også på TOS.

Det går ikke noe WF833 innom NVK i dag i hvert fall, og har heller ikke gjort det siste halvår. Det går tre daglige avganger til NVK i dag, og alle går fra BOO. Om DAT forlenger denne til TOS, så hadde i hvert fall flere i prosjektet mitt blitt fornøyd!

Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Vilken fly typ kommer DAT flyga med på de nya rutterna? Banan är väl för kort för ATR42 på dessa flygplatser?

Har hört om att de ska få Dash8 men var är dessa flygplan nu?

I følge pressemeldingen til DAT, har dem kjøpt 2, om ikke 3, dash-8.

Quote FlightDeck: Flyet som flyr SRP-OSL-SRP er stasjonert på SRP hele døgnet.

Leser om skepsis til at DAT skal overta for Widerøe i Lofoten: http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2012/01/19/171104.htm

Flygerne som skal bemanne disse flyene til DAT i Lofoten vil selvfølgelig være utdannet på flytypen. Men hvor mye vil kjennskap til vær og topografi ha å si, når det gjelder regulariteten? Rutinen og kjennskap til Lofoten vil jo komme etterhvert. Men disse flyene til DAT har vel ikke Widerøes GPS-baserte innflygningssystem?

Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Som nemnt i eit tidlegare svar, så er det tre timar forsikringsselskapa krev dersom du har to separate billettar med selskap som ikkje samarbeider. Så det er i alle høgste grad ikkje Bodø Lufthamn sitt problem, det er den enkelte passasjer. Om DAT er forseinka inn til Bodø, og du skal vidare med SAS er det ditt eige problem om du vert for sein til SASflyet. (Gitt at DAT og SAS ikkje teiknar eigen avtale!)

To timer med mi reiseforsikring...

... disse flyene til DAT har vel ikke Widerøes GPS-baserte innflygningssystem?

I henhold til anbudet så skal de tilby SCAT-1, eller tilsvarende, på de steder hvor dette er operativt og publisert når anbudsfristen gikk ut. Ingen av flyplassene i 4-7 har GLS prosedyrer pr i dag.

I henhold til anbudet så skal de tilby SCAT-1, eller tilsvarende, på de steder hvor dette er operativt og publisert når anbudsfristen gikk ut. Ingen av flyplassene i 4-7 har GLS prosedyrer pr i dag.

Svolvær har GLS 01 per idag, og Leknes og Røst er vel planlagt i 2012...

Da fikk vi svar på hvor ATR42'ene skal brukes. De skal fly halvfull på Røst og Narvik.

Dette blir jo i så fall spotteralert deluxe. Aldri har de hatt så store fly noen av stedene :D

Forøvrig blir det interessant å se hvordan de teller tilgjengelige seter til Narvik. Om det går på 46 eller det faktiske antall de kan ta pr tur. Må de ned i 20, så må de fly ekstraturer.

Last edited:

Dette var en ny vri fra DAT. I et intervju på "Nordlandssendingen" (lokalradio), uttalte en eplekjekk direktør i DAT at man skulle ha 3 stk Dash8.
2 av disse skulle betjene rutene (RET/LKN/SVJ/NVK), opg den siste skulle være en reserve. Hva er det nå som er reserven ? Skal man betjene LKN/SVJ med en 8'er, ha en i reserve og bruke ATR på RET/NVK ?? Dette vil jo selvfølgelig være en midlertidig løsning til 8'er nr 3 er på plass. Andre problemstillinger som ikke er besvart er bl.a tilgang på deler, teknisk ettersyn, hangar. Slik det fremkommer i media skal ettersyn foregå i MST eller
Eindhoven. En mulighet er jo at WF tar daglig og evnt litt tyngre ettersyn, hvis WF ønsker det. Da kan man muligens også løse hangarproblemet. Det blir neppe billig og det spørs om DAT har tatt høyde for dette.
De to 8'erne som er innkjøpt er cn 60 ex ZK-VAC og cn 335 ex TF-JMA.

Dette blir jo i så fall spotteralert deluxe. Aldri har de hatt så store fly noen av stedene :D

Forøvrig blir det interessant å se hvordan de teller tilgjengelige seter til Narvik. Om det går på 46 eller det faktiske antall de kan ta pr tur. Må de ned i 20, så må de fly ekstraturer.

Ja det blir jo morsomt å få ATR på besøk. Men vi har hatt C-160 fra GAF og HS748 (gamle Luftfartsverkets kalibreringsfly) på besøk i Narvik og begge litt større en ATR42.

Jeg vil tro at det er det faktiske antallet passasjerer de kan ta med som må gjelde. Noe annet ville være svært merkelig.

Det blir forøvrig veldig spennende å se hva DAT klarer å levere med tanke på rutetilbud og regularitet.

Back