Hvor lang tid tar det å surre en cello, og lar det seg gjøre med en turnaround på 25 min uten å skape forsinkelser når flyet skal tømmes, ryddes og boardes?
Denne tråden handler alene om ego, får man ikke med celloen sin så hater man selskapet..
Hvor lang tid tar det å surre en cello, og lar det seg gjøre med en turnaround på 25 min uten å skape forsinkelser når flyet skal tømmes, ryddes og boardes? ..
Men å si at det tar mer tid å få en cello på plass er tull.
De aller fleste som flyr med disse får instrumentet på plass på kortere tid det tar de aller fleste å legge fra seg håndvesken/baggen/posen i hylla.
For oss som jobber i kabinen er dette også en utrolig enkel opperasjon.
Jeg skjønner at dette temaet om verdi er vanskelig for de som ikke er interessert i klassisk musikk. Det er meget riktig at de færreste toppmusikere har råd til eget instrument. I Norge er det DnB Nor som har en av de største samlingene http://www.sparebankstiftelsen.no/id/965.0 Hvorfor instrumentene er så dyre er vanskelig å fortelle raskt, men det handler om det faktum at ingen har greid å rekonstruere kvaliteten som f.eks Stradivari lagde. Sammenligningen med Van Gogh, Da Vinci m.m. er høyst reell!
Det er fint om vi prøver holde diskusjonen litt saklig.
Har ikke greie på instrumenter, men jeg mener kontrabassen er mye større enn en cello.
Om instrumentene regelrett blir ødelagt under transporten bør forsikringsselskapene ta dette opp med Norwegian. Ellers så får de ikke gjort annet enn å behandle forsikringssaker.
Vi har sendt saken videre til Luftfartstilsynet og avventer svar vedrørende sikkerheten rundt store kabin bagasje
The FAA considers your cello a piece of cargo. The rules and procedures are covered in the section entitled "Carriage of cargo in passenger compartments" (14 CFR 121.285), and read as follows: "(c) Cargo may be carried aft of a bulkhead or divider in any passenger compartment provided the cargo is restrained to the load factors in 25.561 (b) (3) and is loaded as follows: (1) It is properly secured by a safety belt or other tiedown having enough strength to eliminate the possibility of shifting under all normally anticipated flight and ground conditions. (2) It is packaged or covered in a manner to avoid possible injury to passengers and passenger compartment occupants. (3) It does not impose any load on seats or the floor structure that exceeds the load limitation for those components. (4) Its location does not restrict access to or use of any required emergency or regular exit, or of the aisle in the passenger compartment. (5) Its location does not obscure any passenger's view of the 'seat belt' sign, 'no smoking' sign, or required exit sign, unless an auxiliary sign or other approved means for proper notification of the passenger is provided." (Doc. No. 6258, 29 FR 19202, Dec 31, 1964, as amended by Amdt. 121-179, 47 FR 33390, Aug. 2, 1982)
Vel - det ene (cello i setet) er tillatt og forårsaker ingen skade. Det andre (laptop i setelomme) er ikke tillatt og kan forårsake skade både på setelomme og personer i nærheten. Jeg ser ikke relevansen.
Tror heller ikke på verdiansettelsen av disse felene.
Hvorfor instrumentene er så dyre er vanskelig å fortelle raskt, men det handler om det faktum at ingen har greid å rekonstruere kvaliteten som f.eks Stradivari lagde. Sammenligningen med Van Gogh, Da Vinci m.m. er høyst reell!
Jeg har førstehåndserfaring med Røros Flyservice fra TRD-OSL. Vi ble lovet at celloen skulle handles av for hånd og leveres på gate i Oslo. Dette skjedde ikke - den havnet på rullebåndet med all annen bagasje. Vi åpnet flightcase, halsen var knukket. Uerstattelig skade, 30.000 i krav etter 'reparasjon'.
Jeg forstår dette, men det jeg reagerte på var vel premisset om hva som kan komme til å forårsake skade og hva som ikke kan komme til å forårsake skade (det er også relevansen i forhold til denne saken). Jeg forstår også at en laptop kan forårsake skade - SAS Steward har jo poengtert dette, men jeg vil anta at under de "rette" omstendigheter så kan store kolli også forårsake skade.
Hva ligger forresten i formuleringen "eliminate the possibility of shifting under all normally anticipated flight and ground conditions"?
Og under det rette omstendighetene må da være "ikke forsvarlig sikret". Det finnes jo utsyr/regler for å transportere cargo inne i flyet. Widerøe flyr eksempelvis rundt med postsekker i kabinen uten at Norwegian har blandet seg opp i det.
Norwegian : Da våre passasjerers sikkerhet kan stå i fare med en så stor og tung kabin bagasje, velger vi å avvente svar fra Luftfartstilsynet før saken blir tatt opp til vurdering igjen.
Med "rette omstendigheter" tenkte jeg nok mer på heftig turbulens og slikt.
Stusser litt på dette svaret som DY gir på facebook.
Hvor mye veier en cello egentlig? I følge dette svaret skulle man tro den veide flere hundre kilo.
Med kasse - en 15-20 kilo ...
Ja, det er det som menes med "eliminate the possibility of shifting under all normally anticipated flight and ground conditions". Kraftig turbulens er en normal foreteelse.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.