Continental bryter norsk lov

Leser man artikklen fra NRK som startet denne diuskusjonen, saa er det en henvisning til at Herr Apenes fikk kofferten sin oedelagt av TSA naar han reiste via USA hjem i fra Canada, det viser at Herr Apenes ikke leste eller lyttet til de klare innstruksene om IKKE aa laase kofferten sin....og kanskje har det hatt en aldri saa liten innvirking paa hans iver om aa "komme til bunns i prosedyrer" som har vaert i drift siden CO aapnet OSL-EWR....hvorfor foert naa ???

Denne saken har vært oppe før, flere ganger. EU sin avtale er inngått i sommer og begynner å gjelde fra nyttår, så det er naturlig at Norge tar opp dette i det samme tidsrommet.

At Apenes nok er bitter er nok så, men å påstå at den instruksen er veldig klar og lett tilgjengelig er ikke riktig. Ihvertfall om man ikke har sitt utgangspunkt i fra USA og det hadde han ikke. Canada har andre regler enn USA på det punktet.

Canada har andre regler enn USA på det punktet.

Ja, i Canada maa en representant for flyselskapet autorisere aapning hvis man ikke kan faa tak i passasjeren. Slik var bestemmelsene ogsaa i USA foer TSA overtok. Har selv vaert med paa det ved et par tilfeller.

If your checked baggage is locked, Screening Officers are not authorized to break the lock. They will ask you for the key or the combination number to open the lock. If you are not located and your baggage is locked, an air carrier representative may decide to break the lock to allow the screening to proceed.
http://www.catsa-acsta.gc.ca/english/help_aide/faq/checked_enregistre.shtml

.
Men det er ikke det denne traaden handler om, er det?

..

Siden vi er inne på temaet så synes jeg det er verdt å nevne at det virker som immigration og TSA virkelig har løsnet litt opp de siste årene, etter hvert som 9-11 paranoian roet seg litt ned. OG at jeg synes det desidert verste "hassle'n" med en tur-retur USA er OSL med deres dobbeltkontroller og spørsmål.

Last edited:
Denne saken har vært oppe før, flere ganger. EU sin avtale er inngått i sommer og begynner å gjelde fra nyttår, så det er naturlig at Norge tar opp dette i det samme tidsrommet.

At Apenes nok er bitter er nok så, men å påstå at den instruksen er veldig klar og lett tilgjengelig er ikke riktig. Ihvertfall om man ikke har sitt utgangspunkt i fra USA og det hadde han ikke. Canada har andre regler enn USA på det punktet.

Hvis du reiser fra Canada til USA eller via USA saa forholder du deg til Amerikanske instrukser og Amerikanske regler....du gaar ogsaa igjennom Amerikansk Toll og Immigrasjon i Canada (noen faa unntak paa mindre steder), du har dedikerte Innsjekknings omraader for Cross Border Trafikk og i Vancouver ble det baade opplyst ved innskjekkning og i Customs at kofferten ikke maatte laases....tror ikke Vancouver er veldig forskjellig fra andre Kanadiske Flyplasser med Cross Border trafikk....

dc-8-63: Du er jaggu hårsår... Bodd for lenge der borte?;)

Joda,mikroflyet mitt ble bygget i Kansas i sin tid, og de fleste delene som er utskiftet/ettermontert har jeg kjøpt fra USA på postordre, fordi dollaren bare blir mer og mer gunstig.
Unntaket er motoren, for amerikanske motorer henger en del tiår bak resten av verden...

Hvorfor kjøpte man amerikansk fly? Fordi det var en billig start. De råeste mikroflyene er faktisk 100% europeiske, og de koster selvsagt deretter...

So what? Liker du det ikke får du heller legge ferien til Nord-Korea.

Og får å si som gamle Kåre: Det er ingen som har tatt skade av litt overvåkning.

"Jeg er ikke enig med deg, men er villig til å dø for din rett til å mene det." Men det er nå bare en mening, og det ser jo ut til at du har litt problemer med at folk kan ønske å kritisere noe de er uenige i.

Selvfølgelig forholder jeg meg til amerikansk lov i USA. Som flere andre her har påpekt, så forholder man seg selvfølgelig til norsk lov i USA. At informasjon som jeg gir til et norsk reisebyrå sendes til amerikanske myndigheter uten at jeg får informasjon om det er ikke uproblematisk. Det er tross alt noe litt litt annet enn hva som skjer i passkontrollen i USA.

Kåre har nok sagt mye fornuftig, men her er jeg grunnleggende uenig med han. Selv foretrekker jeg å leve i et demokratisk land med et fungerende rettsvesen og god rettssikkerhet. Det betyr også at det er deler av livet mitt som myndighetene ikke har noe med. At de som ikke har noe å skjule, ikke blir krenket av overvåkning, er etter min mening et forfeilet argument.

"Jeg er ikke enig med deg, men er villig til å dø for din rett til å mene det." Men det er nå bare en mening, og det ser jo ut til at du har litt problemer med at folk kan ønske å kritisere noe de er uenige i.

Selvfølgelig forholder jeg meg til amerikansk lov i USA. Som flere andre her har påpekt, så forholder man seg selvfølgelig til norsk lov i USA. At informasjon som jeg gir til et norsk reisebyrå sendes til amerikanske myndigheter uten at jeg får informasjon om det er ikke uproblematisk. Det er tross alt noe litt litt annet enn hva som skjer i passkontrollen i USA.

Kåre har nok sagt mye fornuftig, men her er jeg grunnleggende uenig med han. Selv foretrekker jeg å leve i et demokratisk land med et fungerende rettsvesen og god rettssikkerhet. Det betyr også at det er deler av livet mitt som myndighetene ikke har noe med. At de som ikke har noe å skjule, ikke blir krenket av overvåkning, er etter min mening et forfeilet argument.

Amen!
Og en bør ta det for gitt også at amerikanerne følger norsk lov når de er i Norge. De kan ikke ta med hit hva som helst (air-marshalls, atomvåpen osv) ombord i sine fly, utansett hvor mye de er registrert i USA. At Norge velger å se igjennom fingrene på stadige brudd på loven, er for meg ufattelig. Likhet for loven er fundamentalt i et demokrati.

Selv foretrekker jeg å leve i et demokratisk land med et fungerende rettsvesen og god rettssikkerhet. Det betyr også at det er deler av livet mitt som myndighetene ikke har noe med. At de som ikke har noe å skjule, ikke blir krenket av overvåkning, er etter min mening et forfeilet argument.

Selvsagt, men man må også ta inn over seg at vi ikke lever i Kardemommeby og det vil alltid finnes "bad-guys" som må passes på og dette er også endel av et demokrati.

Vel - det spoers litt hvordan dere ser det ... det er ikke snakk om aa samle inn tilfeldig informasjon .. det er informasjon om noen som skal reise til et land .. og dette landet krever informasjonen for at du skal kunne reise dit. Det blir litt annerledes IMHO ...

..

Selvsagt, men man må også ta inn over seg at vi ikke lever i Kardemommeby og det vil alltid finnes "bad-guys" som må passes på og dette er også endel av et demokrati.

Helt klart. Men det er en brutal forskjell på å holde styr på det man mistenker for å være bad guys og å lage et dragnet for å sanke informasjon på alle reisende. Om du ser på hvem disse antatte bad guys er så viser det seg jo som oftest å være noen av "sine egne" eller at de har reist på helt lovlige papirer hele veien likevel.

Spesielt når dette skjer i et land som tydelig har vanskelig for å lære av fortiden sin, så burde dette skremme folk. Om du ikke husker så var det først McCarthyismen, så var det hippiene, og så var det narkotikamisbrukere og nå om dagen er det "terrorister".

Det kan virke som det landet der borte hele tiden må drives frem av et eller annet organisert hat for et eller annet for å holde frykten oppe og sikre at man ikke får dradd hatten langt nok opp til å se at man kansje skaper en del av problemet med det synes og de holdningene man forsøker å trø ned over ørene på alt og alle som man ikke er enig med der borte.

Om du ikke har fulgt med i timen så har amerikanerene påeropt seg retten til å lagre alt de greier å sanke av info om deg i minimum 30 år og ikke legge noe begresninger hvor man deler og utveksler denne informasjonen rundtom i sine offentlige organer. For å dra dette hakket videre, dette landet er styrt av en regjering som har bestemt seg at de ikke får gjort nok med sine bad guys under gjeldende regler og har gått hen og laget en ny klasse lovløse som de selv kan plukke og velge hvem er med i, og strippet av alle rettigheter. Vet du hvilken ide av hvem som er "bad guys" i neste runde?

[/RANT]

-A

Ja, det er en del av et demokrati at politiet skal drive etterforskning. Det er også nødvendig at en del informasjon samles inn av myndighetene.

At opplysninger som jeg mener er personlige (f.eks. hva slags matallergi jeg har) utleveres fra mitt reisebyrå til amerikanske myndigheter, uten at det opplyses om det, synes jeg ligner mer på å passe alle enn å passe på "bad guys". Når det dessuten er tvilsomt om dette er lovlig praksis i Norge, er det ikke urimelig at Datatilsynet reagerer.

Vel - det spoers litt hvordan dere ser det ... det er ikke snakk om aa samle inn tilfeldig informasjon .. det er informasjon om noen som skal reise til et land .. og dette landet krever informasjonen for at du skal kunne reise dit. Det blir litt annerledes IMHO...

Ja, det er jeg enig i.

Det er en del ting å si om metodene som brukes for å samle denne informasjonen, men det er liten tvil om at amerikanske myndigheter kan skaffe det meste av denne informasjonen på et eller annet tidspunkt uansett. De prinsipielle sidene av diskusjonen er allikevel interessante.

Det kommer an paa reisebyraaet, hvis byraaet du bruker bestiller gjennom et annet CRS system enn hva CO bruker, er det begrenset informasjon som naar CO og som CO kan dele med Amerikanske myndigheter. F.eks. ingen informasjon om betaling sendes mellom CRS'ene....normalt kommer ett Kontakt element (Telefon etc.) og ofte benytter byraaene det foerste Kontakt elementet til Intern Kontakt, altsaa sjelden vil Mobil nummer, email og/eller Kredittkort informasjon foelge med.

Lurer på hva folk hadde sagt om det ikke var USA, men f.eks Russland eller Kina som krevde slik info. fra flyselskapene.
Hadde folk sette på det som like uproblematisk da?
Det er jeg ikke så sikker på.

Apropos patriot act så kan man støtte det så mye man vil i Norge eller CPH, faktum er dog heldigvis at dette styresettet har møtt tildels svært stor motstand blant amerikanere selv, særlig i de mer beleste statene.

Arcata was the first city in the nation to pass a resolution purporting to nullify the USA PATRIOT Act in said city
fra wikipedia, om en liten universitetsby i Nord-California som regnes som et av de mer progressive miljøene i statene..

Men back on topic, hva mener forumistene at CO bør\kan gjøre, hvis noe i det hele tatt?

Et kjennetegn på Norge er etterhvert blitt at debatter om USA virkelig skaper engasjement.;) Jeg vil avslutningsvis bare si at uansett hvordan man se på spørsmålet mener jeg det er meningsløst hvis Norge ikke finner seg i noe alle andre land i Europa har akseptert.

Men OMW stilte spørsmålet som var grunnlaget for tråden:

Men back on topic, hva mener forumistene at CO bør\kan gjøre, hvis noe i det hele tatt?

Etter min mening er CO ganske uskyldige oppe i dette.

CO kan ikke gjoere saa mye .. annet enn aa argumentere at alle selskaper leverer den samme informasjon saa lenge reisen starter i Norge. Dette gjelder enten man reiser nonstop fra OSL, via AMS med KLM, via LHR med BA eller hvorsomhelst ellers.

Det er ikke norske myndigheter som skal ha informasjonen, det er amerikanske, for reisende som skal inn i landet, og dermed har dette IMHO svaert lite med norsk lovgivning aa gjoere.

Jeg kjenner meg imidlertid svaert daarlig igjen i det USA som enkelte av dere beskriver. JA, det er mange tullinger her borte, og det er mange som ikke har saerlig forstaaelse for hva som skjer utenfor landets grenser - men det er jaggumeg heller ikke rart naar man har 300 millioner mennesker innenfor grensene.

.

.

Back