Cellonekt i kabinen

Hvor lang tid tar det å surre en cello, og lar det seg gjøre med en turnaround på 25 min uten å skape forsinkelser når flyet skal tømmes, ryddes og boardes? Denne tråden handler alene om ego, får man ikke med celloen sin så hater man selskapet..

Hvor lang tid tar det å surre en cello, og lar det seg gjøre med en turnaround på 25 min uten å skape forsinkelser når flyet skal tømmes, ryddes og boardes?

Denne tråden handler alene om ego, får man ikke med celloen sin så hater man selskapet..

Det tar på det meste 2 minutter, avhengig av om CC får ut fingeren og kommer med spedbarnsbelte. BA sender som regel cellisten sammen med småbarnsfamiliene slik at han/hun kommer seg til vindussetet og ikke sperrer midtgangen.

Det er jeg totalt uenig i. Dette handler om cellister som er totalavhengig av instrumentene sine. De reiser mye og har ikke råd til å være uten jobb i tre uker fordi instrumentet ble handlet dårlig og derav skadet. Det handler om at stuerne ikke alltid skjønner hva som er i kassen, og at et lite velt kan skape stor skade. Ved å få kjøpe et sete sikrer man at skade ikke skjer, og man betaler jaggumeg fullpris for det setet så noe ego er det ikke her.

Om du var avhengig av et utstyr for å kunne utføre jobben din, og dette så å si ikke tålte noe. Ville du da akseptert at noen bestemte seg for at du plutselig ikke kunne kjøpe sete til det, fordi de hadde lyst til å bestemme seg for det?
Cello utgjør ingen sikkerhetsrisiko eller problem.
Dette er idioti.

Hvor lang tid tar det å surre en cello, og lar det seg gjøre med en turnaround på 25 min uten å skape forsinkelser når flyet skal tømmes, ryddes og boardes? ..

Fra en med god førstehåndserfaring ...

Men å si at det tar mer tid å få en cello på plass er tull.
De aller fleste som flyr med disse får instrumentet på plass på kortere tid det tar de aller fleste å legge fra seg håndvesken/baggen/posen i hylla.
For oss som jobber i kabinen er dette også en utrolig enkel opperasjon.

Av ren nysgjerrighet; hva med en kontrabass? Den er enda større enn en cello og kan kanskje ikke uten problemer "sitte" i et sete. Hvordan reiser man med disse?

Jeg skjønner at dette temaet om verdi er vanskelig for de som ikke er interessert i klassisk musikk. Det er meget riktig at de færreste toppmusikere har råd til eget instrument. I Norge er det DnB Nor som har en av de største samlingene http://www.sparebankstiftelsen.no/id/965.0 Hvorfor instrumentene er så dyre er vanskelig å fortelle raskt, men det handler om det faktum at ingen har greid å rekonstruere kvaliteten som f.eks Stradivari lagde. Sammenligningen med Van Gogh, Da Vinci m.m. er høyst reell!

Det er fint om vi prøver holde diskusjonen litt saklig.

Takk for et oppklarende svar :) Har ikke greie på instrumenter, men jeg mener kontrabassen er mye større enn en cello.. denne må vel fraktes i lasterommet da den ikke får plass i et flysete.

Om instrumentene regelrett blir ødelagt under transporten bør forsikringsselskapene ta dette opp med Norwegian. Ellers så får de ikke gjort annet enn å behandle forsikringssaker.

Har ikke greie på instrumenter, men jeg mener kontrabassen er mye større enn en cello.

- det stemmer ;) ca 4 ganger vil jeg tro. Den går alltid i lasterom. SAS har i det siste begynt å bli vanskelig med å slippe inn kontrabasser på grisene. (uten at jeg vet hvorfor)
http://en.wikipedia.org/wiki/Bowed_string_instrument

Om instrumentene regelrett blir ødelagt under transporten bør forsikringsselskapene ta dette opp med Norwegian. Ellers så får de ikke gjort annet enn å behandle forsikringssaker.

- jeg tror nok at det alltid blir forsikringsselskap-mot-forsikringsselskap. Tipper at Norwegian snur når de etter hvert ser hvor mange skader og saker det blir. Dette kan koste de dyrt. (så egentlig gjør musikere de nå en tjeneste ved å reagere så sterkt).

Overalt i miljøet registrerer jeg nå at folk ikke vil booke med norwegian pga dette.

Dette tar kaka .... (Fra Facebook)

Vi har sendt saken videre til Luftfartstilsynet og avventer svar vedrørende sikkerheten rundt store kabin bagasje

Jeg har i mine 30 år i syv forskjellige flyselskaper aldri hørt om at dette er problem .. men DY har jo problemer med rullestolpax også, som andre selskaper har fraktet så lenge så lenge det har eksistert fly .. :rolleyes:

Dette sier FAA om saken - spesifikt om cello:

The FAA considers your cello a piece of cargo. The rules and procedures are covered in the section entitled "Carriage of cargo in passenger compartments" (14 CFR 121.285), and read as follows: "(c) Cargo may be carried aft of a bulkhead or divider in any passenger compartment provided the cargo is restrained to the load factors in 25.561 (b) (3) and is loaded as follows: (1) It is properly secured by a safety belt or other tiedown having enough strength to eliminate the possibility of shifting under all normally anticipated flight and ground conditions. (2) It is packaged or covered in a manner to avoid possible injury to passengers and passenger compartment occupants. (3) It does not impose any load on seats or the floor structure that exceeds the load limitation for those components. (4) Its location does not restrict access to or use of any required emergency or regular exit, or of the aisle in the passenger compartment. (5) Its location does not obscure any passenger's view of the 'seat belt' sign, 'no smoking' sign, or required exit sign, unless an auxiliary sign or other approved means for proper notification of the passenger is provided." (Doc. No. 6258, 29 FR 19202, Dec 31, 1964, as amended by Amdt. 121-179, 47 FR 33390, Aug. 2, 1982)

Og jeg leste også idag at Norwegian vil be Luftfartstilsynet om å ta en titt på om SAS kan tillate celloer i kabinen..

Vel - det ene (cello i setet) er tillatt og forårsaker ingen skade. Det andre (laptop i setelomme) er ikke tillatt og kan forårsake skade både på setelomme og personer i nærheten. Jeg ser ikke relevansen.

Jeg forstår dette, men det jeg reagerte på var vel premisset om hva som kan komme til å forårsake skade og hva som ikke kan komme til å forårsake skade (det er også relevansen i forhold til denne saken). Jeg forstår også at en laptop kan forårsake skade - SAS Steward har jo poengtert dette, men jeg vil anta at under de "rette" omstendigheter så kan store kolli også forårsake skade.

Hva ligger forresten i formuleringen "eliminate the possibility of shifting under all normally anticipated flight and ground conditions"? Jeg antar at det f.eks. skal litt turbulens til før en laptop kastes ut av stollommen - er det f.eks. innenfor det man kaller "normally anticipated flight conditions"?

Last edited:
Så bare for at DY ikke vil ha celloer i kabinen så skal ikke SAS få lov heller? mmm
Virker som om DY risikerer å skyte seg selv i bakhodet her hvis jeg tolker det som -MOW kopierte inn rett.

Tror heller ikke på verdiansettelsen av disse felene.

Jeg tror ikke på verdiansettelsen av leiligheter i Oslo og Stavanger, men de koster nå fortsatt det de gjør, enten jeg liker det eller ikke ;)

Hvorfor instrumentene er så dyre er vanskelig å fortelle raskt, men det handler om det faktum at ingen har greid å rekonstruere kvaliteten som f.eks Stradivari lagde. Sammenligningen med Van Gogh, Da Vinci m.m. er høyst reell!

Har hørt historier om at den varme perioden i middelalderen gjorde at trekvaliteten ble ekstra bra :p

Jeg har førstehåndserfaring med Røros Flyservice fra TRD-OSL. Vi ble lovet at celloen skulle handles av for hånd og leveres på gate i Oslo. Dette skjedde ikke - den havnet på rullebåndet med all annen bagasje. Vi åpnet flightcase, halsen var knukket. Uerstattelig skade, 30.000 i krav etter 'reparasjon'.

Da vi som korps for noen år siden sjekket inn store instrumenter (primært eufonium og tuba) som spesialbagasje med SAS ble ca. halvparten av instrumentene båret til bagasjehallen for hånd mens den andre halvparten kom på båndet da vi ankom TRD :/. Har altså liten forståelse for DY sitt argument om å sende instrumentet som spesialbagasje når behandlingen det får her er heller variabel.

Last edited:
Jeg forstår dette, men det jeg reagerte på var vel premisset om hva som kan komme til å forårsake skade og hva som ikke kan komme til å forårsake skade (det er også relevansen i forhold til denne saken). Jeg forstår også at en laptop kan forårsake skade - SAS Steward har jo poengtert dette, men jeg vil anta at under de "rette" omstendigheter så kan store kolli også forårsake skade.

Og under det rette omstendighetene må da være "ikke forsvarlig sikret". Det finnes jo utsyr/regler for å transportere cargo inne i flyet. Widerøe flyr eksempelvis rundt med postsekker i kabinen uten at Norwegian har blandet seg opp i det.

Hva ligger forresten i formuleringen "eliminate the possibility of shifting under all normally anticipated flight and ground conditions"?

At den skal stå støtt og ikke kunne falle over setene rundt eller over midtgangen evt. bli slengt rundt. Dette løses som allerede beskrevet og enhver cellist og besetningsmedlem vet hvordan det skal utføres.

Og under det rette omstendighetene må da være "ikke forsvarlig sikret". Det finnes jo utsyr/regler for å transportere cargo inne i flyet. Widerøe flyr eksempelvis rundt med postsekker i kabinen uten at Norwegian har blandet seg opp i det.

Nå har vel ikke jeg ment at Norwegian skal blande seg opp i hva andre transportører gjør - det høres jo, hvis det er korrekt, bare smålig ut. Det er vel opp til transportøren å avgjøre dette, vil jeg tro? I tilfellet cello i kabinen så har jeg forstått at sikring foregår med vanlig setebelt + infant belte. Med "rette omstendigheter" tenkte jeg nok mer på heftig turbulens og slikt.

Stusser litt på dette svaret som DY gir på facebook.
Norwegian : Da våre passasjerers sikkerhet kan stå i fare med en så stor og tung kabin bagasje, velger vi å avvente svar fra Luftfartstilsynet før saken blir tatt opp til vurdering igjen.

Hvor mye veier en cello egentlig? I følge dette svaret skulle man tro den veide flere hundre kilo.

Med "rette omstendigheter" tenkte jeg nok mer på heftig turbulens og slikt.

Ja, det er det som menes med "eliminate the possibility of shifting under all normally anticipated flight and ground conditions". Kraftig turbulens er en normal foreteelse.

Ja, det er det som menes med "eliminate the possibility of shifting under all normally anticipated flight and ground conditions". Kraftig turbulens er en normal foreteelse.

Det var det jeg lurte på om kraftig turbulens var definert inn under normalen, siden det er særdeles sjelden jeg opplever det på mine flygninger. Hvis det er det, og sikringsutstyret som brukes (setebelte og infantbelte) er godt nok så bør det vel ikke være noe problem (hvis nå ikke Norwegian har hatt noen tilfeller hvor noe har skjedd, som har gjort at de har valgt å endre sine retningslinjer, litt som SAS Steward forklarte rundt dette med hendelser der laptop i stollommen har forårsaket skade - en praksis som vel ikke er så gammel).

Dette er godt innarbeidede prosedyrer og regelverket for lasting av fraktgjenstander i kabinen er noe man ihverfall i SAS kan på fingertippene. Jeg har sendt mang en flight avgårde med kabinen full av aviser, brevpost, bildeler, musikkinstrumenter og andre ting det tar for lang tid å ramse opp .. ;) Hvordan tro du juleposten kom ftil TOS før West Air overtok? Eller morgenavisene, før avisene begynte å trykke lokalt? Hadde det ikke vært for setelast hadde de stått på Fornebu ennå ..

Back