Dagen før dagen

Re: Dagen før dagen

Beslut om förändringar för bolag i SAS koncernen

Styrelsen i SAS AB har idag, fattat beslut som rör SGS, STS samt Spirit, terminalhanteringen inom SAS Cargo.

SGS ska tills vidare vara ett självständigt dotterbolag i SAS koncernen under förutsättning att bolaget inom 18 månader förbättrar ett antal kvalitets- och lönsamhetsmål som ledning och fackföreningar har kommit överens om. Ett av kraven är en kostnadsförbättring i SGS på omkring 400 miljoner svenska kronor.

Inom STS kommer det tyngre underhållet av Boeing 737 Classic i framtiden att ske utanför Skandinavien, då det är en verksamhet som inte naturligt passar in i STS strategi och det finns bra externa leverantörer.

SAS frakthantering, Spirit Air Cargo Handling, som är en del av SAS Cargo ska säljas.

- Beslutet om att behålla SGS som ett självständigt dotterbolag i SAS förutsätter att bolaget når de avtalade kvalitets- och kostnadsförbättringarna inom 18 månader. Annars kommer en extern lösning att bli aktuell, t ex genom att ta in en delägare som är verksam inom ground handling-branschen eller genom outsourcing, säger, Mats Jansson, SAS VD och koncernchef.

- Implementeringen av strukturförändringarna startar omedelbart. Utöver det måste vi även driva upp tempot i den kulturella turnaround-processen i SAS. Vi har använt för lång tid och för mycket resurser på detta strukturbeslut. När vi dessutom upplever hot om olovliga aktioner visar det med all tydlighet att SAS fortfarande har en lång väg att gå innan vi har en företagskultur på plats som är anpassad till konkurrenssituationen. Snabbare beslutsprocesser och högre effektivitet är en förutsättning för att förbättra SAS lönsamhet och konkurrenskraft, säger Mats Jansson.

- Styrelsen ser allvarligt på att långa beslutsprocesser och hot om aktioner riskerar att försena viktiga delar av S11. Strategin ska säkra ett lönsamt och konkurrenskraftigt SAS, säger Egil Myklebust, styrelseordförande i SAS AB.

I samband med styrelsebeslutet kommer MBL-förhandlingar med berörda fackföreningar att äga rum.
 
Re: Dagen før dagen

Det var vel mye bedre nyheter enn jeg hadde fryktet!

Grattis!

BF:cool2
 
Re: Dagen før dagen

Till kollegorna i bolaget säger jag nu bara "Keep fighting with a smile on your face and we'll make it!"
 
Re: Dagen før dagen

Dette kan bli spennende. Hvor skal de hente de 400 millionene fra?
 
Re: Dagen før dagen

Veldig mye kan vel kanskje hentes inn på flere ansatte og mindre overtid?? Tror nok overtidsbudsjettet er ganske formidabelt i SGS.... :drunk:
 
Re: Dagen før dagen

Høres ut som en lur beslutning. De får ikkeno bråk samtidig at de vil kreve mer av de ansatte, da har SGS 18mnd på å spare 400 M og dersom de ikke klarer det har de (satt på spissen) "seg selv å takke". De ansatte vil klare dette og står på, evt blir det så mye hardkjør om reformer/omorganiseringer den neste tiden at de ansatte om 18mnd gjerne vil bli solgt?
 
Re: Dagen før dagen

Huff - på én måte er jo dette glitrende nytt, på en annen måte er resultatforbedring på MSEK400 en utfordring av de store. Vi vet fra før at SAS er "melkeku" for SGS og ser for seg prisreduksjoner fremfor en økning... Svaret med å ansette flere er nok litt for grunt her gitt :-)

Uansett håper jeg faglige tar tak i dette og setter seg i førersetet. Vil tippe at kravet til SGSNO vil ligge på +- 100MNOK (snaue 10% prisøkning for SK fixer det meste)
 
Re: Dagen før dagen

Huff - på én måte er jo dette glitrende nytt, på en annen måte er resultatforbedring på MSEK400 en utfordring av de store. Vi vet fra før at SAS er "melkeku" for SGS og ser for seg prisreduksjoner fremfor en økning... Svaret med å ansette flere er nok litt for grunt her gitt :-)

Uansett håper jeg faglige tar tak i dette og setter seg i førersetet. Vil tippe at kravet til SGSNO vil ligge på +- 100MNOK (snaue 10% prisøkning for SK fixer det meste)

WOW..... 400mill er mye penger. Vil tro at vi med dette kommer til å se en del av selskapene SGS har i dag bytter selskap i og med at mye av dette må spares ved å øke handlingprisene. 400 mill vil som du sier ikke kunne spares ved å kutte overtidsbruken hos SGS.
Spennende tider som kommer.... Som om de ikke har vært spennende i en tid nå...
 
Re: Dagen før dagen

400 MSEK er ikke så mye penger. SGS er et stort selskap, og bare ved prosessforbedringer klarer man nok å spare mye penger. Og som det ble sagt på Dagsrevyen akkurat, så gjelder dette i mindre grad SGS i Norge, så spørs nok ikke om det kommer til å bli en del konflikter i Danmark og Sverige de neste 18 månedene.
 
Re: Dagen før dagen

Gledelig nyhet for oss på gulvet dette.
Kutt i ledelse og nedlegging av SGE ville vært ett stort steg i riktig retning
 
Re: Dagen før dagen

2006tallene for SGS vedlagt
 

Attachments

  • untitled.jpg
    untitled.jpg
    11.9 KB · Views: 307
Re: Dagen før dagen

Beslut om förändringar för bolag i SAS koncernen

Styrelsen i SAS AB har idag, fattat beslut som rör SGS, STS samt Spirit, terminalhanteringen inom SAS Cargo.

SGS ska tills vidare vara ett självständigt dotterbolag i SAS koncernen under förutsättning att bolaget inom 18 månader förbättrar ett antal kvalitets- och lönsamhetsmål som ledning och fackföreningar har kommit överens om. Ett av kraven är en kostnadsförbättring i SGS på omkring 400 miljoner svenska kronor.

Inom STS kommer det tyngre underhållet av Boeing 737 Classic i framtiden att ske utanför Skandinavien, då det är en verksamhet som inte naturligt passar in i STS strategi och det finns bra externa leverantörer.

SAS frakthantering, Spirit Air Cargo Handling, som är en del av SAS Cargo ska säljas.

- Beslutet om att behålla SGS som ett självständigt dotterbolag i SAS förutsätter att bolaget når de avtalade kvalitets- och kostnadsförbättringarna inom 18 månader. Annars kommer en extern lösning att bli aktuell, t ex genom att ta in en delägare som är verksam inom ground handling-branschen eller genom outsourcing, säger, Mats Jansson, SAS VD och koncernchef.

- Implementeringen av strukturförändringarna startar omedelbart. Utöver det måste vi även driva upp tempot i den kulturella turnaround-processen i SAS. Vi har använt för lång tid och för mycket resurser på detta strukturbeslut. När vi dessutom upplever hot om olovliga aktioner visar det med all tydlighet att SAS fortfarande har en lång väg att gå innan vi har en företagskultur på plats som är anpassad till konkurrenssituationen. Snabbare beslutsprocesser och högre effektivitet är en förutsättning för att förbättra SAS lönsamhet och konkurrenskraft, säger Mats Jansson.

- Styrelsen ser allvarligt på att långa beslutsprocesser och hot om aktioner riskerar att försena viktiga delar av S11. Strategin ska säkra ett lönsamt och konkurrenskraftigt SAS, säger Egil Myklebust, styrelseordförande i SAS AB.

I samband med styrelsebeslutet kommer MBL-förhandlingar med berörda fackföreningar att äga rum.

Dette betyr jo at konsern ledelsen har tapt for alltid. Ingen kommer til å tro på ledelsen hvis de kommer med slikt en gang til.
De største kuttene blir nok i Danmark. Det er der det er mest å hente.
 
Re: Dagen før dagen

"Gutta på gølvet" vil alltid synes det er mest å hente på å kutte i ledelsen/administrasjonen, for de vet sjelden hva de driver med og det er alltid for mange som sitter i administrasjonen ;)
 
Re: Dagen før dagen

Jepp - kutt 50 årsverk i adm så er det i boks.. Eneste aberet er at det ikke lenger er noen til å sende ut fakturaer å sånn (minor problems) Tror nok "gutta på gølvet" (som alle øvrige også) definitivt bør endre holdning til "hva kan jeg bidra med for å redde SGS?"
 
Re: Dagen før dagen

Huff - på én måte er jo dette glitrende nytt, på en annen måte er resultatforbedring på MSEK400 en utfordring av de store. Vi vet fra før at SAS er "melkeku" for SGS og ser for seg prisreduksjoner fremfor en økning... Svaret med å ansette flere er nok litt for grunt her gitt :-)

Uansett håper jeg faglige tar tak i dette og setter seg i førersetet. Vil tippe at kravet til SGSNO vil ligge på +- 100MNOK (snaue 10% prisøkning for SK fixer det meste)

Nå har du nok missforstått totalt. Det det er snakk om her er at SGS skal kutte kostnadene med 400millioner, IKKE øke inntektene. Det er to vidt forskjellige ting;)


Uansett virker det som en fornuftig avgjørelse det de har tenkt å gjøre med SGS, STS og Spirit
 
Re: Dagen før dagen

Nok et skippertak .... Det har blitt en del av de de siste 15 aarene ...

Skal dette lykkes, maa foreningene spille ball. Ogsaa de danske ... Det lyder kanskje enkelt aa si det, men det er mye daukjoett i den danske delen av SGS, og dette kan kun fjernes ved makt (med paafoelgende 'faglige moeter' og tilhoerende kaos) eller samarbeide av foreningene.

Var det noen som sa 'When pigs fly' ... ???
 
Re: Dagen før dagen

Hvis markedet nå er i ferd med å snu, så er jeg redd for at SAS aldri vil få hodet skikkelig over vann før nedturen kommer. Og hva vil da skje?
 
Back
Top