CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Ut fra de tallene, kan en konkludere med at det flyr flere passasjerer long haul fra CPH fra norske lufthavner enn fra svenske, tross at Sverige har dobbelt så mange innbyggere. Det er jo litt oppsiktsvekkende, selv om ARN riktignok har et bedre long haul-tilbud enn OSL. Så flyr enn naturligvis ikke fra Malmö til CPH..

Jeg syntes også at perronen hvor toget mod Sverige afgår altid er godt fyldt.

Godt nok arbejder der en del svenskere i lufthavnen, men alligevel.

Så min vurdering er at de fleste fra Skåne, Halland og Blekinge tager bilen eller Øresundstoget til Kastrup og de vil så ikke fremgå af denne statistik.

Så er spørgsmålet bare, hvor meget trafik der går den anden vej på langruterne. København er største europæiske destination for folk der skifter i Helsingfors når de ankommer fra Asien.

Är det verklig så? Hade gissat att det var ARN.

Är det verklig så? Hade gissat att det var ARN.

Det kan være du har ret; jeg huskede forkert. Men CPH er største destination for Finnairs trafik fra Kina. Om det gælder for resten af Asien også, ved jeg ikke:

"Når de rejsende fra Kina lander i Helsinki, så skifter rigtig mange af dem fly og fortsætter mod København.

“Sidste år var København vores største destination fra Kina, og vi ser mere potentiale i Danmark med vores kommende nye destinationer og vækstplaner,” siger Juha Järvinen, kommerciel direktør i Finnair."

https://www.check-in.dk/finnair-opruster-paa-danske-ruter/

Men en nedgang på 10% i år og da 5% neste år er i det minste positivt for flyselskapene. Man kan vel si at kuttene vel kanskje kom fra et høyt nivå, men når de går ned på tross av store investeringer, så hjelper det i hvertfall

Så kan man sikkert diskutere om de gjør det «frivillig» eller under press, men legger jo et visst press på konkurrerende lufthavner

Det hjælper nok at Ryanair er kommet til forhandlingsbordet :colgate:

Men at der er kommet nye lokale ejere (pensionsselskaberne som jeg ikke kan huske navnet på) i stedet for en kapitalfond er nok heller ikke helt tosset.

Men at der er kommet nye lokale ejere (pensionsselskaberne som jeg ikke kan huske navnet på) i stedet for en kapitalfond er nok heller ikke helt tosset.

Nja, begge deler har investert for å maksimere profitten. Selv om pensjonsfond gjerne har en lenger horisont. Men ingen av delene driver med veldedighet.

Håper i hvertfall ikke fondene jeg har mine pensjonsmidler i driver med å ikke maksimere avkastningen min [emoji6]

Selvfølgelig har de også fokus på indtægter, der er jo ikke velgørenhed det hele. :lol:

Men det er påfaldende at efter at der kom politisk fokus på lufthavnen, ny ejer og ny ledelse så er der sket følgende.

Nyt indenrigsspor i security.
Mere fokus på kundeservice, blandet andet med mere bemanding i security i travle perioder.
10% rabat tidligere i år til flyselskaberne.
30% rabat på feeder ruter hvis de blev fløjet 3 gange om dagen eller mer. (nok også derfor at der flyves 3 gange om dagen til Trondheim nu).
Nu ny aftale om 5% rabat fra næste år.
Byggeprogrammet ser også ud til at have taget et nyk op uden at jeg dog har beviserne på det.

En stund siden jeg fløy via CPH, men flyplassen har visst fått litt dårlig omtale.

https://flysmart24.no/2018/11/22/kaotisk-og-svindyr-flyplass-med-frekke-ansatte/
«Kaotisk og svindyr flyplass med frekke ansatte»Flypassasjerer advarer mot oppførselen til ansatte på denne skandinaviske storflyplassen. – Utrolig frekke, er konklusjonen til en av de reisende som «aldri har opplevd noe slikt før». Besøkende er også sjokkert over prisnivået.

Nei, det er absolutt ikke Oslo Lufthavn det dreier seg om. Denne ramsalte kritikken rettes derimot mot Kastrup Lufthavn utenfor København.

Mye av CPH er nok både mørkere og eldre enn OSL, men dette med manglende sitteplasser passer ennå også godt på OSL. Hva frekke ansatte angår, så er det noen år siden sist jeg var på CPH, men det er absolutt ikke slik jeg husker flyplassen... På OSL er det forresten noen ansatte som litt spøkefullt kan finne på å ønske deg velkommen til "Norges største kjøpesenter". Mulig CPH går for Skandinavias største kjøpesenter? :p

Last edited:

En flyplass er vel som alle andre servicebedrifter i verden, et gjennomsnitt av alle typer mennesker. Både folk som har gode og dårlige dager på jobb!

At det i byggeperioder er kaos, må vi bare leve med, opplever ikke CPH hverken merkbart bedre eller dårligere enn sine nordiske makkere.

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

Liker CPH godt, at den minner om et kjøpesenter er jo et pluss i min bok.

Det som evt kan kritiseres er Passkontrollen rundt kl 12 da det er en god del LH flighter som går noen lunde samtidig, som skaper en del kø.

Det skulle gerne være forbedret når første del af Finger E åbner næste år.

De er også ved at gøre klar til at udvide terminalen mellem finger B og C, så det skulle også frigive noget plads til dem der ikke står i kø.

Back