Dårlig behandling fra Swiss

Klgn

ScanFlyer Blue
Dårlig behandling fra Swiss

Hadde en ganske dårlig opplevelse med Swiss forrige uke, og lurte litt på om jeg burde klage på dette her, eller om det bare er sånt man må finne seg i.

Jeg skulle fly BRU-ZRH-OSL med Swiss i klasse Z. Dette var siste del av en del av en multi-leg bestilling med LH og LX gjort på wideroe.no. Jeg hadde mulighet til å reise fra Brussel litt tidligere enn planlagt og tok kontakt med Widerøe som jeg hadde gjort bookingen gjennom. De fikk meg inn på et tidligere fly til ZRH. Dessverre var det fullt på et tidligere fly fra Zurich til Oslo så de anbefalte meg å bare dra tidligere til ZRH og sette meg på standby, worst case will uansett være å ta det samme flyet som opprinnelig videre til Oslo. Endringen var ifølge Widerøe gratis.

Da jeg kom ut på flyplassen i Brussel og skulle sjekke inn ble jeg behandlet nærmest som en kriminell av skrankepersonellet. Uten nærmere forklaring sa hun "we need to talk to the ticket office" og gikk av gårde. Jeg jogget etter. Av billettkontoret fikk jeg en belæring om at jeg egentlig ikke hadde noen billett lenger, at dette ikke gikk an osv osv. I tillegg måtte jeg betale 59 euro for endringen og jeg kunne tydeligvis bare glemme standby på et tidligere fly til Oslo.

Jeg sa at det kunne være det samme og de bare kunne sette meg på det opprinnelige flyet. For dette ville de imidlertid ha 118 euro i gebyr, så jeg dro av gårde med det tidligere flyet etter å ha punget ut 59 euro.

Fremme i Zurich tok jeg kontakt med Widerøe igjen. De mente at Swiss hadde gjort feil. Det var blitt ledige seter i economy-kabinen på det tidligere flyet til Oslo, og jeg ba dem booke meg inn der i stedet. Det ble gjort, og for å forsikre meg logget jeg inn på Swiss sine egne nettsider. Også der kom denne reservasjonen opp (jeg har printscreen). Men da jeg kom til gaten ble jeg nektet å gå ombord. Flyet var visstnok fullt, endringen min var ugyldig og det var helt uaktuelt å ta meg med i Y-kabinen.

Jeg antar at det er Widerøe som egentlig har gjort noe feil her, men jeg er egentlig mye mer irritert på Swiss. Opplevde Widerøe som serviceinnstilte hele veien, mens Swiss hadde en forferdelig kundeservice. Aggressiv tone som om det var min feil at det var noe galt med bookingen og selvfølgelig irriterende å ikke få være med de flightene jeg ville og på toppen av det ende opp med å betale. Og det når jeg en sjelden gang hadde billett i business. Hva ville dere gjort i denne saken?

Re: Dårlig behandling fra Swiss

Her er det vel kundeservicen til widerøe som har vært litt for god da de har begynt å endre på billetter (Z) man ikke kan endre uten gebyr. Så er naturlig av Swiss å kreve inn de gebyrer de har krav på når du begynner endre på bookingen din, som du egentlig ikke skulle endre sånn helt uten videre

Jeg antar at det er Widerøe som egentlig har gjort noe feil her, men jeg er egentlig mye mer irritert på Swiss. Opplevde Widerøe som serviceinnstilte hele veien, mens Swiss hadde en forferdelig kundeservice.

Dette er vel et typisk eksempel på at for god service, ender opp som dårlig service.

Widerøe har her bygget opp en urealistisk forventning, og når det viser seg å være feil (jeg antar det, men uten og ha sjekket hvem som faktisk gjorde feil) så opplever du Swiss som vanskelige, mens Swiss-personalet sannsynlig opplever deg som en kunde som forventer noe du ikke har rett til.

Det skjer dessverre litt for ofte at reisebyråene og også andre som representerer "reisekjeden", tar snarveier/eller ikke sjekker opplysninger de gir ut men bare antar, og da ender det med unødvendige og ubehagelige situasjoner både for passasjeren og de som jobber på stasjonen.

Last edited:

Mener vitterlig det står på en del z-klasser nå at de kan bookes om uten gebyr. Dette gjelder lufthansaselskaper.

Dette er vel et typisk eksempel på at for god service, ender opp som dårlig service.

Widerøe har her bygget opp en urealistisk forventning, og når det viser seg å være feil (jeg antar det, men uten og ha sjekket hvem som faktisk gjorde feil) så opplever du Swiss som vanskelige, mens Swiss-personalet sannsynlig opplever deg som en kunde som forventer noe du ikke har rett til.

Det skjer dessverre litt for ofte at reisebyråene og også andre som representerer "reisekjeden", tar snarveier/eller ikke sjekker opplysninger de gir ut men bare antar, og da ender det med unødvendige og ubehagelige situasjoner både for passasjeren og de som jobber på stasjonen.

Da burde Swiss ta dette direkte med reisebyrået, og ikke med kunden. Det er jo helt håpløst om vi som kunder og amatører i forhold til bookingklasser og restriksjoner ikke skal kunne stole på at de man har kontakt med gjør jobben sin riktig. Gjøres det feil i byrået så regner jeg det som opplagt at det er byrået som skal lastes for dette, og ikke kunden som man må tro har handlet i god tro.

Anbefaler å ta kontakt med wideroe.no og forklare saken for dem. Kanskje Farmer eller Mow her på forumet kan undersøke saken litt nærmere for deg....?

Har selv vært borti at jeg endret en billett jeg hadde booket via Widerøe. Da klarte de å endre flighten, men ikke skrive om billetten - eller noe sånt. Jeg hadde altså en reservasjon hele vegen, men e-ticketnummeret gjaldt bare for den første av de to flightene. Hadde ikke jeg oppdaget det i checkmytrip, kan jeg innbille meg at noe lignende kunne ha skjedd.

(jeg endte forøvrig opp med å kansellere den turen, av helt andre grunner)

Mine to øre her:

- Jeg har booket Z-klasse med LX via WF to ganger, og begge har vært av samme tpyen som jeg har booket via LX selv.

- WF sier: vi endrer, niks begyr. Det har til og med fungert.

- LX har sagt på samme bilett-type: vi endrer, düh bëtzalen.

-A

Send meg en PM med ref nr, så skal vi få undersøkt saken ;-)

Da burde Swiss ta dette direkte med reisebyrået, og ikke med kunden.

Vel, det er nå også en gang slik at også mange kunder prøver seg for å slippe og betale, og i de langt fleste tilfellene har reisebyråene gjort det som er riktig. Det gikk så langt at en del reisebyråer legger nå inn manuelt i PNR'en hva det var som var blitt opplyst og repetert til kunden.

Mener vitterlig det står på en del z-klasser nå at de kan bookes om uten gebyr. Dette gjelder lufthansaselskaper.

Takk til Farmer som sjekket det. Det skulle visst være gebyrfritt i følge det som var oppgitt i Amadeus. I lys av det blir jo behandlingen til Swiss enda mer talentløs...

Back