Continental bryter norsk lov

En grei løsning på problemet er rett og slett å la være å reise til statene,

Med mindre man er nødt til å reise dit i jobbsammenheng, er det vel ikke noen krise å la være å reise til USA? Det finnes så utrolig mange andre steder man kan dra.

Lurer på hva folk hadde sagt om det ikke var USA, men f.eks Russland eller Kina som krevde slik info. fra flyselskapene.
Hadde folk sette på det som like uproblematisk da?
Det er jeg ikke så sikker på.

For min del er det knekkende likegyldig hva landet heter, det er prinsippene som teller. USA har vært i en skikkelig unnabakke på slike ting ganske lenge, og mange andre steder så ser man "overvåkingssamfunnet" bre om seg, som oftest med argumentene "vi passer på de onde" eller "tenk på barna". Dette er en helt annen debatt en tråden egentlig handler om, men de som sitter og enda tror at vesten er de gode og kommunistene er farlig, sitter på veldig utdatert informasjon. Kina er i dag på mange vis mer kapitalistisk enn USA, og USA er på mange vis langt mer undertrykkende enn mange av landene de liker å heve seg over. Men kansje vi skulle laget en OMNI-forum her og latt fillene fly litt?

Med mindre man er nødt til å reise dit i jobbsammenheng, er det vel ikke noen krise å la være å reise til USA? Det finnes så utrolig mange andre steder man kan dra.

Joda, og personlig har jeg valgt denne løsningen både i jobb og privat sammenheng så langt som mulig. Men det holder ikke å mene at om man ikke liker det så skal man ligge unna og ikke bry seg.

CO kan ikke gjoere saa mye .. annet enn aa argumentere at alle selskaper leverer den samme informasjon saa lenge reisen starter i Norge. Dette gjelder enten man reiser nonstop fra OSL, via AMS med KLM, via LHR med BA eller hvorsomhelst ellers.

Det er ikke norske myndigheter som skal ha informasjonen, det er amerikanske, for reisende som skal inn i landet, og dermed har dette IMHO svaert lite med norsk lovgivning aa gjoere.

Jeg kjenner meg imidlertid svaert daarlig igjen i det USA som enkelte av dere beskriver. JA, det er mange tullinger her borte, og det er mange som ikke har saerlig forstaaelse for hva som skjer utenfor landets grenser - men det er jaggumeg heller ikke rart naar man har 300 millioner mennesker innenfor grensene.

- Jeg vet det er samme hva selskap du reiser med, og at det er myndighetene på vei inn i landet som skal ha infoen, og det temaet er sånn sett OT, men det som er grunnen til å henge ut CO er at de, som mange andre, bare sier at "sånn er det myndighetene vil ha det", og således føyer seg inn i en lang rekke grupper i USA som bare har lagt seg fullstendig på rygg for myndighetene. På ene siden har du alle som er en del av dette aktivt, som CO, og på andre siden har du de riksdekkende media i USA som har i W sine to perioder ligget så til de grader på rygg at det burde skremme folk.

- Det er amerikanse myndigheter kan kreve hva de vil, og er loven slik så kan de praktisere de slik, men det er fortsatt slik at gjør du det systematisk på norsk jord, med norsk informasjon så er du også underlagt norske krav i tillegg.

- Og angående at du ikke kjenner deg igjen, så er mye av det jeg har rantet med over her nok lite på dagligtale der borte, men mellom Patriot Act, DMCA og et par andre fine lover satt i system, pluss det som skjer utenfor loven (jus'en bak Gitmo, NSA og tele-selskapene, osv), kombinert med media som ligger på rygg og er helt passive, så bygges det en maktstruktur som dere som bor der kansje ikke møter til dagen, men som likevel blir en del av hvordan landet opererer, og da blir det en festlig overraskelse når dere våkner og ser hva som har skjedd mens ingen fulgte med.

-A

Last edited:

På en ferie på Barbados for et par år siden, ble vi sittende rundt et bord sammen med to andre par. Alle tre parene (oss inkludert), hadde valgt å ikke reise til USA som en protest mot deres arroganse og krigen for olje. Tror USA taper mange turister på grunn av deres politikk og holdninger til resten av verden. Demokrati = Gjør som vi sier, ellers blir det værst for deg!

- Og angående at du ikke kjenner deg igjen, så er mye av det jeg har rantet med over her nok lite på dagligtale der borte, men mellom Patriot Act, DMCA og et par andre fine lover satt i system, pluss det som skjer utenfor loven (jus'en bak Gitmo, NSA og tele-selskapene, osv), kombinert med media som ligger på rygg og er helt passive, så bygges det en maktstruktur som dere som bor der kansje ikke møter til dagen, men som likevel blir en del av hvordan landet opererer, og da blir det en festlig overraskelse når dere våkner og ser hva som har skjedd mens ingen fulgte med.

-A

Her tar du svaert svaert svaert feil, les New York Times Online i en uke foer du fortsetter, da faar du et mer reelt bilde av hva som diskuteres, hva som gjoeres...og New York Times er min favoritt, men for all del velg Washington Post, Los Angeles Times eller Eugene Observer....vi vet godt hva som foregaar og i motsetning til deg vet vi ogsaa hva som gjoeres med allt det du tar opp....vi sover ikke klassen, men det er ikke alltid utenlandske media like flinke til aa bringe frem....et lite eksempel....hvor mange Amerikanske Storbyer har Ratifisert Kyoto og aktivt foelger Kyoto (hint: noeyaktig det samme antall som antallet land som ratifiserte Kyoto)....Et annet godt sted aa foelge med er MoveOn.org...ja metodene er omdiskuterte, men suksessene er det ingen som betviler....Vi foelger med i klassen...men klassen samles her...

Jeg skjønner faktisk ikke at det går ann å være så usaklige som enkelte her inne er. Det er ingen tvil om at USA er et bra land å leve i å reise til.... Det meste som blir skrevet om at Amerikanere er dumme osv er mer uvitenhet fra de som skriver det! Blir det samme som en kamerat av meg som var ett år i USA og "faren" hans der gikk ett år å sa "I`m Going out to milk the cow", som om det er representativt for Norge!!! Morsomt var det sikkert....

Jeg forstår også frustrasjonen som mange her har mot Amerikansk politikk, men vær så snill å se forbi det og slutt å sutre , for det meste gjør USA bra ting....Og det er klart at verdens eneste supermakt vil få kritikk i mediene. noe annet hadde vært farlig!!!

-A

Joda, dette er dagligtale og diskuteres jevnlig paa jobben og andre steder. Ikke alt er Fox News her borte, som DC-8-63 allerede har nevnt ..

Som DCS-ansvarlig, er myndighetskrav en en viktig del av jobben min, og vi har egne folk som jobber med dette paa fulltid. Av naturlige grunner kan jeg ikke gaa i detaljer, men sannheten er lang mindre svart-hvit enn den du fremstiller. Ja, det sitter folk paa toppen som proever aa tre saker og ting nedover hodet paa oss, men nedover i rekkene er det langt mer praktisk innstilte folk som raader.

Ja, vi har Gitmo. Ja, vi har CIA. Ja, vi har politikere som sover. Men vi har en aktiv presse, vi har et politisk skifte paa gang som vil korrigere en del av 'panilkktiltakene' som ble satt iverk etter 9/11 og vi har 'vaktbikkjer' som kan vaere ganske saa hoylydte. Det er demokrati.

Og naar man klager paa hvor lite pressen vet om luftfart, hva faar dere til aa tro at har mer greie paa hva som faktisk skjer i USA...?

.

de

Det finnes mange bra amerikanere heldigvis.
Noen av de er til og med så selvstendige at de kan tenke selv og ser feil med eget land og myndigheter, og går ikke i forsvarsposisjon hver gang noen drister seg til å kritisere noe amerikanske myndigheter gjør.
Men så finnes det de som stempler alle som er kritiske som anti-amerikanske. Det er da man blir litt oppgitt.

Det finnes mange bra amerikanere heldigvis.
Noen av de er til og med så selvstendige at de kan tenke selv og ser feil med eget land og myndigheter, og går ikke i forsvarsposisjon hver gang noen drister seg til å kritisere noe amerikanske myndigheter gjør.
Men så finnes det de som stempler alle som er kritiske som anti-amerikanske. Det er da man blir litt oppgitt.

Også har man de som er totalt motsatt. De som er så anti-amerikanske at de mener at alle som sier noe som helst positivt om USA lider av en eller annen sinnsykdom. Har møtt på nok av dem....

Jeg forstår også frustrasjonen som mange her har mot Amerikansk politikk, men vær så snill å se forbi det og slutt å sutre , for det meste gjør USA bra ting....Og det er klart at verdens eneste supermakt vil få kritikk i mediene. noe annet hadde vært farlig!!!

Det er ikke bare sutring når man klager på amerikansk politikk. Jeg kan ikke helt skjønne at man ikke skal kunne kritisere at av verdens mektigste land for en rekke uheldige grep de har gjort i den såkalte krigen mot terrorisme. "Problemet" med USA er at når de bestemmer seg for en eller annen ting så har det som oftest veldig store konsekvenser for en rekke andre land, nettopp fordi man som oftest ikke kan ignorere de krav som kommer fra USA og den politikken som implementeres der. Hadde Norge innført samme type politikk og innført samme krav så vil jeg vel tro at svært få hadde lagt merke til det, eller rettet seg etter slike krav. USA gjør en rekke ting som jeg personlig mener er svært betenkelig. Landet har i dag, etter Helen Thomas (som jeg husker navnet rett) som har jobbet som politisk journalist i forhold til 9 ulike presidenter og som er en "grand old woman" i journalistikken, tidens verste president. Hun ble, i følge et intervju publisert i en eller annen norsk avis (kanskje DN), flyttet fra første til bakerst rad når presidenten har sine pressekonferanser pga ubehagelige spørsmål. Jeg synes det er betenkelig når en president går til denne typen skritt og vitner om mangel på gode argumenter. I følge samme artikkel så har også Bush jr, som den første presidenten i nyere tid, opprettet et religiøst kontor i det Hvite Hus. Ikke en veldig betryggende utvikling.... (jeg bygger riktignok på et lite antall kilder i forhold til de konkrete tingene jeg nevner, men dette er et inntrykk som har blitt bygd opp gjennom lengre tid).

Jeg er fullstendig klar over at ikke alle amerikanere er naive rednecks som lojalt følger det Hvite Hus sine befalinger, men dette endrer ikke det faktum at USAs sittende administrasjon har innført politikk som bekymrer meg. Sannsynligvis kommer det en liten endring når ny president velges.

Også har man de som er totalt motsatt. De som er så anti-amerikanske at de mener at alle som sier noe som helst positivt om USA lider av en eller annen sinnsykdom. Har møtt på nok av dem....

...men det er vel ingen grunn til å kritisere de som kritiserer USA. Kritikk av USA er ikke det samme som anti-amerikanisme. Kaller man det for det så begynner det å smake litt midt-østen av det hele.....

Man kan like et land, men være kritisk til myndighetene.
Ettersom jeg har skjønt er det flere og flere amerikanere som også er sterkt kritiske til det sittende regimet.
Det har absolutt ingenting med anti-amerikanisme å gjøre.
Selv har jeg mange venner der borte, og en god del familie. Er der hvert år på privat besøk, og flere ganger i året på jobbreise. Så anti-amerikansk er jeg langt ifra. Men kritisk er det viktig å være, spesielt i forhold til et land med så mye makt som USA.

...men det er vel ingen grunn til å kritisere de som kritiserer USA. Kritikk av USA er ikke det samme som anti-amerikanisme. .

Der er jeg enig. Og svært mye av kritikken er på sin er på sin plass, men man må få lov til å kritisere usaklig kritikk

Det er ikke bare sutring når man klager på amerikansk politikk. Jeg kan ikke helt skjønne at man ikke skal kunne kritisere at av verdens mektigste land for en rekke uheldige grep de har gjort i den såkalte krigen mot terrorisme.

Det har du helt rett i, og det er mange her borte som ogsaa klager. Bush, Cheney og hans regime har derfor gjort sjansen for at det blir valgt en ny republikansk president svaert lav.

Kritikk hoerer selvfoelgelig hjemme i et demorati. Bush og hans administrasjon seiler i motvind, men proever fortsatt aa drive sin politikk. Slik er demokratiet. En sittende president skiftes i prinsippet ikke ut foer det er valg, med mindre han doer.

Men den politiske moelle kverner langsomt, og endringer skjer ikke over natten. Det ser man ikke bare i USA.

Det som ofte slår meg når jeg leser diskusjoner på nettet der det er mange forskjellige nasjonaliteter, inkludert amerikanere, er at diskusjonene ofte utarter seg til en slags krig mellom amerikanerne og resten.
På meg virker det ofte som om amerikanerne har en annen virkelighetsoppfatning enn de fleste andre.
Hvorfor er det slik?
Er det media sin fremstilling av sakene?

Det er ikke bare sutring når man klager på amerikansk politikk. Jeg kan ikke helt skjønne at man ikke skal kunne kritisere at av verdens mektigste land for en rekke uheldige grep de har gjort i den såkalte krigen mot terrorisme. "Problemet" med USA er at når de bestemmer seg for en eller annen ting så har det som oftest veldig store konsekvenser for en rekke andre land, nettopp fordi man som oftest ikke kan ignorere de krav som kommer fra USA og den politikken som implementeres der. Hadde Norge innført samme type politikk og innført samme krav så vil jeg vel tro at svært få hadde lagt merke til det, eller rettet seg etter slike krav. USA gjør en rekke ting som jeg personlig mener er svært betenkelig. Landet har i dag, etter Helen Thomas (som jeg husker navnet rett) som har jobbet som politisk journalist i forhold til 9 ulike presidenter og som er en "grand old woman" i journalistikken, tidens verste president. Hun ble, i følge et intervju publisert i en eller annen norsk avis (kanskje DN), flyttet fra første til bakerst rad når presidenten har sine pressekonferanser pga ubehagelige spørsmål. Jeg synes det er betenkelig når en president går til denne typen skritt og vitner om mangel på gode argumenter. I følge samme artikkel så har også Bush jr, som den første presidenten i nyere tid, opprettet et religiøst kontor i det Hvite Hus. Ikke en veldig betryggende utvikling.... (jeg bygger riktignok på et lite antall kilder i forhold til de konkrete tingene jeg nevner, men dette er et inntrykk som har blitt bygd opp gjennom lengre tid).

Jeg er fullstendig klar over at ikke alle amerikanere er naive rednecks som lojalt følger det Hvite Hus sine befalinger, men dette endrer ikke det faktum at USAs sittende administrasjon har innført politikk som bekymrer meg. Sannsynligvis kommer det en liten endring når ny president velges.

Helen Thomas fikk jo fremdeles bli i presserommet, New York Times Maureen Dowd, som har en Pullitzer pris, ble regelrett kastet ut, og erstattet av en Bush Tilhenger som ikke engang var Journalist, og som ikke engang brukte sitt eget navn (som de viste seg at han svaert god grunn til aa holde hemmelig).

Jeg tror de fleste her ute paa min oey paa USA's vest kyst er langt mere kritiske enn kritikernene her paa forumet, vi har en demonstrasjon for fred hver fredag, inspirert av de Argentinske bestemoedrene. Jeg synes det er helt paa sin plass at det er Anti Amerikanske holdninger, hvem ville forvente noe annet etter de siste 7 aarene, men det jeg sliter med og er svaert skuffet over de som skriver at vi som bor her ikke er engasjerte, ikke vet hva som foregaar - der tar dere fryktelig feil og undervurderer oss - det er bare trist. Vi sover aldeles ikke, vi er engasjerte paa forskjellig vis, fra moeter med vaar Kongress Representant - Jay Inslee som bor her paa oeya, saa langt har jeg vaert i moete med han 4 ganger - naar satt du sist i moete med din Stortingsrepsresentant ?

Det som ofte slår meg når jeg leser diskusjoner på nettet der det er mange forskjellige nasjonaliteter, inkludert amerikanere, er at diskusjonene ofte utarter seg til en slags krig mellom amerikanerne og resten.
På meg virker det ofte som om amerikanerne har en annen virkelighetsoppfatning enn de fleste andre.
Hvorfor er det slik?
Er det media sin fremstilling av sakene?

Vel foerst og fremst er USA en nasjon sammensatt av utrolig mange nasjonaliteter, saa hvis din teori er korrekt maa vi ha en enorm intern konflikt mellom oss selv. Ser jeg paa min egen jobb hverdag saa er det 25 nasjonaliteter representert i min divisjon (blant 850) og javisst er vi alle i krig....men fienden vaar er kreft....

Vi stiller ogsaa opp naar vaare landsmenn kommer til oss som pasienter, selv har jeg moett 7 norske familier i loepet de siste 3 aarene.

Jeg tror alle land har en annen virklighetsoppfatning enn andre, men at mindre land klart er mere paavirket av nabolandene....og her forhindrer avstandene en slik utveksling....om du flyr 2-3 timer sydover passerer du fort 5-6 land, om jeg flyr 2-3 timer sydover er jeg fremdeles i USA...flyr jeg 5-6 timer soer oest er jeg ennaa i USA....

Helen Thomas fikk jo fremdeles bli i presserommet, New York Times Maureen Dowd, som har en Pullitzer pris, ble regelrett kastet ut, og erstattet av en Bush Tilhenger som ikke engang var Journalist, og som ikke engang brukte sitt eget navn (som de viste seg at han svaert god grunn til aa holde hemmelig).

Jeg tror de fleste her ute paa min oey paa USA's vest kyst er langt mere kritiske enn kritikernene her paa forumet,

Når du nevner det så har jeg vel hørt historien du refererer til. Jeg er jo også klar over at vestkysten av USA stort sett er relativt kritisk til den sittende administrasjonen - og godt er det....;) Det er sikkert derfor jeg trives så godt på "nordvestlandet".:D

Jeg synes det er helt paa sin plass at det er Anti Amerikanske holdninger, hvem ville forvente noe annet etter de siste 7 aarene, men det jeg sliter med og er svaert skuffet over de som skriver at vi som bor her ikke er engasjerte, ikke vet hva som foregaar - der tar dere fryktelig feil og undervurderer oss - det er bare trist. Vi sover aldeles ikke, vi er engasjerte paa forskjellig vis, fra moeter med vaar Kongress Representant - Jay Inslee som bor her paa oeya, saa langt har jeg vaert i moete med han 4 ganger - naar satt du sist i moete med din Stortingsrepsresentant ?

Grunnen til at jeg vinkler det slik er at om du ser på den siste håndfullen forskjellige administrasjoner, så har det vært slik at det er to skritt til høyre for hvert skritt man trekker tilbake mot venstre. Av en eller annen grunn lider den siden av befolkningen som heller mot demokratene veldig av et ønske om at nå skal man følge boken, valgt er valgt, og at neste gang skal man rette opp i ting. Republikanerne er stort sett helt besatt av å endre tingene hele tiden, enten om de er ved makt eller i opposisjon, og det er ikke snakk om å vente til neste valg eller noe på den siden av spekteret.

Den kristne fløyen av republikanerne fikk feks nesten drevet Cliton ut av huset sitt for ting som virker fullstendig irrelevante om man sammenligner hva demokratene sitter med hendene i fanget med nå, og det er med flertallet i begge hus, og enda har er det ikke vilje nok til å ta fatt på å rydde i mye av det lovverket som er dukket opp mens W fikk herje i noen år.

Det er den siste biten som skuffer meg, at selv om mye av gressroten kansje er innvolvert, så er det systemet og folkene som sirkulerer i og rundt DC så vektet i favør av stor industri sine interesser, eller feks så på kjøret med det hysteriet og sammenblandinger av følelser som har vært siden 9/11 at hvilken side personen er valgt inn for har hatt lite å si.

-A

PS: Nå er vi rimelig OT her, men noen får lage et OMNI-forum. :p

Enig - morsom debatt.

Mener fortsatt du ser dette med tabloidbriller ... aa trekke konklusjoner basert paa kun et faatall administrasjoner blir soekt. Bush ville heller ikke faatt til en broekdel av det han har hadde det ikke vaert for 9/11 og de 'overreaksjonene' som kom som en foelge av dette. Det er derfor ikke representatiovt for den generelle trend - hvis det er noen. Washington jobber sakte, og det vil ta tid aa korrigere mye av det som er gjort siden 2001.

Jeg ser ikke paa meg selv som noen 'amerikaner', jeg jobber i et hus som har omtrent omtrent like mange nasjonaliteter som FN .. jeg jobber med kunder som staar paa boikottlisten eller er medlem av 'Axis of Evil' .. jeg har hatt min fair share av moro med amerikansk byraakrati da INS (som det het foer) somlet bort min green card-dokumentasjon da jeg skulle ha det fornyet .. det tok heldigvis kun en telefon fra konas grandonkel (kongressmann med over 40 aar i huset) til at papirene 'mirakuloest' dukket opp igjen .. Inslee paa Bainbridge gjorde et aerlig forsoek, men hadde ingenting aa stille opp med mot det byraakratiet .. Da gamle Strom Thurmond involverte seg, tok det under en uke foer papirene ble 'funnet', oversendt til Seattle og avtale for intervju var satt opp.

Men aa sitte pa utsiden og uttale seg basert paa avisartikler blir feil. USA er langt fra perfekt, det er mye som kan forbedres (det er vel unoedvendig aa nevne helsevesenet), men aa uttale seg saa bastant uten aa ha tilbrakt tid her borte selv, blir fort aa regne som userioest.

23 minutter til 2008 i Norge ... Gaa og skyt noen Scud-raketter! :colgate:

Last edited:
Back