• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Swiss A220 med motorproblemer og røyk ombord

Someone

Moderator
Medlem
Re: Swiss A220 med motorproblemer og røyk ombord

Swiss melder vedkommende som havnet på sykehus har omkommet.
 
Re: Swiss A220 med motorproblemer og røyk ombord

Swiss melder vedkommende som havnet på sykehus har omkommet.

Sier de noe om det var "klassisk røykforgiftning" eller forgiftning gjennom giftige gasser? Eldre / ung person?
 
Re: Swiss A220 med motorproblemer og røyk ombord

Swiss melder vedkommende som havnet på sykehus har omkommet.
Wow! [emoji50]
Droppet ikke maskene? Tok det mer enn 12 min å lande?

Sent fra min FCP-N49 via Tapatalk
 
Re: Swiss A220 med motorproblemer og røyk ombord

Wow! [emoji50]
Droppet ikke maskene? Tok det mer enn 12 min å lande?
Ingen masker som dropper ved motorproblemer og det er heller ingen prosedyre på å bruke de i et slikt tilfelle, snarere tvert imot. Ved røyk skal kabinbesetning bruke PBE og det er mulig den har laget problemer.
 
Re: Swiss A220 med motorproblemer og røyk ombord

Ingen masker som dropper ved motorproblemer og det er heller ingen prosedyre på å bruke de i et slikt tilfelle, snarere tvert imot. Ved røyk skal kabinbesetning bruke PBE og det er mulig den har laget problemer.
Ah, det var den kabinansatte som døde? Not good..

Sent fra min FCP-N49 via Tapatalk
 
Re: Swiss A220 med motorproblemer og røyk ombord

Ingen masker som dropper ved motorproblemer og det er heller ingen prosedyre på å bruke de i et slikt tilfelle, snarere tvert imot. Ved røyk skal kabinbesetning bruke PBE og det er mulig den har laget problemer.

Som CFM sier, brukes ikke ned ved røyk/brann.
Maskene skal kun brukes ved trykkfall - og absolutt ikke ved røyk/brann, da ekstra tilført oksygen kan føre til at en eventuell brann kan få tilført oksygen og utvikle seg.
 
Re: Swiss A220 med motorproblemer og røyk ombord

Som CFM sier, brukes ikke ned ved røyk/brann.
Maskene skal kun brukes ved trykkfall - og absolutt ikke ved røyk/brann, da ekstra tilført oksygen kan føre til at en eventuell brann kan få tilført oksygen og utvikle seg.

I valget mellom at alle dør av røykforgiftning og fare for å eskalere brannen så..? Maskene kan vel droppes manuelt om nødvendig?
 
Re: Swiss A220 med motorproblemer og røyk ombord

Sier de noe om det var "klassisk røykforgiftning" eller forgiftning gjennom giftige gasser? Eldre / ung person?

Ung, i følge den siste pressemeldingen til Swiss. Fortsatt svært ullent rundt årsak.
 
Re: Swiss A220 med motorproblemer og røyk ombord

I valget mellom at alle dør av røykforgiftning og fare for å eskalere brannen så..? Maskene kan vel droppes manuelt om nødvendig?

Da er det anbefalt å bruke klær dynket i vann - derfor man ofte ser ekstra vannflasker i hattehyllene. Og ja, heller røyk enn en brann.
 
Back
Top