Re: Dagens overraskelse på Flesland !
Hei!!
Uten at jeg skal bombastisk slå fast at det er grunnen (for det vet bare de som designet flyet), har det nok noe med stabilitet og gjøre...
Som du sikkert har sett har de fleste høyvingede fly vinger som "henger ned" (eller anhedral som det heter) mens de fleste lavvingede fly har vinger som heller noe oppover (kalt dihedral). For lavvingede fly er dette gjort for å bedre stabiliteten i roll mens for høyvingede fly er det faktisk gjort for å gjøre dem mindre stablie. Dette har noe med tyngdepunktets plassering å gjøre siden høyvingede fly får en slags pendeleffekt med kroppen hengende under vingen noe som kan gjøre flyet for stabilt så rorkreftene i roll blir uforholdsmessig høye. Ved å gi vingene anhedral vil flyet bli noe mindre stabilt og dermed vil flygeren har mer kontroll under roll-bevegelser.
Ummm...uten å grave langt ned i aerodynamikkens mystiske verden håper jeg at dette kan gi et noenlunde forståelig svar!!
T
Hei!!
Uten at jeg skal bombastisk slå fast at det er grunnen (for det vet bare de som designet flyet), har det nok noe med stabilitet og gjøre...
Som du sikkert har sett har de fleste høyvingede fly vinger som "henger ned" (eller anhedral som det heter) mens de fleste lavvingede fly har vinger som heller noe oppover (kalt dihedral). For lavvingede fly er dette gjort for å bedre stabiliteten i roll mens for høyvingede fly er det faktisk gjort for å gjøre dem mindre stablie. Dette har noe med tyngdepunktets plassering å gjøre siden høyvingede fly får en slags pendeleffekt med kroppen hengende under vingen noe som kan gjøre flyet for stabilt så rorkreftene i roll blir uforholdsmessig høye. Ved å gi vingene anhedral vil flyet bli noe mindre stabilt og dermed vil flygeren har mer kontroll under roll-bevegelser.
Ummm...uten å grave langt ned i aerodynamikkens mystiske verden håper jeg at dette kan gi et noenlunde forståelig svar!!
T