CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Nu er T2 i Heathrow også helt nybygget og jeg var da også imponeret over den men det er vel ikke fair at sammenligne en helt nybygget terminal og så med en der er bygget for mange år siden.

Nu skal jeg ikke død og pine forsvare Kastrup men kritikken skal også være fair.


Om diskussionen indkøbscenter/ikke indkøbscenter skal jeg ikke gøre mig til dommer, men ifølge lufthavnen selv så bruger 2/3 dele af passagererne altså de faciliteter så set er ikke uden grund at de er der.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH

Nu skal jeg ikke død og pine forsvare Kastrup men kritikken skal også være fair.
Det er filosofien bag indretningen på CPH, jeg er ude efter!
Terminal 3 blev bygget i 1998. Dengang kunne man sagtens have inkluderet
nogle ' rest areas", hvor passagererne kunne hvile sig, læse en bog eller
bare kigge ud i luften uden at være tvangsindlagt til at købe en øl eller
en kop kaffe! Det var der jo før i tiden, så det var jo ikke raketvidenskab
for dem, der var ansvarlige for indretningen!
I stedet blev det hele proppet med butikker, spisesteder og caféer!

Der er også mange butikker i LHR term 2, men ikke desto mindre har
man ofret adskillige dyre kvadratmeter på hvileområder - uden købetvang!
Der er relativ ro og fred nogle steder, også for pax uden lounge adgang!
Det er den forskel, jeg bider mærke i!
 
Last edited:
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Nå prøver jeg å bearbeide dagens inntrykk på CPH. Det er et par år siden jeg sist var på CPH og mellom dagens besøk og forrige har jeg fått mange referanser til større flyplasser i Asia og flere transferer på store europeiske flyplasser, så er inntrykket mitt at CPH begynner å vise sin alder. Det er opplagte mangler. Det første som slo meg er hvor mange etterlysninger av mennesker som manglet ved gate. For første gang i min tid med reiser verden rundt opplevde jeg i dag å bli etterlyst til avgang på gate B9. Når jeg entret pir B var avgang angitt til å være gate B8, jeg satte meg på plass jeg kunne se ankomsten av flyet mitt på gate, mens jeg kunne taste videre på min Mac til avgang. Hvorfor kunne jeg så unngå å få med meg at det hadde vært en ending av gate? Selvsagt etter å ha reist sammenhengende for nesten 48 timer og noen timer på kontoret langt på sørsiden av ekvator før det, så var ikke oppmerksomheten på topp, men jeg vil alltid få med meg endringer hvis det er mulig å få det med seg. Da er vi ved et ankepunkt til CPH, informasjon til passasjerene. Det er klare mangler på dette området på CPH. Jeg prøvde å finne oppslagstavler for flighter og gates. Oppslag om hvilke destinasjoner gatene har vises have på veggen over inngangen til gate podden, når du vandrer nedover piren kan du bare se gate-nummer, ikke flight/destinasjon. Det du hører over høytaleranlegget er etterlysninger, ingen informasjon om gate-endringer. Jeg er sikker på at hvis det hadde vært nok sitteplasser ved gatene, sjansene for å oppdage gate-endringer hadde vært bedre.

Dette viser egentlig problemene til CPH - den blir mer og mer et lappverk som ikke følger med tiden og på grunn av utformingen blir informasjonen lidende og brukergruppene blir lidende - brukergruppene er både passasjerer og flyselskaper. Og som mange her har påpekt her så ser det ut til utleieareal er viktigere enn plass for passasjerer. Det er spiseplasser, men det det manger seter til sitte ned for spise. Jeg tror nå CPH er i ferd med å miste fokus på hva deres primære business er, og det å være en flyplass for passasjerer til å komme til andre steder i verden og komme til København eller å benytte flyplassen for transfer. Det bør være et faresignal for CPH at transfer-andelen i september for første gang er under 20% av passasjerene. At CPH nå har en null-vekst kan være andre grunner til, men det er vel kanskje også relatert til hvor god opplevelsen på flyplassen er.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Man har netop prioriteret siddepladser ude i den forlængelse man lavede af Finger C for et par år siden så lidt i den rigtige retning går det da.

De nye ejere har jo også lidt luftet tanken at der har været for meget profit tænkning, og at kunderne og flyselskaberne skal tilbage i fokus. Men om der er handling bag ordene er en anden snak.

Jeg må lige vende tilbage til udvidelsen mellem finger A og B og konstatere at de har tænkt udendørs rygeareal og et leje område til børnene ind i planerne, så det er da et skridt i den rigtige retning.


Angående "manglende" højtalerudkald så står der faktisk på afgangstavlerne at man ikke har højtalerudkald derfor skal holde sig orienteret på afgangstavlerne.

Det skulle vist efter sigende være fordi at man vi undgå unødig støj.
Hvorfor man så har lukket Joe & The Juice inden for i lufthavnen er mig en gåde for deres høje techno musik er er da om noget et støjsender. :)
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Klart det ikke skal være allmenn høgtalerannonsering av boardingstart, men øyensynlig, eller skal vi si ørehørende, har ikke et fin-segmentert høgtaleranlegg hvor for eksempel en gate-endring kan annonseres både på den planlagt gate og i gangområdet utenfor gate-podden. Mer skal det ikke til, kanskje utplassering av hyppige lokale oppslagstavler i gangområdet mer enn ved inngangen til piren.

Når det gjelder støy vill det alltid være et kompromiss mellom utseende og funksjon (flate harde trearter er støyreflektorer, hadde de sammme trestruktene vært vinklet hadde støyen blitt kastet vekk f.eks. opp i taket), på CPH er det bare utseende som teller.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Ser ut som Finger E som allerede er under bygging allerede vil starte med neste fase, så det blir 13, istedet for 7 nye gater

https://www.cph.dk/om-cph/presse/ny...er-e-vokser-med-ny-paskontrol-og-flere-gates/

Lufthavnens største byggeprojekt, Finger E, har vokseværk. Allerede inden første fase af den kommende finger er færdig, udvides projektet nu fra 7 til 13 gates, ligesom der opføres en helt ny paskontrol.

Fase 1 vil stå ferdif i 2019, så fase 2 i 2020
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

De 10 første spisesteder til området mellem finger A og B er også annonceret.

LêLê
Mikkeller
Steffs Place
Gorm’s
Retreat
Espresso House
The Bird - Kissmeyer
Cock’s & Cows
Tapa del Toro
Pret A Manger
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

De 10 første spisesteder til området mellem finger A og B er også annonceret.

LêLê
Mikkeller
Steffs Place
Gorm’s
Retreat
Espresso House
The Bird - Kissmeyer
Cock’s & Cows
Tapa del Toro
Pret A Manger

Blev allerede annonceret i forgårs, og Pret A Manger åbner desuden også en restaurant Landside.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

I know men den var ikke rapporteret herinde.

Ja Pret A Manger åbner i området under den nye central security nærmest Terminal 2 og så skal de vist også flytte ind der hvor DSB havde deres billetsalg i terminal 3.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Jeg stiller meg bak karakteristikken av Kastrup som et uoversiktlig, lett kaotisk lappverk med dårlig informasjon til reisende. Jeg har reist lite via CPH inntil de siste par årene, så jeg nylig sett flyplassen med nokså nytt blikk (ingen steder er rotete eller vanskelige å finne fram på, dersom du kjenner dem godt). Noe flåsete sa jeg til min medreisende sist at Kastrup er beviset på at Danmark har høyest alkoholinntak per innbygger blant de nordiske land. Kort og godt virker det som om man har bygd på for ofte og for smått uten noen helhetlig plan, det er pakket fullt av så mye butikker og greier at de allerede trange rommene og korridorene blir enda trangere, med enda dårligere oversikt. Skilting er svak, og du må gå lange runder for å finne helt enkle ting, som et toalett.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

I know men den var ikke rapporteret herinde.

Ja Pret A Manger åbner i området under den nye central security nærmest Terminal 2 og så skal de vist også flytte ind der hvor DSB havde deres billetsalg i terminal 3.

Såvidt jeg havde læst var det kun 1 på airside og 1 på landside i den gamle billetterminal.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

CPH er reelt et indkøbscenterhvor der kan parkere fly.

Sammnligner man med eksempelvis AMS - der også er et shopping sted, har AMS formået at samle indkøbssteder langs "kanten" af bygningen, og sørget for frie åbne "transport korridorer" gennem terminalerne, hvor man enkelt kan komme frem mellem fly og ikke skal ZigZagge sig frem mellem "gade udstiliinger" fra butikkerne eller vogne med nye butiksforsyninger.

Annoncering er i AMS reelt begrænset til "gate changes" - dem har de så også mange af! Jeg oplever sjældent at de efter lyser "Fr Nielsen" der er ved at komme for sent, er hun der ikke lukker man gaten - hvilket er fair nok.

I AMS' /KLM's app er man også god til at følge op med gateændringer og mødetider.

I CPH oplever jeg ligegyldighed med kunderne både fra lufthavnens og selskabernes side.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Såvidt jeg havde læst var det kun 1 på airside og 1 på landside i den gamle billetterminal.

På nyheden om de 10 nye restauranter skrev de at det var nordens første Pret A Manger og jeg spurgte på Facebook om det ikke var den under security der blev den første.

Det bekræftede han/hun (hen :-) ) og skrev at de desuden åbnede op i terminal 3 i DSB's gamle lokaler.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Nu er jeg godt nok ikke så tit ude at flyve og det nærmer sig vel også et år siden jeg sidst brugte lufthavnen til andet end at hente familiemedlemmer eller skifte fra tog til metro.
Men jeg husker det altså ikke som værende så slemt som i gør det til.

Nu skal jeg til Düsseldorf om lidt under 3 uger og så må jeg se om det står så slemt til. :D

Hvis Facebook er noget at gå ud fra så er vurderingen fra lufthavnens gæster som følgende vurderet på en skala fra 1 til 5.

Helsinki 4,3
Kastrup 4,1
Arlanda 3,9
Oslo 3,7


Jeg betvivler ikke jeres oplevelse af lufthavnen men konstaterer bare at den gængse opfattelse er at det ikke står helt skidt til.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Den nævnte kritik af CPH er berettiget i mine øjne.

Mindre udvidelser i raskt tempo er ok, hvis bare man har en overordnet plan for disse. Men for CPH virker en del desværre til at tilhøre kategorien "lappeløsninger".

Jeg glæder mig faktisk lidt over de smæk som lufthavnen har fået de seneste tid mht passsagertal, utilfredshed fra brugerne inkl flyselskaber, staten osv. Det var på tide at lufthavnen indså, at "træerne ikke vokser ind i himlen".
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

CPH har selv fået udarbejdet statistik over hvilke lufthavne, der føder flest passagerer ind til langrutenetværket:

https://standby.dk/lufthavn-importerer-mange-passagerer-til-langruter/

"Sidste år fløj 3,5 millioner passagerer til og fra Københavns Lufthavn med langruter. Af disse fløj cirka 450.000 til lufthavnen for at skifte til en langrute ud af København."

Kan afsløre at Arlanda leverer flest passagerer :) Se resten af top 10 inkl tal I artiklen
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

CPH har selv fået udarbejdet statistik over hvilke lufthavne, der føder flest passagerer ind til langrutenetværket:

https://standby.dk/lufthavn-importerer-mange-passagerer-til-langruter/

"Sidste år fløj 3,5 millioner passagerer til og fra Københavns Lufthavn med langruter. Af disse fløj cirka 450.000 til lufthavnen for at skifte til en langrute ud af København."

Kan afsløre at Arlanda leverer flest passagerer :) Se resten af top 10 inkl tal I artiklen

Jeg er egentlig ikke så overrasket over at HEL er såpass høyt opp, derimot overrasker det meg mer at KEF er såpass høyt oppe på listen
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Top ti:

1 Arlanda (12,2%)
2 Oslo (11,1)
3 Gøteborg (6,6)
4 Helsingfors (5,1)
5 Keflavik (5,0)
6 Bergen (4,9)
7 Aalborg (4,6)
8 Stavanger (3,5)
9 Hamborg (2,8)
10 Amsterdam (2,2)

Så er spørgsmålet bare, hvor meget trafik der går den anden vej på langruterne. København er største europæiske destination for folk der skifter i Helsingfors når de ankommer fra Asien. Mon ikke CPH også sender en hel del passagerer til Keflavik (mest trafikerede rute til kontinentet fra Island, mener jeg). Amsterdam sluger helt klart også mange passagerer. Ligeledes London-lufthavnene, Paris og Frankfurt (for slet ikke at tale om mellemøst-selskaberne.)

Havde jo været fint, hvis Kastrup både havde set på, hvor mange der vælger lufthavnen til OG fra, når det gælder om at flyve langt :)
 
Back
Top