Charter for 35 pax fra FRA

KjetilK

ScanFlyer Blue
Jeg skal være med å arrangere en konferanse et sted i Norge, og vi kommer til å legge den rett etter en tilsvarende konferanse i Frankfurt. Vi skal betale flybilletter for omtrent 35 personer (og det er flesteparten av de internasjonale deltakerne). Det er et stort poeng at vi skal legge konferansen til noe av det mest spektakulære man kan finne av natur. Gitt at vi skal fly folk fra Frankfurt har vi opprinnelig tenkt å ha det i nærheten av SVG eller BGO, det er jo litt å ta av.

Jeg har null erfaring med chartring av fly, så jeg bare lurer på om ideen er helt borti natta, men det jeg tenkte på er om det er gjennomførbart å chartre et fly til disse 35 folka fra FRA, og fly direkte til enda heftigere destinasjoner. Om det er gjennomførbart avhenger selvfølgelig av pris, hvor mye dyrere kan noe sånt være enn å kjøpe billetter til alle sammen på rutefly FRA-SVG eller BGO?

Si at vi kunne fly dem inn til f.eks. SDN? Det kunne vel gjøres med en Dash 8? Eller hva om vi dro dem opp til Lofoten, da må vi kanskje på en ERJ-135, og lande på EVE. Det er kanskje veldig mye dyrere?

Kan noen fortelle meg om dette er noe jeg bør slå fra meg? :-)
 
Tusen takk, allesammen! Da høres det ikke ut som jeg er helt på bærtur, faktisk. :-)

Sandane varianten hørtes veldig fresh ut spør du meg. Men spørs hvor mange mellomlandinger en Dash 8-100 trenger fra Frankfurt. Mulig det trekker prisen opp? En ERJ til Lofoten f.eks Andøya eller Evenes hadde vært tøft det også!
 
Sandane varianten hørtes veldig fresh ut spør du meg. Men spørs hvor mange mellomlandinger en Dash 8-100 trenger fra Frankfurt. Mulig det trekker prisen opp? En ERJ til Lofoten f.eks Andøya eller Evenes hadde vært tøft det også!

Hvis infoen på Wikipedia stemmer, så går det faktisk fint å fly non-stop (tallene er for hhv. -100, -200 og -300 variantene av Dash-8):
Range (w/typical pax) 1,174 miles (1,889 km) 1,065 miles (1,713 km) 968 miles (1,558 km)

FRA-SDN er 822 miles iflg. Great Circle Mapper. Vet ikke hvor stor "penalty" man får i sikkerhetsfaktor (eller om dette er tatt med). Litt knapp range på -300 kanskje (med mindre man har ekstra tanker som i tilfelle gir range på 1,264 miles (2,034 km)). -100/200 er forøvrig i perfekt størrelse til en slik charter. Regner med typical pax i dataene ovenfor er 37 for -100/200. Ulempen er lav marsjfart som ville gitt flytid på ca. 2,5 timer hvis man fløy i rett linje med marsjfart konstant. Det blir så klart enda lenger siden dette ikke er mulig f.eks. under inn/utflyging.

ERJ135 har óg passe størrelse. ERJ135LR har max range som klarer FRA-TOS (samme kilder som i eksempelet over), men regner med det kun er ved tomflyging.
 
Mye bra tips til trådstarter her :) Men ingen som kan si noe om kostnadsnivået kontra det og kjøpe 35 billetter med rutefly, slik som han nevner?
 
det jeg tenkte på er om det er gjennomførbart å chartre et fly til disse 35 folka fra FRA, og fly direkte til enda heftigere destinasjoner

Fly dem til Molde og vis dem Trollveggen eller Atlanterhavsveien eller begge deler. Overnatting og konferanse på Rica Seilet Hotell. Burde vel være heftig nok.
 
Mye bra tips til trådstarter her :) Men ingen som kan si noe om kostnadsnivået kontra det og kjøpe 35 billetter med rutefly, slik som han nevner?

Håper trådstarter sjekker ut noen tips han har fått, og poster ut litt hva han har fått inn pris...
 
Hei,

Et forslag, fly forsamlingen opp til Bergen (rute eller charterfly) og ta charterbåt videre til møtestedet fra brygga ved Flesland.
En time eller tre med sight-seeing i Vestlandsfjordene kan gjøre inntrykk på de mest blaserte.


MVH
Knut Erik
 
Har fått noen bra svar, ja. Aircontact var veldig hjelpsomme. Det viser seg at Dash-8-100-ene til Widerøe er spesielt gode på korte hopp, men har derfor ikke spesielt lang rekkevidde.

Sandane var et alternativ rett og slett fordi den var på topp-ti-lista "world's scariest airports", som noen lagde for noen år siden... :-)

Det eneste realistiske estimatet jeg har fått hittil er fra DAT, de sier at ATR-en kan klare FRA-FRO non-stop med vinden i ryggen, sola i ansiktet og hjemlengsel ;-) Men det forutsetter at de vinner FOT-anbudet. Har ikke fått svar fra Eurowings ennå, men tipper det ikke vil være gjennomførbart, den eneste fuglen som kunne gjort det er en enslig CRJ200, men det hadde jo vært gøy med en sånn en til nord-norge.

Det er en mengde andre faktorer vi vurderer også, vi får se...
 
Siste nytt er at vi nok havner på Preikestolen fjellstue. Men det betyr at vi må fly alle som kommer fra FRA tilbake dit, fordi det er så hemningsløst dyrt å fly bare en vei på FRA-SVG-ruta...

Nå er det første gang vi gjør noe slikt, men hvis dette blir stor suksess kan det jo hende vi kunne prøve et liknenede sprell og da mer charter en annen gang hvis sponsorene er mer forutsigbare... :-)
 
Siste nytt er at vi nok havner på Preikestolen fjellstue. Men det betyr at vi må fly alle som kommer fra FRA tilbake dit, fordi det er så hemningsløst dyrt å fly bare en vei på FRA-SVG-ruta...

Hvis du snakker om å kjøpe ordinære enveis-billetter er det veldig dyrt ja. Det går dog an å "lure" Lufthansa ved å bestille rabatterte tur-retur billetter og ikke bruke returen. ;)
 
Hvis du snakker om å kjøpe ordinære enveis-billetter er det veldig dyrt ja. Det går dog an å "lure" Lufthansa ved å bestille rabatterte tur-retur billetter og ikke bruke returen. ;)

Tror ikke jeg ville gått for den hvis det er snakk om 35pax som bookes samlet gjennom LH eller reisebyrå. (Kan fort bli en diskusjon om betaling/reprising av billettene hvis man ikke leser alt med liten skrift)
 
Back
Top