Re: Dagen før dagen
Beslut om förändringar för bolag i SAS koncernen
Styrelsen i SAS AB har idag, fattat beslut som rör SGS, STS samt Spirit, terminalhanteringen inom SAS Cargo.
SGS ska tills vidare vara ett självständigt dotterbolag i SAS koncernen under förutsättning att bolaget inom 18 månader förbättrar ett antal kvalitets- och lönsamhetsmål som ledning och fackföreningar har kommit överens om. Ett av kraven är en kostnadsförbättring i SGS på omkring 400 miljoner svenska kronor.
Inom STS kommer det tyngre underhållet av Boeing 737 Classic i framtiden att ske utanför Skandinavien, då det är en verksamhet som inte naturligt passar in i STS strategi och det finns bra externa leverantörer.
SAS frakthantering, Spirit Air Cargo Handling, som är en del av SAS Cargo ska säljas.
- Beslutet om att behålla SGS som ett självständigt dotterbolag i SAS förutsätter att bolaget når de avtalade kvalitets- och kostnadsförbättringarna inom 18 månader. Annars kommer en extern lösning att bli aktuell, t ex genom att ta in en delägare som är verksam inom ground handling-branschen eller genom outsourcing, säger, Mats Jansson, SAS VD och koncernchef.
- Implementeringen av strukturförändringarna startar omedelbart. Utöver det måste vi även driva upp tempot i den kulturella turnaround-processen i SAS. Vi har använt för lång tid och för mycket resurser på detta strukturbeslut. När vi dessutom upplever hot om olovliga aktioner visar det med all tydlighet att SAS fortfarande har en lång väg att gå innan vi har en företagskultur på plats som är anpassad till konkurrenssituationen. Snabbare beslutsprocesser och högre effektivitet är en förutsättning för att förbättra SAS lönsamhet och konkurrenskraft, säger Mats Jansson.
- Styrelsen ser allvarligt på att långa beslutsprocesser och hot om aktioner riskerar att försena viktiga delar av S11. Strategin ska säkra ett lönsamt och konkurrenskraftigt SAS, säger Egil Myklebust, styrelseordförande i SAS AB.
I samband med styrelsebeslutet kommer MBL-förhandlingar med berörda fackföreningar att äga rum.
Beslut om förändringar för bolag i SAS koncernen
Styrelsen i SAS AB har idag, fattat beslut som rör SGS, STS samt Spirit, terminalhanteringen inom SAS Cargo.
SGS ska tills vidare vara ett självständigt dotterbolag i SAS koncernen under förutsättning att bolaget inom 18 månader förbättrar ett antal kvalitets- och lönsamhetsmål som ledning och fackföreningar har kommit överens om. Ett av kraven är en kostnadsförbättring i SGS på omkring 400 miljoner svenska kronor.
Inom STS kommer det tyngre underhållet av Boeing 737 Classic i framtiden att ske utanför Skandinavien, då det är en verksamhet som inte naturligt passar in i STS strategi och det finns bra externa leverantörer.
SAS frakthantering, Spirit Air Cargo Handling, som är en del av SAS Cargo ska säljas.
- Beslutet om att behålla SGS som ett självständigt dotterbolag i SAS förutsätter att bolaget når de avtalade kvalitets- och kostnadsförbättringarna inom 18 månader. Annars kommer en extern lösning att bli aktuell, t ex genom att ta in en delägare som är verksam inom ground handling-branschen eller genom outsourcing, säger, Mats Jansson, SAS VD och koncernchef.
- Implementeringen av strukturförändringarna startar omedelbart. Utöver det måste vi även driva upp tempot i den kulturella turnaround-processen i SAS. Vi har använt för lång tid och för mycket resurser på detta strukturbeslut. När vi dessutom upplever hot om olovliga aktioner visar det med all tydlighet att SAS fortfarande har en lång väg att gå innan vi har en företagskultur på plats som är anpassad till konkurrenssituationen. Snabbare beslutsprocesser och högre effektivitet är en förutsättning för att förbättra SAS lönsamhet och konkurrenskraft, säger Mats Jansson.
- Styrelsen ser allvarligt på att långa beslutsprocesser och hot om aktioner riskerar att försena viktiga delar av S11. Strategin ska säkra ett lönsamt och konkurrenskraftigt SAS, säger Egil Myklebust, styrelseordförande i SAS AB.
I samband med styrelsebeslutet kommer MBL-förhandlingar med berörda fackföreningar att äga rum.