Charterfly måtte nødlande på Gran Canaria

Re: Charterfly måtte nødlande på Gran Canaria

En vinglete ferd på bakken faller vel i grunnen dårlig sammen med motor-trøbbel, ja. Ellers har jeg intrykk av at de fleste fly av en viss størrelse altid "vingler" litt bortover bakken, nesten som et tog på ujevne skinner...

Hehe, ja det vil jeg tro dersom den nye maskinen var en 737-800 fra Air Europa.;)

Synes forresten det virker som om mange dømmer crewet basert på "observasjoner" fra vettaskremte PAX (de samme som så at det "brant" i motoren). Har vanskelig for å se for meg at et trent CC skulle få panikk i en sånn situasjon, det høres jo i grunnen ut som om situasjonen egentlig ikke var så dramatisk. (sånn objektivt sett fra en som satt trygt på bakken;)) Tror jeg ville ta sånne kommentarer fra PAXen med en stor klype salt.

Det er vel ikke sånn at "trent" crew ikke kan få panikk ??
Blir kanskje anerledes når situasjonen plutselig blir alvorlig og ekte...

Situasjonen var da dramatisk nok, det har jeg innside info om siden en kollega selv satt i flyet når dette skjedde.

Som hun selv sa, hadde det enda kommet info..... Hun fortalte videre om...
Crewet som løp frem og tilbake i panikk, folk fant frem redningsvester fordi dem så vannet komme mot seg.
Her igjen startet crewet og skrike at de ikke måtte "pakke" opp eller ta frem vestene, personlig tror jeg et
crew i panikk IKKE hadde klart å stoppe meg. (hvem kan stole på og føle seg tilfreds med et crew i panikk)?

Situasjonen ombord var nok ganske anerledes enn hva du kan tenke deg selv,
jeg leste i VG at dem ikke kunne bekrefte at pax fikk valium etter hendelsen.
Det kan jeg si de fikk, min kollega var en av alle de som fikk det utlevert.
Jeg så tydelig at hun bar preg av hendelsen, hun lider absolutt ikke av flyskrekk
(ihvertfall ikke før nå) så at dette var en dramatisk hendelse har jeg ingen problem med å forstå.

LN-A330: Det er respekt at du legger deg flat, og jeg håper du med flere
(i havarikommisjonen)tenker dere litt om før dere tar besluttninger neste gang. :)

En artig kar i Romerikes Blad i dag. Men jeg fant ikke den på rb.no... Han skal vissnok saksøke Ving og flyselskapet..Dessuten aldri fly noe mer..

En artig kar i Romerikes Blad i dag. Men jeg fant ikke den på rb.no... Han skal vissnok saksøke Ving og flyselskapet..Dessuten aldri fly noe mer..

Ufa meg, jeg tenk at Ving bruker slike fæle ærbusser. :D
Det er lov å blir skremt men den var jo litt drøy.

Det er ikke tvil om at en hendelse som dette er opprivende for de som blir utsatt for det.
Det er kraftige smell og flyet vil "yaw'e" pga forandringer i skyvekraften fra motoren med problemer.

De i cockpit vil i de aller fleste tilfeller ikke engang få brannvarsel siden det hele foregår i områder som beregnet for høy temperatur. Det vil uansett ikke være tvil om hva som foregår med motoren, believe you me! Siden dette skjedde umiddelbart etter rotation får man ikke gjort noe med motoren før man passerer 400' siden man i dette segmentet skal fly flyet og passe på at man får en sikker høyde før man begynner på prosedyrene sine. Den eneste man gjør før 400', er å ta opp hjula og stoppe evnt. varsler fra flyet.
Etter 400' vil PF(pilot flying) si at han har kontrollene og radioen, og be PNF om å starte prosedyrene. Hvis prosedyrene omfatter throttlene så er det PF som trekker denne tilbake etter bekreftelse fra PNF på at han har hånden på riktig throttle(eller thrustlever som det heter på Airbusk).

Dette er en hendelse som virker dramatisk for de som sitter på, men som er straightforward for de som sitter på sete 0A og 0B. Det blir trent på motorbortfall ved V1 (dvs mens flyet forsatt er på bakken) hver 6 mnd både som en konsekvens av en flameout og motorbrann.

Det ble nevnt at passasjerene valgt å fly videre siden det var en Boeing. Lurer på om de visste at det var samme motortype som satt på denne (CFM56) om enn med en annen thrustrating..

Problemet ved denne hendelesen (tror jeg) bunner rett og slett ut i mangel på informasjon etter hendelsen. Det er meget viktig at passasjerer får den informasjon de har rett til, gjerne flere ganger. Første info bør komme fra kapteinen etter landing. Påfølgende informasjon bør komme ettersom mer informasjon blir tilgjengelig. Får passasjerer intrykk at noe blir skult for dem blir reaksjonene ofte som ved denne hendelsen.
Ved denne hendelsen var det også noen uheldige omstendigheter ved at noen representanter fra Ving ikke fikk komme igjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen. Ikke vet jeg hvilke Ving representanter som fikk snakke med passasjerene heller, var det Ving verter, har kanskje ikke de mest teknisk innsikt som er viktig i et tilfelle som dette...

Det at media oppfører seg som haier i episoder som dette bidrar heller ikke til å dempe frykten hos passasjererne. Jeg kan levende forstille meg spørsmål som "Du vil vel ikke fly igjen etter denne nær døden opplevelsen?" Svar som "tja, det er litt nytt enda, men det frister ikke akkurat nå.." blir til "VIL ALDRI FLY IGJEN" med krigsoverskifter i avisen.
Jeg har INGEN informasjon som tilsier at det var det som skjedde ved denne hendelsen, men jeg har ved andre hendelser med egne øyne sett hva media er i stand til.
Bl.a over telefon å utgi seg for å være fra politiet for å få informasjon om de omkommende ved en ulykke.

Sånn! Frustrasjon ute av systemet! :)

/Sidestick

Hei,

Den "overlevende" forteller i VG:
Jacobsen hadde også glemt å kjøpe reiseforsikring, så reisen til Gran Canaria kan fort vise seg å bli en dyr ferie. Ving har tilbudt seg å betale for opphold og flyreise til Oslo
Hvordan går det an å glemme reiseforsikring, kjøper man en charterpakke eller billett så kommer det som oftest flere runder med pådytting av reiseforsikring og avbestillingsforsikring - står til og med i det som reisebyrået sender ut.
Dessuten, mange arbeidsgivere og fagforeninger har reiseforsikring for alle.

Jeg ville aldri finne på å dra utenfor Norden uten reiseforsikring og helsetrygdkort,
hva skjer egentlig med en som blir liggende blakk og uten forsikring?

Eders
Knut Erik

Hei,

Den "overlevende" forteller i VG:
Jacobsen hadde også glemt å kjøpe reiseforsikring, så reisen til Gran Canaria kan fort vise seg å bli en dyr ferie. Ving har tilbudt seg å betale for opphold og flyreise til Oslo
Hvordan går det an å glemme reiseforsikring, kjøper man en charterpakke eller billett så kommer det som oftest flere runder med pådytting av reiseforsikring og avbestillingsforsikring - står til og med i det som reisebyrået sender ut.
Dessuten, mange arbeidsgivere og fagforeninger har reiseforsikring for alle.

Jeg ville aldri finne på å dra utenfor Norden uten reiseforsikring og helsetrygdkort,
hva skjer egentlig med en som blir liggende blakk og uten forsikring?

Eders
Knut Erik

Vil ikke spekulere i hvorfor denne figuren ikke hadde kjøpt forsikring, men man ser vel en klar tendens til at nordmenn er så til de grader bortskjemte at de, som utenriksministeren nylig antydet, tror at de pakker velferdsstaten Norge med seg i kofferten når de reiser utenlands. (Hvorfor betale for nødvendige forsikringer, UD kommer oss sikkert til unnsetning?) Ser faktisk en god del tegn på slik tankegang i jobben min også.

Last edited:

Hei sidestick, hvordan vet du at denne bussen hade CFM motorer?, anyway, så har ingen buss såvidt meg bekjent -7

EC-LAJ Airbus A320-214 Iberworld 2x CFMI CFM56-5B4/3 Y180 07-05-2009 lsf GECAS

Man ser jo ganske greit forskjellen på en CFM56 og en V2500 også, har vært en del bilder av maskinen.

Ok, samme basis motor, og -7 har samme core, så dette kunne nok skjedd med et kvalitetsprodukt fra Seattle og :)

..... så dette kunne nok skjedd med et kvalitetsprodukt fra Seattle og :)

Selvfølgelig. Men hvor mange journalister - eller passasjerer - vet at motorene ikke er 'Airbus' eller 'Boeing'? Ikke like sexy heller ... fakta selger ikke.

Heisann Do-228!

Ok, samme basis motor, og -7 har samme core, så dette kunne nok skjedd med et kvalitetsprodukt fra Seattle og :)

Naa er jeg ikke noen ekspert paa CFM motorene, men jeg tror det er mere riktig aa si at CFM56-5 motorene en derivert versjon av CFM56-2 og CFM56-3 motorene... CFM56-7 motorene kom mye senere.

...men som MOW sier... fakta selger ikke... :p

sidestick operator!

Dette var en flott beskrivelse av hva som foregaar paa 0A og 0B i de foerste minuttene etter en motorfeil ved avgang og jeg er ogsaa 100% enig i det du sier at litt kommunikasjon naar ting faar roet seg vil som regel berolige vaare reisende.

Dag

Hei Dag, kjenner alle disse motorene rimelig godt, og -5 motoren var den første FADEC motoren i CFM-56 serien, korrekt som du sier at -2, og -3 var forløperene,
og at -7 kom mye senere, nemlig rundt midten av 90tallet, da Boeing valgte den til 737NG. Det jeg mente er at den såkalte "core engine", dvs høytrykkskompressor og -turbin er den samme i disse motorene. -7 har en helt annen fan, og lavtrykkskompressor.

Vil ikke spekulere i hvorfor denne figuren ikke hadde kjøpt forsikring, men man ser vel en klar tendens til at nordmenn er så til de grader bortskjemte at de, som utenriksministeren nylig antydet, tror at de pakker velferdsstaten Norge med seg i kofferten når de reiser utenlands. (Hvorfor betale for nødvendige forsikringer, UD kommer oss sikkert til unnsetning?) Ser faktisk en god del tegn på slik tankegang i jobben min også.

Touropperatører og reisebyråer er pliktet til å opplyse folk om avbestillings og reiseforsikring. Som også Knut Erik sier så er det vanskelig å ikke få med seg det når mann bestiller en reise.
Jeg har selv solgt en god del reiser i fjor og det er svært mange som sier at de ikke trenger reiseforsikring. Du tror det ikke er noe store sjanser for at de blir syk allikevel. Men da glemmer de alt det andre som kan skje.

Veldig interessant å lese om de forskjellige motortyper. Takk for denne oppdatering.

Jeg vært bort i noen nødlandinger på OSL og det har vært fast rutine at kapteinen debriefer passasjerene etter landing. Det syns å ikke ha blitt gjørt her og mann hadde spart seg for mye stress og elendighet om det hadde blitt gjort. Spesielt siden noen av kabinpersonalet fikk litt panikk.

Kunne de ikke hatt forhåndsinnspilte meldinger de kan spille av hvis de ikke har tid til å komme på PA?
"PGA tekniske problemer returnerer vi nå til avgangsflyplassen. Dette er ikke farlig." Bare å trykke på en knapp.

Back