Lurer på hva folk hadde sagt om det ikke var USA, men f.eks Russland eller Kina som krevde slik info. fra flyselskapene.
Hadde folk sette på det som like uproblematisk da?
Det er jeg ikke så sikker på.
En grei løsning på problemet er rett og slett å la være å reise til statene,
Med mindre man er nødt til å reise dit i jobbsammenheng, er det vel ikke noen krise å la være å reise til USA? Det finnes så utrolig mange andre steder man kan dra.
CO kan ikke gjoere saa mye .. annet enn aa argumentere at alle selskaper leverer den samme informasjon saa lenge reisen starter i Norge. Dette gjelder enten man reiser nonstop fra OSL, via AMS med KLM, via LHR med BA eller hvorsomhelst ellers.
Det er ikke norske myndigheter som skal ha informasjonen, det er amerikanske, for reisende som skal inn i landet, og dermed har dette IMHO svaert lite med norsk lovgivning aa gjoere.
Jeg kjenner meg imidlertid svaert daarlig igjen i det USA som enkelte av dere beskriver. JA, det er mange tullinger her borte, og det er mange som ikke har saerlig forstaaelse for hva som skjer utenfor landets grenser - men det er jaggumeg heller ikke rart naar man har 300 millioner mennesker innenfor grensene.
En grei løsning på problemet er rett og slett å la være å reise til statene,
Med mindre man er nødt til å reise dit i jobbsammenheng, er det vel ikke noen krise å la være å reise til USA? Det finnes så utrolig mange andre steder man kan dra.
- Og angående at du ikke kjenner deg igjen, så er mye av det jeg har rantet med over her nok lite på dagligtale der borte, men mellom Patriot Act, DMCA og et par andre fine lover satt i system, pluss det som skjer utenfor loven (jus'en bak Gitmo, NSA og tele-selskapene, osv), kombinert med media som ligger på rygg og er helt passive, så bygges det en maktstruktur som dere som bor der kansje ikke møter til dagen, men som likevel blir en del av hvordan landet opererer, og da blir det en festlig overraskelse når dere våkner og ser hva som har skjedd mens ingen fulgte med.
-A
- Og angående at du ikke kjenner deg igjen, så er mye av det jeg har rantet med over her nok lite på dagligtale der borte, men mellom Patriot Act, DMCA og et par andre fine lover satt i system, pluss det som skjer utenfor loven (jus'en bak Gitmo, NSA og tele-selskapene, osv), kombinert med media som ligger på rygg og er helt passive, så bygges det en maktstruktur som dere som bor der kansje ikke møter til dagen, men som likevel blir en del av hvordan landet opererer, og da blir det en festlig overraskelse når dere våkner og ser hva som har skjedd mens ingen fulgte med.
-A
Det finnes mange bra amerikanere heldigvis.
Noen av de er til og med så selvstendige at de kan tenke selv og ser feil med eget land og myndigheter, og går ikke i forsvarsposisjon hver gang noen drister seg til å kritisere noe amerikanske myndigheter gjør.
Men så finnes det de som stempler alle som er kritiske som anti-amerikanske. Det er da man blir litt oppgitt.
Jeg forstår også frustrasjonen som mange her har mot Amerikansk politikk, men vær så snill å se forbi det og slutt å sutre , for det meste gjør USA bra ting....Og det er klart at verdens eneste supermakt vil få kritikk i mediene. noe annet hadde vært farlig!!!
Også har man de som er totalt motsatt. De som er så anti-amerikanske at de mener at alle som sier noe som helst positivt om USA lider av en eller annen sinnsykdom. Har møtt på nok av dem....
...men det er vel ingen grunn til å kritisere de som kritiserer USA. Kritikk av USA er ikke det samme som anti-amerikanisme. .
Det er ikke bare sutring når man klager på amerikansk politikk. Jeg kan ikke helt skjønne at man ikke skal kunne kritisere at av verdens mektigste land for en rekke uheldige grep de har gjort i den såkalte krigen mot terrorisme.
Det er ikke bare sutring når man klager på amerikansk politikk. Jeg kan ikke helt skjønne at man ikke skal kunne kritisere at av verdens mektigste land for en rekke uheldige grep de har gjort i den såkalte krigen mot terrorisme. "Problemet" med USA er at når de bestemmer seg for en eller annen ting så har det som oftest veldig store konsekvenser for en rekke andre land, nettopp fordi man som oftest ikke kan ignorere de krav som kommer fra USA og den politikken som implementeres der. Hadde Norge innført samme type politikk og innført samme krav så vil jeg vel tro at svært få hadde lagt merke til det, eller rettet seg etter slike krav. USA gjør en rekke ting som jeg personlig mener er svært betenkelig. Landet har i dag, etter Helen Thomas (som jeg husker navnet rett) som har jobbet som politisk journalist i forhold til 9 ulike presidenter og som er en "grand old woman" i journalistikken, tidens verste president. Hun ble, i følge et intervju publisert i en eller annen norsk avis (kanskje DN), flyttet fra første til bakerst rad når presidenten har sine pressekonferanser pga ubehagelige spørsmål. Jeg synes det er betenkelig når en president går til denne typen skritt og vitner om mangel på gode argumenter. I følge samme artikkel så har også Bush jr, som den første presidenten i nyere tid, opprettet et religiøst kontor i det Hvite Hus. Ikke en veldig betryggende utvikling.... (jeg bygger riktignok på et lite antall kilder i forhold til de konkrete tingene jeg nevner, men dette er et inntrykk som har blitt bygd opp gjennom lengre tid).
Jeg er fullstendig klar over at ikke alle amerikanere er naive rednecks som lojalt følger det Hvite Hus sine befalinger, men dette endrer ikke det faktum at USAs sittende administrasjon har innført politikk som bekymrer meg. Sannsynligvis kommer det en liten endring når ny president velges.
Det som ofte slår meg når jeg leser diskusjoner på nettet der det er mange forskjellige nasjonaliteter, inkludert amerikanere, er at diskusjonene ofte utarter seg til en slags krig mellom amerikanerne og resten.
På meg virker det ofte som om amerikanerne har en annen virkelighetsoppfatning enn de fleste andre.
Hvorfor er det slik?
Er det media sin fremstilling av sakene?
Helen Thomas fikk jo fremdeles bli i presserommet, New York Times Maureen Dowd, som har en Pullitzer pris, ble regelrett kastet ut, og erstattet av en Bush Tilhenger som ikke engang var Journalist, og som ikke engang brukte sitt eget navn (som de viste seg at han svaert god grunn til aa holde hemmelig).
Jeg tror de fleste her ute paa min oey paa USA's vest kyst er langt mere kritiske enn kritikernene her paa forumet,
Jeg synes det er helt paa sin plass at det er Anti Amerikanske holdninger, hvem ville forvente noe annet etter de siste 7 aarene, men det jeg sliter med og er svaert skuffet over de som skriver at vi som bor her ikke er engasjerte, ikke vet hva som foregaar - der tar dere fryktelig feil og undervurderer oss - det er bare trist. Vi sover aldeles ikke, vi er engasjerte paa forskjellig vis, fra moeter med vaar Kongress Representant - Jay Inslee som bor her paa oeya, saa langt har jeg vaert i moete med han 4 ganger - naar satt du sist i moete med din Stortingsrepsresentant ?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.