Continental bryter norsk lov

Så vidt meg bekjent er CO aktive de, men problemet er at de føler seg kraftig forskjellsbehandlet ettersom SAS og andre selskaper driver med akkurat det samme som CO, men Datatilsynet er bare på jakt etter dem. Og etter min oppfatning overdriver Datatilsynet problemet.

Alle skjønner at CO ikke kan bryte amerikansk lov, så et særnorsk regelverk som forbyr dette betyr bare at CO må slutte å fly på Norge.

,men det er vel bare CO som flyr til US -NO etter hva vi har registrert ? , så CO må vel nesten stille opp til dialog med Datatilsynet i Norge, og så får de ta opp med EU og Svenske , og Danske myndigheter hva som er praxis for SAS ?

Om du flyver,sejler,går,svømmer eller kører til USA så skal du igennem samme mølle for at
komme ind i "gods own country"...Accepter dette eller undlad at rejse til USA....
---
Det såkaldte APIS registrering bruges også ved indrejse til Kina og Japan...og mon ikke det
også kommer andre steder...f.ex ved indrejse til Schengen eller Schengen tilsluttede lande
Hilsen
Ole

APIS;

1. Gender
2. Nationality
3. Country of residence
4. Travel document type (normally passport)
5. Travel document number (expiry date and country of issue for passport)
6. Destination address in the U.S. (Not required for U.S. citizens, Legal Permanent Residents, or Alien Residents of the U.S. entering the U.S.)

Ikke, Emailadr, creditcard number, airline meal , travel company

Var det ikke så at USA "truet"med å innføre visumplikt for borgere i EU-land dersom de ikke fikk lov til innhente de opplysningene de mente var nødvendig?

Jeg skjønner ikke problemet her. Vil du inn i USA og har rent mel i posen er jo ikke dette noe problem i det hele tatt. Den APIS info som sendes i forkant fra avreiseflyplassen er jo akkurat den samme som du må avgi noen timer senere når du lander i USA. Jeg vil tro at de faktisk klarer å få ned tidsbruken på ankomst ved at de kan gjøre en forhåndsscreening mens flyet er på vei til USA. De siste 3-4 gangene jeg har reist inn til USA har det i alle fall ikke tatt mer enn et par minutter å bli "lukket" inn i landet.

APIS;

1. Gender
2. Nationality
3. Country of residence
4. Travel document type (normally passport)
5. Travel document number (expiry date and country of issue for passport)
6. Destination address in the U.S. (Not required for U.S. citizens, Legal Permanent Residents, or Alien Residents of the U.S. entering the U.S.)

Ikke, Emailadr, creditcard number, airline meal , travel company

Nei, men saken dreier seg vel om at flyselskapene gir disse oppplysningene til amerikanske myndigheter, om jeg har forstått det riktig.

Vel denne informasjonen ender opp hos myndighetene enten via APIS eller naar du selv oppgir dette ved grensen f.eks. fra Canada. Det som er forskjellen fra den tiden SAS floey direkte fra Norge er at Date of Birth ikke lenger oppgis ? og at noe mere informasjon sendes paa forhaand (Addresse, Gender og Travel Document type) I tillegg er Immigration naa en del av Homeland Security, mens de tidligere var en egen etat.

Flyr du med Continental fra Oslo til New York, risikerer du at selskapet videresender dine kredittkortopplysninger, e-postadresse og mobilnummer til terroristjegere i det amerikanske sikkerhetsdepartementet..

I fare for en loop, men dette er vel ikke påkrevd APIS informasjon, og vel sakens kjerne , det "lille extra" som CO (og sikkert andre ) gir videre til Amerikanske myndigheter.

Det er jo ikke opplysningene man gir når man fyller ut det grønne landingskortet dette handler om.
Dette handler jo om at CO sender opplysninger til amerikanske myndigheter, som kredittkortnummer, mobilnr o.a. uten å ha innhentet tillatelse til dette.

Jeg har fått det med meg, men det burde vel være et krav at passajeren skriver under eller klikker på en boks e.l, der man gir sitt samtykke og bekrefter at man godtar at personlige opplysninger blir gitt.
Det er vel et greit prisipp?

Siden det er offentlig kjent at USA krever slike opplysninger for å reise dit så samtykker du jo når du kjøper flybiletten din....... verre er det ikke...
Skjønner ikke hvorfor vi skal hugge enda mere skog for at du skal signere på en lapp når du har kjøpt billett og vet hva som kreves.

Siden det er offentlig kjent at USA krever slike opplysninger for å reise dit så samtykker du jo når du kjøper flybiletten din....... verre er det ikke...
Skjønner ikke hvorfor vi skal hugge enda mere skog for at du skal signere på en lapp når du har kjøpt billett og vet hva som kreves.

Det bør vel foregå på en litt mer formelt korrekt måte enn at man bare regner med at folk vet hvilke personlige opplysninger man gir fra seg.
Denne tråden har vel vist at folk faktisk ikke vet det.

Igjen, saken gjelder ikke APIS informasjonen, men "det lille ekstra"

Jeg tror ikke det er offentlig kjent at amerikanske myndigheter skal ha kredittkortopplysninger og mobilnr. Dette oppgir man jo ikke når man fyller ut opplysningsskjemaet online eller før landing.
Jeg var iallefall ikke klar over dette. Kan ikke si jeg er særlig bekymret, for jeg regner da med at de behandler disse opplysningene på en forsvalig og sikker måte, men jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skal være "hemmelig".

Men noe av poenget er vel at EU har blitt enig med USA om en avtale om dette, mens Norge ikke har foreløpig.

Men er det opplysninger svensker og dansker gir fra seg, er det jo meningløst at Norges datatilsyn skal finne ut at dette er problematisk for Norge.

Last edited:
Problemet er vel at det ikke foreligger noen avtale. Så lenge en avtale ikke er på plass er det jo selvsagt problematisk.
Slike utleveringer av opplysninger er ulovlige ifølge norsk lov, så hvorfor det likevel skulle være greit ser jeg ikke.
Med en avtale på plass er saken en annen, så hvorfor kan ikke amerikanske myndigheter ta imot invitasjonen og få istand en avtale? Det skulle vel ikke være et spesielt urimelig krav.

Det er jo åpenbart at dette er en sak norske USA-kritiske journalister kommer til å surre skikkelig rundt i i 2008. Men er det opplysninger svensker og dansker gir fra seg, er det jo meningløst at Norges datatilsyn skal finne ut at dette er problematisk for Norge.

Å dra inn journalister er bare tøys. Nesten tabloid nonsens.

Dette er som dc-8-63 ganske riktig påpeker en sak som innbefatter internasjonal rett. Den er hverken enkel eller triviell - muligens litt for komplisert for det juleøldrikkende publikum ;). Continental har å rette seg etter norsk lov i Norge. Det er hevet over enhver tvil. De kan miste retten til å fly hit om de ikke gjør det. Samtidig må de rette seg etter sitt hjemlands lovverk. Det er nok det siste hensynet som veier tyngst. Dette er helt på linje med Kristin Halvorsens meldinger til norske selskap om at de må følge norsk lov i utlandet selv om det bryter med utenlandsk lov. Man skal ikke kaste for store steiner i glasshus.

Igjen, saken gjelder ikke APIS informasjonen, men "det lille ekstra"

Men "det lille ekstra" er vel kun tilgjengelig for CO saafremt du har oppgitt denne informasjon, f.eks. kjoeper du en billett via Reisebyraa som bruker et annet reservasjons system enn CO's faar ikke CO se Kredittkort opplysninger, og du behoever ikke aa oppgi email og mobil telefon nummer for aa bestille, betale og reise

Back