Charterfly måtte nødlande på Gran Canaria

Re: Charterfly måtte nødlande på Gran Canaria

I en slik situasjon vil de berørte alltid hyle etter informasjon. Forståelig nok. Fra den andre siden (selskapet) er de kanskje mer opptatt av å finne ut hva som skjedde før de føler de kan gi informasjon. For hva skjer dersom man gir informasjon raskt og den ikke er korrekt, eller blir oppfattet som manglende? Jo, da er det galt også, og man har det gående. Det blir på en måte en fin balansegang for hva man foretar seg. Folk vil gjerne vite årsaken etter 2 sekunder. Det går bare ikke.

Det viktigste er nok at de berørte får noen å stille spørsmål og snakke med fra selskapet. Da pleier det raskt å roe seg.

I en slik situasjon vil de berørte alltid hyle etter informasjon. Forståelig nok. Fra den andre siden (selskapet) er de kanskje mer opptatt av å finne ut hva som skjedde før de føler de kan gi informasjon.

I de fleste større, profesjonelle bedrifter har man kommet fram til at man bør ha en person som står for kontakten med mediene og som informerer fortløpende når man får avdekket mer om hva som har skjedd. Dette har jo flyselskapene også, men de kommer jo i en spesiell situasjon fordi informasjonskonsulenten/-sjefen/-direktøren sitter et helt annet sted.

Kanskje en fra crewet burde hatt et "lokalt" info-ansvar? I første omgang ville det jo vært en passasjerene hadde å snakke med, og som uansett har en profesjonell rolle i dette fordi han/hun faktisk jobber der. Samle folk på et rolig sted, sponse kaffe/te/mineralvann og fortelle hva man vet.

Det er kanskje ikke så mye man si av fakta knyttet direkte til hendelsen, men i dette tilfellet kunne man f.eks. ha sagt noe om at "ofte når det kommer flammer ut av motoren rett etter take off er det fordi det har kommet en fugl inni motoren. Vi er i full gang med å undersøke om det var det som skjedde denne gang, og dere skal bli informert med en gang vi får vite mer." Noe sånt?

Det er uansett ikke lett å håndtere folk som er redde, og selvsagt har mange hatt Air France-maskinen i tankene. Vi som er mer enn normalt (!) opptatt av fly har kanskje vanskelig for å sette oss inn i denne redselen, men vi må ta den på alvor.

I de fleste større, profesjonelle bedrifter har man kommet fram til at man bør ha en person som står for kontakten med mediene og som informerer fortløpende når man får avdekket mer om hva som har skjedd. Dette har jo flyselskapene også, men de kommer jo i en spesiell situasjon fordi informasjonskonsulenten/-sjefen/-direktøren sitter et helt annet sted.

Kanskje en fra crewet burde hatt et "lokalt" info-ansvar? I første omgang ville det jo vært en passasjerene hadde å snakke med, og som uansett har en profesjonell rolle i dette fordi han/hun faktisk jobber der. Samle folk på et rolig sted, sponse kaffe/te/mineralvann og fortelle hva man vet.

Det er kanskje ikke så mye man si av fakta knyttet direkte til hendelsen, men i dette tilfellet kunne man f.eks. ha sagt noe om at "ofte når det kommer flammer ut av motoren rett etter take off er det fordi det har kommet en fugl inni motoren. Vi er i full gang med å undersøke om det var det som skjedde denne gang, og dere skal bli informert med en gang vi får vite mer." Noe sånt?

Det er uansett ikke lett å håndtere folk som er redde, og selvsagt har mange hatt Air France-maskinen i tankene. Vi som er mer enn normalt (!) opptatt av fly har kanskje vanskelig for å sette oss inn i denne redselen, men vi må ta den på alvor.

Ja, jeg tror jeg hadde blitt ganske så rolig hvis jeg hadde fått en slik melding.

tv2nyhetene.no: Men turoperatøren sier turistene uansett blir nødt til å ta fly hjem fra ferien.
http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/article2767605.ece

Jeg skjønner jo at dette var dramatisk for passasjerene, men når avisene lar dem klage sin nød over at Ving ikke fikser "annen transport" hjem, synes jeg det går over alle grenser. I følge flere medier er det flere som nå vurderer båt og buss hjem til Norge. Som er utrolig mange ganger farligere (oppover hele Europa på motorveier) statistisk sett enn fly.

Jeg skjønner det jævlig godt. Når det smeller og det kommer flammer fra motoren så er det noe alvorlig galt, enkelt og greit. Jeg hadde blitt livredd selv. Jeg har full forståelse for at ikke folk vil fly noe mer.
Men å forvente at alle passasjerer skal være tøff i trynet hele tiden blir for dumt.

Iberworld har leiet inn Air Europa EC-III som lander på OSL om ikke mange minuttene, kommer som IWD6201 ser jeg på radaren.

Sannsynligvis kompressor stall .. mye bråk og leven, men liten fare for annet enn mekanikken. Kan i verste fall bety motorbytte ..

Men ja - å sitte ombord når det smeller slik er ikke spesielt trivelig .....

Sannsynligvis kompressor stall .. mye bråk og leven, men liten fare for annet enn mekanikken. Kan i verste fall bety motorbytte ..

Men ja - å sitte ombord når det smeller slik er ikke spesielt trivelig .....

Lenge siden folk har vært ute og fløyet med maskiner som har "kolvmotorer".
Det var jo ingen som ringte hjem eller sendte telegram når smalt i både en og 2 motorer.Om det var eksosturbiner som gikk til helvete eller backfireing i motorene så var det ingen som ble hysteriske av det. En motor som fikk proppen fedret skapte vanligvis ingen oppstandelse heller.Man fløy da godt på de andre motorene.
Det virker for meg påtagelig at man fra folk i utkant Norge ikke hører mye klager på ting som skjer. WF har jo et rutenett de flyr som til tider rister livskiten ut av folk , men man hører sjelden eller aldri om "nær døden" opplevelser fra deres kunder.
Jeg forstår at noen blir urolig etter en slik opplevelse, men om det er media som lager disse "nær døden" reportasjene eller folk selv er jeg litt usikker på.
For meg virker det som mange i dag ikke tåler særlig mye av hva de opplever.
det finnes jo alternativ transport ; flere reiseselskaper tilbyr sydenreiser med buss . Likeledes er det nå alternativer med tog som etter sigene går bra.
Dog ikke ned til Kanariholmen må vite.

Lenge siden folk har vært ute og fløyet med maskiner som har "kolvmotorer".
Det var jo ingen som ringte hjem eller sendte telegram når smalt i både en og 2 motorer.Om det var eksosturbiner som gikk til helvete eller backfireing i motorene så var det ingen som ble hysteriske av det. En motor som fikk proppen fedret skapte vanligvis ingen oppstandelse heller.Man fløy da godt på de andre motorene.
Det virker for meg påtagelig at man fra folk i utkant Norge ikke hører mye klager på ting som skjer. WF har jo et rutenett de flyr som til tider rister livskiten ut av folk , men man hører sjelden eller aldri om "nær døden" opplevelser fra deres kunder.
Jeg forstår at noen blir urolig etter en slik opplevelse, men om det er media som lager disse "nær døden" reportasjene eller folk selv er jeg litt usikker på.
For meg virker det som mange i dag ikke tåler særlig mye av hva de opplever.
det finnes jo alternativ transport ; flere reiseselskaper tilbyr sydenreiser med buss . Likeledes er det nå alternativer med tog som etter sigene går bra.
Dog ikke ned til Kanariholmen må vite.

For det første er det ikke primærbrukerene av Widerøe's flynett som flyr charter ned til spania, og de som faktisk flyr med Widerøe vet gjerne hva de går til. For det andre har du halvveis rett i det du sier om media. Men denne gang er det mer at media utnytter de som faktisk ble skremt og lager overskrifter av det. De som har blitt skremt har kanskje aldri flydd med noe annet enn Boeing tur-retur oslo-bergen. Så - la oss si at ca 50% ikke brydde seg, 30% ble regelrett skremt mens de siste 20% av passasjerene ikke har lyst å sette seg i et fly igjen. De 20% (evt alle 50% som ble skremt på en eller annen måte) trenger ikke av den grunn å tåle mindre, og de fortjener ikke å bli oversett. De kan da ikke noe for at de ikke synes det er "råkult" å være med på en nødlanding i kjølvannet av Air France......

Kanskje noen av disse passasjerene aldri før har vært redd for å fly, men at akkurat den situasjonen de kom opp i der og da med pang og smell og lysglimt med gråtende flyvertinner og ristende fly gjorde at de ble "traumatisert"/skremt? Jeg var ikke redd for å fly før jeg først hadde en jævlig kjip opplevelse i lufta, det skal ikke mer til. Når man først VET man ikke tåler mye, det er da man planlegger togturer etc (som jeg også gjør...) - men disse passasjerene på dette flyet har kanskje aldri trodd de skulle bli redd for å fly.

Last edited:

Jeg skjønner det jævlig godt. Når det smeller og det kommer flammer fra motoren så er det noe alvorlig galt, enkelt og greit. Jeg hadde blitt livredd selv. Jeg har full forståelse for at ikke folk vil fly noe mer.
Men å forvente at alle passasjerer skal være tøff i trynet hele tiden blir for dumt.

Da misforstod du hva jeg mente, var ikke meningen å ikke vise forståelse for at noen ble redd etter dette. Hadde nok ikke vært høy i hatten selv. Men det var bare en spontanreaksjon på at de ville ha alternativ transport. :)

15 personer ble igjen der nede, noen av dem planlegger visstnok båt og buss hjem. Noen skal fly på et senere tidspunkt.

I følge Ving, så ble de nektet adgang til der passasjerene satt. Da blir det i tilfelle svært vanskelig å få gitt all verdens informasjon om noe som helst.
Salgsdirektør i Ving, Christian Grønli er kjent med kritikken.
- Dette var en uheldig situasjon. Sikkerhetspersonalet på Gando nektet vårt personell å være der. Vi hadde to personer inne som ble jaget ut. Vi hadde flere som sto ute og ventet, det var representanter fra Sjømannskirken og medisinsk personell. Alle ble nektet å slippe inn der, sier han.

Grønli beklager sterkt at de vettskremte passasjerene ikke fikk den hjelpen og informasjonen de hadde behov for etter de dramatiske minuttene i lufta. Nå vil Ving gå videre med saken.
- Dette har vært en erfaring for oss og vi vil gå videre med dette, både med handling agenten og Gando flyplass.

http://www.dagbladet.no/2009/06/10/nyheter/flysikkerhet/nodlanding/6661023/

Dette kunne vært gjort mye bedre hadde de som jobber i flyet gjort jobben sin,
men når det smeller og flammene står ut av motoren, ingen info og cabinbesettningen (i panikk)
løper rundt blandt pax så skjønner alle at det er noe fryktelig galt.

Hadde kapteinen gitt noe info så hadde nok det hjulpet også, men når alt uteblir så er det ikke rart det blir panikk blandt paxen ombord i flyet.

Når det smeller i motoren har vel de foran andre ting å tenke på enn å fotelle pax'en hva som skjer og hva som kommer til å skje. Paniske cabincrew derimot gir en dårlig følelse og jeg hadde kanskje reagert på samme måte..

Skjønner de har ting å tenke på når det skjer, men når de har det under kontroll bør de være raske med å gå ut på intercom og fortelle at situasjonen er under kontroll.
Det tror jeg også ville gjort jobben til cabincrew veldig mye lettere, men her kommer kanskje språk inn i bilde "hvis" det var piloter som knapt kan Engelsk..

All personell ble byttet ut før den nye chartrede maskina satte nesa mot Norge.

Heisan. Var på LPA i går, og ut fra bildet jeg dannet meg var det ikke snakk om brann i motoren, men muligens uforbrent fuel fra motoren (surging e.l.) som laget denne "flammen" fra motor 1, under avgang. Ev. birdstrike.
Taxet etterpå forbi denne Iberworld maskinen (så fabrikkny ut), og på nært hold kunne jeg ikke se brannskader/sot, og da var alle deksler åpne med godt innsyn.

Det er ikke alltid så lett å prioritere PA (info til pax) i denne fasen av flygningen, like etter rotasjonsfasen, og alt er på det mest hektiske.
Men en debriefing og bedre info ETTER landing kan sikkert ha vært på sin plass?

Tally-Ho
;-)

Heisan. Var på LPA i går, og ut fra bildet jeg dannet meg var det ikke snakk om brann i motoren, men muligens uforbrent fuel fra motoren (surging e.l.) som laget denne "flammen" fra motor 1, under avgang.

Ser ut som om det var en god observasjon! Ifølge nrk.no var det computerfeil som gjorde at det ble sprøytet for mye fuel inn i motoren:

http://www.nrk.no/nyheter/1.6648099

Ser ut som jeg tok feil der ja! Legger meg helt flat! :)

All personell ble byttet ut før den nye chartrede maskina satte nesa mot Norge.

Hehe, ja det vil jeg tro dersom den nye maskinen var en 737-800 fra Air Europa.;)

Synes forresten det virker som om mange dømmer crewet basert på "observasjoner" fra vettaskremte PAX (de samme som så at det "brant" i motoren). Har vanskelig for å se for meg at et trent CC skulle få panikk i en sånn situasjon, det høres jo i grunnen ut som om situasjonen egentlig ikke var så dramatisk. (sånn objektivt sett fra en som satt trygt på bakken;)) Tror jeg ville ta sånne kommentarer fra PAXen med en stor klype salt.

Last edited:

Lurer på om det er noen PAX ombord på det flyet som IKKE har blitt intervjuet av en eller annen avis jeg... må i såfall være noen av de som ikke ble bemerkelsesverdig bekymret... :rolleyes:

Back