Dårlig service av SAS/SGS på Flesland

Re: Dårlig service av SAS/SGS på Flesland

Om du har fått en ekstra oransjetag på bagasjen på Flesland uten å spørre om det, så må det være omtrent den eneste gangen det har skjedd der oppe. Jeg har vel tatt SAS ut fra Flesland med bagasje rundt 30 ganger det siste halve året, og tror ikke jeg har fått oransje lapp en eneste gang. På de samme 30 turene har bagasjen kommet blant de første 6-8 kolliene maks 5 ganger, sannsynligvis færre.

Om du har fått en ekstra oransjetag på bagasjen på Flesland uten å spørre om det, så må det være omtrent den eneste gangen det har skjedd der oppe. Jeg har vel tatt SAS ut fra Flesland med bagasje rundt 30 ganger det siste halve året, og tror ikke jeg har fått oransje lapp en eneste gang. På de samme 30 turene har bagasjen kommet blant de første 6-8 kolliene maks 5 ganger, sannsynligvis færre.

Man får alltid en oransje tag i EuroBonus Gold-skranken på Gardermoen. Det er synd at dette ikke er praksis ved andre SGS-stasjoner, og jeg føler nok at jeg får mer ut av gullkortet enn det du gjør, med både innsjekkingsskranke, FastTrack og lounge. Ellers har jeg bare denne ene bagasjeerfaringen fra Flesland etter at jeg fikk gullkort - reiser stort sett alltid uten bagasje til Bergen.

OSL og BGO er to helt forskjellige verdener. Til tider skulle en ikke tro det var samme selskap, ettersom det som tilbyes er totalt forskjellig.

Sjekker man inn på automat vil det trykkes "Priority" på bagasjetagen og min erfaring er at agenten i tillegg setter på en ekstra organsje Star Alliance Priority-lapp. Da jeg fløy med SAS tur/retur Bergen i helgen kom bagasjen først på båndet både på Flesland og på Gardermoen. Brukte som vanlig EuroBonus Gold-skranken på Gardermoen, mens jeg på Flesland ville prøve selvbetjeningsautomatene/skrankene til tross for at det var en Economy Extra/Business Class-skranke åpen. Ingen slik skranke på Værnes tidligere i uken, men også her kom bagasjen først.

Opp fra CPH forrige uke hadde jeg lagt til en bag på automaten, fått tag med priority-print - men bestemte meg så for å også sjekke inn håndbagasjen, og ba om dette i EBG-skranken på CPH. Så at hun ikke hadde tenkt å sette noen pri-tag på, så jeg bad faktisk spesifikt om dette, og hun satt da på på bagen hun selv taget, "men printet" med priority holdt visst for den andre bagen, ble jeg fortalt. Ikke noe sløsing av en rød tag der. (Selv trodde jeg SK designet om pritagen til å kunne etterlimes nettopp for å kunne feste den på på bag-drop bagasje - og da jeg var SAS-ansatt var det det jeg forholdt meg til...). Så dog ut til at det virket i praksis - for begge bagene - kanskje også fordi det var en Airbus med containerlast, og begge bagene kom hurtig på båndet.

Tilbake fra Oslo ble begge mine bager, med priority printet fra automaten, også pålimt pri-tag -- og det på normal bag drop! Om det virket i praksis kan dog diskuteres.

Tydelig at det er litt ulike meninger om hvorvidt printet på tagen er nok. Videre høres det horribelt ut å være EBG-kunde based i BGO (eller andre steder i Norge minus OSL).

Lim på priority-taggen har SAS hatt ihvertfall i 10 år. Priority-teksten på taggen kom for noen år siden etter oppdatering av automatene.

På OSL så er det prosedyre at den røde taggen skal på, det er stuerne som ønsker det for at sortering skal gå raskere og mer presis. Andre stasjoner har kanskje systemer hvor dette ikke er nødvendig i samme grad.

Lim på priority-taggen har SAS hatt ihvertfall i 10 år. .

Det finns även en variant utan som vi hade väldigt mycket på ARN, den som ser ut som en pil i en ände. Klistervarianten började vi använda i öst precis innan jag slutade.

Det finns även en variant utan som vi hade väldigt mycket på ARN, den som ser ut som en pil i en ände. Klistervarianten började vi använda i öst precis innan jag slutade.

Ja vi hadde også det en periode, var en del av et eller annet spareprosjekt, men med den så brukte man mer tid på bagdrop, siden taggen måtte løsnes.

Ja vi hadde også det en periode, var en del av et eller annet spareprosjekt, men med den så brukte man mer tid på bagdrop, siden taggen måtte løsnes.

Jeg trodde den varianten med lim var ny for noen år siden - i WF brukte vi ihvertfall kun den varianten med "trekant" den tiden jeg var der. Samme kan det vel forsåvidt være..

Last edited:

Vi kan melde i dag at jeg kom fra FRA via OSL til BGO, nada pri-tag, min bag var nr 15 på båndet. :p

-A

OSL-BGO i går. Det gikk under 5 minutter(!) fra flydøren gikk opp og jeg forlot flyet (rad 4) til bagasjen var på båndet. All prioritybagasje kom først (og det var en god del kolli).

Godt jobbet!

Jeg kom også OSL-BGO i går, og da fikk DY fra RYG, som landet etter oss, bagasjen først. SK sin kom ca. 25 minutter etter landing (noe som er trengt i BGO, så akkurat denne delen er egentlig veldig bra der). Pribagasjen kom spredd jevnt over, så det var ingen system i den. Jeg slapp pri-tag begge veier på denne turen, uten at det hjalp meg noe særlig :). Registrerer i hvert fall at det heller ikke denne gang ble hengt på oransje tag på BGO.

Da har vi prøvd oss på Flesland med business to ganger.

I forrige uke var det til Afrika, denne uken til Asia. Det er nå veldig diskret skiltet at det er en kø for business som i praksis er samme området som alle som går i den vanlige bagdrop-køen til SAS burker for å trille ut trallene. Kanonløsning, siden det er sjeldent plass til både folkene i business-køen og folket som skal ut med traller.

I dag var det ganske lang kø for bagdrop og jeg valgte da å blokkere utgangen minst mulig men å se om disse nye tingene fungerte. forran meg sto et par som var veldig frustrert, da det var 4 åpne skranker, inklusive en rett forran oss, og alle ropte opp folk fra den vanlige køen og ekspederte ikke oss.

Så jeg tok etter hvert steget rett frem og hoppet forran noen andre som kom gående fra den vanlige køen, til flotte protester, og et forsøk fra skranken om å stille meg bak i den vanlige køen. Først når jeg viste til at det var skiltet en business-kø der, som ingen betjente fikk jeg med relativt motvillig kroppsspråk lov å komme frem.

Vel fremme med skranken fikk jeg så en lekse om at jeg måtte i automaten for å hente tag, og det at jeg hadde fått feil tag av automaten og måtte ha en annen tag laget fikk jeg motvillig aksept for.

Service, det er SAS!

Og nå tilbake til gullstuen i Oslo, ha en bedre dag!

-A

PS: og bak skranken fikk jeg og høre at tag-problemene var sikkert fordi jeg fløy et ukjent selskap, "disse LX, hvem nå enn de er".

Last edited:

haha ... Litt av en service! Håper du sender nok en e-post til SAS om dette. De har noe å lære av SGS på Gardermoen.

haha ... Litt av en service! Håper du sender nok en e-post til SAS om dette. De har noe å lære av SGS på Gardermoen.

SGS på Flesland er i utgangspunktet helt OK. Det som er problemet er at straks man kommer ut av Oslo så lider man av litt bondementalitet og jeg forstod på flede i den vanlige køen at dette jeg bedrev var nok reint juks og sniking i køen.

Men ting kunne nok blitt bedre om noen på bakken koordinerte de ansatte hakket bedre med tanke på å vite at man faktisk har to køer...

-A

Business bag-drop på Flesland i morgentimene i dag. Den var t.o.m. bemannet. Verden går fremover, gitt. Nesten synd jeg kun hadde håndbagasje.

SGS på Flesland er i utgangspunktet helt OK. Det som er problemet er at straks man kommer ut av Oslo så lider man av litt bondementalitet og jeg forstod på flede i den vanlige køen at dette jeg bedrev var nok reint juks og sniking i køen.

Men ting kunne nok blitt bedre om noen på bakken koordinerte de ansatte hakket bedre med tanke på å vite at man faktisk har to køer...

-A

Mulig det står i et innlegg lengre oppe, men hva med å bruke SBD, selvbetjent bagdrop, om du kan relatert til bags/vekt og ikke har innvendinger mot biometri id?

Da kan vi gratulere SAS/SGS på Flesland. En tydelig skiltet og bemannet biz-kø! :)

Dette liker vi.

Da skal min neste endring av SAS-konsernet testes i morgen. Er det muesli i gullstuen, eller bare guggårt?

-A

Da skal min neste endring av SAS-konsernet testes i morgen. Er det muesli i gullstuen, eller bare guggårt?

-A

Har SAS Scandinavian Lounge åpnet igjen etter sommeren? Den var stengt på fredag - og jeg måtte sitte i SAS Business Lounge. Samme på Kastrup på søndag.

Har SAS Scandinavian Lounge åpnet igjen etter sommeren? Den var stengt på fredag - og jeg måtte sitte i SAS Business Lounge. Samme på Kastrup på søndag.

Gullstuen på OSL er åpen ja

Back