CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Re: København lufthavn utvides for 20 milliarder

Så langt jeg forstår betyr dette at dagens tverrbane forsvinner. Flyselskapene er ikke glade for dette, da dette vil kunne føre til diversions de dager CPH har sterk sidevind og dertil økte kostnader.

Espen

Planloven i DK blev ændret i foråret og er blevet meget mere lempelig end tidligere. Dermed ikke sagt, at CPH's ønsker og ambitioner, er lig med en forhåndgodkendelse - der er stadig rigtig mange aspekter der skal vurderes og godkendes før projekterne får deres endelige godkendelse.

Personligt tror jeg dog, at det lykkes CPH at få størstedelen af projekterne igennem - blandt andet gennem politisk pres. Der er rigtig mange der ønsker en så stor satsning igennem, ikke mindst politikere.

Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Tolker jeg det rett er de nå i gang med byggearbeidene på pir E (eller finger som de kaller det), og gangen ut til go skal være lagt om nå i januar og rivearbeidene i gang. Planlagt ferdig med første fase mot midten av 2019

http://trendsandtravel.dk/koebenhavns-lufthavn-faar-28-nye-butikker-bygger-ekstra-finger-e/
[/quote]Første fase går i gang ny med bygning af en helt ny Finger E med syv gates. Når hele Finger E står færdigt, vil lufthavnen have 10 ekstra gates til store langdistance fly og 20 til de mindre maskiner på de europæiske ruter.[/quote]

I tillegg er de i gang med å utvide arealene mellom A og B

CPH har sendt en lokalplan til godkendelse hos Tårnby Kommune. Planen er at bygge en erhvervspark på 170.000 m2:

"Danmark bør sigte efter at blive nordeuropæisk centrum for luftfragt og e-handel og et knudepunkt for medicinal- og biotekindustrien i Nordeuropa. Og så skal vi skabe en Airport Business Park, der også kan tiltrække virksomheder med et særligt behov for at ligge centralt i en stor international lufthavn – virksomheder, vi ellers ikke ville få til Danmark,” siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

Dermed ville Danmark kunne melde sig ind i kampen om f.eks. at være nordeuropæisk knudepunkt for store globale e-handelsvirksomheder som Amazon eller Alibaba."

https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/2017/3/cph-danmark-kan-blive-centrum-for-e-handel1/

Re: Tværbane bevares

I så fall blir det begrensninger sett ift skipstrafikken og eventuelt kun landing i en retning og avgang motsatt vei?

Espen

Jeg fløj CPH-KRP og tilbage igen i weekenden. Hyggelig tur med DAT. Turen gennem Kastrup var derimod et mareridt. Både logistisk og visuelt.

Lufthavnen ligner mere end nogensinde et forvokset indkøbscenter - og hvor det tidligere lignede ét af de dyre, ligner det nu efterhånden mere et billigt lavprisvarehus. Alle om- og tilbygningerne gør ikke oplevelsen bedre. Måske man skulle have begyndt lidt tidligere?

Kastrup var tidligere en smuk lufthavn. Design i topklasse. Smukt skandinavisk/nordisk udseende.

Kastrup er ikke længere en smuk lufthavn. Det er på høje tid at lufthavns-afgifterne bliver nedsat. Det produkt, som flyselskabet/passageren i dag får i Kastrup er en discount-udgave af dét, som CPH tilbød for 10-15 år siden.

Shame on you, CPH.

Udvidelsen mellem Finger A og B skal vel netop åbne op for mere plads i det trænge område som findes der.

Den nye udvidelse er på 4000 m2 hvoraf de 2000 er gangarealer.

Den gamle del af T2 mellem Finger A og B bliver renoveret når den nye del står færdig.

Om en lufthavn er smuk er i min optik ikke så vigtigt, den skal vel bare fungere på en ordentlig måde.
Selvfølgelig skal den heller ikke være grim og det syntes jeg heller at vi er nået til endnu, jeg syntes at udvidelsen af security komme til at se meget flot ud.

Jeg synes nu heller ikke, det er så slemt. Der er helt sikkert mange ting, der kan forbedres, men åbningen af den nye sikkerhedskontrol er et stort skridt i den rigtige retning.

Nu bygges der i T2 og det er på høje tid. Men der sker da noget, og hvis de kan få den nye tilbygning til at fremstå som området mellem finger B og finger C (ved Joe & the juice og de “dyre” forretninger) så er jeg meget positiv. Bare de ikke stopper der. Finger B trænger efter min mening også til en ordentlig opgradering. Og generelt toiletterne i hele lufthavnen bær renoveres - eller i det mindste gøres rene...

Men all in all synes jeg stadig CPH fremstår som en attraktiv lufthavn vi kan være stolte af.

Lufthavnen ligner mere end nogensinde et forvokset indkøbscenter - og hvor det tidligere lignede ét af de dyre, ligner det nu efterhånden mere et billigt lavprisvarehus.

Dine ord er som taget ud af min mund! Jeg bryder mig heller ikke om
CPHs shopping mall koncept! Og så er jeg træt af, at det er umuligt at
finde en siddeplads, med mindre du går ind i en café eller lignende.
I øvrigt er der stadig en stribe svinedyre mærkevarebutikker i området
mellem finger B og finger C. Det er sjældent, at man ser folk i dem!
Hvem handler i grunden dér, når der altså er kunder? Velhavende kinesere?

Selv 'sølvloungen ' er bedre end det cirkus;)!

Er det fremdeles det kanadiske pensjonsfond som eier CPH, eller har det blitt nye eiere?

I øvrigt er der stadig en stribe svinedyre mærkevarebutikker i området
mellem finger B og finger C. Det er sjældent, at man ser folk i dem!
Hvem handler i grunden dér, når der altså er kunder? Velhavende kinesere?

Selv 'sølvloungen ' er bedre end det cirkus;)!

Det er vel et spørgsmål om smag og behag. Jeg synes personligt at området ved “de svinedyre mærkevarebutikker” er det pæneste i lufthavnen. Hvis du kigger i andre større lufthavne ligger der mange af de samme dyre butikker. Og de er der ikke kun fordi de er pæne at kigge på ;)

Vi kommer ikke uden om shopping mall strategien da det er der lufthavnen tjener de fleste penge. For mig at se er de største problemer i CPH plads og siddepladser som du selv nævner. Der er generelt for lidt plads når man går omkring. Det er svært at bevæge sig rundt uden at støde ind i d andre passagerer - det er irriterende. Og så manglen på siddepladser. Det er helt håbløst at man ikke man sætte sig et sted uden at være tvunget til at betale 50kr eller mere for en kop kaffe.

Jeg glæder mig til den nye tilbygning er færdig, men jeg håber ikke de stopper der.

Nå sitter jeg i pir B. Endelig har jeg funnet en sitteplass hvor det ikke kjøpetvang. Inngangen til pir B er kjempetrang på grunn av byggeaktiviteter, og det er nesten umulig å støte borti noen. På min tur mot CPH har jeg vært borte i to større flyplasser som er mye mindre trang enn CPH - og det er Santiago (SCL) og Toronto (YYZ). Toronto er en drøm når det gjelder plass for å bevege seg og å kunne sitte ned. Santiago har en mengde seter ved hver gate. Jeg tre ankepunkt til CPH:
- Sitterplasser
- Vinduer og åpenhet (trange handlegater)
- Materialvalg - mye mørke dystre trestrukturer
(Da har jeg ikke nevnt byggearbeidene)

Det er vel et spørgsmål om smag og behag. Jeg synes personligt at området ved “de svinedyre mærkevarebutikker” er det pæneste i lufthavnen. Hvis du kigger i andre større lufthavne ligger der mange af de samme dyre butikker. Og de er der ikke kun fordi de er pæne at kigge på ;)

Det kan du såmænd have ret i, og jeg skrev jo heller ikke, at området var
grimt:)! Jeg undrer mig bare, hver gang jeg går forbi, for jeg ser aldrig
nogle kunder i de dyre lædervarebutikker (Hermes, Gucci, Mulberry et al..)
Men det er en sag for sig!

Og om CPH generelt:
Nu hører jeg ikke til de storflyvende, jeg har vel fløjet 5-6 gange inden for
det sidste år, så jeg burde kunne leve med virvaret!
Alligevel har jeg udviklet en taktik, som går ud på at

1. komme hurtigst muligt fra security til business loungen, og
2. komme hurtigst muligt fra loungen til gaten, helst med lukkede
øjne, hvis det var muligt:p!

Det er selvfølgelig et problem, at jeg kan huske tilbage til dengang,
da CPH var en pæn og 'luftig' lufthavn. Nu er jeg oven i købet nået
dertil, at jeg synes, at selv terminal 2 i LHR - min gamle pet-hate! -
er behageligere at opholde sig i, siden den blev ombygget!

Last edited:
Back