Dårlig start på året for Airbus og Boeing sine ordrebøker - Ordrestatus 2019

Re: Dårlig start på året for Airbus og Boeing sine ordrebøker

Og så sa det Kaboom for Airbus i oktober og de kunne booke 415 firm orders. Og da har de ennå flere MOUs i bakhånd fra tidligere i år som ennå ikke er firmed

87 A320neo and 213 A321neo (both A321neo and A321XLR) IndiGo
30 A321XLR for AirAsia Malaysia
20 A321XLR for Wizzair
12 A321XLR for JetSmart
2 A321XLR for an unidentified customer 1
13 A321XLR and 12 A330-900 for unidentified customer 2
11 A321neo for China Airlines
7 A320neo for Tigerair Taiwan
3 A320neo for Aviation Capital Group
3 A220-300 for Air Austral
2 A220-300 for Air Tanzania
 
Re: Dårlig start på året for Airbus og Boeing sine ordrebøker - Ordrestatus 2019

Ser vi tidlige tegn til at XLR kan bli den foretrukne varianten av A321neo?
 
Re: Dårlig start på året for Airbus og Boeing sine ordrebøker - Ordrestatus 2019

Ser vi tidlige tegn til at XLR kan bli den foretrukne varianten av A321neo?



Neppe. Her er det jo snakk om endel ordre som ble annonsert da den ble lansert i sommer som nå ble firm.

XLR er jo på endel måter er nisje-fly, selv om det nok er en økende nisje
 
Re: Dårlig start på året for Airbus og Boeing sine ordrebøker - Ordrestatus 2019

Boeing annonserte 10 nye ordre i oktober, men endel av det var litt juks (konverteringer) og sammen med da totalt 21 kansellering, ble det netto -11 for måned. Så årets netto ordre falt da fra 56 til 45

Annonserte ordre:

ALC: 5x 787-9 -> Denne kom samtidig med at ALC kansellerte 15 737 MAX som de da byttet inn i 5 787
Lufthansa Cargo: 2x 777F
Unidentified: 1x 737 MAX -> Dette er bare flytting av ordre mellom 2 finansinstitusjoner, så har samtidig en tilsvarende kansellering
Unidentified: 2x 787-9 -> Dette er også bytte av ordre mellom 2 aktører, så har også en lik kansellering

Legg til ytterligere 3 MAX kanselleringer for å få summer til å gå opp, slik at den eneste helt nye ordren var 2 777F til Lufthansa Cargo
 
Re: Dårlig start på året for Airbus og Boeing sine ordrebøker - Ordrestatus 2019

222 brutto ordre for Airbus i november:

120 x A320NEO Air Arabia
10 x A321XLR Flynas
12 x A320NEO Easyjet
50 x A350-900 Emirates
16 x A330-900 Cebu Pacific
10 x A330-900 CIT leasing
4 x A330-800 unidentified customer


Samtidig er det også denne måneden tatt en opprydding og følgene er kansellert:
Emirates: -39x A380-800
CIT Leasing: -4x A350-900
Avolon: -2x A330-900
BOC Aviation: -1x A330-900
 
Re: Dårlig start på året for Airbus og Boeing sine ordrebøker - Ordrestatus 2019

63 nye bruttoordre for Boeing i november. Ordrene på 787-9, gjør at denne nå gikk forbi 777-300ER som den mest bestilte widebody flyet med 868 vs 838 fly

CALC Aircraft Assets Limited: 2x 787-9
Emirates: 30x 787-9
Sunexpress: 10x 737 MAX
Unidentified: 20x 737 MAX
Unidentified: 1x 787-9

Men, man må også trekke fra ymse kanselleringer og det faktum at mye av disse ordrene egentlig bare en konvertering fra andre typer/ordre, og slik sett ikke øker Boeing sin ordrebok.

Kanselleringer:
Emirates: -6x 777-300ER
Emirates: -35x 777X (115 left on order)
BBJ: -2x 737 MAX
CALC: -8x 737 MAX (disse er konvertert til 2 787, som er listet over)

Så 63 minus 51 = 12 nye ordre

I tillegg har Singapore Airlines stokket litt om: 3 787-10 til Singapore Airlines er endret til 1 787-8 og 2 787-9 til Scoot
 
Re: Dårlig start på året for Airbus og Boeing sine ordrebøker - Ordrestatus 2019

Airbus har nå sluppet ordreboken for desember 2019 og dermed hele året under ett:

Ny ordre som ble firmed var:
UNITED AIRLINES: 50x A321neo
PRIVATE CUSTOMER; 1x A319neo
AIR FRANCE: 60x A220-300
UNDISCLOSED: 40x A330-900
NORDIC AVIATION CAPITAL: 6x A220-100
NORDIC AVIATION CAPITAL: 14x A220-300

Samtidig ble det ryddet i ordrebøkene en en rekke kanselleringer registrert
BRAATHENS REGIONAL AIRWAYS: -10x A220neo
HONG KONG AIRLINES: -8x A350-900
Governments; Executive and private Jets: -1 A320neo
JETSMART: -7x A321neo
SYNERGY AEROSPACE CORPORATION: -62x A320neo
SYNERGY AEROSPACE CORPORATION: -1x A330-200F
SYNERGY AEROSPACE CORPORATION: -10x A350-900
UNDISCLOSED: -15x A350-900
UTAIR AVIATION: -8x A321ceo
others: -19x A320neo family


Airbus-Commercial-Aircraft-OandDs-2019.jpg


Totalt for 2019 mottok Airbus da 1131 nye ordre, men med 363 kanselleringer ble nettotallet 768 ny bestillinger:

Per modell - Brutto - (Kanselleringer) - Netto
A220-100 - 18 (15) 3
A220-300 - 100 (40) 60

A319neo - 2 (8) -6
A320neo - 304 (112) 192
A321 - 0 (8) -8
A321neo - 490 (14) 476

A330-200 - 0 (5) -5
A330-200F - 0 (1) -1
A330-300 - 0 (4) -4
A330-800 - 6 (0) 6
A330-900 - 98 (5) 93

A350-900 - 101 (79) 22
A350-1000 - 12 (2) 10

A380 - 0 (70) -70

Totalt - 1131 (363) 768


Selv om det innebærer at ordreboken faktisk krympet litt i 2019, når man trekker fra hva som ble levert, så er det nok også en mer realistisk ordrebok da Airbus nå har kvittet seg med mange av deres litt tvilsomme ordre. Dog ikke alle
 
Re: Dårlig start på året for Airbus og Boeing sine ordrebøker - Ordrestatus 2019

Heller ikke desember ble noen høydare for Boeing.

1 737 MAX til Southwest og 1 hver av 787-8 og 787-9 til to ikke navngitte kunder ble fasiten.

Samtidig tyder dette på at det er noen konverteringer, samt at Boeing mottok noen avbestillinger oppe dette, for de viser samtidig avbestilling på 1 737 MAX, 1 787-8 og 3 787-9. Så for desember totalt ble det minus 3
 
Re: Dårlig start på året for Airbus og Boeing sine ordrebøker - Ordrestatus 2019

Kan vel trygt konkludere 2019 for Boeing: Annus horribilis
 
Re: Dårlig start på året for Airbus og Boeing sine ordrebøker - Ordrestatus 2019

Så A330neo slo for første gang B787 i antall ordre i fjor.
 
Re: Dårlig start på året for Airbus og Boeing sine ordrebøker - Ordrestatus 2019

Totalt sett endte Boeing opp med -87 ordre

Brutto fikk de innfølgene:
737: 69
767: 26
777: 38
787: 113
Totalt: 246

Men samtidig var det store kanselleringen slik at netto ble det:

737: -183
767: 26
777: -4
787: 74
Totalt: -87

Merk at kanselleringene både består av vanlige avbestillinger, men også ordre som formelt sett står i ordreboken, men som er fjernet av regnskapsmessige årsaker. Dette siden regnskapsreglene gjør av Boeing må ta disse ut av tallene de rapporterer. Blant annet faller Jet Airways sine ordre under dette, som jo er den desidert største kanselleringen
 
Back
Top