Fra sidelinjen: dette er interessant og kunnskapsrikt og sånn sett verdt å lese....men hvorfor tar du deg tid til å skrive noe så langt i en situasjon hvor det handler om en tanke noen har? Er flybransjen så sneversynt (i mangel på et bedre ord) at man ikke kan komme med nyvinnende tanker hverken utenfra eller innenfra (til tross for at vi begge har tilknytning til TOS har jeg absolutt 0 promille aning på hvem Alpha er hverken i form eller farge

)? Du skriver ovenfor her:
"Kunne flygerne ha sagt mer på det første oppkallet? Ja, det kunne de absolutt."
Det summerer det opp. Det er jo bare det som sies. Ferdig. Punktum.
Så kan man enten være åpen for å vurdere forder og ulemper med bedre kommunikasjon, evaluere, dele erfaringer og slikt, men det er trasig at det bare blir til en slags vegg av "du skal tvinges til å forstå at din mening aldri vil forekomme" eller bare masse sarkasme for å forklare hvor dust man er for å ha et litt annet syn på kommunikasjon. Hvorfor streve så i mot noe som så åpenbart vil forbedre sikkerhet, når man er i en bransje med sjekklister og trippelsjekker? Jeg tenker på hvor interessert mine medarbeidere var i MER sikkerhet når vi hadde revisjon på kullkvernene og teknikerene skulle inn i selve kverna. Det måtte være 3 på kontrollrommet, en elektriker til å 4dobbelt bekrefte at strømmen var tatt og 2 observatører utenfor. Og teknikerene kom allikevel med forslag til mer sikkerhet. Flere sikkerhetsnett. More layers. Det ble ikke møtt av mostring om hvor dust de var, men belønning i bonus fra firmaet for gode ideer...