Charter nyheter (og rykter)

Tally-Ho

ScanFlyer Gold
Med 97-98 % kabinfaktor på skandinavisk charter, er det forståelig at Kjos ønsker en del av denne kaken. Han har banket på døren til VING's hovedkontor, men fått høflig avslag. Thomas Cook airline fortsetter på alle flygninger.
Thomas Cook er nå en part av Airline Group, med felles SOP. Msn venter snart også en felles AOC. 6 fabrikknye A321 kommer til Skandinavia i høst. Full uppgrade av kabinen i de øvrige A321 og A330. A320 forsvinner. Sannsynlig med nytt styrmannskurs snart. Man diskuterer B-skala for nye styrmenn - for å møte low cost (DY) og SAS..., som har langt dårligere betingelser. Foreløpig ikke avklart, og fortsatt ikke krav til Airbus TR.

TUI Nordic har også kjørt samme linje som Thomas Cook, og er så vidt jeg forstår allerede nå på felles AOC med det øvrige TUI....besparelser og synergieffekter....
TUI (Star Tour) innfører reiser der man slipper å måtte være vekk hele uker (4 dager, 10 dager). Smart, og Ving følger nok på....

Rykter om at Novair står på kanten av stupet.

Jettime fortsetter å ekspandere, nå også i Finland. Jettime er kjent for å levere de dårligste ansettelsesbetingelser i charter-markedet, men er svært ekspansive nå. Også avtale med SAS.

Rykter om at Primera skal på polsk AOC!!

Dette var litt blandet drops fra skandinavisk charter.

Tally-Ho
 
Ja, det er vel ingen bombe at charterselskapene ser hva andre i bransjen gjør .. takk for update.
 
Ja, Thomas Cook eier VING, og nesten all VING-produksjon fra bl.a Norge går med TCAS, i motsetning til Star Tour og Apollo som i stor grad har kontraktsoperatører (som f.eks Norwegian). Kjos ønsker selvfølgelig en større del av turene til Skandinavias største reiseoperatør, og har banket flere ganger på dørene til hovedkontoret i Stockholm - med budskapet om at han kan produsere billigere flygninger (med sine kontraktsansatte).

Når det gjelder dette med Novairs skjebne, så henger det muligens sammen med at leasingavtalen på flyene går ut snart, og at de derfor er usikre på om de skal videreføre denne.

Thomas Cook skifter forresten nå handlingselskap i Danmark og Sverige - fra SAS til Aviator. Om dette vil gjelde i Norge er uvisst for meg. De store hub'ene, spesielt CPH og ARN, har gitt tildels vekslende grad av service opp gjennom årene - så et skifte kan være positivt. På de mindre stasjonene har SAS alltid gitt en glimrende service.

Tally-Ho
 
Last edited:
Synd dere forsvinner i SE/DK, er nok bare et spørsmål om tid i NO og.
Men flinke folk i Aviator så det går nok greit.
Skal ble spennende å se hva SGH, ehh SGS, ehh Swissport, eller hva nå enn det blir, står igjen med når 2014 blir 2015:(
 
Kan forøvrig opplyse om at i helgen flyr DY chartergjester fra Ving fra både Haugesund og Ålesund til Las Palmas, noe de har gjort i hele vinter. I tillegg avganger til Tenerife. Flyene starter i Norge og går med besetninger med base på norske baser. Jeg har selv fløyet mange avganger med Ving gjester som har vært strålende fornøyd med serviceprogram ombord som forøvrig bestemmes av turoperatør. God benplass, Boeing SKY INTERIOR og Wifi slår an til charter folket.

God påske fra TRD:D
 
Norwegian flyr for Startour men det er noen fly med samarbeid Startour/Ving. Bare og se på flyprogrammet det. Har selv flydd charter med Norwegian. Nå sist i vinterferien fra Stavanger. Det har vært norsk crew både i cockpit og kabinen. Hadde ikke vært noe bedre og flydd med Thomas Cook eller Tuifly Nordic. Har flydd med de også.
 
Som det skrives så er det bare å se på flyprogrammet. Og for Ving sin del ser det ut til at Norwegian flyr 3 av et 60talls ukentlige avganger i sommer, SAS flyr 8, mens TCAS flyr over 50.
 
DK har forlenget kontrakten med SGH OSL. De fleste turoperatørene ønsker å bruke egne selskaper, men i tilfeller hvor det er dyrt eller upraktisk (f.eks. mindre stasjoner og destinasjoner) så leier man inn kapasitet, det kan være hos andre charterselskaper eller selskaper som normalt bedriver ruteflyvning. Ikke nødvendigvis bare "hele fly" men et visst antall seter hos andre er heller ikke uvanlig. Novair har en liten flåte, og rykter om nedleggelse har gått i noen år. Apollo har brukt bl.a. SAS mye - det er en kontrakt som forhandles per program, og Apollo har et spredt program som det er vanskelig å dekke med Novair.
 
TUI Travel Nordic har sagt upp charterkontrakt med Norwegian i Sverige och Finland till förmån för Jetime. I Finland har TUI Travel sagt upp alla charterkontrakt med Norwegian.
Jetime har finskt AOC på G och kommer inom kort ha 2 Boeng 737-700 på finskt register som kommer flyga 100% åt TUI Travel i Finland.

Ving har en del SAS charter från ARN.
Apollo har väldigt mycket SAS charter från ARN.
 
TUI Travel Nordic har sagt upp charterkontrakt med Norwegian i Sverige och Finland till förmån för Jetime. I Finland har TUI Travel sagt upp alla charterkontrakt med Norwegian.
Jetime har finskt AOC på G och kommer inom kort ha 2 Boeng 737-700 på finskt register som kommer flyga 100% åt TUI Travel i Finland.
Har TUI sagt opp kontrakten med Norwegian før kontrakten utløper eller fornyet de den ikke? Har de sagt den opp under kontraktstiden og byttet til Jettime umiddelbart er det jo en interessant utvikling og et nederlag for Norwegian, i så fall...
 
Spennende med DK oppgradering av seter å fly:) Noen som vet hva slags tidsperspektiv de har på utskiftning av seter på de store bussene? De er ganske godt brukt (les slitt).



Kjetil
 
DK 330 maskinene skal beholde monitorer i taket, det blir ingen i de nye stolene, iht passasjer-service i Danmark. De kunne heller ikke si noe om utskiftningen var ferdig til august 14.
 
DK 330 maskinene skal beholde monitorer i taket, det blir ingen i de nye stolene, iht passasjer-service i Danmark. De kunne heller ikke si noe om utskiftningen var ferdig til august 14.






Vil tro det blir tatt sammen med Heavy maintenance, og når det er er det sikkert noen som vet men ikke jeg:P (hint noen som vet?). Skal fly dk330 i juli men har vel ikke helt trua på at det er klart til da med min flaks:P ikke det at det plager meg så mye godt nedsitti stoler er mer behagelig enn splitter nye;)
 
Last edited:
Thomas Cook og Ving er helt klart førstevalget for oss, utmerket service hver gang.
Bor en f.eks på VING sine egne Sunprime eller Sunwing-hotell og reiser med Thomas Cook, kan man sjekke inn bagasjen på hotellet som er meget bekvemt.


Novair har jo bare tre fly, så det kom ikke som noe sjokk at de vurderer å si opp leiekontrakten de har på de tre A321.
En kan jo spørre seg om lønnsomheten med å bare ha tre fly.
Synd for de ansatte om så skjer, som må finne seg ny jobb.

Selv unngår jeg flyvninger med Novair om det lar seg gjøre, da risikoen er mye større for en evt. forsinkelse med bare tre fly, da blir det heller SAS om en flyr Apollo.
 
Thomas Cook og Ving er helt klart førstevalget for oss, utmerket service hver gang.
Bor en f.eks på VING sine egne Sunprime eller Sunwing-hotell og reiser med Thomas Cook, kan man sjekke inn bagasjen på hotellet som er meget bekvemt.

Sjekke inn bagasje på hotellet gjøres også med Startour og Tuifly nordic/Norwegian.
 
Back
Top