DATs nye operasjoner i nord

Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Men vil dette få noen ringvirkninger for SAS i Bodø? Vil man se flere Lofotenpax, som tar turen til Evenes?

Det vil eg tru - ein del av dei som tidlegare har reist xxx-boo-svi/lkn/NRK vil vel no anten reise til SKN der dei framleis kan bruke sk/wf, eller direkte til eve

Var det ikke mulighet for gjennomgående billetter som var kravet i anbudet?

Det er et vagt krav om samarbeid/gjennomgående billetter, men tror det er for dårlig spesifisert. Hvis jeg ikke husker feil var det strengere krav før ifht. dette, samt til GDS-tilknytning. LN-TIB husker sikkert mer om den saken.

Last edited:

Det vil eg tru - ein del av dei som tidlegare har reist xxx-boo-svi/lkn/NRK vil vel no anten reise til SKN der dei framleis kan bruke sk/wf, eller direkte til eve[/QUOTEOg noen andre vil fly de samme strekningene som før, bare at de nå flyr DY/DX i stedet for SK/WF. Dette er f.eks. veldig aktuelt for meg.

Det vil eg tru - ein del av dei som tidlegare har reist xxx-boo-svi/lkn/NRK vil vel no anten reise til SKN der dei framleis kan bruke sk/wf, eller direkte til eve[/QUOTEOg noen andre vil fly de samme strekningene som før, bare at de nå flyr DY/DX i stedet for SK/WF. Dette er f.eks. veldig aktuelt for meg.

Ja, og det er heilt greit - heilt til det skjerer seg. Dy/dx har ikkje Interlineavtale. Det er stor forskjell på å kunne merke bagasjen heile vegen fram, og på ein fullverdig avtale om gjennomgåande billettar med fullt ansvar heile vegen fram...

Ja, og det er heilt greit - heilt til det skjerer seg. Dy/dx har ikkje Interlineavtale. Det er stor forskjell på å kunne merke bagasjen heile vegen fram, og på ein fullverdig avtale om gjennomgåande billettar med fullt ansvar heile vegen fram...

Jada, er veldig klar over det, men det finnes veier rundt slike problemer. :)

Det er et vagt krav om samarbeid/gjennomgående billetter, men tror det er for dårlig spesifisert. Hvis jeg ikke husker feil var det strengere krav før ifht. dette, samt til GDS-tilknytning. LN-TIB husker sikkert mer om den saken.

I si tid, så kom jo både eg og bagasjen fram i ei salig miks av SK, WF og BU, uansett kva som skjedde, eller hugsar eg heilt feil? At forsvaret villig delte ut full-flex-billettar til oss som budde så kronglete til at Hercules ikkje var eit option har vel litt med det å gjere. Var det med DY sitt inntog at det vart komplisert å sende bagasje heile vegen?

Lofotposten viste for noen dager siden et bilde av hvordan dekoren på Dash-maskinene til DAT vil bli.

Attachments

• DAT Dash8.jpg
    DAT Dash8.jpg
    14.1 KB · Views: 687

Var det med DY sitt inntog at det vart komplisert å sende bagasje heile vegen?

SK, BU, WF og drøssevis av andre IATA-selskaper har interlienavtaler med hverandre der både bags og billetter aksepteres gjennomgående. LCCene har droppet dette, og vil ikke ta kostnaden for det. Det var med andre ord ikke noe DY fant opp, men de valgte å gjøre det på den måten. Du kan eks. i dag fly WF/KL/DL eks. BNN-TRD-AMS-ATL med gjennomgående billett, boardingkort og bags.

Om DY eller DAT ønsker en standard interline-avtale med WF, SK eller KL for den delen så stiller de nok opp på det.

Litt om Interlining her: https://en.wikipedia.org/wiki/Interline_agreement#Agreements

Er det noen som vet hvor mange Dash8-100 DAT vil ha klar til 01 apr. ?
Tipper det blir et aldri så lite opprør blandt politikerene og befolkningen i Lofoten. Widerøe har absolutt ikke gjort seg bort i løpet av det halve århundret de har betjent området. Blir spennende å se hvordan danske piloter
takler flyvning mellom Lofotfjellene i alskens vær.
Enig med deg Ole! De skal ha to Dash 8-100/200 klare etter hva jeg har hørt. Blir nok -300 maskiner på Florø.

Beste hilsen Espen

Nå er det noen av oss som har levd lenger enn Widerøe's Flyselskaps engasjement på Kyllingmarkene og vi deler de to halvgamle herrenes vurderinger... :old

PS: raider66 er yngre enn meg sist jeg møtte ham. Første gangen vi møttes var han ikke snakkesalig - all ære til ham for det (den er så intern at vi lar den være det - det er faktisk 22 år siden til høsten, Espen)

Noen som vet mer om hvilke individer av Dash8 som DAT har kjøpt? Jeg vet om c/n 60, men hva med den andre flymaskinen...og kanskje den tredje? Leste et sted at TF-JMA var en mulighet (c/n 335) fra Air Iceland, men ser ikke helt logikken i det all den tid Air Iceland da blir sittende igjen med kun 1 stk Dash-maskin.

Reisebyrået min arbeidsgiver benytter selger gjennomgående billetter fra Svolvær og videre på både SK, WF og DY, med forbindelsestider på ned til 30 min. i Bodø. Det tas ikke noe forbehold om tap av forbindelser pga sent innkommende fly.

Prisene var helt kurante også, ca. 2500 for en rabattert t/r Svolvær-Bodø-Oslo i midten av april (prøvde bare på to datoer, sikkert mulig å finne noe rimeligere også). Omtrent det doble for en fullflex.

Last edited:

Det er i beste fall ei mistyding frå Reisebyrået ditt - i verste fall rein løgn. DY har ikkje interline-avtale med verken SAS eller WF, så det er ikkje mogleg at det er gjennomgåande bilettar.
Det er ikkje noko problem å booke DY og WF i same booking, men det er overhodet ikkje noko form for avtale sjølv om det står i same booking. Dette hadde eg villa konfrontert reisebyrået med snarast, og sjekka kva dei gjer dersom du kjem forsinka frå SVJ og skal misser DY-flyet ditt, og dei har booka en forbindelse på 30 minutt.... WF er IKKJE ansvarleg, og heller ikkje DY.

Det er i beste fall ei mistyding frå Reisebyrået ditt - i verste fall rein løgn. DY har ikkje interline-avtale med verken SAS eller WF, så det er ikkje mogleg at det er gjennomgåande bilettar.
Det er ikkje noko problem å booke DY og WF i same booking, men det er overhodet ikkje noko form for avtale sjølv om det står i same booking. Dette hadde eg villa konfrontert reisebyrået med snarast, og sjekka kva dei gjer dersom du kjem forsinka frå SVJ og skal misser DY-flyet ditt, og dei har booka en forbindelse på 30 minutt.... WF er IKKJE ansvarleg, og heller ikkje DY.

Reisebyrået skriver ikke noe om at forbindelsen er garantert, men heller ikke det motsatte. Jeg tror kunden må kunne formode at reisen som selges er mulig å gjennomføre - den jevne flypassasjer skal ikke trenge å kjenne til hvilke avtaler som finnes flyselskapene imellom. Slik ser det ut hos meg:

Skjermbilde.png

Eksempel på en WF+DX-kombinasjon:

Skjermbilde.png

Last edited:

Det ligger nok en feil mht MCT ( Minimum Connection Time" i bookingsystemene ennå, da det ikke er oppdatert så tett på at nytt selskap er kommet til Bodø.

DAT og Norwegian ligger inne med 2 timer MCT allerede, og jeg regner med at det kommer en lik eller lengre MCT mellom DAT og de andre selskapene som flyr til og fra Bodø.

Som sagt - dette hadde eg sjekka med reisebyrået....

Back