Dagen før dagen

Re: Dagen før dagen

Etter hva jeg har skjønt skal det også besluttes evt. salg av STS og SAS Cargo i dag, men man snakker bare om mulig sykdomsstreik i SGS. Hvorfor? Har de ansatte i STS og SAS Cargo skjønt at de uansett vil ha en jobb å gå til, bare med nye eiere?

Etter hva jeg har skjønt skal det også besluttes evt. salg av STS og SAS Cargo i dag, men man snakker bare om mulig sykdomsstreik i SGS. Hvorfor? Har de ansatte i STS og SAS Cargo skjønt at de uansett vil ha en jobb å gå til, bare med nye eiere?

Selvfølgelig har vi fortsatt en jobb å gå til ved et salg men til hvilke betingelser og hvilken fremtid?

Stuer75, dere vil ha samme problem selv om dere forblir en del av SAS, for da vil SAS være nødt til å ta store grep for å gjøre driften mer lønnsom. Jeg tror vi heller snakker om hva som er minst smertefullt for SAS. Jeg er ganske sikker på at det vil være et salg. Da blir det kanskje en stor konflikt de kommende dager, før det roer seg. Dersom SAS fortsatt beholder SGS og de skal gjøre driften mer lønnsom, kostnader kuttes, betingelser kuttes osv osv, så er jeg redd SAS fortsatt må belage seg på mange mindre konflikter hver gang det skal gjøres noen grep, fremfor en stor konflikt nå. SAS må få skuta på rett kjøl, og da må man ofte velge mellom to onder. Så kan man selvfølgelig diskutere hvem som får påta seg skyden for at det har blitt som det har blitt....

Det er bare min tanke om det, og jeg vil selvfølgelig ikke at noen skal få dårligere betingelser, miste jobben etc. Men for SAS dreier det seg kun om å tjene penger og øke verdien på eiernes aksjer. Og dersom SAS har bestemt seg for at flyging er core business og at andre deler av selskapet skal selges, ja - så er det slik SAS ønsker at SAS skal fremstå.

Blir en spennende dag, uansett utfall! Lykke til til alle det angår :)

..har selv opplevd dette i IT bransjen og det var absolutt ikke noe positivt med det, for oss ble allt vaerre og innen 3 maaneder hadde vi alle funnet oss nye jobber.
..

Jeg har faktisk motsatt erfaring , også i ITbransjen siden -82
4-5 ganger siden 82' har jeg opplevd både deling, outsourcing insourcing, salg/kjøp , og alle ganger har man forstått at noe måtte gjøres og man får eiere som er focusert, har midler og stor organisasjon og man blir kansje endel av core biz ?

Jeg har faktisk motsatt erfaring , også i ITbransjen siden -82
4-5 ganger siden 82' har jeg opplevd både deling, outsourcing insourcing, salg/kjøp , og alle ganger har man forstått at noe måtte gjøres og man får eiere som er focusert, har midler og stor organisasjon og man blir kansje endel av core biz ?

Du tror en provinsstasjon som OSL, for ikke å nevne andre som BGO, TRD eller SVG vil bli en del av 'core business' til en stor handlingaktør? Jeg tror ikke IT bransjen kan sammenlignes hverken negativ eller positivt, ettersom det stort sett er færre ansatte, man har ofte personlige lønnsavtaler, og det stort sett er stor etterspørsel etter folk til den bransjen som gjør at den enkelte kan presse fram bedre vilkår. Når det er sagt, så er det ikke umulig at et annet herverende norskt flyselskap vil ta inn handlingstjenestene sine og gjøre det selv, det kan jo kanskje være mer interessant for mange fra SGS enn å jobbe for dårlige vilkår i et handlingsselskap.

SGS møte på olaløkka er informasjon fra ledelsen om evt utfall av beslutning.

Når det er sagt, så er det ikke umulig at et annet herverende norskt flyselskap vil ta inn handlingstjenestene sine og gjøre det selv, det kan jo kanskje være mer interessant for mange fra SGS enn å jobbe for dårlige vilkår i et handlingsselskap.

Dette lyder meget usannsynlig. Norwegian har naturligvis gått mod strømmen før men hva har de at tjene på egen handling? I dag har de en handlingagent som de i praksis kontrollerer total men ikke risikoen ved at drive handling i et marked som er vanskelig / umulig at tjene penge i.

Ja precis och därför skall man inte vara så bombastisk att tro att DY kanske inte skapar sitt eget handlingbolag.

At man ikke rekker frem pga ID er ens eget ansvar, ikke arbeidsgiveren sitt, og det vet både den ansatte og arbeidsgiver. Dette er et mildt sagt uintelligent argument å trekke ID-billetter inn i denne saken, selv om det bare er her på forumet. Prisdifferansen er etterhvert blitt så liten at ordningens fordel i fht lavprisbillettene i hovedsak består i at man kan være fleksibel på reisetidspunktet, og derved tillatte seg senere publiserte arbeidsplaner.

Denne saken er alvorlig nok både for SGS/STS/Spirit-ansatte, for styret, og for alle andre ansatte i SAS. De fleste insidere vet nok hvor mye de som vil berøres hardest har stått på for hele selskapet, og ikke minst verdien av "det lille ekstra" som kalles erfaring og produktkunnskap.

Ønsker alle kolleger lykke til med utfallet.

Last edited:

Det går et rykte om at alle har bestillt togbilett hjem etter at møtet skal være ferdig. Virker jo ikke akkurat som et godt tegn.

Vet ikke hvor dette ryktet startet, men det går nå rundt her i bransjen...

Hvis det at jeg setter pris på ID billetter gjør meg "mildt sagt uintelligent", så kan jeg leve med det. Men for meg som reiser en tur/retur reise 2-3 ganger pr mnd, har det faktisk en del å si.

Tror ikke det er noe stort problem at folk ikke kommer på jobb pga ID. Hørte om en episode i BU for noen år siden, men som sagt, neppe noe stort problem.

STS, SGS blir ikke solgt ifølge vg

Ingen overraskelse. Hvem skulle kjøpe.

Det betyder dog ikke nødvendigvis at SGS kommer at fortsætte som i dag. Jeg tror ikke vi har hørt det siste (eller første) fra styremøtet enda.

Back