Danish Air Transport til Rygge?

SeatBelt

ScanFlyer Gold
Etter at Norwegian kunngjorde nedleggelse på Rygge viser nå Danish Air Transport sin interesse, melder NRK:

Det danske flyselskapet DAT er i dialog med Moss lufthavn Rygge om å overta innenriksrutene til Norwegian.

I utgangspunktet ønsker Danish Air Transport å fly fra Rygge til Bergen og Trondheim. Fra før er det kjent at både svenske City Air og Widerøe kan tenke seg å fly innenriks fra Østfold.

– Vi har i utgangspunktet sett på å fly mellom Rygge og Bergen med våre 66-seters fly på morgen og kveld. Og på ettermiddagen med våre 46-seters fly, sier direktør for DAT, Jesper Rongholm.

http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7772319
 
Dette var gledelige nyheter. Hvis alle de som har vist interesse faktisk etablerer seg der, vil Rygge kanskje allerede fra april 2012 ha tre nye aktører.

Da snakker vi om satsning på flyplassen "vår". Også får vi variasjon i flytyper. Ryanair med Boeing, Skyways med Embraer, Widerøe med Dash og DAT med ATR. DAT kan jo forsåvidt dukke opp med MD og de, hint hint.

Nei, nå får vi håpe flyplassledelsen på RSL ikke fu**er til dette.
 
Ingenting gleder et østfoldhjerte mer en at det er tre aktører som snuser på Rygge.
Alle tre har flytypene som trengs.
Her er det bare og krysse fingrene, avgangstider og frekvens betyr mye for næringslivet.
Lykke til skal Tandberg og co ha i forhandlingene.
 
Alle tre kommer nok ikke, men det kan jo tyde på at det ikke går så verst på Geiteryggen for DAT. Eller man kan se det negativt å si at de snart legger ned der og flytter trafikken til Rygge. Jeg håper ikke det siste. De tre selskapene har nok mere egnede flytyper enn Norwegian for innenriksruter fra Rygge. City Airlines satsing er jo ellers beskjeden med dårlige rutetider, så det spørs hvor lenge den varer i nåværende form.
 
Alle tre kommer nok ikke, men det kan jo tyde på at det ikke går så verst på Geiteryggen for DAT. Eller man kan se det negativt å si at de snart legger ned der og flytter trafikken til Rygge. Jeg håper ikke det siste. De tre selskapene har nok mere egnede flytyper enn Norwegian for innenriksruter fra Rygge. City Airlines satsing er jo ellers beskjeden med dårlige rutetider, så det spørs hvor lenge den varer i nåværende form.

Har vel ikke kommet noe offentlige fra City Airline, men de forsvinner vel fra vintersesongen. SVG - GOT skal jo flys av Skyways og slinges SVG-ARN-SVG-GOT-SVG-ARN-SVG, så hvis man legger sammen to og to så tror jeg at City ikke flyr her fra november. Om de ikke kommer med en satsning på flyplassen, dog som Skyways eller hva de skal hete.
 
Go DAT! :-)

Jeg trodde egentlig deres ATR72 var opptatt men da har de tydeligvis ledig kapasitet på gang. Det er ellers veldig interessant å se at DAT stadig utvider rutenettet sitt og at ruteflyvning er en konstant voksende inntektskilde.
 
Og her mister vi de "enkle" 737´ene fra transitrutene i Oslo TMA, og får mora av alle slowclimbers, ATR i stedet. Oh goody....... :colgate:
 
Altså kall meg gjerne kravstor gjør ingenting, men tidligere idag satt jeg og moret meg med ett ruteforslag for DAT fra RYG. Ja, jeg vet at det er noe som heter slottider, og at Flesland, Sola og Værnes er populære flyplasser, men la oss ikke henge oss opp i detaljer

Hvertfall med 5 tur/retur flyvninger daglig Rygge-Bergen/Trondheim mandag til fredag, 3 tur/retur flyvninger lørdag og 2 tur/retur flyvninger søndag blir det 1 780 seter i uka på hver av rutene hver vei.

På RYG - SVG har jeg ikke vært så raus, der har jeg satt op 3 tur/retur daglig Rygge-Stavanger, 2 tur/retur flyvninger lørdag og 1 tur/retur flyvning søndag, dette blir da 1 068 seter i uka på denne ruta hver vei.

Jeg har da sett for meg 2 ATR 72 og 1 ATR 42 på Rygge. Om noen er interessert kan jeg legge ut hvordan ruteoppsettet bør se ut. Kjeda meg litt idag se :p
 
Last edited:
Ikke overraskende om DAT tar en "Skien" og gjenåpner andre selskapers nedlagte ruter med flyvninger fra Rygge til Bergen og videre til Trondheim. Jeg tror de ligger et hestehode foran Skyways og Widerøe når det gjelder materiell og fleksibilitet.

Altså kall meg gjerne kravstor gjør ingenting, men tidligere idag satt jeg og moret meg med ett ruteforslag for DAT fra RYG. Ja, jeg vet at det er noe som heter slottider, og at Flesland, Sola og Værnes er populære flyplasser, men la oss ikke henge oss opp i detaljer

Hvertfall med 5 tur/retur flyvninger daglig Rygge-Bergen/Trondheim mandag til fredag, 3 tur/retur flyvninger lørdag og 2 tur/retur flyvninger søndag blir det 1 780 seter i uka på hver av rutene hver vei.

På RYG - SVG har jeg ikke vært så raus, der har jeg satt op 3 tur/retur daglig Rygge-Stavanger, 2 tur/retur flyvninger lørdag og 1 tur/retur flyvning søndag, dette blir da 1 068 seter i uka på denne ruta hver vei.

Jeg har da sett for meg 2 ATR 72 og 1 ATR 42 på Rygge. Om noen er interessert kan jeg legge ut hvordan ruteoppsettet bør se ut. Kjeda meg litt idag se :p

Hva baserer du dette på?
 
Ikke overraskende om DAT tar en "Skien" og gjenåpner andre selskapers nedlagte ruter med flyvninger fra Rygge til Bergen og videre til Trondheim. Jeg tror de ligger et hestehode foran Skyways og Widerøe når det gjelder materiell og fleksibilitet.



Hva baserer du dette på?

Jeg vet ikke helt om jeg har misforstått deg, men som jeg skrev, dette er bare noe jeg har tenkt for moro skyld.

Med en morgenflyvninger, formiddagflyvning, tidlig ettermiddag, sen ettermiddag og en kveldsflyvning til Bergen og Trondheim, mens Stavanger får morgenflyvning, tidlig ettermiddag og kveldsflyvning, med litt mindre frekvenser i helgene.

Frekvens er jo en viktig faktor for at det skal lønne seg, minimum 3 flyvninger til Bergen og Trondheim bør hvertfall være på plass. Da er man på samme antall seter som en Boeing 737-800 fra Norwegian.
 
Uansett så bør næringslivet i Østfold stille opp og bruke den operatøren som satser på innenriks fra Rygge. Nå har de vært ute i media og klaget på at DY forsvant så håper de kjenner sin besøkelsestid nå.

At man har min 3-4 avganger til BGO, TRD og SVG burde dekke mye av det næringslivet etterspør.
 
Fem daglige er kanskje litt mye, men tre burde vel gå avhengig av tilgjengelig materiell.
 
Problemet her er vel om etterspørselen er der i stor nok grad....

Hvis man tar utganspunkt i det enkelte bedrifter i Østfold har sagt så tror jeg markedet ligger der med de flytypene som har blitt nevnt som mulig alternativer.
Men som jeg også skrev, da er de nødt å bruke flyplassen og ikke OSL.
 
Og her mister vi de "enkle" 737´ene fra transitrutene i Oslo TMA, og får mora av alle slowclimbers, ATR i stedet. Oh goody....... :colgate:

Jo, men du vet jo at luftrommet er designet for å håndtere nettopp dette...:stir :lol:
 
Kommer med mine ville (og våte) drømmer igjen jeg da.

Hva med at DAT tar seg av RYG-BGO/TRD/SVG og CPH etterhvert (en codeshare med SAS burde vært på plass, de skal vel slå opp med Cimber etterhvert, eller har jeg misforstått?)

Også tar WF seg av RYG-BOO/TOS, mens SkyCityCimber tar seg av RYG-ARN evt BMA.

Også har vi jo Flybe Nordic da. De kan jo også være ett alternativ på flyplassen, eller hva sier dere pojkar?
 
At du baserer dette på lause draumar og ingen fakta.... Slikt vert det sjelden pengar av.
 
Back
Top