CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Nogen som ved om CPH sørger for at gøre de 3 nye gates A380-compatible eller i det mindste tænker lidt langsigtet? Det kunne jo være, at EK en dag ville sende deres 380 til CPH. Et sted skal de vel på sigt sende deres 140 stk A380 (selv om nogle af de tidligere nok bliver udfaset, inden de nye kommer ind).
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Nogen som ved om CPH sørger for at gøre de 3 nye gates A380-compatible eller i det mindste tænker lidt langsigtet? Det kunne jo være, at EK en dag ville sende deres 380 til CPH. Et sted skal de vel på sigt sende deres 140 stk A380 (selv om nogle af de tidligere nok bliver udfaset, inden de nye kommer ind).


Forstår jeg det rett, noe jeg riktignok ikke alltid gjør, så vil de ikke være tilpasset A380 ved at de vil ha en bro for lite, men at dette kan fikses senere skulle behovet inntreffe. Men jeg ser ikke det kommer frem noe sted om boksen er bred nok, lengden er jo ikke noe problem

Det samme gjelder jo annen infrastruktur som f.eks takseveier som det kreves noen utbedringer på for at A380 skal kunne brukes fast.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Nogen som ved om CPH sørger for at gøre de 3 nye gates A380-compatible eller i det mindste tænker lidt langsigtet? Det kunne jo være, at EK en dag ville sende deres 380 til CPH. Et sted skal de vel på sigt sende deres 140 stk A380 (selv om nogle af de tidligere nok bliver udfaset, inden de nye kommer ind).

Sitat fra artikkelen:
Den første synlige del af den vision bliver Finger C, der udvides og ombygges for ca. en kvart milliard kroner. Inden udgangen af 2015, vil den 25 meter brede og 100 meter lange butterfly-formede tilbygning stå klar til at betjene de store fly, der opererer på ruterne til Asien og Nordamerika.

Det betyder også, at bygningen hurtigt kan gøres klar til at betjene selv de allerstørste passagerfly som A-380, hvis de en dag skulle sættes i rute til CPH.


Dette må vel bety at de tenker og tar hensyn til en evt A380, men ikke tar kostnaden med dette før en rute er en realitet... Bra jobbet av CPH, tviler på at OSL evner å tenke i de baner..
Der er det vel først nå i det senere de har funnet ut at man kan fly intercon fra OSL. Et eksempel er jo at det blant annet ikke er tegnet inn to broer til boarding av widebody på den nye piren.. Håpløst! Vil tro EK, TG og QR kunne tenkt seg det..
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Sitat fra artikkelen:
Den første synlige del af den vision bliver Finger C, der udvides og ombygges for ca. en kvart milliard kroner. Inden udgangen af 2015, vil den 25 meter brede og 100 meter lange butterfly-formede tilbygning stå klar til at betjene de store fly, der opererer på ruterne til Asien og Nordamerika.

Det betyder også, at bygningen hurtigt kan gøres klar til at betjene selv de allerstørste passagerfly som A-380, hvis de en dag skulle sættes i rute til CPH.


Dette må vel bety at de tenker og tar hensyn til en evt A380, men ikke tar kostnaden med dette før en rute er en realitet... Bra jobbet av CPH, tviler på at OSL evner å tenke i de baner..
Der er det vel først nå i det senere de har funnet ut at man kan fly intercon fra OSL. Et eksempel er jo at det blant annet ikke er tegnet inn to broer til boarding av widebody på den nye piren.. Håpløst! Vil tro EK, TG og QR kunne tenkt seg det..

For ikke å snakke om TC med sin A 330-300, som vel er den maskinen som trafikerer OSL som tar flest passasjerer, den hadde definitivt trengt dobbel bro!
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Samtidig som man er i gang med utvidelse av Pir-C er det nå blitt bevilget 130 MDKK i neste fase av Expanding CPH hvor man utvider den vestlige delen av terminal 2 på innsjekk siden, samt utvider security med ytterligere 2 spor.

http://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/cph-udvider-terminal-2-og-security/
CPH fortsætter rejsen mod fremtidens lufthavn, der skal kunne rumme 40 millioner passagerer. Nu investeres 130 millioner kroner i at opgradere og bygge 700 ekstra kvadratmeter i Terminal 2 og etablere to ekstra spor i Security. De to projekter skal stå klar til næste års travle sommer

Itillegg forstår jeg det er snakk om en bro fra Metrostasjonen til T2, så man ikke lenger trenger brøyte seg vei gjennom innsjekkningsområdet i T3
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Samtidig som man er i gang med utvidelse av Pir-C er det nå blitt bevilget 130 MDKK i neste fase av Expanding CPH hvor man utvider den vestlige delen av terminal 2 på innsjekk siden, samt utvider security med ytterligere 2 spor.

http://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/cph-udvider-terminal-2-og-security/


Itillegg forstår jeg det er snakk om en bro fra Metrostasjonen til T2, så man ikke lenger trenger brøyte seg vei gjennom innsjekkningsområdet i T3

Ja, det er et stort problem, at Terminal 3 er designet til både afgående (Star Alliance) og ankommende (alle udenrigs + snart indenrigs) passagerer. Flowet igennem terminalen er dårligt og det bliver ikke bedre af, at familier og venner står klar til at tage imod hjemvendte passagerer + altså alle de folk, som skal til Terminal 2, men som går igennem Terminal 3 på vejen, fordi de enten kommer med tog eller metro. Terminal 3 ligner mere en markedsplads end en lufthavnsterminal, hvis man tænker på folks færden rundt i bygningen.

En bro/trappe direkte fra metroen til Terminal 2 vil være en af de vigtigste opgraderinger i terminalerne i lang tid, vil jeg mene.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Hvem er det som kan tenkes å fly a380 til cph? emirates, singapore??
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Hvem er det som kan tenkes å fly a380 til cph? emirates, singapore??

Begge kan vel tenkes, men CPH tenker mer for framtiden (imotsetning til her på berget hvor man sørger for å være i rute til dagen man begynner planleggingen).
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Hvem er det som kan tenkes å fly a380 til cph? emirates, singapore??

Spørs vel egentlig behovet for 380 til CPH, spesielt om det blir mer og med direkte trafikk fra Norge og Sverige ut i det store utland.

Men danskene skal jo ha for ambisjonene sine.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Begge kan vel tenkes, men CPH tenker mer for framtiden (imotsetning til her på berget hvor man sørger for å være i rute til dagen man begynner planleggingen).

Ja, og det er egentlig ikke de store investeringene de gjør i denne omgang. Og utstyre en av de nye gatene med 2 istedet for 1 bro, er ikke akkurat den største investeringen.

Det som er dyrt er og utvidene den ene rullebanen, men siden den uansett skal fikses på og renoveres nå så er det langt billigere og gjøre den litt bredere når man først er i gang, enn og komme om noen år og finne ut av at den allikevel burde vært bredere. Jeg er litt usikker på hva som faktisk må gjøres, dvs om man må fundamentere hele banen, eller om det er snakk om bredere "veiskuldre" for og unngå at maskinen blåser bort "halve Amager" når den tar av?

Hvem er det som kan tenkes å fly a380 til cph? emirates, singapore??

Neppe Singapore

Spørs vel egentlig behovet for 380 til CPH, spesielt om det blir mer og med direkte trafikk fra Norge og Sverige ut i det store utland.

Men danskene skal jo ha for ambisjonene sine.

Nå er det jo et visst lokalt marked ut fra Øresundsregionen, og selv om flere direkteruter dukker opp, så er det mange destinasjoner rundt i Skandinavia og landene rundt som nødvendigvis ikke vil få så mange IC avganger....og selv Norwegian har jo begynt sende passasjerene sine via CPH nå
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Det sagnomsuste nettstedet Check In sier til danske presse i dag at det er selskaper som QR, SQ, TG og EK som vil innsette 380 på CPH. QR og SQ? Neppe. TG muligens men de er allerede hardt presset i Norden og spesielt på CPH. EK? Det vil nok skje ila ikke for lang tid.

I tillegg mener de videre at det er en fordel å sette inn 380 kontra 2 daglige. Jeg tror EK er mer interessert i 2 daglige enn en 380 for å å kunne tilbyd bedre connection og større fleksibilitet men det får så være.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

I følge CPHtraveller så ser det ut som CPH nå etterhvert vil gå videre med utvidelsen og dermed trolig vil starte på byggingen av en ny pir E, for non-Schengen/IC avganger

http://cphtraveller.dk/nyheder/kobenhavns-lufthavn-udbygger-videre-med-ny-finger-e
Efter planen skal Finger E ligge i forlængelse af den nyværende Finger D og ud forbi den nuværende CPH Go lavpristerminal. Alt tyder nu på at Københavns Lufhavn sætter strøm til planerne om Finger E, da lufthavnen netop har offentliggjort et EU udbud på totalrådgivning ifm. udvidelse af Københavns Lufthavns gatekapacitet mod øst
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Antar dette er fra det nye området ytterst på C-piren?

08eceef3bf895a219c3fa14249b52154.jpg
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

I følge CPHtraveller så ser det ut som CPH nå etterhvert vil gå videre med utvidelsen og dermed trolig vil starte på byggingen av en ny pir E, for non-Schengen/IC avganger

http://cphtraveller.dk/nyheder/kobenhavns-lufthavn-udbygger-videre-med-ny-finger-e

Fortsatt ikke annonsert offisielt, men er nå nærmere en byggingen av Pier E når det nå ligger ute anbud for grunnarbeid med oppstart mot slutten av året

http://cphtraveller.dk/nyheder/kobenhavns-lufthavn-fortsatter-med-planerne-for-finger-e
Bag kulisserne fortsætter Københavns Lufthavn arbejdet med at planlægge den nye Finger E, som skal ligge i forlængelse af den nuværende Finger D og ud til lavpristerminalen CPH Go.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Jeg er glad for at korridoren ud til CPH GO forsvinder. Den var lidt for meget du-har-valgt-at-flyve-billigt-in-your-face-agtig.

GO Terminalen blev jo kun bygget med det formål at holde Terminal A-projektet ude, så egentlig har den aldrig været nødvendig. Nu kan CPH Go så godt lade livet nu, hvor slaget er tabt for Terminal A.

http://www.check-in.dk/alternativ-cph-terminal-droppes-helt
 
Back
Top