• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Tolker det som å være E ja ;

Med entreprisen ’New Contact Stands E27 & E33’
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Og her er nogle billeder fra byggeriet af hotellet, finger E og hvad der ligner forberedelsen til udvidelsen mellem finger B og C.

https://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1008299&page=96


Angående udvidelsen mellem B og C så kan jeg fortælle at lufthavnen fik de nødvendige bygge tilladelser fra Tårnby Kommune i efteråret.
Jeg ved dog ikke hvor lang de er med at finde en entreprenør, men noget sker der tydeligvis.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

15-20 år for sent, men nu vil regeringen som del af sit nye "hovedstads-udspil" i gang med at bygge en ny (ekstra) togstation i Kastrup med to perroner, sådan så trafik i øst- og vestgående retning vil kunne blive afviklet fra hver sin station. Finansieringen vil ske ved hjælp af indtægter fra opførelsen af to parkeringshuse med plads til i alt 2.000 biler.

https://byensejendom.dk/article/reg...vns-lufthavns-station-for-25-milliarder-26607
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Synes det nye området mellom A og B fingeren var lyst og fint.
Hjalp på å trekke veggen utover
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Ja jeg var inde på Cooks & Cows i december og hele området virkede fint.

De er så småt gået igang med den tilsvarende udvidelse mellem B og C og hvad jeg lige kan se så virker den til at blive næsten dobbelt så stor.

Angående stationen, det er 2 "halve" perroner på hver side af godsporet, en form for passage over sporene og et p hus med plads til 2000 biler.
Kan det virkelig koste 2,5 milliarder.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Ja jeg var inde på Cooks & Cows i december og hele området virkede fint.

De er så småt gået igang med den tilsvarende udvidelse mellem B og C og hvad jeg lige kan se så virker den til at blive næsten dobbelt så stor.

Angående stationen, det er 2 "halve" perroner på hver side af godsporet, en form for passage over sporene og et p hus med plads til 2000 biler.
Kan det virkelig koste 2,5 milliarder.

Lappeløsninger er oftest hundedyre i længden... samme vi nu ser med Ny Ellebjerg station. Skulle jo bare have bygget firesporet fra starten
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Jeg kan forstå på det at de 2 p huse skal bygges over gods sporet på hver side af den nye station og det er nok ikke billigt.

Anlægsprisen er også "kun" 1,6 milliarder og så med 50% anlægsreserve, det lyder mere rimeligt.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Det varede ikke længe, før chefen begyndte at tale negativt om afgifts-sænkningerne på Kastrup:

(bag betalingsmur):

"Woldbye: Ikke en bæredygtig udvikling

Kombinationen af stigende investeringer og faldende aeronautisk omsætning, skaber bekymring hos Københavns Lufthavns topchef.


Da Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i efteråret 2017 besluttede at justere bekendtgørelsen for flyselskabernes betaling for benyttelse af Københavns Lufthavn, vakte det stor bekymring hos administrerende direktør Thomas Woldbye samt lufthavnens..."

https://www.check-in.dk/woldbye-ikke-en-baeredygtig-udvikling/
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Det varede ikke længe, før chefen begyndte at tale negativt om afgifts-sænkningerne på Kastrup:

(bag betalingsmur):

"Woldbye: Ikke en bæredygtig udvikling

Kombinationen af stigende investeringer og faldende aeronautisk omsætning, skaber bekymring hos Københavns Lufthavns topchef.


Da Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i efteråret 2017 besluttede at justere bekendtgørelsen for flyselskabernes betaling for benyttelse af Københavns Lufthavn, vakte det stor bekymring hos administrerende direktør Thomas Woldbye samt lufthavnens..."

https://www.check-in.dk/woldbye-ikke-en-baeredygtig-udvikling/

Synes det er lidt pinligt. CPH har været overordentligt priviligerede og har tjent kassen uden at de penge der er blevet tjent er blevet tilsvarende reinvesteret i lufthavnen.

De har stadig et overskud på 1,4 mia DKK. Mon ikke de klarer den?

Hvis du spørger mig er det 1 mia for meget. Hellere lavere afgifter og større udvikling af lufthavnen end ren cash cow.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Så er udvidelsen af området mellem finger B og C annonceret.

Udvidelsen kommer til at blive på 80.000 km2, bliver på 270x60 meter og kommer til at koste 4 milliarder.

Ud over at udvide terminal området efter security bliver der også mere plads til pas kontrollen ved finger C og mere plads ved baggage udleveringen.

Arkitekten bliver offentliggjort i morgen og så skal de bruge 1 år på at planlægge og designe byggeriet.

Det bliver åbnet i etaper mellem 2023 og 2028.

https://www.cph.dk/om-cph/presse/ny...ne-giver-plads-til-40-mio.-passagerer-om-aret


Andre vigtige projekter i denne periode er.

2019: Første etape af finger E
2020: Anden etape af finger E
2021: Hotel nummer 2 åbner
2024-25: den nye udvidet station åbner med 2 nye P-Huse.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Så er udvidelsen af området mellem finger B og C annonceret.

Udvidelsen kommer til at blive på 80.000 km2, bliver på 270x60 meter og kommer til at koste 4 milliarder.

Ud over at udvide terminal området efter security bliver der også mere plads til pas kontrollen ved finger C og mere plads ved baggage udleveringen.

Arkitekten bliver offentliggjort i morgen og så skal de bruge 1 år på at planlægge og designe byggeriet.

Det bliver åbnet i etaper mellem 2023 og 2028.

https://www.cph.dk/om-cph/presse/ny...ne-giver-plads-til-40-mio.-passagerer-om-aret


Andre vigtige projekter i denne periode er.

2019: Første etape af finger E
2020: Anden etape af finger E
2021: Hotel nummer 2 åbner
2024-25: den nye udvidet station åbner med 2 nye P-Huse.

Hvis ikke arkitekten bliver Vilhelm Lauritz (?) så er der noget helt galt. De har mere eller mindre designet alt i Kastrup de sidste 70 år.

Spændende med udvidelsen. Bliver forfriskende med lidt højt til loftet og forhåbentlig ikke for tilplastret med butikker og andet..
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Ja Lauritzen har vel stort set stået for det hele, dog var Zeso Architects med ind over Finger E.
 
Last edited:
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Etape 1.

Jeg mener det er 20.000 ud af næsten 40.000 kvadratmeter.

Men de er det vigtigste som de nye spor i paskontrollen der åbner nu, næste år kommer der bare flere gates på og mere gulvplads.


følg cphtraveller på twitter, han/hun opdatere fra åbningen.
 
Last edited:
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Det er så 28.000 m2 der åbnes nu og 8000 m2 der åbnes til næste år.

Desuden flyttes 5 bus gates fra bunden af C og ud til E.

Det muliggøre at de kan gå igang med at udvide terminalen mellem Finger B og C og udvide baggage udleveringen til dobbelt størrelse.
En udvidelse på knap 80.000 m2.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Forstod det også åpnet en ny gate med bro, enten for 1 widebody eller 2 mindre fly i denne etappen? men at de fleste nye gatene kommer i neste etappe, i 2020?
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Forstod det også åpnet en ny gate med bro, enten for 1 widebody eller 2 mindre fly i denne etappen? men at de fleste nye gatene kommer i neste etappe, i 2020?

Der er åbnet en kategori F gate, dvs en ekstra til A380.
 
Back
Top