• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

CRJ900 fra Delta krasjet under landing i Toronto 17FEB25

WF789

ScanFlyer Crusty
Medlem
Skal være DL4819
Bilder fra Bluesky:


bafkreigiiusjslcdjrspjxlouoqxjdqxbt3wxhc2q7y26ft5i7ebk2sjh4@jpeg

bafkreibnbwo2kbuzguivfkarcbhivmujeyr53phvc4xvxfzqrrqoi57kzi@jpeg
 
Flyet skal etter ryktene ha blitt tatt av et vindkast (sidevind) akkurat ved landing og deretter veltet om på taket, så vingen ligger nok brukket av lengre nede på rullebanen utenfor bildet.

Siste er at alle er ute av flyet hvor 8 er skadet (1 kritisk).
 
Helt utrolig om dette faktisk endte bra med 0 omkomne.

Sent from my SM-S921B using Tapatalk
 
Og folk måtte filme at de gikk ut av flyet og ta med seg bagasjen. Er folk sin MacBook pro til 20k virkelig verdt mer enn potensielt andre folks liv?
Menneskeheten er på veg i feil retning….


Når kommer det bagasjehyller med lås?
 
https://www.tmz.com/2025/02/17/delta-air-lines-crash-landing-impact-video/

Video av landingen. Ser ut som en hot and heavy landing som gjør at landingshjulene knekker på touchdown. Amerikansk luftfart har mistet mye tillitt nå, ser folk som ikke tilhører konspirasjonsteoretikere eller republikanere, som planlegger årets ferie med bil.

Med METAR som ser slik ut:
CYYZ 171900Z 27028G35KT 6SM R24L/3000VP6000FT/U BLSN BKN034 M09/M14 A2993 RMK CU6 SLP149=
er det rom for fallvind?
 
Hva er en "hot and heavy" landing? Uttrykket "hot and high" er jo kjent, men det kan neppe sies å være tilfellet i Toronto...

I grunnen noe jeg bare skrev, fordi det så ut som de landet både med høy hastigheit og relativt hardt = hot and heavy. Ikke noe mer eller mindre.
 
I grunnen noe jeg bare skrev, fordi det så ut som de landet både med høy hastigheit og relativt hardt = hot and heavy. Ikke noe mer eller mindre.

Hvordan klarer man å se forskjell på f.eks. Vref +5 og Vref + 15 på en video skrå bakfra?
 
Det begynner å bli en del hendelser i Nord-Amerika den siste tiden. Får håpe tilsynene får beholde budsjettene sine, så man får en skikkelig gjennomgang.
 
Det begynner å bli en del hendelser i Nord-Amerika den siste tiden. Får håpe tilsynene får beholde budsjettene sine, så man får en skikkelig gjennomgang.

Trump har jo sagt at alt er Bidens skyld - så er det vel ikke behov for mere gennemgang? :stir
 
For meg ser ved første øyekast ut som høy decent rate. Kan ikke se noen pitch endring i flare på videoen. Kombinert med vindkast/annet som gjør at de lander banked og hardt på høyre hovedhjul som gir etter.
 
Har en mistanke om at snøen hjalp en del med det. Video under. Mye flammer som blir fort slukket.

https://youtu.be/ZLKbrL7KFNY?si=GvSFkOe1bEIg7jk7

Jeg leste idag et sted at denne flytypen er konstruert slik at om vingen toucher bakken, så utløses en eksplosiv handling, som får vingen til å løsne fra skroget, og det er fordi ved et crash, så vil ikke flyskroget være omslukt av drivstoff. Lurer på om det var en som la ut en kommentar til videon på TMZ som skrev det.
 
Jeg leste idag et sted at denne flytypen er konstruert slik at om vingen toucher bakken, så utløses en eksplosiv handling, som får vingen til å løsne fra skroget, og det er fordi ved et crash, så vil ikke flyskroget være omslukt av drivstoff. Lurer på om det var en som la ut en kommentar til videon på TMZ som skrev det.

Høres ut som en plausibel forklaring på at vingene plutselig forsvant. Spesielt når det er en flyekspert på internettet som har skrevet det.
 
Back
Top