Cellonekt i kabinen

Ps. Om flyet jeg er på har akkuratt nødlandet, kanskje det til og med brenner, så er min cello det siste jeg tenker på å få med ut! Værdi i penger eller affeksjonsværdi er irrelevante for en person som er i livsfare...

Nei dere, dette handler ikke om sikkerhet eller profitt. Jeg tror at bak denne avgørelsen ligger det en tankegang preget av janteloven. Tror rett og slett at noen fikk vondt i rompa over at noen fikk særbehandling. Nei du, alle skal være ens! Man skulle tro at fleksibilitet og hensyn til kundenes spesielle behov var noe alle flyselskap streber etter, i disse konkurranse-pregede tider...

Det har vel neppe noe med Janteloven å gjøre, for dere betaler vel for setet. I så måte er det ingen særbehandling heller. Jeg regner med at Norwegian hadde en tanke i hodet når de gjorde dette, og som de nå ser kanskje ikke var helt riktig (eller at de iallefall avventer Luftfartstilsynets tolkning).

Ny her, dette emnet krysset mine interressefelter såpass at det be på tide å registrere seg.

Jeg skjønner Norwegian godt ut ifra et perspektiv hvor en snur hver stein for å kutte kostnader, redusere turn-around tider. Ikke minst fordi de nok tenkte at for "folk flest" er en cellist en virkelighetsfjern åndssnobb begrenset både i antall og i nedslagsfelt.

En cellist som ikke kan ta med celloen til et sete er i de fleste tilfeller en cellist som ikke kan reise.
En cellist som ikke kan reise er en cellist med yrkesnekt.

Men historien slutter jo ikke med celloer.
En av kontrabassistene i Oslo-filharmonien(PPL forøvrig) som også turnerer utstrakt innen pop og jazz-verdenen kunne fortelle at SAS nå ikke lengre vil ta med kontrabasser i flightcaser på avganger med 736. Dette visstnok på grunn av størrelsene på dørene. Har de plutselig krympet? -600 har vel såvidt jeg husker samme cargo-dører som -500. Og hverken med Braathen eller SAS har det vært noe problem de siste 20-åra å få dytta en kontrabass inn i en -500 eller -600.

Et kammermusikkensemble, eller et orkester uten cellister og kontrabassister er et orkester med yrkesnekt. Da var vi kvitt den klassiske musikken. Deilig.

Det meste av jazzen forsvinner jo også når kontrabassistene ikke får reist. Deilig det også, jeg liker ikke jazz.

Men hva med resten?

La oss ta gitarer, et ikke så dyrt, men likefullt ofte et svært personlig instrument.
Ti år tilbake var det aldri noe problem å få med gitarer i gig-bag inn i hattehyllen.
I noen tilfeller gikk det ikke. 747-400 har for korte hyller f.eks. Men de hadde noen skap.

De siste åra har det blitt mer og mer krøll med dette.
Først begynte de å lage krøll i innsjekkingen. ("de instrumentene må også sendes")
Fint. greit. Dette løste seg ved å la en person som sjekket inn separat passe på instrumentene mens noen andre sjekket inn bagasje.

Etterhvert har også enkelte gate-agenter begynt å lage krøll.
"Jeg kan ikke slippe deg på flyet med det instrumentet"
OK, greit, visste ikke at 737'ene plutselig hadde krympet, men ok. Avlys konsert.

Men man kan jo ikke drive å tape store penger gang etter gang på grunn av urutinerte, problemorienterte ufaglærte gate-agent vikarer. Så hva gjør man?

Passer på at de som bærer instrumentene er de samme som har all bagasjen til hele gruppa stående i sitt navn. Da utspiller følgende scenario seg i det man boarder flyet sist og så tett opptil avgang som mulig:
-"Hei, du kan ikke gå ombord med det instrumentet"
7-8 minutter illter diskusjon som nærmer seg farlig avgangstid
-"Ok da går jeg ikke ombord. Forresten, jeg har 6 kolli bagasje dere må plukke ut av flyet igjen"
-"Ok, værsegod, stig på"

Skal voksne folk med høyere utdannelse, familie, hus, lån og ørt og fjærti spellemannpriser drive å barnslig-krige på den måten for å få lov til å komme seg på jobb?
Det er ikke gøy for noen, og hvertfall ikke Cabin Crew som plutselig må finne plass til et instrument til Sist boardede passasjer, istedet for Først boardede slik vi altid gjorde det før.

Så hvorfor ikke sende gitarer da, de er jo ikke så dyre?
De blir ødelagte. De er personlige. Sender man 8 instrumenter kan du banne på at noe er ødelagt på minst et av de. Av og til kommer de ikke frem. Dette blir det noens jobb å rette opp i. I verste fall forringer det, eller avlyser konserter. Dette er fullstendig unødvendig, og det skaper dårlig PR for flyselskapene.
Denne saken er f.eks. bare to dager gammel:

http://www.dagbladet.no/2011/11/08/kultur/twitter/musikk/marit_larsen/paris/18935578/

Så mye tid, energi og penger Kjos og de andre legger i å få positiv omtale, skal det ikke så fryktelig mange slike saker før mye av de pengene er bortkastet.

Så da har altså rockemusikerne, popmusikerne og singer-songwriterne og folkemusikerne også yrkesnekt.

Ja til idoldeltakere med karaokekomp sier jeg da.

Synd at de ikke generer så mange solgte flybilletter da.
-1- mellomstor norsk artist, ikke spesiellt kjent, norsk artist jeg jobber med brukte alene, for sitt band og crew 1200 flybilletter bare i fjor. Hans bookingbyrå med 7-8 andre artister og flere andre bookingbyråer har allerede droppet norwegian. Media oppslagene sprer seg på facebook og boikottoppfordringene florerer.

Kampen mot de livsfarlige celloene er hvertfall ikke noe Norwegian tjener penger på.

...... Som også betyr, shit der dummet vi oss ut - vi skylder på luftfartstilsynet og håper dette går i glemmeboken..

Ja også da...... Slik som du uttaler deg flyr du jo ikke DY uansett, så for deg betyr det jo ingenting. Men jeg synes det er bra at DY tar sikkerheten på alvor, og søker råd på spm. de er usikre på.Jeg er enig med dem om at kun sikkerhetsbeltet er lite for holde tilbake vekten av ei slik kasse som celloen har, så at de stiller spm om at det er sikkert skal du bare være glad for......... :up: :up:

Du vet at du snakker om de samme sikkerhetsbeltene som fint holder på plass kavete mennesker i full panikk som veier 5-7 ganger mer, mens taxfreespriten i glassflasker hagler ned fra taket?

Last edited:
Du vet at du snakker om de samme sikkerhetsbeltene som fint holder på plass kavete mennesker i full panikk som veier 5-7 ganger mer, mens taxfreespriten i glassflasker hagler ned fra taket?

Jepp , og hadde det vært opp til meg hadde jeg håndhevet EN stk håndbagasje med jernhånd !!!! ;)

Men jeg synes det er bra at DY tar sikkerheten på alvor, og søker råd på spm. de er usikre på.Jeg er enig med dem om at kun sikkerhetsbeltet er lite for holde tilbake vekten av ei slik kasse som celloen har, så at de stiller spm om at det er sikkert skal du bare være glad for......... :up: :up:

Det du glemmer er det som jeg har nevnt tidligere, at bransjen allerede har et regelverk for lasting av 'cargo' i setet. At DY ikke kjenner dette, finner jeg egentlig ganske bekymringsfullt. Flybransjen har fraktet slike gjenstander trygt så lenge det har funnet seter å sette dem i ...

Og hvis DY's setebelter ikke er sterke nok til å holde en kasse på 15-20 kilo nede, anbefaler jeg at de blir fratatt sitt AOC umiddelbart ... :stir

Flybransjen har fraktet slike gjenstander trygt så lenge det har funnet seter å sette dem i ...

Det sa sikkert også mange om laptop'er i stollommen før en laptop hoppet opp og slo noen hardt i hodet under turbulens....:stir

Regelverket fanger opp nye oppfinnelser etterhvert som de kommer ... mer eller mindre effektivt. Men jeg skjønner ikke hvorfor du hele tiden skal komme trekkende med disse laptop'ene -- det er en helt annen sak -- celloene plasseres ikke i stollommene, men i selve setet ... ;)

Regelverket fanger opp nye oppfinnelser etterhvert som de kommer ... mer eller mindre effektivt. Men jeg skjønner ikke hvorfor du hele tiden skal komme trekkende med disse laptop'ene -- det er en helt annen sak -- celloene plasseres ikke i stollommene, men i selve setet ... ;)

Jeg skjønner TOS jeg - og er langt mindre bekymret over Cello'er i sete eller Laptop'er i stollommrne enn jeg er over 3-400 flasker i hattehyllene.

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.856847,10.789223

Hm hvor kan man putte den over dammen med UA, AA , BA ... Betale økonomisete eller C ? Eller kjellern..

Du verden som denne tråden har engasjert!

Det sa sikkert også mange om laptop'er i stollommen før en laptop hoppet opp og slo noen hardt i hodet under turbulens....:stir

Laptopen er ikke sikret, celloen er det. Nå har dog laptoper kommet ned i vekt, men eldre 15" og større veier ofte nærmere det som en cello. Man kunne kanskje designet en laptopholder som holder laptopen sikret også under kraftig turbulens.

Ellers så er det med håndbaggasje ellers, det er regelverket som flyselskapet har som gjelder. Avvik fra det er strengt tatt brudd på luftfartsloven.

Mer filosofisk så er spørsmålet om visse yrkesgrupper bør være priviligert eller ikke. For min del så synes jeg andre passasjerer bør ha forståelse for at noen er mer avhengig av mer håndbaggasje enn andre, men til syvende og sist: det er andres passasjerers mulighet til å ha med håndbaggasje som det går ut over om du tar med deg mer enn det som er tillatt. Hvis du ikke selv viser ydmykhet om du ønsker å ta med deg mer enn tillatt, da må du regne med reaksjoner. Kollektivtrafikk er en sosialistforteelse, og det gjelder også håndbaggasje. Mange har verdigjenstander som ikke bør sendes som innsjekket baggasje, men hvem har rett til å ta det med inn i kabinen i tillegg til sin normale håndbaggasje. Alle har en grunn til å reise.

En ting er nå at jeg gjør det for å illustrere et poeng (og selv om en cello ikke plasseres i stollommen så er det en viss likhet). En annen ting er at tråden der dette kom opp ble stengt for rydding, og ble aldri åpnet igjen...;)

Hva angår vekt på laptop'er så er det nok riktig at eldre laptops nok kan veie ganske mye. Jeg skrev et annet sted at en forutsetning for å kunne ha en laptop i stollommen er at den er tilstrekkelig liten til å ikke stikke ut over bordet eller hindre rømningsveier. Mine tre siste laptops har hatt 12" skjerm, og det er ingen problem å plassere denne i lommen på en slik måte at de skal ganske mye til før denne hopper opp og slår naboen i hodet. Men, enough said i den saken...:)

En ting er nå at jeg gjør det for å illustrere et poeng (og selv om en cello ikke plasseres i stollommen så er det en viss likhet). En annen ting er at tråden der dette kom opp ble stengt for rydding, og ble aldri åpnet igjen...;)

Hva angår vekt på laptop'er så er det nok riktig at eldre laptops nok kan veie ganske mye. Jeg skrev et annet sted at en forutsetning for å kunne ha en laptop i stollommen er at den er tilstrekkelig liten til å ikke stikke ut over bordet eller hindre rømningsveier. Mine tre siste laptops har hatt 12" skjerm, og det er ingen problem å plassere denne i lommen på en slik måte at de skal ganske mye til før denne hopper opp og slår naboen i hodet. Men, enough said i den saken...:)

... , men kan man ikke bare forholde seg til at de skal plasseres under sete foran , eller overheadbin......

Flate å mye mikk og makk og min pc er så liten at en ikke skader noen...
Som flygende objekt ved oppbremsing fra 300-0 så er det mye som skader...

Tipper han som blir truffet ikke er så nøye på om det er en flaske eller en laptop .. han ville nok helst slippe begge deler ..

Back