Danish Air Transport blir DAT, og DOT blir DAT LT

Fløy med DAT (DOT?) tur/retur Røros denne helgen.

Hva sier anbudsreglene om krav til språk? Ingen i besetningen kunne skandinavisk, kun gebrokkent engelsk. Som forøvrig var umulig å tyde på høyttaleranlegget (dette skyldes nok dårlig høytalere, men dog).

Er norsk kun å anse som «god service», som LT vel en gang sa da noen klaget på utlendinger hos Norwegian?

Jeg jobber selv i en bransje der utenlandsk arbeidskraft siden 60-tallet har erstattet oss, men heldigvis har det ikke nådd anbudsregimet her!

Som du er inne på så er jo luftfart en internasjonal bransje , også innenlands.
Den samme Pax'en som flyr med DAT RRS-OSL og v.v. reiser kanskje med de andre internasjonale aktørene som Ryanair og Wizz ? Ikke mye skandinavisk språk der har jeg forstått. Nå reiser jeg ikke av prinsipp med de 2 sistnevnte så andre kan bekrefte eller avkrefte dette.

Som du er inne på så er jo luftfart en internasjonal bransje , også innenlands.
Den samme Pax'en som flyr med DAT RRS-OSL og v.v. reiser kanskje med de andre internasjonale aktørene som Ryanair og Wizz ? Ikke mye skandinavisk språk der har jeg forstått. Nå reiser jeg ikke av prinsipp med de 2 sistnevnte så andre kan bekrefte eller avkrefte dette.

Bare nordmenn i Wizz. Men de snakker litt vanskelig dialekt.

Om bord feil fly

Men nede på bakkeplan var det noe som ikke stemte. På Gardermoen sto fremdeles flyet som skulle til Ørland.

– Etter en liten halvtime annonserte de over anlegget at det hadde skjedd en feil og at vi måtte snu og fly tilbake, sier passasjeren.

Det viste seg at de som skulle reise til Ørland hadde blitt ledet inn på flyet som skulle til Stord.

Samtidig sto passasjerene som skulle til Vestlandet på flyplassen og lurte på hvor flyet deres var blitt av.

Attachments

• Screenshot_20241120_070043_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20241120_070043_Samsung Internet.jpg
    101.4 KB · Views: 646
Om bord feil fly

Men nede på bakkeplan var det noe som ikke stemte. På Gardermoen sto fremdeles flyet som skulle til Ørland.

– Etter en liten halvtime annonserte de over anlegget at det hadde skjedd en feil og at vi måtte snu og fly tilbake, sier passasjeren.

Det viste seg at de som skulle reise til Ørland hadde blitt ledet inn på flyet som skulle til Stord.

Samtidig sto passasjerene som skulle til Vestlandet på flyplassen og lurte på hvor flyet deres var blitt av.

Det skurrer litt i den forklaringa direktør Rungholm i DAT gir til diverse medier og legger hele skylda på WGH. Her må man vel også ta fram «sveitserosten», da DAT skriver manuelt loadsheet og skulle isåfall hvis alle feil er hos WGH, ha oppdaget disse feilene da de fikk tallene til OLA på SRP-maskinen.

Har flyene stått på korrekt gate (stand) f.eks?
Kan se ut som de har brukt stand 3 og 9 = gate A23 og A27 - så kan ikke være at pax er guidet feil heller.

Back