Gentlemens-agreement ser ikke ut til å gjelde innen LCC... En hvis irsk flyeselskapsleder har satt standarden her, og Cimber Sterling / Norwegian følger opp med en sak som har utviklet seg i tragisk retning.
Ambisjonene til DY var greie nok. De forsøker å børste vekk Cimber Sterling ved noen harde kampanjer, ved å selge 1 kr-billetter.
Men dette er Cimber Sterlings hjemmemarked, og de kjemper i dag med ryggen mot veggen. 800 jobber er VELDIG nære på å ryke nå i Danmark, og en viss desperasjon kan man nok lese i firmaet. (Nå har alle sist uke gått 10 % ned i lønn).
Luftfarten har ved LCC'enes inntreden utviklet seg til noe annet enn det var før, og da får man sånne stunt's fra begge parter.
Tally-Ho
Tally-Ho, dette er en riktig god innleg, likevel har du glemt part 1 av story og bare fortalt part 2. Likevel er part2 absolut riktig.
Sa kommer jeg og legger til part1.
Cimber ble helt frem til Sterling sitt bancruptcy en pen lille lönnsom selskap som tjente god pa ad-hoc, wet-lease og nisje-ruter. Da ble de gode og de sikkert har ogsa profitert litt av de aftermaths av SAS sitt Q400 desaster, som ga ökt wet-lease til Cimber.
"Plutselig" gikk Sterling konk, og dagen etter ble det klart at Norwegian vil komme inn pa banen, Transavia fulgte snart etter med sin annonsering. Med all dette kjent beslutted seg Cimber sitt ledelse a kjöpe restene av Sterling, leie 5 737-700 fly, som er dyrere enn alt hva konkurransen flyr. Det virked mye om en lille-danmark lösning. Sterling gikk konk fordi de aldri kom seg opp til lönnsom störrelse.
Avgjörelsen a ga inne i dette "concerto grosso" gjorde Cimber selv. Det matte vite at det vil bli voldsomt overkapasitet. Og de vet om deres eget kapital-dekke, som var ikke saerlig stor. Den dag, da de tok besluttning a kjöpe Sterling-rester, spilte de poker med de darligste av alle utdelte blader. Denne dagen har selskap risikert jobben av alle som jobbet i Cimber dagen för og ble ansatt i forbindelse med 737-ops. Rett og slett fordi selskap Cimber ble altfor svak for a motstride de store og for lite i störrelse.
Dette hva skjer na er pa mange mater tapelig.
A holde denne mislykked PR stunt i media hjelper ingen. Tvert imot, det vil ogsa gjöre det langt vanskeligere a avhende 737 ops for Cimber ledelsen. Selv om de bare legger ned 737 ops, sa ma de jo overföre passajerer til andre selskaper. Det innebaerer at man vil vaere i nöd til a snakke til Transavia, Norwegian, Air Berlin og Ryanair.
Det finnes seg en god del gentlemen-agreements i lavpris-sektor, uten at de er kjent / detaljer av slike deals ble kjent. Men rett na har ingen av de store aktörer lyst til slike agreements. Hverken AB, FR, EZY eller DY. Det vil bli en Canossa-gang for Cimber sitt ledelse og de vil vaere i nöd a la seg diktere svaert urimmelige betingelser dersom det finnes en gentlemen-agreement lösning i fremtida. Rett na ser jeg ikke noe slik pa horisonten. Rett og slett fordi Cimber's ledelse utvider problemet med hver ny 737 de far til.