DATs nye operasjoner i nord

Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Dette blir jo i så fall spotteralert deluxe. Aldri har de hatt så store fly noen av stedene :D

Forøvrig blir det interessant å se hvordan de teller tilgjengelige seter til Narvik. Om det går på 46 eller det faktiske antall de kan ta pr tur. Må de ned i 20, så må de fly ekstraturer.

Men i Fremover står det at "Myndighetene har satt krav om et minimum antall på 15 seter fra Narvik og Røst."
Da spiller det vel ingen rolle hvordan man teller?
 
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Men i Fremover står det at "Myndighetene har satt krav om et minimum antall på 15 seter fra Narvik og Røst."
Da spiller det vel ingen rolle hvordan man teller?

Jo det gjør det. Det er også et krav om hvor mange seter som skal tilbys i løpet av en uke, samt antall avganger. For NVK er dette 450 seter og 3 avganger. WF flyr dette antallet i dag. Dersom DAT ikke kan stille med 450 tilgjengelige seter vil de måtte fly flere rundtturer for å komme i mål.
 
Re: Hva skjer med kapasiteten WF har til overs?

Skal dansker virkelig operere i Norge?

Er de norske kortbanelufthavne så meget værre end de grønlandske ditto? ;)

Selvom Danmark er fladt har jeg indtryk af fra besøg i Grønland at nogle danske piloter får lidt træning deroppe, og har da ikke følt mig utryg.

Lars
 
Last edited:
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Jo det gjør det. Det er også et krav om hvor mange seter som skal tilbys i løpet av en uke, samt antall avganger. For NVK er dette 450 seter og 3 avganger. WF flyr dette antallet i dag. Dersom DAT ikke kan stille med 450 tilgjengelige seter vil de måtte fly flere rundtturer for å komme i mål.

Kjapt regnestykke for antall daglige:
30+ seter: 3
23-29 seter: 4
18-22 seter: 5
15-17 seter: 6

Dette blir dog veldig enkelt. Det er f.eks. ingenting i veien for å fly en ekstra runde på fredags ettermiddag om man ender opp med å mangle 20 seter på kravet.
 
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Er det noen som vet hvor mange Dash8-100 DAT vil ha klar til 01 apr. ?
Tipper det blir et aldri så lite opprør blandt politikerene og befolkningen i Lofoten. Widerøe har absolutt ikke gjort seg bort i løpet av det halve århundret de har betjent området. Blir spennende å se hvordan danske piloter
takler flyvning mellom Lofotfjellene i alskens vær.

Enig med deg Ole! De skal ha to Dash 8-100/200 klare etter hva jeg har hørt. Blir nok -300 maskiner på Florø.

Beste hilsen Espen
 
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Kjapt regnestykke for antall daglige:
30+ seter: 3
23-29 seter: 4
18-22 seter: 5
15-17 seter: 6

Dette blir dog veldig enkelt. Det er f.eks. ingenting i veien for å fly en ekstra runde på fredags ettermiddag om man ender opp med å mangle 20 seter på kravet.

Sant nok, men dette vil variere fra gang til gang. Vedlagt bilde bør gi en pekepinn for de som kan å regne på slikt. Og det gjelder tørr rwy, ATR42-320 med PW121 motorer.
 

Attachments

  • ATR42 799tw.jpg
    ATR42 799tw.jpg
    123.8 KB · Views: 1,233
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Vilken flygplats och bana är take-off datan för? Har du en för wet också, då blir det nog ännu mer intressant.
 
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Vilken flygplats och bana är take-off datan för? Har du en för wet också, då blir det nog ännu mer intressant.

Den er fra generic bane uten spesielle hindre på 799. Vedlagt er for wet. Litt utydelig da det kommer med div advarsler ;)
 

Attachments

  • ATR42 799wet.jpg
    ATR42 799wet.jpg
    140.6 KB · Views: 1,211
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Hvis banen er contaminated så kan ikke ATR hverken lande eller ta av om jeg har skjønt det rett?
 
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Den er fra generic bane uten spesielle hindre på 799.

Interessant all den tid begrensningen er (o)bstacle. Dette ma vaere for en spesiell flyplass all den tid begrensningen ikke er (F)ield eller (C)limb.

Tipper Skagen, Svolvaer eller Hammerfest.
 
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Interessant all den tid begrensningen er (o)bstacle. Dette ma vaere for en spesiell flyplass all den tid begrensningen ikke er (F)ield eller (C)limb.

Tipper Skagen, Svolvaer eller Hammerfest.

Rana viss nok etter å ha sjekket litt mer nøye.
 
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Tror ikke man generelt trenger bekymre seg for at det er danske statsborgere som skal fly i Nord-Norge:)
Er i midlertid skeptisk til at DAT skal klare å bruke ATR-42 på kortbane med noe særlig hell. Spesielt vil tøffe vinterdager rundt nullføre kunne gi store begrensninger. Det blir spennende å se hvordan de får det til.
Planen er kanskje å skaffe flere Dash-er til neste vinter?
 
Re: Hva skjer med kapasiteten WF har til overs?

Kleppa skal faktisk ha ære for at hun bidrar til økt konkurranse som igjen gir lavere pris for oss reisende :old

"– Vi starter med en åpningskampanje hvor vi legger ut ti billetter til 395 kroner på samtlige avganger. Det gjelder hele april måned, sier president Jesper Rungholm i Danish Air Transport (DAT) til NRK.no."

Så får vi se om kampanjen blir forlenget. I dag kan du reise til LKN/SVJ med WF for 394,-:up:
 
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Ja, DAT har avtale med DY om gjennomgående innsjekk/bagasje. Men det er dog fortsatt snakk om helt separate billetter, er det ene flyet forsinket slik at du ikke rekker connection med det andre selskapet står du på bar bakke.
 
Ja, DAT har avtale med DY om gjennomgående innsjekk/bagasje. Men det er dog fortsatt snakk om helt separate billetter, er det ene flyet forsinket slik at du ikke rekker connection med det andre selskapet står du på bar bakke.

W
En verdiløs avtale med andre ord...
 
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

W
En verdiløs avtale med andre ord...

Ikke verdiløs. Du slipper tross alt å hente bagasjen og sjekke den inn på nytt, men du får ikke tryggheten av en gjennomgående billett, noe du heller ikke betaler for.
 
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Var det ikke mulighet for gjennomgående billetter som var kravet i anbudet?
 
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Noen som vet hva MCT (minimum connection time) er mellom DY og DX? Kan det stemme at det er to timer!?
 
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Det kommer an på ditt forsikringsselskap ... det finnes ingen publiserte tider, såvidt jeg kan se.
 
Back
Top