Tror på en dramatisk endring i norsk luftfart

Status
Not open for further replies.

Desk pilot

ScanFlyer Crusty

I tirsdagens Sommerkvarter på NRK P2 deler Widerøe-sjefen sin spådom om bransjen fram mot 2040. Da ser han for seg at ikke bare flyteknologien, men også plasseringen av flyplasser, endrer seg dramatisk.

Elektriske fly og flyplasser ved storbyene. Det er fremtiden, ifølge Widerøe-sjefen. Men Transportøkonomisk institutt mener ikke det er byene som vil vinne mest på teknologien.

https://www.nrk.no/norge/tror-pa-en-dramatisk-endring-i-norsk-luftfart-1.15088282

Re: Tror på en dramatisk endring i norsk luftfart

Hvorvidt det blir løsning a, b eller c - er det godt at en person som er sjef for et firma som er tuftet på inntekt via noe som grunnleggende er "gammeldags" allikevel har visjoner, er sitt ansvar (til dels) bevisst, er åpen for endringer og framtiden.

Hvorvidt det blir løsning a, b eller c - er det godt at en person som er sjef for et firma som er tuftet på inntekt via noe som grunnleggende er "gammeldags" allikevel har visjoner, er sitt ansvar (til dels) bevisst, er åpen for endringer og framtiden.

Hvordan i alle dager kan du kalle det å operere et flyselskap som grunnleggende gammeldags?

Hvordan i alle dager kan du kalle det å operere et flyselskap som grunnleggende gammeldags?

Det var noe med det å lese med absolutt verste intensjoner..

Å drive et flyselskap er å tjene penger på bevegelse gjennom forbrenningsmotor. Noe som i dagens samfunn er å anse som mer og mer gammeldags.

Da tør jeg ikke tenke på hva du mener om overnattingsbransjen .. man har vel leid ut husvære helt tilbake til huleboernes tid ..

Da tør jeg ikke tenke på hva du mener om overnattingsbransjen .. man har vel leid ut husvære helt tilbake til huleboernes tid ..

Forstår ikke hva slags sammenheng det skulle ha, og hvorfor du drar det som sammenlikning?

Vi snakker her om teknologiske framskritt, og kunnskap om effekten forbrenningsmotoren har på verdenen rundt oss. At sjefen for Widerøe er så proaktiv og så ofte ute og prater om framtiden, muligheter, alternativer til forbrenningsmotoren er forbilledlig og eksemplarisk. Man får et helt annet inntrykk og bilde av Widerøe som en moderne bedrift, og man får et ektefølt og et virkelig bilde av initiativ - i motsetning til andre flyselskap ^_^

Det var noe med det å lese med absolutt verste intensjoner..
Alternativt så kan det ha noe å gjøre med at det var det du skrev. Om du mener noe annet, så bør du kanskje se på hvordan du formulerer deg i stedet for å umiddelbart gå i full forsvarsmodus.
Å drive et flyselskap er å tjene penger på bevegelse gjennom forbrenningsmotor. Noe som i dagens samfunn er å anse som mer og mer gammeldags.
Jeg tror ikke det er definisjonen på et flyselskap. Men å si at forbrenningsmotor i luftfart anses som mer og mer gammeldags i dagens samfunn er jo bare tull. Anser du nyinnovasjonene til Elon Musk med Space X for gammeldags også da, i og med at de har forbrenningsmotor? Det er ikke slik at det som fungerer ett sted, nødvendigvis fungerer overalt. Selv om jeg bruker elektrisitet når jeg kjører bilen min, syntes jeg det er betryggende at både fly og romraketter benytter forbrenningsmotor.

Effektiviteten til flymotorer har utviklet seg noe enormt de siste tiårene, i tillegg til at biodrivstoff benyttes i økende grad. Det er ikke gammeldags.

Alternativt så kan det ha noe å gjøre med at det var det du skrev. Om du mener noe annet, så bør du kanskje se på hvordan du formulerer deg i stedet for å umiddelbart gå i full forsvarsmodus.

Du trenger ikke anklage meg for å gå i "full forsvarsmodus", jeg har kun klarnet opp i din misforståelse om hva jeg skrev. Du om din holdning til forbrenningsmotoren - det er mange som tviholder på den. Og nettopp derfor synes jeg at det er flott og forfriskende å se en leder som er framtidsrettet og visjonær. Igjen, kudos til Stein Nilsen.

Jeg tror ikke det er definisjonen på et flyselskap. Men å si at forbrenningsmotor i luftfart anses som mer og mer gammeldags i dagens samfunn er jo bare tull. Anser du nyinnovasjonene til Elon Musk med Space X for gammeldags også da, i og med at de har forbrenningsmotor? Det er ikke slik at det som fungerer ett sted, nødvendigvis fungerer overalt. Selv om jeg bruker elektrisitet når jeg kjører bilen min, syntes jeg det er betryggende at både fly og romraketter benytter forbrenningsmotor.

At du synes det er betryggende at fly og romraketter benytter forbrenningsmotor, er ikke lakmustest for hvorvidt forbrenningsmotoren begynner å bli gammeldags teknologi og noe som er klar for utbytting i framtiden.

Jeg ser ikke hva Elon Musk og romfart har med luftfarten i Norge anno 2040, like lite som hva utleie av overnattingsmuligheter har med det å gjøre.

Effektiviteten til flymotorer har utviklet seg noe enormt de siste tiårene, i tillegg til at biodrivstoff benyttes i økende grad. Det er ikke gammeldags.

Effektiviteten til flymotorer har utviklet seg ja, noe som allikevel ikke betyr at de er utslippsfrie fra hverken støvpartikler, CO2, SOx eller NOx. For ikke å snakke om lydforurensningen. Eller hvilket økologisk fotspor fuel'en har.

Det er til gagns for MoL at han slipper å tanke et fly som drikker som en Mustang V8'er, det er ikke til gangs for hvilke løsninger framtiden trenger. Og hvilke teknologiske sprang som gjøres, som f.eks Avinors El-Fly og testing av brenselceller (for eksempel).

Vel vel, jeg har ikke behov for å lage det til en større diskusjon, men ser at det er nøyaktig som forventet: mange har problemer med å akseptere at forbrenningsmotoren er en gammeldags teknologisk måte å skape energi på. Ja, den har blitt mer effektiv. Det er bra, men framtiden ligger i andre energikilder. Det har Stein Nilsen og Widerøe forstått, og de gjør seg på den måten godt likt selv i leire som er "anti" flybransjen. Det er framtiden - å være åpen for ting og snakke om det, framfor motangrep og å føle seg marginalisert til tross for flere angrep på nettopp luftfartsbransjen.

Last edited:

Du trenger ikke anklage meg for å gå i "full forsvarsmodus", jeg har kun klarnet opp i din misforståelse om hva jeg skrev.

Kjære deg Polaris, les hva du skrev på nytt. Jeg tror du ville fått litt mer konstruktive diskusjoner om du ikke by default fyrte med alle kanoner, og kanskje krydret det hele med et snev av ydmykhet.

At du synes det er betryggende at fly og romraketter benytter forbrenningsmotor, er ikke lakmustest for hvorvidt forbrenningsmotoren begynner å bli gammeldags teknologi og noe som er klar for utbytting i framtiden.

Du presterer altså å komme inn på poenget mitt, uten å selv innse det. Nøkkelordet er «i fremtiden». Det er en forskjell på å være utdatert i dag, og å være utdatert i fremtiden. Sistnevnte vil trolig alt være. Det kan godt være at forbrenningsmotorer på fly er gammeldags om 50 år, men å kalle det utdatert i dag er bare tull.

Effektiviteten til flymotorer har utviklet seg ja, noe som allikevel ikke betyr at de er utslippsfrie fra hverken støvpartikler, CO2, SOx eller NOx. For ikke å snakke om lydforurensningen. Eller hvilket økologisk fotspor fuel'en har.

Nei, det er de ikke. På samme måte som at det heller ikke vil være tilfellet med elektriske motorer. De nyeste jetmotorene og moderne flydesign har enorme innsparinger i drivstofforbruk og de fleste typer forurensing. Det er det mest moderne alternativet som eksisterer i dag.

Det er til gagns for MoL at han slipper å tanke et fly som drikker som en Mustang V8'er, det er ikke til gangs for hvilke løsninger framtiden trenger. Og hvilke teknologiske sprang som gjøres, som f.eks Avinors El-Fly og testing av brenselceller (for eksempel).

Drikker et fly som en V8-motor? Ikke om du justerer for størrelse/passasjerer. Fly er noe av det mer miljøvennlige du kan reise med, gitt at du faktisk skal reise. Det er langt mer miljøvennlig å fly fra Tromsø til Oslo, enn det er å kjøre bil, båt eller hva det måtte være.

Avinor har ingen el-fly nå. LN-ELA, med konsernsjef og en statsråd som passasjer endte med nesa ned i en tjern et lite stykke fra Gullknapp. Heldigvis gikk det bra med begge, samtidig som at presseavdelingen i Avinor på imponerende vis klarte å overbevise pressen om at det å nødlande i et tjern ikke er mer alvorlig enn en sikkerhetslanding. Nå er riktignok et nytt elfly bestilt - samtidig er ikke dette noe mer enn en liten «show-off». Det er annet arbeid, gjennom f.eks. tilrettelegging og avgiftsreduserende tiltak som kan gi incentiver for at flyselskaper ligger i front i utviklingen.

For Widerøe sin del er vel også en stadig eldre DH8-flåte, hvor det enda ikke eksisterer fullgode erstattere en vesentlig faktor i det hele.

Vel vel, jeg har ikke behov for å lage det til en større diskusjon, men ser at det er nøyaktig som forventet: mange har problemer med å akseptere at forbrenningsmotoren er en gammeldags teknologisk måte å skape energi på. Ja, den har blitt mer effektiv. Det er bra, men framtiden ligger i andre energikilder. Det har Stein Nilsen og Widerøe forstått, og de gjør seg på den måten godt likt selv i leire som er "anti" flybransjen. Det er framtiden - å være åpen for ting og snakke om det, framfor motangrep og å føle seg marginalisert til tross for flere angrep på nettopp luftfartsbransjen.

Jeg tror ikke helt du forstår poenget mitt. Tror de fleste, inkludert meg, er enige i at elektriske flymotorer for kommersielle fly vil bli en realitet i fremtiden - i alle fall i varmere klima til å begynne med.

Men det er fortsatt et godt stykke unna, og de nye flyene som i dag kommer ut av fabrikkene til Boeing, Airbus og Embraer i dag er langt mer effektive enn bare for 10 år siden. Du kan skrive det så mange ganger som du vil, men gammeldags er de ikke.

Last edited by a moderator:

...and all that fordi jeg synes Stein Nilsen er en framtidsrettet og flink fyr som fortjener kudos for sitt stadige fokus på framtidens teknologi? Skjønner ikke problemet. God kveld :)

...and all that fordi jeg synes Stein Nilsen er en framtidsrettet og flink fyr som fortjener kudos for sitt stadige fokus på framtidens teknologi? Skjønner ikke problemet. God kveld :)

Nei, det har ingenting å gjøre med det, og det tror jeg du vet. Å kalle forbrenningsmotorer på fly gammeldags derimot...

God kveld. :)

Nei, det har ingenting å gjøre med det, og det tror jeg du vet. Å kalle forbrenningsmotorer på fly gammeldags derimot...

God kveld. :)

Det er dine ord. Mine ord er at det er gammeldags sett i forhold til framtidens teknologi, og behovet vi har for framtiden.

Det er dine ord. Mine ord er at det er gammeldags sett i forhold til framtidens teknologi, og behovet vi har for framtiden.

I så fall er alt gammeldags, alltid, da fremtiden alltid vil bringe noe nytt. Det blir en håpløs måte å se verden på, om ingenting er godt nok, uansett.

I så fall er alt gammeldags, alltid, da fremtiden alltid vil bringe noe nytt. Det blir en håpløs måte å se verden på, om ingenting er godt nok, uansett.

Du satte ord på det jeg tenkte. At en forbrenningsmotor er grunnleggende gammeldags blir rimelig virkelighetsfjernt, selv om det er den store utopien i visse sekter.

Jeg konkluderer med at så lenge avsender er «Polaris» så er det generelt en håpløs, tåpelig eller feil måte å se verden på - uansett hva budskapet bak er. (Eventuelt så lenge det er en miljørettet tankegang, så er det.....osv osv blabla).

Synes det er beklagelig at fokuset dras vekk fra en framtidsorientert og spennende sjef i et flyselskap, fordi noen har vanskelig for å svelge at jeg sett i lys av artikkelen bruker begrepet gammeldags om en teknologi oppfunnet rundt 1870-tallet. Uansett hvor mye det kveruleres rundt det slutter jeg som person ikke å anse forbrenningsmotor som gammeldags når man ser moderne teknologiske løsninger i perspektiv av hva samfunnet må omstille seg mot i framtiden. Det gjør også Stein Nilsen, det er det artikkelen handler om, og jeg hyller han for dét. Håper fokuset kan gå tilbake til Widerøe og tekologiske framskritt, i stedet for 50 kjedelige grunner til at noen mener jeg tar feil. Ikke for det, er åpen for en diskusjon på det - eventuelt kan vi gjerne ta praten på PM - synes allikevel det er leit at fokuset tas vekk fra noe spennende og positivt for noe kjedelig og negativt. Her fortjener Widerøe sin ros.

Last edited:

God kveld :)

God natt...

Jeg konkluderer med at så lenge avsender er «Polaris» så er det generelt en håpløs, tåpelig eller feil måte å se verden på - uansett hva budskapet bak er. (Eventuelt så lenge det er en miljørettet tankegang, så er det.....osv osv blabla).

Synes det er beklagelig at fokuset dras vekk fra en framtidsorientert og spennende sjef i et flyselskap, fordi noen har vanskelig for å svelge at jeg sett i lys av artikkelen bruker begrepet gammeldags om en teknologi oppfunnet rundt 1870-tallet. Uansett hvor mye det kveruleres rundt det slutter jeg som person ikke å anse forbrenningsmotor som gammeldags når man ser moderne teknologiske løsninger i perspektiv av hva samfunnet må omstille seg mot i framtiden. Det gjør også Stein Nilsen, det er det artikkelen handler om, og jeg hyller han for dét. Håper fokuset kan gå tilbake til Widerøe og tekologiske framskritt, i stedet for 50 kjedelige grunner til at noen mener jeg tar feil. Ikke for det, er åpen for en diskusjon på det - eventuelt kan vi gjerne ta praten på PM - synes allikevel det er leit at fokuset tas vekk fra noe spennende og positivt for noe kjedelig og negativt. Her fortjener Widerøe sin ros.

Ny dag nye muligheter:o

*** MOD ***

Tråden midlertidig steng i påvente av moderator korpset avgjør om hva som skjer videre

*** MOD ***

Status
Not open for further replies.
Back