Dagens bilde

Det ble ikke mange turer med den jumboen, nei. Mener å huske det var en eller annen jækla seig feil på motor nr 3, den sto i uker og måneder. I mellomtiden gikk vel kundene lei og fant andre alternativer.

På SAS flyet?
Tror aldri jeg fløy på de, mye DC-8 og DC-10 på langruter, men fikk smake på DC-7-C når jeg var pjokk og reiste rundt i Norge med foreldrene.
(Fra Værnes til Alta, Lakselv eller Bardufoss, kan det stemme?)
Fløy også på Convair Metropolitan husker jeg, samt Caravelle, men aldri SAS jumbo, det var store greier på den tiden..:old
 
På SAS flyet?
Tror aldri jeg fløy på de, mye DC-8 og DC-10 på langruter, men fikk smake på DC-7-C når jeg var pjokk og reiste rundt i Norge med foreldrene.
(Fra Værnes til Alta, Lakselv eller Bardufoss, kan det stemme?)
Fløy også på Convair Metropolitan husker jeg, samt Caravelle, men aldri SAS jumbo, det var store greier på den tiden..:old

Nei, jeg mente den ex-Saudia maskinen Sundt opererte. Eller rettere sagt Atlanta opererte for Sundt.

Mht SAS’ 747 var det vel ikke mer snag og feil enn vanlig. På den tiden hadde jo SAS meeeget godt vedlikehold på flyene sine, så neppe noen store problemer med det teknisk/operative for dem.

Jeg fikk heller aldri fløyet 747 med SAS, som du sier var det langt og dyrt å fly til USA eller østen den gangen. Det kan stemme bra at du fløy DC-7C innenriks i Norge første del av 60-årene. DC-7 ble jo raskt feid av tronen på de interkontinentale prestisjerutene pga de nye jetflyene. De gikk derfor mye innenriks og interskandinavisk. Ble brukt en del til Bardufoss før Tromsø/Langnes åpnet. CV-440 gikk vel mest på Finnmark og Caravelle ble bl.a. brukt til Værnes, Bodø, Andøya og Tromsø.

PS: Forøvrig veldig enig i at akkurat den dragehode-dekoren på SAS 747 virkelig var stilig. Det er den svingen opp som gjør susen synes jeg. På DC-8, DC-9 og DC-10 var stripen litt for flat foran, men på 747 og A300 svingte den mer opp og så finere ut.
 
Last edited:
Mht SAS’ 747 var det vel ikke mer snag og feil enn vanlig. På den tiden hadde jo SAS meeeget godt vedlikehold på flyene sine, så neppe noen store problemer med det teknisk/operative for dem.

Som jeg husker det (fra første halvdel af 70rne :old) var SAS’ to 747 SE-DDL og
OY-KHA ikke specielt hjemsøgt af teknik, men en anden samtidig dansk forumist
har muligvis noget at tilføje?
Jeg har fløjet JFK- CPH med OY-KHA, så den fik jeg da med! Til gengæld
fik jeg aldrig fløjet DC-10 i løbet af mine 15 år i luftfart ............ men who
knows, måske gik jeg ikke glip af noget !?
 
Til gengæld fik jeg aldrig fløjet DC-10 i løbet af mine 15 år i luftfart ............ men who knows, måske gik jeg ikke glip af noget!

Jeg har en god del turer i DC-10 og synes de var helt ok. Det eneste problemet var selvsagt midtsetene på 5-seteren, der satt man innesperret når det var fullt!
Men, når det ikke var fullt kunne man ha flaks og få fem(!) seter for seg selv. Har prøvd begge deler! Det var jo også veldig behagelig med 2-setere på vindusrekken. Et setearrangement DC-10 delte med TriStar.

Men gullsetet -og det beste av samtlige flytypers- må ha vært ekstrasetet i cockpit. Det var bak kapteinsetet og litt opp og til venstre. Herfra så man over skulderen på kapteinen ut forover og på venstre side var det et én meter høyt panoramavindu som gikk fra hoften og opp over hodehøyde. En utsikt som ingen før eller siden har vært i nærheten av å matche. Hadde gleden av å sitte der noen ganger, den turen jeg minnes best var en kveldsavgang fra JFK med klarvær opp hele østkysten. Fantastisk!
 
Det er svært mange fine filmer av landinger og avganger å finne.

Min vært absolutte favoritt er denne, fantastisk filmet.
Absolutt 5 minutter av din tid.


https://www.youtube.com/watch?v=tmZo9Jcd18Q
@

Fine bilder av et stilig fly i flotte omgivelser. Magisk med flyby etter avgang.

Dessverre synes jeg totalopplevelsen av å se videoen ikke var 100 % pga. musikken som jeg ikke synes fungerer noe særlig bra. Å bruke John Denver slageren i slutten av videoen er i det minste en artig liten gimmick men jeg hadde nok vurdert å droppe det. Viser seg også at videoen er blokkert i flere land pga. copyright årsaker. Fjern musikken. Legg ved opptak av f.eks ATC og du har en vinner.
 
Back
Top