CityJet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Ser at Adria skal fly OSL-AES på SK 1320 i morgen fredag, første gang til Vigra?

Last edited:

En kjapp oversikt over EI-FPA første uke basert på flightaware

2/4: SVG-BGO-TRD-BGO-SVG
1/4: TRD-BGO-SVG-ABZ-SVG-TRD-SVG-ABZ-SVG-ABZ-SVG
31/3: TRD-SVG-ABZ-SVG-TRD-SVG-ABZ-SVG-BGO-TRD
30/3: HEL-OSL-ABZ-SVG-TRD-SVG-ABZ-SVG-BGO-TRD
29/3: TRD-SVG-ABZ-OSL-HEL-OSL-HEL
28/3: TRD-SVG-ABZ-SVG-BGO-TRD
27/3: OSL-BGO-OSL-BGO-OSL-TRD

Ser man da per strekning en av veiene og teller opp:
SVG-ABZ: 16
SVG-TRD: 9
SVG-BGO: 6
BGO-TRD: 6
OSL-BGO: 4
HEL-OSL: 4
OSL-ABZ: 2
OSL-TRD: 1

Som man ser så er det mye ABZ på maskinen, da primært fra SVG, samt triangelet SVG-BGO-TRD og noe OSL-HEL. Unntaket er den første dagen med 2 rundturer OSL-BGO og en "posisjonerings" flight til TRD, men dette var jo også første påskedag, som er en litt rart dag reisemessig i Norge. Stort sett overnatter også maskinen på TRD. Så altså mye ruter av det tynnere slaget, men hvor det samtidig er viktig med en viss frekvens

Av en eller annen grunn får jeg ikke opp EI-FPB i flightaware, men bør vel ikke være veldig mye annerledes

Av en eller annen grunn får jeg ikke opp EI-FPB i flightaware, men bør vel ikke være veldig mye annerledes

Fra flightradar24 så er mønsteret til FPB veldig likt ja. Uten at jeg har talt opp hver enkelt avgang.

Ganske likt på S5-AAV også, men den har vært noen turer til Molde og Vilnius fra Oslo også.

Skulle likt å sett punktligheten til CRJ-900 operasjonen til Cityjet.

-FPC heter Bivor Viking.
Och om man talar om punklighet så är den väl icke ännu uppe på standard. Lite tid tar det väl med en ny flygplanstyp. Men bra på väg åt rätt håll.

Hadde gleden av å fly både EI-FPA (Onäm Viking) og EI-FPB (Alof Viking) i går, OSL-SVG-BGO, og det var ikke noe å si på punktligheten, hvertfall. Veldig behagelige fly, vanlig SAS-service ombord, gode skinnseter. Hakket bedre enn Cimber pga litt bedre seter. Smått irriterende med dårlig alignment mellom seterader og vinduer, men det er jo mest Bombardier sin skyld.

Last edited:

Fløy selv Alof Viking fra SVG til TRD i dag, fint fly og gode seter.

Nødutgang med meget stor benplass på rad 16 og 17, og man kunne også legge ned seteryggen på rad 16.

Utenlandsk crew, alt ombord foregikk på engelsk. Alt i alt et hyggelig bekjentskap!

Kim

Da ser det ut som Adria-maskinen S5-AAV er sendt tilbake til HEL i reserve og EI-FPC har tatt den plass og er nå på vei HEL-OSL som SK2707 og dens først ruteflyvning

Fløy selv Alof Viking fra SVG til TRD i dag, fint fly og gode seter.

Nødutgang med meget stor benplass på rad 16 og 17, og man kunne også legge ned seteryggen på rad 16.

Utenlandsk crew, alt ombord foregikk på engelsk. Alt i alt et hyggelig bekjentskap!

Kim

Da jeg reiste med dem var crewet finsk (regner med dette er tidl. Blue1-crew), og de snakket en slags blanding av norsk og svensk med finsk aksent, og engelsk, selvsagt. Alle announcements går på engelsk uansett ettersom de er spilt inn på forhånd. Purser trykket bare på knapper for å spille av announcements, og gjentok på svorsk der hun syns det var nødvendig.

Reiste SK4484 med denne gjengen nå. EI-FPC

Syns faktisk det var knall bra opplegg jeg. CC var også smått festelig ettersom at han ene snakket ett språk han muligens tror er skandinavisk. Så ville setninger at det ble skikkelig knisefisete hos meg.
Minuset er benplassen som er litt vel beskjeden....

Noen av dere som har reist med de, som har noen bilder fra cabinen?

Noen av dere som har reist med de, som har noen bilder fra cabinen?

Kanskje ikkje heeeeeilt det du var ute etter, men eg har dette. Dette er Adria-maskina. Den såg ut som kva som helst anna av SAS/Cimber-CRJ, frå der eg sat i alle fall. Fordelen med CRJen er at det er ganske grei beinplass, synst eg. Baki ein 737 er det ofte mykje trangare.

Attachments

• 2016-03-31 11.51.17_lite.jpg
    2016-03-31 11.51.17_lite.jpg
    75.9 KB · Views: 723

FPB fløy TRD-ARN i går formiddag. Kom antagelig fra en innenriks destinasjon før det.

Sånn ca hvordan er benplassen på ATR72 og CRJ900 sammenligna med Norwegian B737-800?

Eg synst at både ATR og CRJ har betre plass til å få strekke ut føtene. Litt bedre på CRJen.

Er en liten trang maskin ja, hadde den fra svg-trd i ettermiddag. Kom mange kommentarer på at det var litt klaustrofobisk.. Trivelig crew med en litt " morsom" engelsk👍✈️

Største prob med CRJ er at bagasjehyllene virka mindre enn på Dash-8.

Største prob med CRJ er at bagasjehyllene virka mindre enn på Dash-8.

Det tror jeg nok stemmer. Takhøyden er også lavere enn i en Dash-8 (har ikke målt, men er 1.82 og merker at jeg er nærmere taket i CRJ-en enn i Dash-en).

Det tror jeg nok stemmer. Takhøyden er også lavere enn i en Dash-8 (har ikke målt, men er 1.82 og merker at jeg er nærmere taket i CRJ-en enn i Dash-en).

Oki så for meg som er ca 1,90 og kommer borti taket enkelte plasser i Dash-8 så bør jeg passe på hode torsdag? Gleder meg som et lite barn som gleder seg til jul til å prøve CRJ :-) Bare prøvd div B737, Dash-8 Q300 & 400 og E190 før.

Back