Continental bryter norsk lov

Når det gjelder våpen ombord på fly så skal det inhentes tillatelse på forhånd fra de landene selskapet har planer å fly fra/til og over. Norsk suverenitet starter der norsk luftrom starter.

Det finnes konvensjoner som definerer kapteinens rettigheter og muligheter og også hvilke lover som skal gjelde for hendelser som skjer ombord. Og der er utganspunktet at landet hvor flyet er registrert gjelder. Disse konvensjonene gjelder bare mellom landene de er ratifisert naturlig nok.

Når det gjelder registrering av data som skjer på bakken så er det noe som blir regulert av myndighetene der dette skjer.

Det er jo ikke opplysningene man gir når man fyller ut det grønne landingskortet dette handler om.
Dette handler jo om at CO sender opplysninger til amerikanske myndigheter, som kredittkortnummer, mobilnr o.a. uten å ha innhentet tillatelse til dette.

So what? Liker du det ikke får du heller legge ferien til Nord-Korea.

Og får å si som gamle Kåre: Det er ingen som har tatt skade av litt overvåkning.

Det som det naa er snakk om er aa begrense tilgangen amerikanske myndigheter har til PNR data. Etter 9/11 fikk USA omtrent ubegrenset tilgang til PNR-data hos selskapene som trafikkerer USA, saakalt 'pull-tilgang'. Dette ga i teorien amerikanske myndigheter innsyn i PNR data ogsaa til pax som floey andre strekninger.

For aa stoppe dette og likevel gi amerikanske myndigheter de data de primaert ville ha, blir 'PNR Push' innfoert. Dette vil skyve ('push') dataene paa ruter til USA til myndighetene etter definerte deadlines. Dette er en langt mer restriktiv loesning enn den som har blitt praktisert frem til naa.

Litt om PNR Push her:
http://www.eurunion.org/News/press/2007/2007085.htm

Jeg tror i denne forbindelse at dere ikke skal vaere redde for kredittkortdata .. etter de nye reglene om kredittkortmaskering, tror jeg at de kun vil faa de siste fire sifrene aa leke seg med ...

Som nevnt over - APIS er noe helt annet, og ogsaa Norge, i kraft av sitt Schengen-medlemskap, er iferd med aa innfoere APIS. APIS-meldingen sendes naar flighten stenges og inneholder typisk navn, foedselsdato, nasjonalitet og passdata. Selvfoelgelig kjoerer flere EU-land forskjellige loesninger, noe som er med paa aa gjoere jobben min interessant, men i det store og hele foelger de fleste land mer eller mindre det samme oppsettet.

Indonesia er et interessant unntak, de klarer ikke engang aa komme opp med meldingsformat eller innhold - bare et vedtak om at de skal ha en egen variant og at vi versaagod har aa implementere det....

Og får å si som gamle Kåre: Det er ingen som har tatt skade av litt overvåkning.

Ojsann. Det var da svært..
Har sakeligheten tatt juleferie?

Last edited:

Det gjør den hver gang man ytrer noe som kan tolkes som "anti-USA" av USA-tilhengerene her inne...^_^

After all:
http://www.youtube.com/watch?v=dsRUoY_v5Fo

http://www.youtube.com/watch?v=x0Ocleo3YWg

http://www.youtube.com/watch?v=QGqSRYrF-mw

TopGear's Top Tips for going to USA:
1. You CAN buy rather than rent a car...
2. Don't go to America!

:lol:

...og for de som ikke har sett hele denne episoden, så ga de bort bilene de brukte til orkan-ofre i New-Orleans. På slutten av showet forteller Jeremy Clarkson, at etter kameraene var slått av, så dukket det opp en advokat som ville saksøke han på det grunnlag at bilen han ga bort var en 89-modell, ikke en 91-modell slik han trodde, og det ville "kunden" ha erstatning for.
Alternativt så kunne saken "forsvinne" mot et lite honorar på $20.000 USD...:rolleyes:

Er dette virkelig noe vi klarer å hisse opp over... Er det så ille så legg som Someone sier ferien eller turen til Nord Korea - der er de snille der!!!

Oi, Oi, hadde helt glemt hvor pro USA man er her inne.

Gammle Kåre har rett i mye, men her tar han feil.

Synes det er vittig at hver gang man finner en feil med USA så får man "ja så prøv Nord-Korea eller Kina".
Skal prøve den på jobb neste gang. "Synes du det er kjipt at bagasjen din ikke kom frem? Så prøv et møkkaselskap i Russland. Der kommer den i hvertfall ikke frem." Ja den satt ja...:rolleyes:

Det må være mulig å diskutere amerikanskre myndigheters praksis angående personopplysninger og måten innreise foregår.
Yngste mann hos oss (nå 17) har siden 1999 svart åttte ganger på at han ikke var medlem av Nazi-partiet i Tyskland frem til 1945; han er født i 1991.

Å bli tatt bilde av og fingeravtrykk er heller ikke noe hyggelig.
Ellers bør amerikanere få smake sin "egen medesin når de kommer hit. La de stå to timer å vente samt ta fingeravtrykk og bilde. Ved utgangen kan de jo få kjøpt det som ett minne.

Det må være mulig å diskutere amerikanskre myndigheters praksis angående personopplysninger og måten innreise foregår.
Yngste mann hos oss (nå 17) har siden 1999 svart åttte ganger på at han ikke var medlem av Nazi-partiet i Tyskland frem til 1945; han er født i 1991.

Å bli tatt bilde av og fingeravtrykk er heller ikke noe hyggelig.
Ellers bør amerikanere få smake sin "egen medesin når de kommer hit. La de stå to timer å vente samt ta fingeravtrykk og bilde. Ved utgangen kan de jo få kjøpt det som ett minne.

Brasil innførte de samme reglene for amerikanere som reiste inn til Brasil, og det ble ramaskrik!

IMM

Da jeg var i LAX senest tog det 1 time at komme igennem Immigration...Det meste at den tid var i koen for at komme op til den person der skulle tage dit billede og fingeraftryk. selve den process tog højst 2 minutter..
---
Som nogen er inde på burde Europa indføre samme procedure for alle ikke EU borgere, men her er europæere no´k lidt mere civiliserede, vil jeg mene.
Men som det også blev fortalt i et af de 3 youtube indslag, så ved den almindelige amerikaner dårligt nok havd Europa er...De fleste amerikanere kender jo ikke engang deres
eget land...Spørg en amerikaner hvad hovedstaden i Utah eller andre delstater hedder, og de vil ikke ane det.
Hilsen
ole

Personlig utgjør disse reglene for meg en terskel mht om jeg vil reise til USA eller ikke. Nå har det aldri vært noe stort drømmereisemål, men New York kunne jeg tenke meg en gang. Men så lenge man pga dette ikke føler seg velkommen - man blir i stedet sett på som en potensiell terrorist/kriminell, er dette dråpen som gjør at jeg IKKE vurderer USA med det første. Mulig jeg er sær - men jeg antar at det finnes mer enn en håndfull personer som tenker på samme måten.

Oi, Oi, hadde helt glemt hvor pro USA man er her inne.

Har det også blitt "ulovlig" nå:question::rolleyes:

Personlig utgjør disse reglene for meg en terskel mht om jeg vil reise til USA eller ikke. Nå har det aldri vært noe stort drømmereisemål, men New York kunne jeg tenke meg en gang. Men så lenge man pga dette ikke føler seg velkommen - man blir i stedet sett på som en potensiell terrorist/kriminell, er dette dråpen som gjør at jeg IKKE vurderer USA med det første. Mulig jeg er sær - men jeg antar at det finnes mer enn en håndfull personer som tenker på samme måten.

Det er det sikkert og det er egentlig et greit standpunkt. Men samtidig så må USA få lov til å bestemme hvordan de selv ønsker å ha grensekontrollen sin på samme måte som Norge (selv om den egentlig bestemmes fra Brussel)

Egentlig ikke usaklig, selv om jeg overdrev litt.

Jeg mener fortsatt at det er såpass enkelt at man enten godtar reglene og reiser til USA eller ikke gjør det og drar et annet sted/blir hjemme

Bare for info, dette er hva USA får fra EU.

1. PNR record locator code,
2. Date of reservation/ issue of ticket
3. Date(s) of intended travel
4. Name(s)
5 Available frequent flier and benefit information (i.e., free tickets, upgrades, etc.)
6. Other names on PNR, including number of travelers on PNR
7. All available contact information (including originator information)
8. All available payment/billing information (not including other transaction details linked to a credit card or account and not connected to the travel transaction)
9. Travel itinerary for specific PNR
10. Travel agency/travel agent
11. Code share information
12. Split/divided information
13. Travel status of passenger (including confirmations and check-in status)
14. Ticketing information, including ticket number, one way tickets and Automated Ticket Fare Quote
15. All Baggage information
16. Seat information, including seat number
17. General remarks including OSI, SSI and SSR information
18. Any collected APIS information
19. All historical changes to the PNR listed in numbers 1 to 18

Egentlig ikke usaklig, selv om jeg overdrev litt.

Jeg mener fortsatt at det er såpass enkelt at man enten godtar reglene og reiser til USA eller ikke gjør det og drar et annet sted/blir hjemme

Selvsagt, men dette er da et diskusjonsforum, og det må være lov å kritisere USA's immigrasjons-praksis dersom man mener den er urimelig, uten å få beskjed om at "hvis du ikke liker det så reis til Nord-Korea".
Men har sagt mitt i denne diskusjonen nå.

Hva er det som ikke er hyggelig med fingeravtrykk og bilde? Finger`n funker meget bra på innsjekk og boarding hos SAS i Norge, bli tatt bilde av er heller ingen stor trussel eller noe som vekker tristhet... Slapp av - go with the flow og nyt dagen - det er nok av større saker man kan bekymre seg over.

Man har jo hørt utrolig mange skrekkhistorier når det gjelder immigrasjonen på amerikanske flyplasser.
Selv opplevde jeg noe litt merkelig på ORD i høst.
Da jeg skulle avgi fingeravtrykk, satt kontrolløren lenge og så på dataskjermen, så bad han meg bli meg på bakrommet. Der satt det flere personer. Han sa det var "noe galt med fingeravtrykkene mine". Hva det var sa han ingenting om, men han tok passet mitt og forsvant. Jeg ble sittende der på dette rommet som minnet om et klasserom med en streng fyr uten ansiktsmimikk på et slags kateter helt fremst i rommet med et gjennomtrengende blikk. Der ble jeg sittende i 45 minutter, før det kom ei dame og slengte til meg passet og sa "It's ok, you can go".
Hva som var problemet fikk jeg ingen forklaring på, og jeg følte meg ærlig talt som om jeg var mistenkt for en forbrytelse.
Og det var bare såvidt jeg rakk flyet mitt videre til St.Louis.
Ingen hyggelig opplevelse. En forklaring hadde hjulpet.

Det gjør den hver gang man ytrer noe som kan tolkes som "anti-USA" av USA-tilhengerene her inne...^_^

After all:
http://www.youtube.com/watch?v=dsRUoY_v5Fo

http://www.youtube.com/watch?v=x0Ocleo3YWg

http://www.youtube.com/watch?v=QGqSRYrF-mw

TopGear's Top Tips for going to USA:
1. You CAN buy rather than rent a car...
2. Don't go to America!

:lol:

...og for de som ikke har sett hele denne episoden, så ga de bort bilene de brukte til orkan-ofre i New-Orleans. På slutten av showet forteller Jeremy Clarkson, at etter kameraene var slått av, så dukket det opp en advokat som ville saksøke han på det grunnlag at bilen han ga bort var en 89-modell, ikke en 91-modell slik han trodde, og det ville "kunden" ha erstatning for.
Alternativt så kunne saken "forsvinne" mot et lite honorar på $20.000 USD...:rolleyes:

Vel du velger med stor omhu hva du vil sammenligne med og argumentere med, LN-MOW, som bor her i USA legger frem et svaert saklig svar, som blir totalt ignorert, men derimot et ganske flaasete innlegg fra en Nordmann i CPH blir diskutert....du trekker ogsaa frem eksempler som ikke akkurat er svaert representativt for hva USA er...javisst er alle eksemplene dine fra USA...men hvordan ville det blitt om jeg viste frem Norge ved aa trekke frem det brune miljoet i Hokksund...eller religion i Nissedal...begge deler er Norge, ingen av dem saerlig representativt.....paa samme maate som det er lett aa finne eksempler fra et land som har 270 million innbyggere....det er klart det finnes mange skrullinger...men det er ikke representativt for USA...

Etter at Alexandra og jeg forlovet oss 12 aar siden, maatte vi sammenligne Norge med USA veldig naere...og velge hvor vi skulle bosette oss, og det var ingen lett avgjoerlse.....og vi var noe mere realistiske i vaar sammenligning, ved aa sette opp delstaten Washington opp mot Norge...og Norge tapte fordi Norge ikke ville gi Alexandra de samme karriere mulighetene som USA gav meg....og det var ikke lett aa forlate familie og venner og starte paa nytt, men med gode venner og familie i samme situasjon som oss, vet jeg at vi gjorde det riktige valget selv om vi begge er langt mere kritiske til det som virkelig teller i USA enn det gjennomsnittet paa her paa forumet er....

USA er saa mye mye mere enn de YouTube eksemplene du trekker frem, jeg tror nok at en del deler av Mikroflyet ditt kommer nettopp i fra ja USA...ukentlig reddes Nordmenn fra Kreft ved hjelp av Benmargstransplantasjoner.....en prosedyre som ble oppdaget her i Seattle, og ennaa kommer Norske leger paa studie opphold for aa laere fra oss ved Fred Hutchinson Cancer Research Center....vi er ogsaa USA....

Leser man artikklen fra NRK som startet denne diuskusjonen, saa er det en henvisning til at Herr Apenes fikk kofferten sin oedelagt av TSA naar han reiste via USA hjem i fra Canada, det viser at Herr Apenes ikke leste eller lyttet til de klare innstruksene om IKKE aa laase kofferten sin....og kanskje har det hatt en aldri saa liten innvirking paa hans iver om aa "komme til bunns i prosedyrer" som har vaert i drift siden CO aapnet OSL-EWR....hvorfor foert naa ???

Back