Dagens overraskelse på Flesland !

Re: Dagens overraskelse på Flesland !

Hei!!

Uten at jeg skal bombastisk slå fast at det er grunnen (for det vet bare de som designet flyet), har det nok noe med stabilitet og gjøre...

Som du sikkert har sett har de fleste høyvingede fly vinger som "henger ned" (eller anhedral som det heter) mens de fleste lavvingede fly har vinger som heller noe oppover (kalt dihedral). For lavvingede fly er dette gjort for å bedre stabiliteten i roll mens for høyvingede fly er det faktisk gjort for å gjøre dem mindre stablie. Dette har noe med tyngdepunktets plassering å gjøre siden høyvingede fly får en slags pendeleffekt med kroppen hengende under vingen noe som kan gjøre flyet for stabilt så rorkreftene i roll blir uforholdsmessig høye. Ved å gi vingene anhedral vil flyet bli noe mindre stabilt og dermed vil flygeren har mer kontroll under roll-bevegelser.

Ummm...uten å grave langt ned i aerodynamikkens mystiske verden håper jeg at dette kan gi et noenlunde forståelig svar!!

T

Og bare apropos Antonov 74, vi ble beæret med besøk av en sådan i dag. Noe snorunderlig med motorene på "loftet" :

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=110319

Originally posted by Turtle

Hei!!

Uten at jeg skal bombastisk slå fast at det er grunnen (for det vet bare de som designet flyet), har det nok noe med stabilitet og gjøre...

Som du sikkert har sett har de fleste høyvingede fly vinger som "henger ned" (eller anhedral som det heter) mens de fleste lavvingede fly har vinger som heller noe oppover (kalt anhedral). For lavvingede fly er dette gjort for å bedre stabiliteten i roll mens for høyvingede fly er det faktisk gjort for å gjøre dem mindre stablie. Dette har noe med tyngdepunktets plassering å gjøre siden høyvingede fly får en slags pendeleffekt med kroppen hengende under vingen noe som kan gjøre flyet for stabilt så rorkreftene i roll blir uforholdsmessig høye. Ved å gi vingene anhedral vil flyet bli noe mindre stabilt og dermed vil flygeren har mer kontroll under roll-bevegelser.

Ummm...uten å grave langt ned i aerodynamikkens mystiske verden håper jeg at dette kan gi et noenlunde forståelig svar!!

T

Her er jeg ikke helt enig med deg.Vinger som "henger oppover" heter dihedral.Jeg ser at mange høyvingede fly har dihedral(vingene peker oppover).Se på fly som DASH-7,DASH-8,Twin Otter,Fokker 27 & 50,ATR 42/72,hele eller deler av vingen peker oppover.Vingetippen er høyere over bakken enn vingeroten.Det er noen flytyper f.eks Dornier 228,Casa 212 hvor vingen går rett ut.Det er også noen høyvingede fly som har mer eller mindre grad av hengende vinger(anhedral) eksempler her er Avro RJ/BAe 146,IL-76,C-17,C-141 og C-5 Galaxy.På disse flyene skrår vingen jevnt ned(ut) mot vingetippen,ikke bare ytterdelen slik som på Antonov sine fly.Noen lavvingde fly har hengende vinger (anhedral)og det er da særlig Tupolev sine fly TU-95 "Bear",TU-134,TU-154 for å nevne noen.Derimot har TU-204 litt dihedral="henge-oppover-vinger".:smile2

Så videoen fra BGO,det flyet imponerte, flygerne har sikert skikkelig trønder bart! :o

Originally posted by LN-MEH

Originally posted by Turtle

Hei!!

Som du sikkert har sett har de fleste høyvingede fly vinger som "henger ned" (eller anhedral som det heter) mens de fleste lavvingede fly har vinger som heller noe oppover (kalt anhedral). For lavvingede fly er dette gjort for å bedre stabiliteten i roll mens for høyvingede fly er det faktisk gjort for å gjøre dem mindre stablie. Dette har noe med tyngdepunktets plassering å gjøre siden høyvingede fly får en slags pendeleffekt med kroppen hengende under vingen noe som kan gjøre flyet for stabilt så rorkreftene i roll blir uforholdsmessig høye. Ved å gi vingene anhedral vil flyet bli noe mindre stabilt og dermed vil flygeren har mer kontroll under roll-bevegelser.

T

Her er jeg ikke helt enig med deg.Vinger som "henger oppover" heter dihedral.Jeg ser at mange høyvingede fly har dihedral(vingene peker oppover).Se på fly som DASH-7,DASH-8,Twin Otter,Fokker 27 & 50,ATR 42/72,hele eller deler av vingen peker oppover.Vingetippen er høyere over bakken enn vingeroten.Det er noen flytyper f.eks Dornier 228,Casa 212 hvor vingen går rett ut.Det er også noen høyvingede fly som har mer eller mindre grad av hengende vinger(anhedral) eksempler her er Avro RJ/BAe 146,IL-76,C-17,C-141 og C-5 Galaxy.På disse flyene skrår vingen jevnt ned(ut) mot vingetippen,ikke bare ytterdelen slik som på Antonov sine fly.Noen lavvingde fly har hengende vinger (anhedral)og det er da særlig Tupolev sine fly TU-95 "Bear",TU-134,TU-154 for å nevne noen.Derimot har TU-204 litt dihedral="henge-oppover-vinger".:smile2

Hehe...sorry...dihedral skulle det selvfølgelig være!!

Ja, flere høyvingede fly har dihedral, bl.a. denne som akkurat parkerte utenfor vinduet mitt http://www.airliners.net/open.file/0787559/L/ (for noen farger forresten...:huh: )men vinkelen er ofte noe mindre enn for lavvingede fly, og joda, der er en del lavvingede fly som har anhedral eller tilnærmet horisontale vinger (B727, Falcon og de Russiske du nevner). Uansett vil anhedral gi mindre stabilitet i roll mens dihedral vil bedre den...når det gjelder fly og flydesign er der jo like mange meninger som designere :smile2

Originally posted by Someone

Hvorfor har AN-22 slike "nedbrekte" vingetupper?

Fordi en Antonov må ha anhedral for å kunne fly anstendig!:wink

Tenkte også på stabilitet i roll når jeg så nærmere på de vingene. Så Turtles forklaring kjøper jeg greit, elegant fly.

Joda det gjør jeg også,det var bare at pga tastefeil? i postingen øverst her som gjorde at den kunne oppfattes litt forvirrende.

Back