sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
Nå var vel ikke en sammenligning av USofA for 12 år siden og i dag heller helt relevant ?
http://hk.youtube.com/watch?v=-HnVcYeU_n0
http://hk.youtube.com/watch?v=-HnVcYeU_n0
Leser man artikklen fra NRK som startet denne diuskusjonen, saa er det en henvisning til at Herr Apenes fikk kofferten sin oedelagt av TSA naar han reiste via USA hjem i fra Canada, det viser at Herr Apenes ikke leste eller lyttet til de klare innstruksene om IKKE aa laase kofferten sin....og kanskje har det hatt en aldri saa liten innvirking paa hans iver om aa "komme til bunns i prosedyrer" som har vaert i drift siden CO aapnet OSL-EWR....hvorfor foert naa ???
Canada har andre regler enn USA på det punktet.
Denne saken har vært oppe før, flere ganger. EU sin avtale er inngått i sommer og begynner å gjelde fra nyttår, så det er naturlig at Norge tar opp dette i det samme tidsrommet.
At Apenes nok er bitter er nok så, men å påstå at den instruksen er veldig klar og lett tilgjengelig er ikke riktig. Ihvertfall om man ikke har sitt utgangspunkt i fra USA og det hadde han ikke. Canada har andre regler enn USA på det punktet.
So what? Liker du det ikke får du heller legge ferien til Nord-Korea.
Og får å si som gamle Kåre: Det er ingen som har tatt skade av litt overvåkning.
"Jeg er ikke enig med deg, men er villig til å dø for din rett til å mene det." Men det er nå bare en mening, og det ser jo ut til at du har litt problemer med at folk kan ønske å kritisere noe de er uenige i.
Selvfølgelig forholder jeg meg til amerikansk lov i USA. Som flere andre her har påpekt, så forholder man seg selvfølgelig til norsk lov i USA. At informasjon som jeg gir til et norsk reisebyrå sendes til amerikanske myndigheter uten at jeg får informasjon om det er ikke uproblematisk. Det er tross alt noe litt litt annet enn hva som skjer i passkontrollen i USA.
Kåre har nok sagt mye fornuftig, men her er jeg grunnleggende uenig med han. Selv foretrekker jeg å leve i et demokratisk land med et fungerende rettsvesen og god rettssikkerhet. Det betyr også at det er deler av livet mitt som myndighetene ikke har noe med. At de som ikke har noe å skjule, ikke blir krenket av overvåkning, er etter min mening et forfeilet argument.
Selv foretrekker jeg å leve i et demokratisk land med et fungerende rettsvesen og god rettssikkerhet. Det betyr også at det er deler av livet mitt som myndighetene ikke har noe med. At de som ikke har noe å skjule, ikke blir krenket av overvåkning, er etter min mening et forfeilet argument.
Selvsagt, men man må også ta inn over seg at vi ikke lever i Kardemommeby og det vil alltid finnes "bad-guys" som må passes på og dette er også endel av et demokrati.
Selvsagt, men man må også ta inn over seg at vi ikke lever i Kardemommeby og det vil alltid finnes "bad-guys" som må passes på og dette er også endel av et demokrati.
Vel - det spoers litt hvordan dere ser det ... det er ikke snakk om aa samle inn tilfeldig informasjon .. det er informasjon om noen som skal reise til et land .. og dette landet krever informasjonen for at du skal kunne reise dit. Det blir litt annerledes IMHO...
"Jeg er ikke enig med deg, men er villig til å dø for din rett til å mene det." Men det er nå bare en mening, og det ser jo ut til at du har litt problemer med at folk kan ønske å kritisere noe de er uenige i.
Selvfølgelig forholder jeg meg til amerikansk lov i USA. Som flere andre her har påpekt, så forholder man seg selvfølgelig til norsk lov i USA. At informasjon som jeg gir til et norsk reisebyrå sendes til amerikanske myndigheter uten at jeg får informasjon om det er ikke uproblematisk. Det er tross alt noe litt litt annet enn hva som skjer i passkontrollen i USA.
fra wikipedia, om en liten universitetsby i Nord-California som regnes som et av de mer progressive miljøene i statene..Arcata was the first city in the nation to pass a resolution purporting to nullify the USA PATRIOT Act in said city
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.