Continental bryter norsk lov

Joda, dette er dagligtale og diskuteres jevnlig paa jobben og andre steder. Ikke alt er Fox News her borte, som DC-8-63 allerede har nevnt ..

I min forrige jobb hadde vi ganske mange kunder i USA og jeg reiste en del rundt til dem.

Under ei uke etter at jeg hadde sittet på kontoret i Boston og diskutert politikk med noen kollegaer dukket det samme samtaleemnet opp under en lunsj på en bilfabrikk i Colmbus, Ohio. La meg si det slik at de som tror USA er et enhetlig land, muligens ville endre oppfatning etter den opplevelsen.

(For de som vil få bekreftet fordommer mot amerikanere vil jeg anbefale Columbus framfor Boston...)

Tja, uansett så er turismen til USA økende, stikk i strid med hva enkelte later til å tro:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=168963

her er en uttalelse fra det amerikanske konsulatet ifølge VG:
"- At sikkerhetsnivået ved grensene våre har økt, er ingen hemmelighet. Vi lever tross alt ikke i 1960 lenger. Men det er mulig noe av svarene bunner i mangel på informasjon, eller at folks forventninger trenger å justeres noe, sier Maria Silver til VG Nett."
Uttalelsen om at vi ikke lenger lever i 1960 er jo banebrytende. Jeg måtte se meg selv i speilet og da det fortsatt dukket opp en "femti åring" og ikke en på ti måtte jeg bare gi damen rett.
De amerikanske innreisereglene er dustete.

For de av oss som gjerne reiser andre steder kan jeg anbefale Sør Amerika. Hva med en uke på ski i Chile og en uke (eller flere) på stranden i Equador til sommeren. Billig er det også.
Equador fungerer jo også bra om vinteren. Iberia flyr direkte fra Madrid for ca åtte lapper tur/retur.

Last edited:
Ser ikke relevansen til 1960 i det hele tatt. :p Kald krig. cubakrisen osv var vel ikke noe som påvirket amerikanernes sikkerhet?

I alle tilfeller så er USA populært, og spesielt nå siden det er billig, lav dollarkurs har nok gitt en ekstra boost.

Og nei, det er ikke så vanskelig å reise inn til USA. Og tydeligvis skal man reise med CO ¨så må man velge reisebyrå med omhu ;)

Vi måste ju komma ihåg att vi bor i den mest fantastiska regionen i världen där allting är perfekt.:rolleyes:

Til informasjon så er det ingen byråer i Norge som bruker CO sitt system (Shares). Selv skal jeg til Reno i sommer og gleder meg meget til det.

Vi måste ju komma ihåg att vi bor i den mest fantastiska regionen i världen där allting är perfekt.:rolleyes:

http://www.dagensit.no/trender/article1270919.ece?jgo=c1_re&WT.svl=article_title

Kartlegging av hver minste bevegelse er noe de fleste av oss vil forbinde med tungt kriminelle. Logging av hvem og når du ringer, hvem du sender epost til og hvilke nettsider du besøker er trolig ikke noe du syns høres særlig ok ut. Det vil bli virkeligheten 1. januar 2008.

Over nyttår vil faktisk hver og en av oss følges nøye. Da innføres det nye Datalagringsdirektivet, som pålegger tele- og internettselskaper å lagre all datatrafikk i lengre tid

Direktivet innebærer langtidslagring av opplysninger om hvem alle snakker med på fasttelefon, mobiltelefon og IP-telefon, hvor lenge samtalen varer, hvor samtalepartene befinner seg, og når samtalen finner sted.
Det skal også lagres opplysninger om hvem folk sender og mottar e-post fra, og når de er tilkoblet Internett.
Mens politiet tidligere satte inn målrettede tiltak mot enkeltpersoner eller grupper som var mistenkt, vil nå hele befolkingen være overvåket.

......og hva er egentlig forskjellen på dette og det man gjør i USA?:rolleyes:

Ikke har jeg sett noe særlig debatt om det heller så ifølge logikken til enkelte her inne betyr det at stort sett alle nordmenn er hjerndøde ignorante tullinger.

Så kanskje man da heller burde feie for egen før først?

Det var da veldig navlebeskuende. Jeg må da ha lov å være uenig i hva som skjer der borte, selv om jeg innser at det er langt fra Edens hage her på berget?

En annen ting er at det som skjer i USA faktisk går langt lengre og er mer utstrakt enn det som skjer her, men det er jo bedrøvelig at folk her ikke er mer engasjert i sin egen verden også.

-A

Det var da veldig navlebeskuende. Jeg må da ha lov å være uenig i hva som skjer der borte, selv om jeg innser at det er langt fra Edens hage her på berget?

-A

Det var for å sette det litt på spissen fra min side;)

Ikke har jeg sett noe særlig debatt om det heller så ifølge logikken til enkelte her inne betyr det at stort sett alle nordmenn er hjerndøde ignorante tullinger.

Det er nok muligens fordi du ikke følger med rett sted. Dette har vært diskutert mye i IT-bransjen, og er både generelt mislikt og tildels motarbeidet.

Det er, forøvrig, ikke noen endring i kravene til utlevering. Det vil si at det fortsatt er taushetsreglene i ekomloven som gjelder, og det er ikke snakk om noen automatisk utlevering til myndighetene.

Det er nok muligens fordi du ikke følger med rett sted. Dette har vært diskutert mye i IT-bransjen, og er både generelt mislikt og tildels motarbeidet.

Selv om "alle" har PC og mobil i disse dager så er det et fåtall som følger noe særlig med på "interne" diskusjoner i IT-bransjen. Så på landsbasis kan man ikke si det har vært mye diskutert

Selv om "alle" har PC og mobil i disse dager så er det et fåtall som følger noe særlig med på "interne" diskusjoner i IT-bransjen. Så på landsbasis kan man ikke si det har vært mye diskutert

Jeg vil mene at du har fulgt fårlig med dersom du ikke har fått med deg dette direktivet før nå. Fra nå og tilbake finenr jeg vel et par hundre ulike artikler om saken hos Sesam.

Men det er, selvfølgelig, en sak som ikke har preget noen førstesider. De som har en viss interesse for personvern bør imidlertid ha fått med seg både en norsk og europeisk debatt om dette direktivet. Det er mulig oppmerksomheten har vært litt mindre hos de som mener at overvåkning ikke er noe problem for de som ikke burde ha noe å skjule.

Javel? Dette har ihvertfall ikke jeg faatt med meg! :p

Men her borte har vio jo NSA som er hakket 'bedre' ved at de faktisk ogsaa l'lytter' til samtalene og emailene .. Skriv 'Bomb Bush' og det sitter to menn i moerke dresser i en bil utenfor huset ditt ... ^_^ ... oops! :p

Men det er jo ofte slik det er ... selv om flyselskaper og personvern har faatt litt mer oppmerksomhet, er det langt mellom foerstesideartiklene her ogsaa .. med unntak av CAPPS2-blemmene, da .. (da TSA fikk navnelister av diverse flyselskaper og videresendte dem ti underleverandoerer for testing). Debatten gaar mest innen bransjen.

Javel? Skriv 'Bomb Bush' og det sitter to menn i moerke dresser i en bil utenfor huset ditt ... ^_^ ... oops! :p

.

Har FBI kommet enda, LN-MOW?? :D;)

Denne debatten tar jeg ikke i med girstanga til Borkenes bussen rundt et hjoerne en gang (som vi sier i Harstad) :D

Men som et sidespor, jeg så en sak på History Channel nå om historien rundt ymse fransk etterretning og slik de siste hundre årene, og det var jo nok til å få hva NSA driver med i USA i dag til å virke relativt pysete...

-A

Back