CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Tolker det som å være E ja ;

Med entreprisen ’New Contact Stands E27 & E33’
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Og her er nogle billeder fra byggeriet af hotellet, finger E og hvad der ligner forberedelsen til udvidelsen mellem finger B og C.

https://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1008299&page=96


Angående udvidelsen mellem B og C så kan jeg fortælle at lufthavnen fik de nødvendige bygge tilladelser fra Tårnby Kommune i efteråret.
Jeg ved dog ikke hvor lang de er med at finde en entreprenør, men noget sker der tydeligvis.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

15-20 år for sent, men nu vil regeringen som del af sit nye "hovedstads-udspil" i gang med at bygge en ny (ekstra) togstation i Kastrup med to perroner, sådan så trafik i øst- og vestgående retning vil kunne blive afviklet fra hver sin station. Finansieringen vil ske ved hjælp af indtægter fra opførelsen af to parkeringshuse med plads til i alt 2.000 biler.

https://byensejendom.dk/article/reg...vns-lufthavns-station-for-25-milliarder-26607
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Synes det nye området mellom A og B fingeren var lyst og fint.
Hjalp på å trekke veggen utover
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Ja jeg var inde på Cooks & Cows i december og hele området virkede fint.

De er så småt gået igang med den tilsvarende udvidelse mellem B og C og hvad jeg lige kan se så virker den til at blive næsten dobbelt så stor.

Angående stationen, det er 2 "halve" perroner på hver side af godsporet, en form for passage over sporene og et p hus med plads til 2000 biler.
Kan det virkelig koste 2,5 milliarder.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Ja jeg var inde på Cooks & Cows i december og hele området virkede fint.

De er så småt gået igang med den tilsvarende udvidelse mellem B og C og hvad jeg lige kan se så virker den til at blive næsten dobbelt så stor.

Angående stationen, det er 2 "halve" perroner på hver side af godsporet, en form for passage over sporene og et p hus med plads til 2000 biler.
Kan det virkelig koste 2,5 milliarder.

Lappeløsninger er oftest hundedyre i længden... samme vi nu ser med Ny Ellebjerg station. Skulle jo bare have bygget firesporet fra starten
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Jeg kan forstå på det at de 2 p huse skal bygges over gods sporet på hver side af den nye station og det er nok ikke billigt.

Anlægsprisen er også "kun" 1,6 milliarder og så med 50% anlægsreserve, det lyder mere rimeligt.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Det varede ikke længe, før chefen begyndte at tale negativt om afgifts-sænkningerne på Kastrup:

(bag betalingsmur):

"Woldbye: Ikke en bæredygtig udvikling

Kombinationen af stigende investeringer og faldende aeronautisk omsætning, skaber bekymring hos Københavns Lufthavns topchef.


Da Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i efteråret 2017 besluttede at justere bekendtgørelsen for flyselskabernes betaling for benyttelse af Københavns Lufthavn, vakte det stor bekymring hos administrerende direktør Thomas Woldbye samt lufthavnens..."

https://www.check-in.dk/woldbye-ikke-en-baeredygtig-udvikling/
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Det varede ikke længe, før chefen begyndte at tale negativt om afgifts-sænkningerne på Kastrup:

(bag betalingsmur):

"Woldbye: Ikke en bæredygtig udvikling

Kombinationen af stigende investeringer og faldende aeronautisk omsætning, skaber bekymring hos Københavns Lufthavns topchef.


Da Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i efteråret 2017 besluttede at justere bekendtgørelsen for flyselskabernes betaling for benyttelse af Københavns Lufthavn, vakte det stor bekymring hos administrerende direktør Thomas Woldbye samt lufthavnens..."

https://www.check-in.dk/woldbye-ikke-en-baeredygtig-udvikling/

Synes det er lidt pinligt. CPH har været overordentligt priviligerede og har tjent kassen uden at de penge der er blevet tjent er blevet tilsvarende reinvesteret i lufthavnen.

De har stadig et overskud på 1,4 mia DKK. Mon ikke de klarer den?

Hvis du spørger mig er det 1 mia for meget. Hellere lavere afgifter og større udvikling af lufthavnen end ren cash cow.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Så er udvidelsen af området mellem finger B og C annonceret.

Udvidelsen kommer til at blive på 80.000 km2, bliver på 270x60 meter og kommer til at koste 4 milliarder.

Ud over at udvide terminal området efter security bliver der også mere plads til pas kontrollen ved finger C og mere plads ved baggage udleveringen.

Arkitekten bliver offentliggjort i morgen og så skal de bruge 1 år på at planlægge og designe byggeriet.

Det bliver åbnet i etaper mellem 2023 og 2028.

https://www.cph.dk/om-cph/presse/ny...ne-giver-plads-til-40-mio.-passagerer-om-aret


Andre vigtige projekter i denne periode er.

2019: Første etape af finger E
2020: Anden etape af finger E
2021: Hotel nummer 2 åbner
2024-25: den nye udvidet station åbner med 2 nye P-Huse.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Så er udvidelsen af området mellem finger B og C annonceret.

Udvidelsen kommer til at blive på 80.000 km2, bliver på 270x60 meter og kommer til at koste 4 milliarder.

Ud over at udvide terminal området efter security bliver der også mere plads til pas kontrollen ved finger C og mere plads ved baggage udleveringen.

Arkitekten bliver offentliggjort i morgen og så skal de bruge 1 år på at planlægge og designe byggeriet.

Det bliver åbnet i etaper mellem 2023 og 2028.

https://www.cph.dk/om-cph/presse/ny...ne-giver-plads-til-40-mio.-passagerer-om-aret


Andre vigtige projekter i denne periode er.

2019: Første etape af finger E
2020: Anden etape af finger E
2021: Hotel nummer 2 åbner
2024-25: den nye udvidet station åbner med 2 nye P-Huse.

Hvis ikke arkitekten bliver Vilhelm Lauritz (?) så er der noget helt galt. De har mere eller mindre designet alt i Kastrup de sidste 70 år.

Spændende med udvidelsen. Bliver forfriskende med lidt højt til loftet og forhåbentlig ikke for tilplastret med butikker og andet..
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Ja Lauritzen har vel stort set stået for det hele, dog var Zeso Architects med ind over Finger E.
 
Last edited:
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Etape 1.

Jeg mener det er 20.000 ud af næsten 40.000 kvadratmeter.

Men de er det vigtigste som de nye spor i paskontrollen der åbner nu, næste år kommer der bare flere gates på og mere gulvplads.


følg cphtraveller på twitter, han/hun opdatere fra åbningen.
 
Last edited:
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Det er så 28.000 m2 der åbnes nu og 8000 m2 der åbnes til næste år.

Desuden flyttes 5 bus gates fra bunden af C og ud til E.

Det muliggøre at de kan gå igang med at udvide terminalen mellem Finger B og C og udvide baggage udleveringen til dobbelt størrelse.
En udvidelse på knap 80.000 m2.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Forstod det også åpnet en ny gate med bro, enten for 1 widebody eller 2 mindre fly i denne etappen? men at de fleste nye gatene kommer i neste etappe, i 2020?
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Forstod det også åpnet en ny gate med bro, enten for 1 widebody eller 2 mindre fly i denne etappen? men at de fleste nye gatene kommer i neste etappe, i 2020?

Der er åbnet en kategori F gate, dvs en ekstra til A380.
 
Back
Top