Cimber-pilot booket 458 falske billetter...

Det er da et lite problem:

DY = LN et eller annet
QI = OY et eller annet
FlyHi = OY definitivt

Og der forsvant nøytraliteten ut av døra :72:

Nu bliver det for dumt. Jeg har ingen specielt positive holdninger til Cimbers produkt og måde at opføre sig på. Men her skal man åbenbart have useriøse beskyldninger smidt efter sig - blot fordi man ikke er norsk eller fan af et bestemt lavprisselskab, som jeg ikke synes opfører sig særligt sympatisk i mange henseender.

I denne sag forholder jeg mig udelukkende til at jeg ikke bryder mig om rovdyrsprisning og overtrædelse af persondataloven. De to ting synes jeg ikke er særligt sympatiske. Cimber piloternes opførsel synes jeg er dumt, men at de mislykkes med en joke - kan jeg altså ikke andet en trække lidt på smilebåndet af. Mere alvorligt er det altså ikke. DY havde jo ikke brokket sig, hvis de havde købt 500 fullprice billetter og lavet no-show på. Og det er nu en gang DY selv der har prissat til 1kr.

Det kunne såmænd have været den omvendte situation eller med to helt andre selskaber. Mine holdninger til denne sag havde været de samme og er ikke farvet af nationalitet eller andet useriøst.

Men hvis det ikke er tilladt at ytre sine meninger om det her - blot fordi man ikke er norsk eller vild med Norwegian - så meld det bare klart ud - eller måske endnu bedre - lav en sektion udelukkende for DY-fans herinde, så kan I helt slippe for at andre har velbegrundede og kritiske holdninger til jeres darling.
 
Da regner jeg med at du synes det er helt greit av DY ansatte (eller hvilke som helst andre) å kjøpe opp alle fullprisbillettene på en QI avgang (gjerne med navn som Mikkel og Mie Mols), ikke reise, for så å få refundert bilettutgiftene og påføre QI et kjempetap? Kan jo ikke være noe galt i det? QI har jo selv valgt å gjøre billettene fullt fleksible og refunderbare?:rolleyes:

Så længe man kan gøre det indenfor lovens rammer har jeg intet problem med det. Hvis QI synes det er et problem, så må de jo lave nogle regler som gør at dette ikke er muligt - eller have nogle bedre sikkerhedssystemer, der fanger sådanne fake-navne.

Når det så er sagt, så vil jeg have samme holdning til det som Cimber-piloterne gjorde og det er at jeg synes det er dumt og useriøst.
 
Gentlemens-agreement ser ikke ut til å gjelde innen LCC... En hvis irsk flyeselskapsleder har satt standarden her, og Cimber Sterling / Norwegian følger opp med en sak som har utviklet seg i tragisk retning.

Ambisjonene til DY var greie nok. De forsøker å børste vekk Cimber Sterling ved noen harde kampanjer, ved å selge 1 kr-billetter.

Men dette er Cimber Sterlings hjemmemarked, og de kjemper i dag med ryggen mot veggen. 800 jobber er VELDIG nære på å ryke nå i Danmark, og en viss desperasjon kan man nok lese i firmaet. (Nå har alle sist uke gått 10 % ned i lønn).

Luftfarten har ved LCC'enes inntreden utviklet seg til noe annet enn det var før, og da får man sånne stunt's fra begge parter.

Tally-Ho

Tally-Ho, dette er en riktig god innleg, likevel har du glemt part 1 av story og bare fortalt part 2. Likevel er part2 absolut riktig.

Sa kommer jeg og legger til part1.

Cimber ble helt frem til Sterling sitt bancruptcy en pen lille lönnsom selskap som tjente god pa ad-hoc, wet-lease og nisje-ruter. Da ble de gode og de sikkert har ogsa profitert litt av de aftermaths av SAS sitt Q400 desaster, som ga ökt wet-lease til Cimber.

"Plutselig" gikk Sterling konk, og dagen etter ble det klart at Norwegian vil komme inn pa banen, Transavia fulgte snart etter med sin annonsering. Med all dette kjent beslutted seg Cimber sitt ledelse a kjöpe restene av Sterling, leie 5 737-700 fly, som er dyrere enn alt hva konkurransen flyr. Det virked mye om en lille-danmark lösning. Sterling gikk konk fordi de aldri kom seg opp til lönnsom störrelse.
Avgjörelsen a ga inne i dette "concerto grosso" gjorde Cimber selv. Det matte vite at det vil bli voldsomt overkapasitet. Og de vet om deres eget kapital-dekke, som var ikke saerlig stor. Den dag, da de tok besluttning a kjöpe Sterling-rester, spilte de poker med de darligste av alle utdelte blader. Denne dagen har selskap risikert jobben av alle som jobbet i Cimber dagen för og ble ansatt i forbindelse med 737-ops. Rett og slett fordi selskap Cimber ble altfor svak for a motstride de store og for lite i störrelse.

Dette hva skjer na er pa mange mater tapelig.
A holde denne mislykked PR stunt i media hjelper ingen. Tvert imot, det vil ogsa gjöre det langt vanskeligere a avhende 737 ops for Cimber ledelsen. Selv om de bare legger ned 737 ops, sa ma de jo overföre passajerer til andre selskaper. Det innebaerer at man vil vaere i nöd til a snakke til Transavia, Norwegian, Air Berlin og Ryanair.

Det finnes seg en god del gentlemen-agreements i lavpris-sektor, uten at de er kjent / detaljer av slike deals ble kjent. Men rett na har ingen av de store aktörer lyst til slike agreements. Hverken AB, FR, EZY eller DY. Det vil bli en Canossa-gang for Cimber sitt ledelse og de vil vaere i nöd a la seg diktere svaert urimmelige betingelser dersom det finnes en gentlemen-agreement lösning i fremtida. Rett na ser jeg ikke noe slik pa horisonten. Rett og slett fordi Cimber's ledelse utvider problemet med hver ny 737 de far til.
 
Det er sikkert mange ting i verden som ikke er forbudt, men som man allikevel ikke bør gjøre. Jeg synes de Cimber ansattes stunt var langt over grensen for hva som er akseptabelt å gjøre, selv om det etter loven kanskje ikke er forbudt.

Å selge billetter til 1 krone gjøres hver eneste dag i Europa. Det er en måte å markedsføre seg på. Det går som en del av markedsføringen. Når jeg kjøper billetter til en krone, så forteller jeg til familie, venner og kolleger at jeg skal på tur (med et gitt flyselskap), og har fått turen til bare en krone. Så spres det reklame for flyselskapet. Alternativt kunne selskapet annonsert i aviser, radio og tv. Men den beste og billigste måten er kanskje jungeltelegrafen. Jeg ser ikke dette som en stygg og grov måte å gjøre PR på. Det gjør jeg derimot på stuntet til de Cimber ansatte. Grovt overtramp av etikk. Sånn skal det ikke bli i bransjen, at ansatte kjøper opp billletter til konkurenten, bare fordi det ikke er forbudt.


IMM
 
Nå har ikke jeg fulgt så nøye med på denne saken, men er det konkludert med at DY har brutt persondatalovgivningen og har man konkludert med at 1kr-billettene var rovprising?

DY har vel selv (delvist) bekræftet dette....

Norwegians kommunikasjonssjef, Anne-Sissel Skånvik, innrømmer at de har bekrefta overfor danske medier at det var toppledere i Cimber Sterling som sto bak sabotasjen i januar.

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.7012790

...og desuden er den primære årsag til en politianmeldelse vel at finde ud af præcist hvad de lækkede og om dette er den overtrædelse af persondataloven, som det tyder på det er.

Hvis DY har lækket navne m.v. så synes jeg de har et alvorligt problem. Men igen - det vil en politianmeldelse jo netop klarlægge.

At 1-krones billetter er rovprisning er der vel ingen tvivl om. At gå ind på en ny rute og dumpe priserne til langt under kostpris kan vel ikke være andet. Og det kan vel i virkeligheden også sige at de nuværende priser på 99kr er. .
 
At 1-krones billetter er rovprisning er der vel ingen tvivl om. At gå ind på en ny rute og dumpe priserne til langt under kostpris kan vel ikke være andet. Og det kan vel i virkeligheden også sige at de nuværende priser på 99kr er. .

JEg er enig i at det er meget betenkelig om DY har utlevert navn til pressen. Vi får se hva en eventuell etterforskning resulterer i.

Hva angår rovprising så er det klart at 1kr er langt under variable kostnader knyttet til flygningen, men slike priser ser man i mange bransjer som markedsføringsgimmick. For at det skal kunne kalles rovprising i lovens forstand, eller rammes av konkurranselovgivningen, må selskapet som utfører dette ha dominerende stilling. Nå kjenner ikke jeg det danske innenriksmarkedet godt nok til å vurdere om DY rammes av dette. Poenget med forbud mot misbruk av dominerende stilling er jo for å unngå at en aktør presser ut en annen konkurrent for å senere nyte monopolstilling. Det er vel mange som vil hevde at det er relativt små etableringsbarrierer i luftfarten, selv om ikke alle vil være enige i det, men om det er tilfellet er det lite sannsynlig at DY kan nyte godt av å evt presse QI ut av markedet (dvs. at DY ikke har mulighet for recoupment av den fortjenesten de taper ved å prise billettene til 1kr).
 
Hvor himmels har du fått for deg at jeg er DY-fan FlyHi? En liten hemmelighet skal jeg gi deg, av de seks siste flighter jeg har hatt er det to med SAS, en med QI og ingen DY - de tre øvrige var med Eastern Airways og Air Southwest. Før dette vare det to flighter med SAS og to med Widerøe. Ligner dette for et DY-fan FlyHi?

Nei, jeg er slettes ikke DY-fan, men mer en som flyinteressert og flyr det selskap som passer best for anledningen samme om det er ditt eller datt. Og desto flere ditt og datt det blir, dess bedre.

Det man kan konstatere her er at det er enkelte som klart har tatt stilling i en eller andre retning, noen som prøver å være litt nøytrale - mens den store majoriteten holder kjeft i denne type tråder fordi de orker kjeklingen. Det å få noen til å endre sine meninger er fånyttes når disse har plugget ørene, koblet ut den logiske delen av hjernen og nynner på nasjonalsangen.

Sorry, det var ikke meningen at det bare skulle gå ut over deg FlyHi ... :p
 
DY er ikke anmeldt til politiet. Det er Datatilsynet som ser på saken etter klage fra Cimber-ansatte. DY har frist til 15.mars (hvis jeg ikke husker feil) til å uttale seg. Ikke noe verre enn det, så noen etterforskning blir det neppe.
 
DY er ikke anmeldt til politiet. Det er Datatilsynet som ser på saken etter klage fra Cimber-ansatte. DY har frist til 15.mars (hvis jeg ikke husker feil) til å uttale seg. Ikke noe verre enn det, så noen etterforskning blir det neppe.

Hvis datatilsynet finder frem til at DY har lækket oplysninger vil det uden tvivl ende med en politianmeldelse.
 
Det man kan konstatere her er at det er enkelte som klart har tatt stilling i en eller andre retning, noen som prøver å være litt nøytrale - mens den store majoriteten holder kjeft i denne type tråder fordi de orker kjeklingen. Det å få noen til å endre sine meninger er fånyttes når disse har plugget ørene, koblet ut den logiske delen av hjernen og nynner på nasjonalsangen.

Sorry, det var ikke meningen at det bare skulle gå ut over deg FlyHi ... :p

Det var måske netop på bagrund af hvordan landskampen og DY vs alle-andre-flyselskab normalt foregår herinde, at jeg fik skrevet som jeg gjorde. At påstå at netop du skulle være DY-fan var nu heller ikke min mening, men en generel udmelding mod at man ikke kan have kritiske holdninger til DY uden at skulle "angribes" fra alle sider og beskyldes for alverdens ting istedet for at forholde sig til holdninger og argumenter.

Selv er jeg også af den holdning at der skal være plads til alle typer selskaber, men jeg har da også en klar holdning til hvilke produkter der tiltaler mig. Men blot fordi jeg ikke kan lide æbler, så går jeg jo ikke rundt til alle grønthandlere og sørger for at de ikke kan sælge dem til nogle andre der kan kan lide dem. Jeg vælger istedet at købe pærer som jeg bedre kan lide også selvom de måske koster 2 kroner mere end æbler. Sådan har jeg det også med flyselskaber.

Men jeg vil stadig fastholde min ret til at have en holdning til hvordan selskaber opfører sig og hvordan de påvirker både branchen, de ansattes vilkår, passagerernes rettigheder, gennemskueligheden af markedet osv osv. I denne sammenhæng forsøger jeg at se billedet i et lidt større perspektiv end bare flybilletter til lavest mulig pris. Det er som i mange andre af livets facetter ikke nødvendigvis laveste fællesnævner eller laveste pris, der er det bedste salgsargument på mig - sådan er det også med flybilletter.

LN-KGL - jeg kan kun gensidigt sige, at mit indlæg heller ikke skulle gå ud over dig. Blev lidt ophidset af at få smidt landskampskortet her, hvor jeg netop forsøger at holde mig objektiv...

Nå men back to topic.....
 
LN-KGL - jeg kan kun gensidigt sige, at mit indlæg heller ikke skulle gå ud over dig. Blev lidt ophidset af at få smidt landskampskortet her, hvor jeg netop forsøger at holde mig objektiv...

Godt at i hvert fall en ørepropp falt ut ... å bli for opphisset er ikke bra, livet er for kort til det.

Som sagt tilbake til topic. Jeg tror at begge parter hadde tjent mest på å dysse ned denne saken. Begge parter ble vel litt opphisset under introduksjonsuken og salget til den, men det å være langsint er ikke bra. Selv om en kan greie å bevise at DY har gjort feil, så er og blir taperne de som forårsaket dette med sine misforstått lojale handlinger.
 
Hvorfor i alverden skulle jeg ikke være neutral i DY vs QI sagen? (...) Mere neutral kan man vel nærmest ikke være.

(...)

Men her må man måske kun være uenig, hvis man er det med de "rigtige"?

Dersom du oppriktig mener dette, kan jeg sikkert finne noen eksempler jeg mener tyder på det motsatte. Men det tar vi isåfall på PM, tråden visner dessverre bort med lange forsvarstaler og annet usakligheter dersom vi drar dette videre i plenum.

Hvem som er "riktige", det skjønner jeg lite av.
 
De falske billettkjøperne, som blant annet brukte navnene til Anders And og diverse pornoskuespillere, klaget Norwegian inn for Datatilsynet fordi navnene deres havnet i danske aviser.

Slik jeg forstår det så er det danske personer som har booket tulle reiser med falske navn som klager Norwegian inn fordi de har avslørt de falske navnene de brukte for å booke reiser som aldri skulle benyttes?

Jeg behøver en drink kjenner jeg!
 
Det meste tyder vel på, slik jeg har lest saken, at det har vært journalister som har fått teften av at det har vært ledere i Cimer som har booket. Og så har Norwegian bare bekreftet dette, uten å angi konkrete navn.
 
Fra DN sin artikkel:

Quote:
En intern gransking viste at det danske flyselskapets ledelse ikke var involvert i billettstuntet.

Hmmmmmm ...... er ikke en direktør ledelse .... ?

Alex Dyrgaard, som er direktør for legal affairs i Cimber Sterling, indrømmer imidlertid at have købt flere af de billetter, som Norwegian i fredags satte til salg til 1 kr. stykket.

"Jeg bekræfter at have købt billetterne, men jeg vil ikke sætte tal på hvor mange jeg har købt, og jeg har købt dem i privat regi," siger han til dagbladet Børsen. Ifølge Norwegians oplysninger har han købt 54 billetter.

http://borsen.dk/transport/nyhed/174533/
 
Det er moderne å spre om seg med direktørtitler, og det finnes direktører som ikke sitter i ledelsen :)
 
Det er moderne å spre om seg med direktørtitler, og det finnes direktører som ikke sitter i ledelsen :)

Det er nok riktig. Her i England kalles slike ofte for non-executive directors, for å skille dem fra direktører som sitter i ledelsen. Legal affairs er sikkert en eller annen stabsfunksjon.
 
Back
Top